Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Loc 1600 (1800)+1700 hebben ED-noodrembatterijen. Wat inhoudt dat er zonder bovenleidingspanning een ED-remming opgebouwd kan worden. De SNS schakelt bij die locs namelijk af bij een 'noodremming'. Dit is failsafe uitgevoerd omdat een loc in sommige gevallen echt een te laag remvermogen heeft.
Een IRM in de snelremstand/ATB/dodeman/treinbreuk:
Dan wordt er direct een remcommando 7/7 naar de EP-remstuurkleppen gestuurd en tegelijkertijd via meerdere wegen (remkraan en snelremversnellingskleppen) een TL ontluchting tot stand gebracht. De drukcontacten die de TL onder de 2.5 bar detecteren, schakelen tevens de tractieinstallatie naar maximaal ED-remmen. Uiteraard zakken de magneetremmen ook naar beneden.
Dit uiteraard enkel in (rem)normaalbedrijf en met hoogspanning. Anders is het puur op de schijven en magneetremmen.
Een IRM in de snelremstand/ATB/dodeman/treinbreuk:
Dan wordt er direct een remcommando 7/7 naar de EP-remstuurkleppen gestuurd en tegelijkertijd via meerdere wegen (remkraan en snelremversnellingskleppen) een TL ontluchting tot stand gebracht. De drukcontacten die de TL onder de 2.5 bar detecteren, schakelen tevens de tractieinstallatie naar maximaal ED-remmen. Uiteraard zakken de magneetremmen ook naar beneden.
Dit uiteraard enkel in (rem)normaalbedrijf en met hoogspanning. Anders is het puur op de schijven en magneetremmen.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
- 4
- Gegeven waarderingen: 98 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Dus de IRM gebruikt ook de ED-remmen bij een snelremming?
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl
www.meteenteringgang.nl
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
- 4
- Gegeven waarderingen: 98 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Ik ben niet zo'n treinenkenner. Ik denk dat dit "ja" betekent, maar ik weet het niet zeker.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl
www.meteenteringgang.nl
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 apr 2023, 20:55
- 1
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Ja een VIRM remt altijd ED, ook bij een 'noodremming' (snelremming genoemd), zelfs bij een neergelaten stroomafnemer. In dat geval zal de opgewekte energie 'verbrand' worden via remweerstanden.
Pas op hele lage snelheid valt de ED rem weg, maar dit heeft met de wetten van de natuur te maken.
Pas op hele lage snelheid valt de ED rem weg, maar dit heeft met de wetten van de natuur te maken.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Zeker niet, zonder hoogspanning, geen ED-rem!
Zoals gezegd, heb je dan ED-noodrembatterijen nodig. Die heeft de IRM niet.
Zoals gezegd, heb je dan ED-noodrembatterijen nodig. Die heeft de IRM niet.
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
- 4
- Gegeven waarderingen: 98 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
Grafisch weinig spannends gebeurd, alleen een paar knoppen en een klokje in de cabine erbij en afwerking van de deurpartijen, maar wederom is er onder de motorkap flink huis gehouden, wat met de materieelgids in de hand toch een stuk lekkerder gaat.
Zo zal nu bij een ATB of dodeman remming de remhendel niet meer verspringen op het scherm, er is gewoon tractieblokkering tot je stilstaat (en ontgrendelt in het geval van geavanceerde ATB modus), net als in het echt.
De trein uitschakelen geeft nu het gedrag van "sluimeren" in plaats van "dood", het TL-lampje is nu daadwerkelijk aan de treinleiding gekoppeld in plaats van remstand 1, en de tijdelijke en foeilelijke magneetremmen werken nu naar behoren. Er is ook een parkeerrem toegevoegd.
Dan het remsysteem... Er wordt momenteel hard met het remsysteem gevochten. Degene die mij aan de matgids geholpen heeft, heeft de forse prestatie geleverd mij de werking van dit type remsysteem te laten begrijpen, wat tot nu toe net zoiets was als vrouwen en buitenspel, en helaas moet ik mededelen dat me vooralsnog niet lukt dit helemaal na te bootsen.
Ten eerste, de EP-remmen. Alhoewel de Blueprint editor een optie heeft voor EP-remmen, lijkt deze alleen maar ervoor te zorgen dat de treinleidingdruk niet meer in de F4 HUD verschijnt. Als er EP geremd wordt, zal er nog steeds druk uit de treinleiding worden weggenomen. Ik heb bij diverse treinen met EP-remmen in TS gekeken, maar geen enkele trein had dit correct werkend, zelfs de K-Trains Traxx die ermee adverteert hoe realistisch de remmen werken niet. Ik heb de moeite om het remtype op EP in te stellen wél genomen, maar er is behalve in de F4 HUD dus geen enkel verschil merkbaar.
Dan de ED-remmen. De implementatie zoals deze in de VIRM is bleek niet heel realistisch. Ik ben nu bezig te kijken of ik dit iets kan verbeteren. Mijn eerste pogingen waren niet zo heel succesvol en hadden ook nog eens het bijkomende effect dat het een beetje raar klinkt als AI ze gebruikt, waarschijnlijk is de manier hoe de sim de rem gebruikt een beetje raar. Ik doe nog een aantal pogingen, maar als die stranden, doe ik niet teveel moeite.
Zo zal nu bij een ATB of dodeman remming de remhendel niet meer verspringen op het scherm, er is gewoon tractieblokkering tot je stilstaat (en ontgrendelt in het geval van geavanceerde ATB modus), net als in het echt.
De trein uitschakelen geeft nu het gedrag van "sluimeren" in plaats van "dood", het TL-lampje is nu daadwerkelijk aan de treinleiding gekoppeld in plaats van remstand 1, en de tijdelijke en foeilelijke magneetremmen werken nu naar behoren. Er is ook een parkeerrem toegevoegd.
Dan het remsysteem... Er wordt momenteel hard met het remsysteem gevochten. Degene die mij aan de matgids geholpen heeft, heeft de forse prestatie geleverd mij de werking van dit type remsysteem te laten begrijpen, wat tot nu toe net zoiets was als vrouwen en buitenspel, en helaas moet ik mededelen dat me vooralsnog niet lukt dit helemaal na te bootsen.
Ten eerste, de EP-remmen. Alhoewel de Blueprint editor een optie heeft voor EP-remmen, lijkt deze alleen maar ervoor te zorgen dat de treinleidingdruk niet meer in de F4 HUD verschijnt. Als er EP geremd wordt, zal er nog steeds druk uit de treinleiding worden weggenomen. Ik heb bij diverse treinen met EP-remmen in TS gekeken, maar geen enkele trein had dit correct werkend, zelfs de K-Trains Traxx die ermee adverteert hoe realistisch de remmen werken niet. Ik heb de moeite om het remtype op EP in te stellen wél genomen, maar er is behalve in de F4 HUD dus geen enkel verschil merkbaar.
Dan de ED-remmen. De implementatie zoals deze in de VIRM is bleek niet heel realistisch. Ik ben nu bezig te kijken of ik dit iets kan verbeteren. Mijn eerste pogingen waren niet zo heel succesvol en hadden ook nog eens het bijkomende effect dat het een beetje raar klinkt als AI ze gebruikt, waarschijnlijk is de manier hoe de sim de rem gebruikt een beetje raar. Ik doe nog een aantal pogingen, maar als die stranden, doe ik niet teveel moeite.
- Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 25):
- Wadlopertje • ludmilla • MarkA • Kcalk_04 • MatGames38 • SkylinesBuilder • Sjef61 • CalvinPigeon • tobiasg169 • Sebas1700 en 15 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl
www.meteenteringgang.nl
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 3
- Gegeven waarderingen: 186 keren
- Ontvangen waarderingen: 1242 keren
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
- 4
- Gegeven waarderingen: 98 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"
En het script ziet er nu onherkenbaar veel beter uit dan toen, en bijna alle bugs die er nog inzitten zijn TS beperkingen, dus er is zeker voortuitgang, vind ik...
Toegegeven, ontwikkeling gaat erg langzaam, omdat ik net als jou altijd iets van 5 projecten heb lopen om de afwisseling erin te houden, en ik af en toe (waaronder momenteel) mezelf een verbod opleg aan eigen projecten te werken, omdat ik anders dingen die ik anderen toegezegd heb uit ga stellen omdat het, nu ik het beloofd heb, een beetje een verplicht nummertje wordt. Ik neem vanaf nu dan ook geen verzoekjes meer aan, dus na een zeker station voor NONL en wat AI metro's voor de Oude Lijn waar ik nu aan werk, zou het in principe iets sneller moeten gaan. En ik zeg in principe, omdat ik mezelf ken. Ik zal ongetwijfeld weer wat nieuws op de hals halen, zeker nu jij me hebt "aangedaan" dat de enige echte NL tram voor TS nu GVB spul is, wat natuurlijk erg brandt bij iemand met mijn geboorteplaats...
Toegegeven, ontwikkeling gaat erg langzaam, omdat ik net als jou altijd iets van 5 projecten heb lopen om de afwisseling erin te houden, en ik af en toe (waaronder momenteel) mezelf een verbod opleg aan eigen projecten te werken, omdat ik anders dingen die ik anderen toegezegd heb uit ga stellen omdat het, nu ik het beloofd heb, een beetje een verplicht nummertje wordt. Ik neem vanaf nu dan ook geen verzoekjes meer aan, dus na een zeker station voor NONL en wat AI metro's voor de Oude Lijn waar ik nu aan werk, zou het in principe iets sneller moeten gaan. En ik zeg in principe, omdat ik mezelf ken. Ik zal ongetwijfeld weer wat nieuws op de hals halen, zeker nu jij me hebt "aangedaan" dat de enige echte NL tram voor TS nu GVB spul is, wat natuurlijk erg brandt bij iemand met mijn geboorteplaats...
- Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • Marc D.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl
www.meteenteringgang.nl