Dutch classics - Starten van de NS 1100
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 apr 2021, 19:48
- 3
- Gegeven waarderingen: 44 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Dutch classics - Starten van de NS 1100
Mischien goed om met de groep te delen. Hier zijn instructies om de NS 1100 van Dutch classics te starten en besturen in expert mode:
1. Zet de stuurstroomschakelaar aan.
2. Zet de overbelastings beveiliging aan en vervolgens de compressor in automatische mode
3. Wacht totdat de meter voldoende luchtdruk aangeeft en activeer de stroomafnemers voor en achter.
4. En als laatste zet de verlichting aan en de remschakelaar in de hoge stand.
Bijna vergeten... zet de reverser in de voorwaards stand. Je kunt dit doen via de schakelaar op het paneel of met de standaard "W" en "S" toetsen.
Je kunt nu wegrijden door de schakelwals te gebruiken. Dit gebeurd door middel van de "A" en "D" toetsen. De 1100 is geen sprinter en alles gaat vrij langzaam. Je gebruikt de schakelwals om 3 verschillende fases te bereiken. Dit wordt aangegeven door het oplichten van een groen lampje. De eerste fase is rond de 33 procent, de tweede fase rond 53 procent en de laatste en hoogste stand is 70 procent. Pas wel op dat je langszaam de stroom opvoert door de ampere meter in de gaten te houden. Als je erg snel de schakelwals bedient kan de beveiliging het relais uitzetten waarna je dit opnieuw moet inschakelen.
Je kan de tussenstanden gebruiken voor het langszamer of sneller gaan maar kan deze niet gebruiken om constant in te rijden i.e. je moet altijd in 1 van de 3 fases rijden. In die stand kun je dan de zwakveld generator gebruiken met de toetsen Q en E om de snelheid aan te passen. Klinkt heel complex maar in praktijk erg eenvoudig.
Normaal schakel ik vrij snel door naar de eerste phase 33% en als de maximale toegestane snelheid meer dan 40km/hr is ga ik gelijk door naar 53%. Om naar de maximale snelheid van 130 km / hr te gaan schakel ik door naar 70% en gebruik de zwakveld generator om door te gaan naar 85%. Je kunt dan weer terugschakelen naar 52% wat een ideale stand is om 125 km/hr aan te houden. Vergeet niet altijd met de E toets de zwakveldgenerator terug naar nul te zeten voordat je de schakelwals bedient.
Als je een ratelend geluid hoort is dat de kwiteerbeveiliging. Die hoor je onder de 40km/hr. Met de enter toets kun je dit bevestigen. Als je dat niet doet remt de lok automatisch.
Remmen gebeurd door middel van de J en de L toetsen.
Deze 1100 heeft geen ATB.
Hoop dat dit nuttig is, mocht het niet lukken, laat me weten.
1. Zet de stuurstroomschakelaar aan.
2. Zet de overbelastings beveiliging aan en vervolgens de compressor in automatische mode
3. Wacht totdat de meter voldoende luchtdruk aangeeft en activeer de stroomafnemers voor en achter.
4. En als laatste zet de verlichting aan en de remschakelaar in de hoge stand.
Bijna vergeten... zet de reverser in de voorwaards stand. Je kunt dit doen via de schakelaar op het paneel of met de standaard "W" en "S" toetsen.
Je kunt nu wegrijden door de schakelwals te gebruiken. Dit gebeurd door middel van de "A" en "D" toetsen. De 1100 is geen sprinter en alles gaat vrij langzaam. Je gebruikt de schakelwals om 3 verschillende fases te bereiken. Dit wordt aangegeven door het oplichten van een groen lampje. De eerste fase is rond de 33 procent, de tweede fase rond 53 procent en de laatste en hoogste stand is 70 procent. Pas wel op dat je langszaam de stroom opvoert door de ampere meter in de gaten te houden. Als je erg snel de schakelwals bedient kan de beveiliging het relais uitzetten waarna je dit opnieuw moet inschakelen.
Je kan de tussenstanden gebruiken voor het langszamer of sneller gaan maar kan deze niet gebruiken om constant in te rijden i.e. je moet altijd in 1 van de 3 fases rijden. In die stand kun je dan de zwakveld generator gebruiken met de toetsen Q en E om de snelheid aan te passen. Klinkt heel complex maar in praktijk erg eenvoudig.
Normaal schakel ik vrij snel door naar de eerste phase 33% en als de maximale toegestane snelheid meer dan 40km/hr is ga ik gelijk door naar 53%. Om naar de maximale snelheid van 130 km / hr te gaan schakel ik door naar 70% en gebruik de zwakveld generator om door te gaan naar 85%. Je kunt dan weer terugschakelen naar 52% wat een ideale stand is om 125 km/hr aan te houden. Vergeet niet altijd met de E toets de zwakveldgenerator terug naar nul te zeten voordat je de schakelwals bedient.
Als je een ratelend geluid hoort is dat de kwiteerbeveiliging. Die hoor je onder de 40km/hr. Met de enter toets kun je dit bevestigen. Als je dat niet doet remt de lok automatisch.
Remmen gebeurd door middel van de J en de L toetsen.
Deze 1100 heeft geen ATB.
Hoop dat dit nuttig is, mocht het niet lukken, laat me weten.
- Deze gebruikers waarderen melsdrivein voor dit bericht (totaal 7):
- rommy136 • RobertF68 • Marklin • Andries33 • Hans Weverling • rabby62 • Roy
Groetjes,
Mathieu
Mathieu
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:43
- 4
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 49 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Hier snap ik even niets van. Ik werk met de HUD. Als ik de cabine open kan ik niet bij de betreffende schakelaars. Ik kan ze niet eens zien!
Hoe kan ik dit oplossen?
Hoe kan ik dit oplossen?
- Frison
- Berichten: 2846
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1299 keren
- Ontvangen waarderingen: 8162 keren
- Contacteer:
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Muisknop indrukken en rollen maar, dan kan je alles zien
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 apr 2021, 19:48
- 3
- Gegeven waarderingen: 44 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
De standaard HUD werkt niet met de 1100 omdat er veel functies zijn toegevoegd. Ik rij de 1100 met de minimale HUD die je met functie toets 3 kunt oproepen. Zoals Frison schreef kun je rondkijken door middel van de muis.
Groetjes,
Mathieu
Mathieu
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:43
- 4
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 49 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Zowel Frits als melsdrivein hartelijk dank voor hun reactie. Zo zie je maar, elke dag leer je nog bij!
- Deze gebruikers waarderen Hans Weverling voor dit bericht:
- melsdrivein
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:43
- 4
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 49 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Nog even één dingetje! Waarom kan ik met de scenario's van Edwin Aartse in de route Zuid West Nederland wel gewoon met de NS 1107 geelgrijs met botsneus
met de HUD rijden en niet het scenario van melsdrivein D 344 in de route Achterhoek - en Twentelijnen?
met de HUD rijden en niet het scenario van melsdrivein D 344 in de route Achterhoek - en Twentelijnen?
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
- 3
- Gegeven waarderingen: 31 keren
- Ontvangen waarderingen: 73 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Nu we het toch over de 1100 hebben. Hoe vinden jullie de trekkracht. Ik heb laatst een 1100 voor een sleep van 7 corail rijtuigen gezet, maar de 1100 wilde niet op snelheid komen en bij 80 km/uur was het schluss. Hebben jullie dezelfde ervaringen of is dit zoals het hoort?
- RemkoH
- Beheerder
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 169 keren
- Ontvangen waarderingen: 360 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Dat is geen Dutch Classics maar Fopix loc waarschijnlijk dan.Hans Weverling schreef: ↑30 mei 2021, 15:59Nog even één dingetje! Waarom kan ik met de scenario's van Edwin Aartse in de route Zuid West Nederland wel gewoon met de NS 1107 geelgrijs met botsneus
met de HUD rijden en niet het scenario van melsdrivein D 344 in de route Achterhoek - en Twentelijnen?
Had met deze sleep geen enkel probleem om 130 te halen. Snel ging dat inderdaad niet.simonewerro schreef: ↑30 mei 2021, 16:10Nu we het toch over de 1100 hebben. Hoe vinden jullie de trekkracht. Ik heb laatst een 1100 voor een sleep van 7 corail rijtuigen gezet, maar de 1100 wilde niet op snelheid komen en bij 80 km/uur was het schluss. Hebben jullie dezelfde ervaringen of is dit zoals het hoort?
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op
De lijst houdt niet op
- Marklin
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1938 keren
- Ontvangen waarderingen: 2171 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Fopix heeft toch geen 1100 loc?, Quinzeedied iig wel ....RemkoH schreef: ↑30 mei 2021, 16:11Dat is geen Dutch Classics maar Fopix loc waarschijnlijk dan.Hans Weverling schreef: ↑30 mei 2021, 15:59Nog even één dingetje! Waarom kan ik met de scenario's van Edwin Aartse in de route Zuid West Nederland wel gewoon met de NS 1107 geelgrijs met botsneus
met de HUD rijden en niet het scenario van melsdrivein D 344 in de route Achterhoek - en Twentelijnen?
- RemkoH
- Beheerder
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 169 keren
- Ontvangen waarderingen: 360 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Oh ja, die inderdaad.
Was in de war met die halfbakken 1700.
Maar bij nader inzien is die beperkt tot 1113 en 1136 lijkt het. En dus niet 1107.
Was in de war met die halfbakken 1700.
Maar bij nader inzien is die beperkt tot 1113 en 1136 lijkt het. En dus niet 1107.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op
De lijst houdt niet op
- Marklin
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1938 keren
- Ontvangen waarderingen: 2171 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Ja dat is ook weer zo, dan zou het om een WG 1100 kunnen gaan maar weet even niet of dat de 1107 is en/of meerdere nummers mogelijk zijn.
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:43
- 4
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 49 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Volgens de benodigdheden van het scenario gebruikt hij de 1100 van Dutch Classics.
- Marklin
- Berichten: 3446
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1938 keren
- Ontvangen waarderingen: 2171 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Ja Hans maar je gooit de boel door de war.
Want wat voorgaande berichten hadden betrekking op jou bericht waar hieronder een citaat staat:
Want wat voorgaande berichten hadden betrekking op jou bericht waar hieronder een citaat staat:
Of gaat het allemaal te snel voor jou?Hans Weverling schreef: ↑30 mei 2021, 15:59Nog even één dingetje! Waarom kan ik met de scenario's van Edwin Aartse in de route Zuid West Nederland wel gewoon met de NS 1107 geelgrijs met botsneus
met de HUD rijden en niet het scenario van melsdrivein D 344 in de route Achterhoek - en Twentelijnen?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 apr 2021, 19:48
- 3
- Gegeven waarderingen: 44 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Hallo Hans, het hangt er van af welke versie wordt gebruikt in dat scenario. Zie ook de Dutch Classics handleiding:
1100-04 Yellow grey with collision nose
1100-04 E0 1100-04 S0 This is the yellow grey edition of the engine with the added safety nose. During the last two decades that the engines were in service, finally all engines were driving in this design.
Van iedere 1100 lok zijn er 2 versies beschikbaar, "expert mode (EO)" en "simple mode (SO)". Ik gebruik de expert mode versie. Neem aan dat het scenario dat jij beschrijft de simple mode gebruikt.
1100-04 Yellow grey with collision nose
1100-04 E0 1100-04 S0 This is the yellow grey edition of the engine with the added safety nose. During the last two decades that the engines were in service, finally all engines were driving in this design.
Van iedere 1100 lok zijn er 2 versies beschikbaar, "expert mode (EO)" en "simple mode (SO)". Ik gebruik de expert mode versie. Neem aan dat het scenario dat jij beschrijft de simple mode gebruikt.
Groetjes,
Mathieu
Mathieu
- RemkoH
- Beheerder
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 169 keren
- Ontvangen waarderingen: 360 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Dommelsdrivein schreef: ↑30 mei 2021, 19:33Van iedere 1100 lok zijn er 2 versies beschikbaar, "expert mode (EO)" en "simple mode (SO)". Ik gebruik de expert mode versie. Neem aan dat het scenario dat jij beschrijft de simple mode gebruikt.
Dat hadden we natuurlijk ook nog bij Dutch Classics.
Ik gebruik die simple mode nooit dus had daar helemaal niet meer aan gedacht.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op
De lijst houdt niet op
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 apr 2020, 13:43
- 4
- Gegeven waarderingen: 481 keren
- Ontvangen waarderingen: 49 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Beste Teun, wat bedoel je met "het gaat allemaal te snel voor mij". Ik weet ook wel dat als je ouder wordt alles wat minder gaat werken.
Echter in dit geval is het inderdaad zo dat Edwin Aartse de simple mode heeft gebruikt. Ik wist trouwens niet dat er 2 uitvoeringen waren.
Maar ik ben door Melsdrivein en Remko weer wat wijzer geworden waarvoor mijn hartelijke dank.
Beste Teun, ik spreek je wel weer als jij ook 77 jaar bent, hoop ik!
Hartelijke groeten,
Hans
Echter in dit geval is het inderdaad zo dat Edwin Aartse de simple mode heeft gebruikt. Ik wist trouwens niet dat er 2 uitvoeringen waren.
Maar ik ben door Melsdrivein en Remko weer wat wijzer geworden waarvoor mijn hartelijke dank.
Beste Teun, ik spreek je wel weer als jij ook 77 jaar bent, hoop ik!
Hartelijke groeten,
Hans
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
- 4
- Gegeven waarderingen: 114 keren
- Ontvangen waarderingen: 39 keren
Re: Dutch classics - Starten van de NS 1100
Volgens mij is Teun die Leeftijd al voorbij of vergis ik me?