Hartelijk dank Marc D voor de update - klinkt goed!
Marklin schreef: ↑05 jan 2022, 13:57
Zo zijn er 10 tallen mods in omloop van derden over van alles en nog wat, nou laat dat aan de maker over als die er wat in ziet, ik laat ze iig allemaal links liggen.
Hoewel alles nu in kannen en kruiken is voor wat betreft Plan X, zou ik toch nog even op deze opmerking willen reageren. Voor freeware-ontwikkelaars zoals Marc D is deze opmerking inderdaad gerechtvaardigd - als hij iets beters vindt houdt niets hem tegen om dat vervolgens te verwerken, zoals hij ook heeft gedaan.
Voor commerciële producten is de situatie anders. Het maken van goede geluidsopnamen is bijzonder moeilijk en kostbaar. In het Verenigd Koninkrijk, met een enorme markt, kan Armstrong Powerhouse dit zonder problemen op een professionele manier doen. Maar de Nederlandse markt is veel kleiner en ChrisTrains kan qua geluiden dan ook nooit een professioneel product afleveren.
Het is commerciële aanbieders bovendien niet toegestaan om materiaal van YouTube, of andere bronnen, te gebruiken. Freeware aanbieders kunnen/doen dit wel. De mods van Linus Follert en JackyTheCat zijn daardoor van veel betere kwaliteit dan ChrisTrains ooit zou kunnen realiseren.
Bij commerciële aanbieders kun je het dus
niet aan de maker over laten of dit er wat in ziet. Iik weet zeker dat ChrisTrains er bij de meeste mods heel veel in zou zien, maar zelf mag hij ze niet in zijn producten verwerken. In mijn ogen doe je jezelf echt wat tekort door de freeware soundmods op basis van dit soort argumenten links te laten liggen. Op zijn minst moet je beseffen dat commerciële aanbieders aan sterke beperkingen onderhevig zijn waar het de kwaliteit van geluiden betreft (tenzij ze ze à la Armstrong Powerhouse zelf op een professionele manier kunnen opnemen) en dat de mods deze beperkingen in behoorlijke mate (natuurlijk nooit volledig) kunnen omzeilen.