Pagina 1 van 3

NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 11:11
door MarkA
De meeste mensen die mij kennen zullen dat (denk ik) doen van de fictieve 'Krammerdijks Deltaland' route.
Buiten dat heb ik zo nu en dan ook andere projecten zoals scenario's (al is de laatste enige tijd geleden..) en de ICNG repaints in samenwerking met het DCR team.

Inmiddels ben ik zover om een nieuw project aan te kondigen, namelijk de toevoeging van ATB-EG aan de NS1800 van fopix3d :sunglasses:
Het ontbreken hiervan heb ik altijd jammer gevonden gezien ik de voorkeur heb voor realistisch rijden met treinbeïnvloeding.

In eerste instantie is het begonnen als poging om de bediening van deze loc beter te maken met het toetsenbord, waaronder een bruikbaardere gevoeligheid van het tractiewiel. Uiteindelijk is dit een beetje uit de hand gelopen :stuck_out_tongue:

Omdat video vaak meer zegt dan 1000 woorden heb ik een demonstratie gemaakt van ongeveer een kwartiertje, veel kijkplezier :smile:

De update is momenteel in betá test bij enkele routebouwers om te zien of het goed werkt om hun routes, daarna zal het over niet al te lange tijd beschikbaar komen op deze site.

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 11:54
door saurer580
dat ziet er geweldig uit en klinkt goed. Wat een upgrade van een "oude" loc.
Zou mooi zijn als die beschikbaar komt, maakt het rijden een stuk realistischer.
Je hebt me bovendien enthousiast gemaakt voor je route. :wink:
vr.gr
Ruud

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 11:57
door Clipmeneernl
Voor de mensen die niet kunnen wachten op deze update, vanavond rond 20:45 een kleine preview op het twitch kanaal van RubkuNL :loveit:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 17:33
door mkasthijs
Wauw wauw wauw!
Wat een fantastische toevoegen.

Enige vraag wat in mij opkomt. Heb jij toestemming van Fopix/de maker van de ze trein om dit te doen.

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 18:36
door MarkA
mkasthijs schreef:
26 aug 2022, 17:33
Enige vraag wat in mij opkomt. Heb jij toestemming van Fopix/de maker van de ze trein om dit te doen.
Die had zeker gevraagd kunnen worden mits fopix3d nog actief was.

In principe gelden dan dezelfde regels als we (DS) voor repaints hanteren (welke ook voor deze loc aangeboden worden op sites waaronder die van ons), namelijk het absolute minimum meeleveren, niks onnodigs overschrijven en er altijd voor zorgen dat het origineel nodig is.
Binnen die kaders past dit project ruimschoots, sterker nog: Door middel van een scriptextensie worden er nog een stuk minder originele bestanden meegeleverd dan bij een (correct gemaakte) repaint, er wordt simpelweg gezegd alleen 'toegevoegd' zegmaar, het origineel is dan ook absoluut noodzakelijk om te bezitten voor deze toevoeging :stuck_out_tongue:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 18:49
door Marklin
MarkA schreef:
26 aug 2022, 18:36
Die had zeker gevraagd kunnen worden mits fopix3d nog actief was.
Die zullen nog wel actief zijn op de een of andere manier, ze verkopen toch deze loc nog steeds waar het om gaat, of zie ik dat verkeerd?

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 18:55
door RemkoH
Marklin schreef:
26 aug 2022, 18:49
...ze verkopen toch deze loc nog steeds waar het om gaat, of zie ik dat verkeerd?
De loc is alleen te koop via andere webshops.
Fopix zelf is al jaren van de aardbodem verdwenen.

En om terug te komen op het bericht dat je weer verwijderde..
De fopix seinen zijn nooit verder gekomen dan een hele vroege beta uitvoering. Ik zou het zelf niet eens beta maar alpha noemen.
En daarmee dus ook de atb die vanuit fopix in de loc zit.
De seinen kunnen onmogelijk in NL routes gebruikt worden door de vele benodigde functionaliteiten die simpelweg missen doordat de ontwikkeling zeer vroegtijdig is gestopt.

Zoals Mark ook al aangaf voldoet de update ruimschoots aan de voorwaarden die door DutchSims worden gesteld.
En die zijn al vele malen strenger dan de meeste vergelijkbare websites.
Daarbij is de update van Mark een uitbreiding op wat fopix gemaakt heeft, geen aanpassing van.
En wie de loc zonder de update wil rijden kan dat nog steeds ook al is Mark's update geïnstalleerd, want die originele door de fopix installer geïnstalleerde loc krijgt de update niet en blijft gewoon behouden in TS.
saurer580 schreef:
26 aug 2022, 11:54
...maakt het rijden een stuk realistischer...
Nog realistischer dan je al denkt waarschijnlijk :wink:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 26 aug 2022, 20:00
door mkasthijs
Helder verhaal heren.
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat! :smile:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 27 aug 2022, 00:20
door MarkA
RemkoH schreef:
26 aug 2022, 18:55
En om terug te komen op het bericht dat je weer verwijderde..
De fopix seinen zijn nooit verder gekomen dan een hele vroege beta uitvoering. Ik zou het zelf niet eens beta maar alpha noemen.
En daarmee dus ook de atb die vanuit fopix in de loc zit.
De seinen kunnen onmogelijk in NL routes gebruikt worden door de vele benodigde functionaliteiten die simpelweg missen doordat de ontwikkeling zeer vroegtijdig is gestopt.
Exact, ik heb uiteraard dit seinenpakket wel eventjes bekeken ter onderzoek. Maar eigenlijk na een paar minuten de conclusie al kunnen trekken dat het te onvolledig is om toe te passen op de Nederlandse routes om de volgende redenen: (dan heb ik het nog niet eens over alle mooie instelmogelijkheden die het COHA team heeft toegevoegd :halo: ):
- Te beperkt aantal linkjes voor een serieus emplacement
- Veel varianten - waaronder zelfs redelijke basisvarianten - zoals een portaalsein met cijferbak of led seinen - ontbreken.
- De ATB implementatie vanuit fopix zelf heb ik op een testroute niet correct werkend gekregen conform de realiteit met de (erg summiere) handleiding.

Allemaal hele logische beperken gezien het om een pre-release versie gaat, welke dus nooit is afgemaakt ~10 jaar geleden.
Daarnaast heeft de eindgebruiker (lees: Iemand die geen routes maakt) er dan helemaal niks aan, gezien geen enkele freeware route dit pakket gebruikt.

En wellicht nog het belangrijkste is dat ik het ook gewoon leuk vond om eens wat anders voor Train Simulator proberen te maken dan een route en als ik mijn testers mag geloven is dat prima geslaagd, al zijn er logischerwijs nog wel wat kleine bugs die opgelost moeten worden. Alleen maar mooi dat we dit straks allemaal op elke route kunnen gebruiken toch :sweat_smile:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 28 aug 2022, 00:40
door avm024
Hoi Mark,
wat leuk dat je dit wilt updaten in de loc. Net wat je zelf aangeeft het is een stuk realisme wat je anders mist op een trein. Bedankt hiervoor ga zeker deze update downloaden wanneer mogelijk. Verder was ik ook erg blij in je video om het uitgebouwde stuk op het Krammendijks Deltaland te zien, zag er erg goed uit ook hier kan ik niet op wachten om hem te gebruiken

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 29 aug 2022, 01:18
door MarkA
Inmiddels ook de 'groene lamp' werkend gemaakt incl. de voorafgaande geluidjes in de cabine, het signaal dat de machinist krijgt zodra de deuren gesloten zijn en er veilig vertrokken kan worden :halo:


Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 29 aug 2022, 07:12
door Sebas1700
Je bent op de hoogte dat de lamp deuren dicht enkel met een DDM-1 stam werkt? Het gros van de treinen die door een 1800 (1600) gereden werden waren getrokken treinen en trek-trek. Daar kreeg (krijg) je het vertrekbevel op een andere manier.

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 29 aug 2022, 11:08
door MarkA
Daarom komt er inderdaad op scenarioniveau een optie voor de scenariomaker om de Groene lamp tijdens de rit buitendienst te stellen indien gewenst :sunglasses:

Overigens werk(te) de groene lamp ook met de NS1700 i.c.m. DDAR en ICRm stammen.
Nu is een NS1700 in het echt natuurlijk technisch een complete andere locomotief, maar gezien we deze niet hebben en een 1800 het meest in de buurt komt zullen er best wel wat mensen zijn die deze loc daarvoor gaan gebruiken verwacht ik

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 31 aug 2022, 19:45
door MarkA
Een eerste openbare versie is vanaf nu te downloaden

Afbeelding

AfbeeldingDownload

Lees vooraf in ieder geval de 'Handleiding ATB-EG, Groene lamp en overige aanpassingen' goed door voor je ermee gaat rijden.

Voor eindgebruikers geldt dat ATB Vv (ja dat zit er ook in gezien het onderdeel is van ATB-EG :sunglasses: ) momenteel nog op geen enkele route werkt omdat dit door de routebouwers geplaatst moet worden. Ik hoop echter van harte dat dit over zeg een jaartje mogelijk anders gaat zijn en de serieuzere routebouwers bereid zijn dit in te bouwen.
Voor de routebouwers onder ons die een werkende ATB Vv willen implementeren in hun routes, lees dan ook vooral de andere twee handleidingen even door.

Om af te trappen met een FAQ

Heeft het gebruik van dit pakket invloed op scenario's?
Nee. De rijeigenschappen van de 1853 ATB-VE zijn niet (verder) aangepast en zijn gelijk aan de 1853 VE gemaakt door XShooter1. Je kunt het dus direct gebruiken in bestaande scenario's.

Mijn ATB springt na passage van een Groen sein steeds naar Geel (40 km/h)?

Zorg ervoor dat je de laatste versie gebruikt van de COHA seinen, deze zijn hier te downloaden.
De laatste versie is vrij recent en van vorige maand dus bij enige twijfel gewoon eventjes ophalen en installeren.

Werkt de ATB-EG op elke Nederlandse route?
Op elke Nederlandse freeware route die hier op DutchSims of op SimTogether te downloaden is.
Het zal tot zekere hoogte ook wel werken op buitenlandse routes maar minder nauwkeurig doordat deze geen gebruik maken van COHA seinen, dezelfde beperking geldt daarom voor de payware routes van Henk v. W. aka Wilbur Graphics gezien deze andere seinen gebruiken. Ik zal om die reden alleen eventuele bugmeldingen in behandeling nemen welke op een Nederlandse freeware route gereproduceerd kunnen worden.


Is het dezelfde ATB-EG emulatie als er in de treinen van ChrisTrains zit?
Nee. Het ATB-EG script is door mijzelf vanaf 0 geschreven en werkt volgens een iets ander principe dan die van ChrisTrains. Het kan daarom dus zijn dat deze op sommige locaties iets eerder of juist later zal reageren.

Ik heb denk ik een foutje gevonden, waar kan ik terecht?
In principe in dit topic. Door alle vragen netjes bij elkaar te houden is het voor mij overzichtelijk en voorkomen we bovendien dat dezelfde vraag twee keer gesteld wordt.
Belangrijk: Het ATB-EG script is complex om te 'debuggen' dus mocht je een foutje tegenkomen dan heb ik een gedetailleerde probleembeschrijving nodig van wat er fout gaat, incl. op welke route+locatie én het scenario waarin deze plaatsvind. Een vraag als 'Hij werkt niet' of 'mijn ATB spring niet om' zonder verdere context kan ik helaas niks mee. Een video kan ook erg behulpzaam zijn als alternatief.

Bij hele specifieke supportvragen (dit zal verwacht ik hooguit vanuit een routebouwer komen) is een PM op deze site of Discord ook prima.

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 01 sep 2022, 17:10
door Sebas1700
Dat is een beetje appels en peren.. De 1700 is zoals je zegt een andere loc en een aantal konden met de ICRm+BDs inderdaad op 'treinstelniveau' rijden, maar daar zijn de rijtuigen zelf dan ook flink voor verbouwd. DDAR klopt verder. Maar goed op scenarioniveau lijkt hij er 't meeste op ja.. :wink:

Qua ATB VV: Dat heb je erg mooi omschreven!

Wat ik eigenlijk alleen mis in je uitleg is de veelvoorkomende variant bij stootjukken. Waarbij je enkel op 120 en 30 meter een baken treft.

Een vrijgavelus begint op 60 meter afstand en eindigt altijd 5 meter voor het betreffende sein, dus niet 'meestal' tot aan het sein zelf. Hier komt enkel een signaal bij een 'veilig' seinbeeld op te staan.

Het is ook niet per definitie zo dat je áltijd boven de 40 km/u direct een snelremming krijgt bij het passeren van het eerste baken. Dit is echt geheel afhankelijk van de remcurve die in het materieel zit. Een FLIRT-3 staat eerder stil dan een ICM-3, waarbij de laatste dus eerder een rood knipperend lampje toont. Een exacte snelheid kun je dus niet noemen.

De bewaking begint feitelijk bij 70 km/u. Daar weer boven kan het signaal vanuit de bakens eigenlijk niet meer opgepikt worden, door de hoge snelheid. Dus je kunt met 100 'straffeloos' door een rood sein vliegen. Straffeloos in de zin dat de beveiliging niets doet zolang jij >70 km/u rijdt én remcriterium bereikt hebt.

Zie dit allemaal zeker niet als kritiek! Meer als aanvulling op wat je al neergezet hebt. :sunglasses:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 01 sep 2022, 20:41
door Danddddzzz
Nou, qua ATB rijdt hij geweldig! Zelfs op een Duitse route reageert de ATB zoals hij moet reageren en de sommige delen van de update zijn al toegevoegd aan het DCR repaint pakket, zoals de functie om de stroomafnemers met de toetsen op en omlaag te zetten, wat eerst met behulp van de muis moest. Ook is het mogelijk om de cabine verlichting aan of uit te zetten met behulp van de toetsen. De frontseinen verspringen ook niet helemaal terug naar de stand uit, dus dat maakt mijn werk ook een stuk makkelijker. Een groot succes Mark! Bedankt voor het uitbrengen van de update!
Afbeelding

Afbeelding

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 02 sep 2022, 19:40
door Louke1968
Heb net gereden met ATB, wat een geweldige update! Maakt het een stuk leuker om met deze loc te rijden. Complimenten!

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 12:48
door Giel1402
Goedemiddag,

Ik heb een vraag. Ik heb de update geïnstalleerd ik start een scenario met de geüpdatete versie van de 1800 maar als ik op de "U" toets druk gebeurt er niks.
Weet iemand hoe dit kan?

Mvg Giel1402

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 12:51
door Clipmeneernl
Als je zeker bent dat je ook echt de loc hebt waar ATB in zit (dat is de normale 1800 VE variant, bij repaints werkt de ATB niet!) dan moet je de U wat langer dan normaal indrukken, en niet 1 seconde :sunglasses:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 13:13
door Giel1402
Ik heb jouw nieuwe scenario geprobeerd bij de consist staat duidelijk "NS loc-1853 ATB+Ve" ik heb de knop voor 10 seconden ingedrukt maar er gebeurde niks.
Ik weet niet wat ik nou fout doe? :sweat_smile:

Edit: Ik heb de update opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het wel naar behoren.
Bedankt voor je reactie.

Mvg Giel1402

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 14:33
door Sikkenbaas
Ik ben erg blij met de update en ik heb grote waardering voor het verrichtte werk. Het werkt fantastisch!
Maar ik mis de dodeman functie op de machine nog. Of zie ik iets over het hoofd?

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 18:32
door Louke1968
Hoi Sikkenbaas. Dat komt omdat de advanced modus nog uitgeschakeld is. Deze kun je inschakelen met de toetsencombinatie: shift-ctrl-home.
De dodemansknop kun je dan bedienen met de E of home toets.

Groetjes Louke1968

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 03 sep 2022, 21:04
door MarkA
Allereerst bedankt voor de leuke reactie en waarderingen :sunglasses:
Sebas1700 schreef:
01 sep 2022, 17:10
Wat ik eigenlijk alleen mis in je uitleg is de veelvoorkomende variant bij stootjukken. Waarbij je enkel op 120 en 30 meter een baken treft.
Een stootjuk is technisch inderdaad gewoon een roodsein, dus functioneel zal dat niet anders werken dan bij seinen. Het laatste baken ontbreekt omdat dat inderdaad geen praktisch nut heeft, dan sta je met je buffers al door het juk heen :sweat_smile:
Ik zal dit wel nog even aan de handleiding toevoegen, er zullen vast mensen zijn voor wie het niet duidelijk is dat een juk gelijk staat aan een rood sein
Sebas1700 schreef:
01 sep 2022, 17:10
Een vrijgavelus begint op 60 meter afstand en eindigt altijd 5 meter voor het betreffende sein, dus niet 'meestal' tot aan het sein zelf. Hier komt enkel een signaal bij een 'veilig' seinbeeld op te staan.
99% eens ja. Toch hebben we tijdens testen situaties gezien met twee bakens waarbij de lus slechts tot dat baken loopt, daar voorbij zou immers doelloos zijn. Ik dacht ook één enkele uitzondering gezien te hebben met een kortere lus bij 3 bakens vanwege een in de weg liggende brug, maar de locatie moet ik je nu even schuldig blijven.
Sebas1700 schreef:
01 sep 2022, 17:10
Het is ook niet per definitie zo dat je áltijd boven de 40 km/u direct een snelremming krijgt bij het passeren van het eerste baken. Dit is echt geheel afhankelijk van de remcurve die in het materieel zit.
Binnen de context van het grootbedrijf correct, echter binnen Train Simulator heb ik gekozen om dit iets te vereenvoudigen naar 2 'vaste' snelheden van 40 en 25 km/h, eentje voor passagiers en goederen treinen.
Sebas1700 schreef:
01 sep 2022, 17:10
De bewaking begint feitelijk bij 70 km/u. Daar weer boven kan het signaal vanuit de bakens eigenlijk niet meer opgepikt worden, door de hoge snelheid. Dus je kunt met 100 'straffeloos' door een rood sein vliegen.
De informatie die ik heb kunnen raadplegen geeft aan dat een ingreep tot en met 70 km/h gegarandeerd is, echter hoeft dat in mijn interpretatie niet te betekenen dat een trein die 71 km/h rijdt per definitie het signaal niet kan oppakken (dat zou technisch gezien heel raar zijn). Maar dat de kans dat ie het oppikt steeds kleiner wordt (dus bijv. 99% bij 71 km/h, 80% bij 75 km/h, 50% bij 80 km/h en 0% bij 90 km/h).

Ik zal eens nadenken of ik dat wil inbouwen of niet, technisch is het prima mogelijk. Alleen zie ik het niet zo snel gebeuren dat iemand die met ATB ingeschakeld - welke al een hele tijd code 40 geeft - nog meer dan 70 km/h rijdt op 120 meter vanaf het sein; m.a.w. zou ik dus functionaliteit inbouwen die in de praktijk nooit gebruikt wordt.
Sikkenbaas schreef:
03 sep 2022, 14:33
Maar ik mis de dodeman functie op de machine nog. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat Louke1968 al terecht opmerkt zit er al een dodeman vanuit fopix3d zelf in de trein. Alleen deze werkt (naar mijn mening) niet helemaal goed qua timing en geen feedback in de loc. Ik zou ansich zelf een 'eigen' dodemansknop erbij kunnen maken (dat is erg eenvoudig vergeleken met ATB :upside_down: ) welke qua timing wat beter klopt en dezelfde toetsencombinatie gebruikt als Chris indien daar veel behoefte aan is. Alleen het dodeman pedaal in de loc zelf zal dan ook niet werken en zal er tevens geen lampje zijn zoals in de treinen van Chris gezien dat niet in de originele GEO's zit (is technisch wel mogelijk, maar ik heb 0 verstand van 3D :halo: )

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 04 sep 2022, 15:00
door Sikkenbaas
Louke1968 schreef:
03 sep 2022, 18:32
Hoi Sikkenbaas. Dat komt omdat de advanced modus nog uitgeschakeld is. Deze kun je inschakelen met de toetsencombinatie: shift-ctrl-home.
De dodemansknop kun je dan bedienen met de E of home toets.

Groetjes Louke1968
Dank je wel Louke!! :thumbsup:

Re: NS 1800 ATB-EG Upgrade

Geplaatst: 04 sep 2022, 16:55
door Aeolus
Hoi Mark,

Allereerst dank voor deze mod, het maakt het rijden in de 1800 weer leuk :) Ik kom wel het volgende issue tegen, waarvan het me even onduidelijk is waar het aan ligt. Als ik in 't hart van NL van Amersfoort naar Apeldoorn rijd, krijg ik in het aangegeven gebied in de onderstaande afbeelding een ATB die op 140 springt (dus groene lamp). Daar hoort ie 130 te zijn (wat ie voor het aangegeven gebied, en ook na het aangegeven gebied gewoon weer doet). Doe ik iets verkeerd, heb ik iets niet goed gelezen, of is hier sprake van een bugje?

Afbeelding