Pagina 1 van 1

Dutch classics - Starten van de Mat.54 Hondekop

Geplaatst: 15 jun 2021, 03:02
door melsdrivein
Hoop dat deze video helpt met het starten van de Mat.54 in expert mode. Eerste video die ik heb opgenomen en mijn dochter lachte zich bijna uit de broek toen ze me hoorde :smile: En ja ik vergat de kabinedeur te sluiten voor het wegrijden.



Belangrijkste toetsen voor het besturen:

J/L = Treinrem
, and shift , is kabinedeur openen/sluiten links
. and shift . is kabinedeur openen/sluiten rechts
U and shift U is passagiersdeuren openen/sluiten rechts
Y and shift Y is passagiersdeuren openen/sluiten links
N is de conducteur fluit :smile:

Er is een probleempje in de huidige versie met de modernere Mat.54 om de middelste seinlamp aan en uit te zetten. De enige manier waarop ik dat kan doen is om Functietoets F4 te gebruiken, en de verlichting aan te klikken. Daarna met functietoets F3 weer terug naar de minimale hud.

Re: Dutch classics - Starten van de Mat.54 Hondekop

Geplaatst: 15 jun 2021, 11:04
door Danddddzzz
Nou, dat gaat mensen zeker helpen met het besturen van de Mat 54 van Dutch Classics. :wink:

Re: Dutch classics - Starten van de Mat.54 Hondekop

Geplaatst: 15 jun 2021, 11:41
door Marklin
Ja inderdaad, maar het is nog een hele onderneming als je dat filmpje zo bekijkt voordat je weg kunt rijden.
Daar mag je met de vertrek opdracht wel rekening mee houden dat je die niet op de standaard 35 sec. instelt maar op bijv. 4 min. of zo voor je vertrekken mag. :wink:
En dan moet het wel de eerste keer lukken anders kom je daar tekort aan. :sweat_smile:

Re: Dutch classics - Starten van de Mat.54 Hondekop

Geplaatst: 18 jun 2021, 14:35
door TfNLDE
Ach, vergeleken met het huidige materiƫel stelt het niks voor..... :smile:

Misschien off-topic maar ter vergelijk:

Mat54 (en vergelijkbaar materieel):
-Stroomafnemer opzetten (indien nodig handmatig lucht pompen)
-Snelschakelaar inzetten
-Bij voldoende lucht remproef nemen
-Dodeman testen
-Rijden
Benodigde tijd ca 2 minuten bij voldoende lucht, (bij handmatig lucht pompen is dat beduidend langer....)

Modern materieel:
-Batterij inschakelen
-Wachten tot systemen ingeschakeld zijn
-Stroomafnemer opzetten (bij onvoldoende lucht wordt automatisch een hulpcompressor ingeschakeld)
-Snelschakelaar inschakelen (al dan niet wachten tot dit vrijgegeven wordt ivm de nodige zelftesten....)
-Indien nodig lucht pompen
-Bij voldoende lucht remproef nemen, en eventuele andere remsystemen testen (oa bij ICE3 de wervelstroomrem)
-De aanwezige treinbeveiligingssytemen (ATB, ETCS, PZB/LZB, TBL1+ en wat al niet meer aanwezig is) testen
-Dodeman testen
-rijden
Benodigde tijd ca 30 minuten...

Uiteraard kan het bij andere materieel soorten ook weer afwijken...