NS Plan X

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Evert66
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2020, 19:47
3
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Evert66 »

Grootste probleem is mijn inziens niet de apparatuur om geluid op te nemen, maar vind in dit specifieke geval maar eens een Plan X waar je het geluid nog van op kunt nemen. Ja er is NS41 en NS20 kameel maar als ik filmpjes daarvan zie en hoor maken ze een veel bescheidener geluid dan de rode Plan X die ik ken uit mijn jeugdjaren.
De eerder genoemde NS41 en NS20 klinken veel meer gedempt net zoals de gele gemoderniseerde Plan X. Als ik Wikipedia mag geloven heeft de gemoderniseerde serie Plan X tussen 1975-1981 nieuwe dieselmotoren gekregen. Doet me denken aan de HST Intercity 125 uit Engeland die met de oorspronkelijke Paxman Valenta dieselmotoren veel bruter klonk dan de later gebruikte motoren.

jpvdveer
Berichten: 271
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
3
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: NS Plan X

Bericht door jpvdveer »

Digostonx schreef:
10 jan 2022, 19:05
Zo moeilijk is geluidsopnames maken ook weer niet.

Met een Zoom H4n Pro Handy Recorder + Zoom WSU-1 Universal Windscreen kom je al ver.
Dit gebruiken Linus Follert en JackyTheCat naar mijn weten.

Als je professioneel opnames wilt maken dan heb je een wat grotere microfoon nodig zoals:
Røde NTG microfoon + Røde Deadcat windshield + Røde Blimp.
Dit gebruikt Armstrong Powerhouse.
Klopt - geluidsopnames maken is niet supermoeilijk. Maar kun je ook de goede opnames maken, ervan uitgaande dat het materieel nog te vinden is? Met alleen op een perron vertrekgeluiden registreren kom je er niet.

De methode van Armstrong Powerhouse is om het materieel een dag af te huren en er mee te gaan rijden. Op die manier kunnen ALLE benodigde geluiden worden opgenomen. Bv regulator van stand 1 naar 2, binnen en buiten. Regulator van stand 2 naar 3, binnen en buiten. Remmen volledig lossen, binnen en buiten, enz. enz. Fraai, maar niet voor iedereen weggelegd.

Omdat ze zelf niet alle benodigde geluiden kunnen opnemen, combineren Linus Follert en JackyTheCat hun eigen opnamen met materieel dat ze op YouTube vinden. En het is die laatste stap die commerciële aanbieders niet kunnen maken.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

Naast wat aanpassingen aan het geluid ben ik ook op verzoek nog bezig met een Syntus-Connexxion variant met uitklapbare spiegels die uitklappen wanneer de deuren open gaan, die na het NS tijdsperk nog zo'n 2 jaar hebben rondgereden op de lijn Almelo - Mariënberg. Ook komt nog de Transit Oost variant maar dat is alleen een kwestie van de NS vignetten te verwijderen. Er komen vooralsnog geen aparte cabines.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 15):
WadlopertjepeerklotaAndries33JepparamaRoyrommy136ldjtjerabby62Marklinsaurer580 en 5 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 463
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Wadlopertje »

Evert66 schreef:
10 jan 2022, 20:20
Grootste probleem is mijn inziens niet de apparatuur om geluid op te nemen, maar vind in dit specifieke geval maar eens een Plan X waar je het geluid nog van op kunt nemen. Ja er is NS41 en NS20 kameel maar als ik filmpjes daarvan zie en hoor maken ze een veel bescheidener geluid dan de rode Plan X die ik ken uit mijn jeugdjaren.
Ik kwam dit nog tegen op feestboek:
https://m.facebook.com/vriendennsm/phot ... &source=48

Vond het het delen waard.

Treinen in Beeld
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:43
2
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Treinen in Beeld »

Van de DE2 wordt het opnemen van de motorgeluiden van de 'blauwe' versie lastig, die waren al vervangen door een krachtiger soort in de jaren '50. Overigens is het maken van opnamen van de DE2 nu helemaal niet mogelijk, de 186 is in revisie, de 180 staat in het blauw (of soort groen :zipper_mouth: ) in Hengelo, de 179 in Simpelveld in een loods van de ZLSM. Dus qua geluidsopnames kun je dat op dit moment alleen van de NSM 20 doen, en misschien over niet al te lange tijd de 41... En, als je heel veel geduld hebt, de 186 zou volgens plannen in 2026 weer rijvaardig moeten zijn, maar dat duurt dus nog eventjes.

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: NS Plan X

Bericht door tieske05 »

Is de 179 rijvaardig? Heb namelijk een connectie die bij ZLSM een bepaald hoge functie heeft.

Treinen in Beeld
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:43
2
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Treinen in Beeld »

Nou, bij mijn weten is de 179 niet rijvaardig. Dat valt tenminste op de website te lezen, en die wordt toch regelmatig bijgewerkt. Suggereer ik dan dat die rijvaardig is? Ik gaf toch aan dat opnemen niet mogelijk is? En mocht die rijvaardig zijn, als die volgens een m'n voorgaande bericht in een loods staat, is dat niet voor niets. :wink:

Gebruikersavatar
Andries33
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 apr 2020, 20:26
3
Gegeven waarderingen: 618 keren
Ontvangen waarderingen: 71 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Andries33 »

tieske05 schreef:
12 jan 2022, 21:57
Is de 179 rijvaardig? Heb namelijk een connectie die bij ZLSM een bepaald hoge functie heeft.
kun je die hoge connectie dan niet vragen of de 179 rijvaardig is?

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: NS Plan X

Bericht door tieske05 »

Andries33 schreef:
13 jan 2022, 19:23
tieske05 schreef:
12 jan 2022, 21:57
Is de 179 rijvaardig? Heb namelijk een connectie die bij ZLSM een bepaald hoge functie heeft.
kun je die hoge connectie dan niet vragen of de 179 rijvaardig is?
Is al een mail onderweg, word aan gewerkt :P

Treinen in Beeld
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:43
2
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Treinen in Beeld »

Andries33 schreef:
13 jan 2022, 19:23
tieske05 schreef:
12 jan 2022, 21:57
Is de 179 rijvaardig? Heb namelijk een connectie die bij ZLSM een bepaald hoge functie heeft.
kun je die hoge connectie dan niet vragen of de 179 rijvaardig is?
Staat gewoon op de website van de zlsm dat die niet rijvaardig is...

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marklin »

Hier: http://www.nmld.nl/nl/object/1384 staat iig dat Treinstel 179-05 niet bedrijfswaardig is, of is dat weer een andere? :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Treinen in Beeld
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:43
2
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Treinen in Beeld »

Precies dezelfde :sweat_smile:

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

Daarnet versie 2.0 ge-upload. Lees de readme even goed door want er staat wat nieuwe informatie met betrekking tot nummering en koersborden in wat ik tijdens het testen tegen kwam.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 9):
MarklinEvert66RobertF68DanielRoymkasthijsAndries33MarkAWadlopertje

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: NS Plan X

Bericht door MarkA »

Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 2):
Andries33rabby62
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Andries33
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 apr 2020, 20:26
3
Gegeven waarderingen: 618 keren
Ontvangen waarderingen: 71 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Andries33 »

Bedankt Marc. Mooi dat hij zo snel wordt gefinetuned. Ik heb een langere rit gereden met de update en ik ben zeer onder de indruk wat jij hebt beschikbaar hebt gesteld. Wat een mooie trein. Geluiden zeer realistisch, ook bij de verschillende toerentallen van de motor. Mooi om in te rijden, en bediening is perfect. Ook de passagiersuitzichten in de 1e en 2e klasse zijn dikke prima. Nogmaals mijn complimenten!!

Gebruikersavatar
Aar
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 nov 2020, 18:41
3
Gegeven waarderingen: 55 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Aar »

Wow, ik ben echt onder de indruk. Ik heb hem ook geprobeerd, en hij is echt gaaf. :) Hulde aan Marc!
Een dingetje, en dat kan aan mij liggen. Maar ik moest de Kameel zelf wel als consist toevoegen. De andere DE's uit het pakket werken wel direct. :)

Zijn er al scenario's voor gemaakt? Spoorwegmuseum zit geloof ik ook in één van de routes.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

De kameel heeft geen koppelingen en kan daarom ook niet in een consist ofwel trein geplaatst worden :sunglasses:. Een consist is eigenlijk bedoeld voor het samenstellen van een trein bestaande uit meerdere rijtuigen. Ik heb de consists eigenlijk alleen voor de DE tweetjes gemaakt.

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Hoi Marc,
Ik weet niet of het de oorzaak van het feit van de niet geopende deuren is, maar mij is iets opgevallen. Zodra de trein bij het station direct voor een sein tot stilstand komt, gaan de voorste deuren niet open. Zodra de trein aan het perron bij de "bakkenborden" stopt en dus niet direct voor een sein, gaan alle deuren gewoon open. Ik heb een screen van een treinkruising te Raalte bijgevoegd. Misschien kun je er wat mee...
Afbeelding
Afbeelding

Gr Erik

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS Plan X

Bericht door Marc D. »

Dankjewel Erik. Dit is dan iets waar ik als ontwikkelaar geen invloed op heb. Net zelf nog eens een test op de testroute gedaan en daar gaan alle deuren gewoon open.

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: NS Plan X

Bericht door mkasthijs »

Ik gok dat het te maken heeft met de perron marker.
Als de trein voorbij de perronmarker is of een perron is geknipt achter de bakborden, gaan de deuren niet open van dat stuk niet open. Is een bekend issue en kan opgelost worden door stopping points in scenario's bij de juiste bakborden.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
Marc D.
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS Plan X

Bericht door simonewerro »

Gek genoeg heb ik de indruk dat dit bij Plan U geen probleem is.

Gr Erik

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”