CT Mat'64 update

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
mkasthijs
6
Gegeven waarderingen: 2410 keren
Ontvangen waarderingen: 2422 keren

Re: CT Mat'64 update

Bericht door mkasthijs »

NL:
Als toevoeging
Dit is de koersrol zoals deze was in de Mat64
Hier zie je precies hoe alle bestemmingen in de Mat64 verwerkt waren (los van de Ede Wageningen <-> Amersfoort die nu tijdelijk extra gemaakt is

EN:
As an addition

This is the "koersrol" as it was in the Mat64
Here you can see exactly how all destinations were processed in the Mat64 (apart from the Ede Wageningen <-> Amersfoort which has now been temporarily added)

Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04Trainboy199
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5

RemkoH
Beheerder
6
Gegeven waarderingen: 203 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren

Bericht door RemkoH »

Vergeet niet dat met de update deze mat '64 gebruik is gaan maken van Chris' zijn hoofdbestemmingen lijst, zoals alle andere nieuwe en ge-update treinen gebruiken.
Dat bemoeilijkt veranderingen ten opzichte van andere treinen die van de lijst gebruik maken.
Het wijzigen van "Centraal" naar "CS" achter een plaatsnaam zou geen probleem mogen zijn.
Maar daar houden de mogelijkheden ook wel ongeveer op.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
ChrisTrains
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:

Marklin
6
Gegeven waarderingen: 2916 keren
Ontvangen waarderingen: 3163 keren

Bericht door Marklin »

Zat het filmpje eens te bekijken (klik afbeelding mkasthijs) en dan geeft Kerkrade wel Centrum aan in plaats van CS dus het gaat niet altijd op, ofwel zie knipsel: :thinking:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige Reis!

mkasthijs
6
Gegeven waarderingen: 2410 keren
Ontvangen waarderingen: 2422 keren

Bericht door mkasthijs »

Ja, meer Centrum is geen CS he
Dat is heel wat anders
CS is Centraal Station
Kerkrade had geen Centraal Station
RemkoH schreef:
13 jul 2026, 02:28
Vergeet niet dat met de update deze mat '64 gebruik is gaan maken van Chris' zijn hoofdbestemmingen lijst, zoals alle andere nieuwe en ge-update treinen gebruiken.
Dat bemoeilijkt veranderingen ten opzichte van andere treinen die van de lijst gebruik maken.
Het wijzigen van "Centraal" naar "CS" achter een plaatsnaam zou geen probleem mogen zijn.
Maar daar houden de mogelijkheden ook wel ongeveer op.
Ja, maar daar is toch hier geen enkele sprake van?
De volgorde hoeft niet aangepast te worden he. Je pas alleen de de namen aan zoals die toen waren
Dus wat je zegt: Een Centraal wordt CS, etc
Maar de basis station naam blijf identiek aan die van de Master Destination list
En al die "nieuwe" kun je toevoegen aan de achterkant. Chris heeft nu ook meerdere station namen toegevoegd aan de Mat64 op het einde die niet in de Master Destination list staan.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5

Marklin
6
Gegeven waarderingen: 2916 keren
Ontvangen waarderingen: 3163 keren

Bericht door Marklin »

Oja daar was ik ff mee in de war, centrum is heel wat anders dan centraal. :blush:
Afbeelding

Prettige Reis!

Treintje
4
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 39 keren

Bericht door Treintje »

allereerst mijn complimenten voor deze geweldige update van Chris, chapeau.
Nu was ik bezig om deze Mat 64 weer aan te passen aan de TSC-X controller en toen merkte ik dat de front/sluitseinen niet meer reageren op de (shift) H combinatie. Al op diverse manieren gecheckt maar bij mij werken deze seinen niet met het toetsenbord. Mocht er een andere toets mogelijkheid zijn dan hoor ik dit graag

ChrisTrains
6
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 2038 keren

Bericht door ChrisTrains »

Er was geen wijziging in de sneltoetsen voor de koplampen, dus dat zou nog steeds moeten werken.
Ik ben hier om je geld te kosten. www.christrains.com :smile:

Treintje
4

Bericht door Treintje »

Dat idee had ik ook. Ik heb zelfs de Handleiding hiervoor nagekeken.

Rubku_NL
Download Manager
6
Gegeven waarderingen: 891 keren
Ontvangen waarderingen: 1846 keren

Bericht door Rubku_NL »

Het enige verschil betreft de instellingen voor de cabineverlichting en de verlichting van het instrumentenpaneel, die nu samenwerken met F11 en F12
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Treintje
4

Bericht door Treintje »

Ik kom toch nog ff terug op mijn bewering dat de sneltoetsen van de MAT 64 voor de licht/sluit seinen niets doen. Ik heb ze allemaal getest en geen enkel model reageert op de (shift+) H toets. Op pag. 8 van de handleiding staat:
Standen van de front- en sluitverlichting schakelaars
Deze standen kunnen ook gewijzigd worden met de sneltoetsen H en SHIFT + H
Wel vreemd dat je wel de mogelijkheid in tsc normaal kunt gebruiken.

Ik heb even trein NS_mP3000 er bij gehaald en hier werkt het dus wel. Ja ik weet dat deze niet bij de Mat'64 hoort.
Kortom alles qua licht werkt alleen de sneltoets niet meer.
Deze wordt gebruikt met de TSC-X controller anders zou ik mij hier niet druk om maken.
Afbeelding

ChrisTrains
6
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 2038 keren

Bericht door ChrisTrains »

De Mat'64 is aangepast zodat deze voor de koplampen hetzelfde bedieningssysteem gebruikt als de ICMm. De toetsen H en Shift-H bedienen dus een functie genaamd "HeadlightSelector": met H verhoog je de waarde, met Shift-H verlaag je deze. Vervolgens bepalen de scripts welke van de drie koplampen moeten branden. Als je probeert de oude "Headlights"-functie rechtstreeks te bedienen, wordt die actie door mijn script overschreven. De sneltoetsen H en Shift-H werken echter wel degelijk; ik heb dit zojuist nogmaals getest om het te bevestigen. De mP3000 gebruikt nog de oudere versie van de koplampbediening, dus dat is geen goede vergelijking.
Op je screenshot van de TSC-X controller zie ik dat nog steeds de functie "Headlights" wordt gebruikt. Probeer dit eens te wijzigen in "HeadlightSelector" en kijk wat er gebeurt :)
Deze gebruikers waarderen ChrisTrains voor dit bericht:
Treintje
Ik ben hier om je geld te kosten. www.christrains.com :smile:

edwinaartse
6
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Bericht door edwinaartse »

mkasthijs schreef:
12 jul 2026, 18:31
NL:
Als toevoeging
Dit is de koersrol zoals deze was in de Mat64
Hier zie je precies hoe alle bestemmingen in de Mat64 verwerkt waren (los van de Ede Wageningen <-> Amersfoort die nu tijdelijk extra gemaakt is

EN:
As an addition

This is the "koersrol" as it was in the Mat64
Here you can see exactly how all destinations were processed in the Mat64 (apart from the Ede Wageningen <-> Amersfoort which has now been temporarily added)

In Nederland waren tot in de tot eind jaren '90 maar een paar stations die de echte titel CS (Centraal Station) hadden:

Utrecht , Den Haag, Rotterdam en Amsterdam en daar kwam in 1987 Almere bij.
Almere verloor haar titel CS in 1999 omdat de NS toen vond niet meer voldeed aan de nieuwe normen. Andere stations hebben nooit de titel CS gehad.

Treintje
4

Bericht door Treintje »

ChrisTrains schreef:
15 jul 2026, 19:13
De Mat'64 is aangepast zodat deze voor de koplampen hetzelfde bedieningssysteem gebruikt als de ICMm. De toetsen H en Shift-H bedienen dus een functie genaamd "HeadlightSelector": met H verhoog je de waarde, met Shift-H verlaag je deze. Vervolgens bepalen de scripts welke van de drie koplampen moeten branden. Als je probeert de oude "Headlights"-functie rechtstreeks te bedienen, wordt die actie door mijn script overschreven. De sneltoetsen H en Shift-H werken echter wel degelijk; ik heb dit zojuist nogmaals getest om het te bevestigen. De mP3000 gebruikt nog de oudere versie van de koplampbediening, dus dat is geen goede vergelijking.
Op je screenshot van de TSC-X controller zie ik dat nog steeds de functie "Headlights" wordt gebruikt. Probeer dit eens te wijzigen in "HeadlightSelector" en kijk wat er gebeurt :)
; Bedankt Chris, dat was MIJN probleem. Op deze manier is het opgelost!
Deze gebruikers waarderen Treintje voor dit bericht:
ChrisTrains

Telefunken
5
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door Telefunken »

edwinaartse schreef:
15 jul 2026, 21:31
...

In Nederland waren tot in de tot eind jaren '90 maar een paar stations die de echte titel CS (Centraal Station) hadden:

Utrecht , Den Haag, Rotterdam en Amsterdam en daar kwam in 1987 Almere bij.
Almere verloor haar titel CS in 1999 omdat de NS toen vond niet meer voldeed aan de nieuwe normen. Andere stations hebben nooit de titel CS gehad.
Was de benaming Centraal Station niet voorbehouden aan nieuwe StaatSpoor/NS stations die meerdere stations van de vroegere particuliere spoorwegen HIJSM, NCS, Rhijnspoor(?) en zo vervingen?
En inderdaad vaker in het centrum van de stad werden aangelegd ipv aan de randen/bij de stadspoorten?

Terug naar “Rollend materieel”