RET Materieel

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

RET Materieel

Bericht door KerAp »

Op SimSamen was er al een tijdje over te lezen, dus voor degenen die daar actief zijn is dit niks nieuws, maar ik ben al een tijd bezig met de Rotterdamse metro. Voordat ik aan de route kan beginnen moet ik een shitload spoor assets maken, dus dat laat voorlopig nog even op zich wachten, maar aan het materieel is al een mooi begin:

Afbeelding

Type M:

Afbeelding

Dit materieeltype is, op wat werkwagens na, het verst gevorderd. Scripts en geluiden hebben een geinig begin, en de koersborden, wagennummers, en zelfs het ritnummer zijn al aan de hand van bakcode in te stellen in de Scenario Editor. Alle 4 de deelseries met hun onderlinge verschillen staan op de planning.

Type T:

Afbeelding

Mijn favoriete metrotype. Qua rijeigenschappen en geluiden momenteel nog slechts een kloon van Type M. Er staat een versie van vóór de revisie en een versie van na de revisie op de planning.

Types B en S:

Afbeelding

Deze screen is eigenlijk slechts ter illustratie, want deze modellen gaan vanwege verkeerde maatvoering compleet op de schop. Hier is al een begin aan gemaakt in de vorm van...

De Middenbak van Type R:

Afbeelding

Nog in een zeer pril stadium, maar het begin bevalt me enorm.

De Gmeinder Locs:

Afbeelding

Deze worden op zijn minst flink onder handen genomen, en gaan mogelijk ook overnieuw, daar dit model oorspronkelijk een "deluxe" MSTS-model was.

De MOSI:

Afbeelding

Nog pril, en staat laag op de prioriteitenlijst, maar een goed begin is er. Op deze screen had ik de wondere wereld van Specular shaders nog niet ontdekt.

De Werkwagens:

Afbeelding

Valt verder weinig over te zeggen. Sommigen zijn al bijna af, maar zonder loc hebben ze ook zo weinig nut, vandaar staan deze helemaal onderaan mijn prioriteitenlijstje.

De planning is om eerst de metrostellen in chronologische volgorde te doen, zodat mijn skills nog tijd hebben om zich te ontwikkelen voordat ik aan het mooie en moderne Type R begin, en de locs tussendoor te doen wanneer ik daar zin in heb, voor de afwisseling. Maar denk dat ik nog wel een maand of 2 bezig ben voordat ze een plek hebben waar ze een beetje rond kunnen rijden, want om het spoor te maken op de manier zoals ik wil (verkanting sluit het gebruik van losse 3e rail lofts uit) moet ik echt enorm veel assets maken. Dus de volgende update in dit topic zal ook wel even duren, maar wou het de mensen die niet op dat andere forum zitten niet onthouden.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 8):
mkasthijsPjottrMarc D.RoyericdejJurgieRubku_NLEvert66

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 247
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: RET Materieel

Bericht door DutchDriver »

Leuk spul! Altijd leuk om daarmee eens op verschillende plekken wat stads-AI te kunnen inplannen :)
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Evert66
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2020, 19:47
3
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: RET Materieel

Bericht door Evert66 »

Mooi gemaakt hoor! :thumbsup:
De eerste NL metrolijn in TS ? :loveit:

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: RET Materieel

Bericht door KerAp »

Mijn eerste (echte) update van dit jaar komt veels te laat, maar daar zijn we dan, in de vorm van een youtube-filmpje om jullie een idee te geven van hoe dat dalijk ongeveer gaat klinken. Geluiden zijn erg moeilijk bij deze sim, en ik hikte er erg tegenop, maar nou heb ik na veel gepruts een basis. Uiteraard ga ik nog proberen om het wat te verbeteren, alhoewel dat bij de multifunctionele loc 6201 nog wel eens moeilijk kan worden vanwege het gebrek aan het grote voorbeeld. Er zijn geen filmpjes of geluidsopnamen van te vinden, en rijvaardig is hij ook niet meer, dus nieuwe maken zit er ook niet in. Aan de andere kant, zal het daarom alleen een handjevol RET-personeel opvallen als er iets niet klopt.

De route waar Types M en T rijden is een snel in elkaar geflanste testroute en zegt dus niets over de kwaliteit (en gebruikte assets) in de echte RET-route als daar straks serieus aan begonnen wordt. Inmiddels wordt er ook weer hard aan het spoorpakket gewerkt! 🥳

Nou genoeg gekletst, hier het filmpje:

Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 5):
Mottom21BertTrainTrainboy199hanstreintjeMarc D.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: RET Materieel

Bericht door Marc D. »

Ik zeg, goed bezig man. Overduidelijk nog een lange weg te gaan maar de sound klinken top. Alleen vraag ik me af of die stellen ook echt zo snel kunnen optrekken zoals je laat zien. Het wisselen van de bestemmingen heb je van Chris?

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: RET Materieel

Bericht door KerAp »

Ze kunnen redelijk snel optrekken, maar dit is inderdaad wel schofterig snel. Daar ga ik me nog even over buigen. Maarrrr... ik heb van Type M nu de daadwerkelijke RET-tekening in mijn bezit. Moet hem nog vergelijken met de eerder gebruikte tekeningen uit "Spoor en Tram Materieel in Nederland", maar als die teveel afwijken, gaat Type M ook weer opnieuw. Drie keer is scheepsrecht?

Nee, dat geheim wou Chris niet met me delen. Sommige functies, zoals ATB en het wijzigen van de bestemmingen, wou hij, heel begrijpelijk, voor zichzelf houden. Dus ik denk dat jij een grote uitzondering bent, dat je zijn ATB-scripts gekregen hebt. Maar ik kan een leuke uitdaging wel waarderen, en ben wat dingetjes gaan proberen, en uiteindelijk vond ik een methode die werkt. Sindsdien doet hij ook niet zo heel geheimzinnig meer, en ik ben er, sinds ik het VIRM-probleem probeer op te lossen, in gesprekken met hem ook achter gekomen dat het een stuk efficiënter kan dan ik nu doe. Het wiel wat ik opnieuw heb uitgevonden is basicly zijn oude methode, maar dan met de mogelijkheid om de bestemming aan de hand van bakcode in te stellen eraan toegevoegd, welke ik grappig genoeg van jouw Plan U afgekeken heb.

De makkelijkste manier om in-game te wisselen is om een control te maken die door middel van lua de bakcode wijzigt met "SetRVNumber". Ik geloof dat SetRVNumber ook daarvoor bedoeld is. Dit maakt het wel lastiger om je scenario's overzichtelijk te houden als je vaker van bestemming wisselt en ook nog wat gecompliceerde tasks wil toevoegen, dus als je de bakcode liever hetzelfde houdt (zoals Chris en ik ook doen), moet je iets gecompliceerder scripten. Als je me een PM stuurt, help ik je daar graag mee. Maar aangezien Chris zijn ATB wel met jou deelt, is hij tegen jou misschien ook iets minder geheimzinnig als hij eerder tegen mij was. De oude methode werkt namelijk met OnControlValueChange in het lua script, iets wat Chris nu dus weet te vermijden, waardoor de check voor de bestemmingen niet meer onnodig gebeurt bij zijn nieuwere spul. Overigens ben ik er van overtuigd dat ik dat geheim ook nog wel kraak. Ik zie het als een spelletje. Hij zegt: "dat is mijn geheimpje", en ik kraak het. Misschien is dat ook wel zijn manier om je het moeilijkere werk te leren... :wink:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Wadlopertje

NescioN.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2022, 14:06
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RET Materieel

Bericht door NescioN. »

Hey KerAp,

Zou het mogelijk zijn dat je de RET tekeningen deelt? Ik zou graag een h0 model zelf willen bouwen van type M, niet dat ik zo goed ben maar puur de uitdaging. Dit is het model waar ik als kind vaak van marconiplein naar rotterdam centrum ben gegaan.


Groet,

n

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: RET Materieel

Bericht door KerAp »

Hoi,

Dat ga ik even na moeten vragen voor je. Ik heb de meeste officiële tekeningen die ik heb in vertrouwen gekregen met het specifieke verzoek ze niet verder te delen. Degene die me de tekening van Type M stuurde, vroeg hier niet specifiek om, maar voor de zekerheid vraag ik het toch liever even. Ik moet diegene trouwens sowieso ook nog voor wat anders hebben.

Mocht het nou niet mogen, stuur ik je de tekeningen uit het boek "Spoor en Tram Materieel in Nederland" wel. Deze hebben trouwens weer tekeningen van de 4 deelseries, waar ik alleen van serie 1 de echte tekening heb.

Er komt trouwens binnenkort weer een update hier. Ik heb Type M aan de hand van deze tekening helemaal overnieuw gedaan. :sunglasses:

De officiële tekeningen van de MOSI en van Type T kan ik om bovengenoemde reden helaas niet met je delen. Kan eventueel wel wat scans van Type T uit bovengenoemd boek aanbieden.

NescioN.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2022, 14:06
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: RET Materieel

Bericht door NescioN. »

Ah fantastisch, elke tekening is prima :smile: en op 1:87 ga ik toch niet alle details helemaal goed krijgen. :stuck_out_tongue:

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: RET Materieel

Bericht door KerAp »

Stuur me anders even een PM met welke materieeltypes/deelseries je nodig hebt.

Trouwens eindelijk tijd voor een update! Een hele tijd werd de sleur van meer dan duizend blueprints maken me te veel, en had ik een soort writer's block (3d-builder's block?) voor het sporenpakketje, en had ik het ook nog eens heel druk. Eindelijk wat tijd en moed kunnen vinden, en de slag weer te pakken gekregen. Sterker zelfs, ik denk ik dit hels karwei ongeveer september/oktober (ik denk eigenlijk augustus/september, dus ik zeg september/oktober) ongeveer wel afgerond zal hebben. En na weer flink wat spoortjes geëxporteerd te hebben, heb ik mezelf ook weer toegestaan heel sporadisch aan het materieel te werken.

Afbeelding

Weet niet of ik dit al eens had laten zien, maar dit is het begin van de (uiteraard werkende) traverse van de werkplaats Kleiweg. Hoop dat de bestuurder van de MOSI toevallig een gasmasker bijhad. Zal wel met het pivot van de smoke emitter hebben zitten spelen of het komt de open deuren denk ik. Dat, of Cheech & Chong werken nou bij de RET.

Afbeelding

Wat nieuwe spoortypes, waarvan sommige in combinatie met deze derde railhouder niet eens in Rotterdam voorkomen, maar omdat de sporen ook voor de Amsterdamse metro en naar ik begrijp een fictieve route gebruikt gaan worden, toch maar heb toegevoegd om niemand wat te ontzeggen.

Afbeelding

Begin van een nieuwe carosserie voor Type M. Dankzij de echte tekening kon ik duidelijker zien dat de kop niet afrond, maar gewoon vlak afloopt. Deed pijn om overnieuw te beginnen, maar blij dat ik het gedaan heb. Dit is wel een stuk professioneler aangepakt.

Afbeelding

Een groot verschil is bijvoorbeeld dit knikje onder de voorruit (welke nog verticaal een kleine ronding naar beneden moet krijgen). Deze was in het vorige model wel aanwezig, maar erg lelijk, omdat ik hem pas later in het model heb gezet, omdat hij me eerder niet opviel. Er vanaf het begin rekening mee houden doet een boel voor je.

Afbeelding

Zelfde geldt in mindere mate ook voor de schuin aflopende achterkant. In het vorige model benaderde deze de realiteit. Nu is hij gelijk aan de realiteit. :sunglasses:

Afbeelding

De basis van de kopbakken van Types B, S, en R mag er ook zeker wezen, en is na een kleine opruiming als de bak helemaal dicht is tot mijn verbazing nog vrij low-poly gebleven ook! Mocht je je afvragen waarom ik op deze manier bouw, zo vermijd ik ook totaal het gebruik van booleans, welke nog wel eens bugs kunnen veroorzaken of andere vertices willen verplaatsen. Als ik dan toch overnieuw moest beginnen, dan deze keer ook graag goed. Ik ben er zelf vrij trots op en denk dat deze modellen straks heel mooi worden, zoals eerdere screens van de eerste proef voor middenbak ook al een beetje previewden.

Afbeelding

Zonder wireframe ziet het er al redelijk definitief uit. Als de middendeurpartij erin zit, kunnen de 3 verschillende koppen erop! Oh, wat heb ik daar zin in!
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 7):
hanstreintjeHeroicNonsenseMarc D.WadlopertjeTheJAGDutchDriverR-Road

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”