Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Beste leden,

Ik ben bijna klaar met het maken van het 3D-model van de Stadler Wink. Voorproefjes zijn te zien op mijn profiel, evenals renders van het model.
Ik heb geen ervaring in het beschikbaar maken van dit model in Train Simulator.
Zijn er mensen die dit wel weten?

Met vriendelijke groet,
Jesper

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Marklin »

Kun je met het gegeven Antwoord weinig tot niets mee beginnen?
Vraag het maar even voor er iemand van hier met dat antwoord komt. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Frison
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

De simulatie van een trein regelen is niet even snel gedaan. Het komt erop neer dat je een stel blueprints hebt die de meeste functies regelen, een of meerdere simulatiefiles voor de motor, en een lua script. Je zal dus zowel lua moeten leren als leren omgaan met de blueprints.

Dingen zoals regendruppeleffecten op het raam, animaties, in- en uitstappende passagiers, rook/stoomeffecten gaan allemaal ook niet automatisch.

Op https://thegradecrossing.blogspot.com/ valt veel te leren over blueprints. En dan hebben we het nog niet eens over het moeilijkste gehad: geluiden.

Je bent al snel een jaar bezig alleen maar met huiswerk voor je je model een beetje leuk op kan bouwen.

JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Waar ik naar opzoek ben is een stappenplan/instructie/tutorial waar van A tot Z een EMU gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
3
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 227 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Sjef61 »

Die a tot z handleiding bestaat niet zover ik weet.
Die YouTupe link die ik had gegeven op ST bevat nog de meest uitgebreide informatie.
Je zal overal stukjes van de puzzel moeten zoeken op internet.
Dat heb ik ook gedaan.
Deze gebruikers waarderen Sjef61 voor dit bericht (totaal 3):
FrisonMarklinTheLaRiche

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Marklin »

Tsja, je zal toch met de gegeven linken bij A moeten beginnen om over 1 jaar of zo uiteindelijk bij Z te eindigen met tussendoor veel speurwerk. :face_with_monocle:
Hou mij ten goede, heb het idee dat je het liever vandaag dan morgen klaar wil hebben, maar gezien degene die er verstand van hebben gaat hem dat niet worden. :wink:

Ps al mooi dat je zover bent gekomen met het 3D-model, ik weet zeker dat menigeen dat al niet lukt waaronder deze simpele ziel. :joy:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Als je kijkt naar de inhoudsopgave van die link die ik je hierboven gaf:
Section 1: Bogies, Part 1, Part 2
Section 2: Bodywork
Section 3: Detailing, Part 1, Part 2, Part 3
Section 4: Cabview, Part 1, Part 2, Part 3
Section 5: Paint Your Wagon, Part1, Part2, Part3
Section 6: Animation - Part 1, Part 2
Section 7: Blueprinting - Part 1, Part 2, Part 3, Part 4, Part 5
Section 8: Basic Scripting
Section 9: Afterward and Revision History
Vind ik dat toch redelijk van A tot Z...

Wat specifiek EMU/DMU's etc. betreft, kopbakken voer je uit als een loc, middenbakken als een wagon.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Frison

JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Dit zijn al aardig wat puntjes, mijn Wink hoeft niet per se morgen al klaar te zijn, ik zou graag eerst een minimale basis klaar willen hebben, en vanuit daar verder gaan.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Ik wil je best een zetje in de goeie richting geven, maar uiteindelijk zal je het zelf moeten doen uiteraard. Laten we eerst eens met het begin beginnen:

- In wat voor programma maak je het model?
- Heb je al eens een simpel object voor TSC gemaakt?
- Zijn er textures met normals die gespiegeld op het model geplakt zijn? (TSC zal de spiegeling van de normals negeren)
- Heb je al eens eerder een trein in een andere sim gezet?

JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Programma is: Google Sketchup
Een beetje geëxperimenteerd, heel simpel
Textures zijn niet gespiegeld, niet mogelijk met Sletchup
Niet eerder een trein gemaakt voor TS of andere simulator

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Oei, dat is wel mogelijk, maar echt handig is het niet.

Ten eerste zal je het, als ik het me goed herriner, vanuit sketchup naar een ander programma moeten exporteren die het vervolgens naar TSC exporteert. Grote kans dat je je textures kwijt bent, en er kleine foutjes in het model zijn ontstaan, die op zich zo weg te werken zijn. Ook ondersteunt sketchup geen animaties. Dus wielen zullen het enige bewegende onderdeel van je model worden als je dat gebruikt.

Dat van het gespiegelde ging specifiek over normals. Maar daar heb je in sketchup niet mee te maken. Aan je reactie te zien, weet je niet eens wat het zijn.

Sketchup is niet bedoeld om modellen voor games te maken en mist bijgevolg de features die noodzakelijk zijn om een model lekker in TSC te krijgen. Als je het goed wil doen, zal je dus naar een ander programma over moeten stappen. Het enige wat je ooit aan dit model bewegend gaat krijgen zijn de wielen.

Nou hoor ik je denken: "Kan ik de animatie dan niet toevoegen in het programma waarmee ik zou exporteren?". Ja, dat kan, maar mijns inziens kan je dan net zo goed (lees: beter) met dat programma leren omgaan. En ik ben ook met sketchup begonnen, en laat me je zeggen, ik moest het laatst een keer openen om een warehouse model te bestuderen, en nu kon ik het niet eens serieus meer nemen.

Wat TSC betreft, is het eigenlijk vooral 3DSMax, 3DCrafter, en Blender wat gebruikt wordt, in die volgorde. 95% procent van de documentatie is gericht op 3DSMax. Met Blender sta je er zo goed als moederziel alleen voor. Voor 3D Crafter is er bijna alleen die link van eerder, maar die omvat dan ook praktisch alles. 3D Crafter is het makkelijkst, 3DSMax het beste. (eigenlijk vooral vanwege 1 functie die 3D Crafter mist, te weten view-facing objects in combinatie met iets anders - even vergeten wat, dacht animatie of wintertextures ofzo)

Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op hoopte, maar dat is hoe je kaarten liggen.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
TheLaRiche

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Marc D. »

Kun je in sketchup wel exporteren naar Train Simulator? Bij mijn weten niet. Een aantal versies van 3ds max, Blender en 3DCanvas zijn de programma's die de game zeker weten ondersteunen. Naast de al genoemde websites en het Youtube kanaal kun je ook nog terecht bij een aantal forums waar nog veel antwoorden te vinden zijn. trainsimdev in de TRAIN SIMULATOR (DOVETAIL) sectie, uktrainsim (niet altijd meer bereikbaar en soms geblokkeerd) in de Rail Simulator, OLDER Versions of RailWorks [1, 2 and 3: Train Simulator 2012] en Train Simulator secties.

En zoals al eerder gezegd zal je voornamelijk zelf de antwoorden op je vragen moeten zoeken. Het is vaak een langdurend en frustrerend proces maar wanneer het lukt geeft het een enorme kick.

Succes.

Ik zie dat KerAp me net voor was maar de strekking is hetzelfde :smile: .

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

KerAp schreef:
17 dec 2022, 22:16

.... Met Blender sta je er zo goed als moederziel alleen voor. ......
Waar haal jij die wijsheid vandaan? :rolling_eyes:

Ondanks dat ik eigenlijk helemaal niet wil reageren, kan ik dit echt niet zo maar laten gaan.

Blender is vele malen beter dan jij nu omschreef en overstijgt 3Dmax op vele punten en is zelfs totaal gratis.

Zet een beginnende TS bouwer dus niet op het verkeerde been.

O ja, en tutorials die uit gaan van 3Dmax, zijn eenvoudig om te zetten naar Blender.

Sorry, maar ik kon het niet laten toch te reageren. :halo:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Marc D.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Moet trouwens wel zeggen dat je het voor sketchup leuk gedaan hebt!
Frison schreef:
17 dec 2022, 22:46
Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Gewoon, het feit dat er bijna geen documentatie is.

Ik kraak jouw dierbare Blender niet af, ik wijs iemand erop dat er weinig mensen zijn die ermee werken. Jij bent in Nederland de enige, voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

Marc D. schreef:
17 dec 2022, 22:37
Kun je in sketchup wel exporteren naar Train Simulator? Bij mijn weten niet.
Nee, dat kan dus niet.
Oplossing is via exporteren en importeren naar bijvoorbeeld Blender.
Je zal dan nog wel de nodige aanpassingen moeten doen en dat kost veel tijd en energie.

Helaas, maar ik heb het al vele malen geprobeerd met oa .fbx en .obj ex en import.

Zonde, want het model ziet er echt mooi uit.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

Advies naar de bouwer, maak er een statisch object van en begin dan opnieuw in 3Dmax of Blender :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Voor AI is het trouwens wel prima te gebruiken. Alleen geen geanimeerde deuren dan.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

KerAp schreef:
17 dec 2022, 22:51
Moet trouwens wel zeggen dat je het voor sketchup leuk gedaan hebt!
Frison schreef:
17 dec 2022, 22:46
Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Gewoon, het feit dat er bijna geen documentatie is.

Ik kraak jouw dierbare Blender niet af, ik wijs iemand erop dat er weinig mensen zijn die ermee werken. Jij bent in Nederland de enige, voor zover ik weet.
Ik zou zeggen, kijk toch eens wat verder op internet en gebruik de mogelijkheid om 3Dmax tutorials te vertalen en in blender te gebruiken.

O ja, ik ben echt niet de enige gebruiker in NL :joy:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Wat voel jij je toch altijd heerlijk snel aangevallen.

Ik had het over de mate waarin de programma's gebruikt worden en er tutorials beschikbaar zijn, want daar vroeg de topic starter ten slotte om, en daarin eindigt Blender inderdaad als laatste, wat verder niks over de prestaties van het programma zegt.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 2):
Marc D.TheLaRiche

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

KerAp schreef:
17 dec 2022, 23:08
Wat voel jij je toch altijd heerlijk snel aangevallen.
Dit is nou precies het soort reactie, waarom ik er nu al spijt van heb te hebben gereageerd. :rolling_eyes:

Succes met je welgemeende adviezen. Ik zal me er verder buiten houden.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Marc D. »

Frits, het gaat erom hoe je reageert wat dit soort reacties uitlokt. Een reactie die je ook met humor kunt bekijken en e.v.t. beantwoorden i.p.v. met spijt en terugtrekking. Train Simulator is niet zo belangrijk om er een slechte zin van te krijgen.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door Frison »

Marc, ik voel me totaal niet aangevallen en ik wil met mijn laatste geplaatste reactie alleen maar zeggen, dat ik het totaal zinloze commentaar wat met enige regelmaat door sommige personen geplaatst wordt, meer dan zat ben. Dat is de werkelijke reden dat ik hier bijna niets meer post en ook totaal geen enkele intentie meer bezit om nog objecten te vervaardigen.

Waarom ik het niet kon laten om toch weer een reactie te plaatsen? Het totale voorbij gaan van de werkelijkheid en een goed en duidelijk advies richting de vraagsteller.

Het verheerlijken van een stuk software zoals 3Dsmax is het enige wat er eigenlijk staat maar dat is ver buiten de werkelijkheid.
Geen enkel privé persoon zal een legale versie van dat programma op zijn computer hebben staan. O ja, ik heb ook een niet legale versie, maar die is uitsluitend uit noodzaak, omdat er geen enkele convertor is om een 3DSMax bestand om te zetten. Ik gebruik het programma alleen voor het omzetten of analyseren van een bestand. Mijn verdere bezwaar naast de prijs die eigenlijk betaald moet worden, is het steeds weer afwachten tot Steam genegen is een exporter te leveren die bij de laatste versie past.

Maar even terug naar de vraagsteller.

Ik ben bang, dat je met je huidige model never in TS zal kunnen rijden. Ten eerste omdat je geen goede bestanden kan exporteren en ten tweede heb ik sterk de indruk dat je hele model, wat er gelikt uit ziet, totaal niet kan voldoen aan de door TS gestelde eisen.

Wat is het beste wat je kan doen?

Begin eens met de Developer Documents te raadplegen en dan met name hoe je een trein moet samenstellen. Bekijk de in ruime mate aanwezige Youtube films over dit onderwerp en lees de beschikbare tutorials er op na.

Bepaal dan met welk programma je de onderdelen wil bouwen en let daar dan op, dat er een exporter naar .igs en .ia bestanden aanwezig zal moeten zijn, evenals het gebruik van losse textures.

Ook het maken van een goeie texture is nodig en gebruik een programma wat minstens .tiff en .png bestanden kan maken, welke dat is maakt ook hierbij totaal niet uit.

Is het een dynamisch object, dan is er vaak ook sprake van audio en LUA scripting, dus ja ook daar zal je je in moeten verdiepen.

Tot slot, als je dan je object onderdelen gereed heb, begin dan met het werken van de Blueprinteditor. Hierbij zal je nog vele valkuilen tegenkomen, maar bedenk dat voor elk probleem een oplossing is. Op vele fora staan voorbeelden hoe je e.e.a. kan realiseren.

Bedenk wel voordat je (opnieuw) gaat beginnen, dat je heel veel tijd en energie zal moeten steken in een werkend object. En vergeet niet op je aantallen Poly’s en de afmetingen van je textures tre letten!
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
JSPR01
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door KerAp »

Frison schreef:
18 dec 2022, 11:18
dat ik het totaal zinloze commentaar wat met enige regelmaat door sommige personen geplaatst wordt, meer dan zat ben.
Vent, er was helemaal geen commentaar. Dat is het hem nou juist...

JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Ik heb nu genoeg info opgedaan voor nu, er zaten goeie berichten tussen. Ik heb ook de youtube tip van shef61 bekeken, super duidelijk is die. In ieder geval, alvast bedankt. Eerst maar t model wat reduceren in polygons, die van mij is vast te gedetailleerd, als zeg ik het zelf😂.
Deze gebruikers waarderen JSPR01 voor dit bericht:
Sjef61

JSPR01
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2022, 08:39
1
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Gezocht, hulp voor realisatie van Wink

Bericht door JSPR01 »

Ik ben nu voorzichtig begonnen in de Blueprint editor, nu komt deze fout voorbij...
Afbeelding

Heeft iemand ervaring met dit probleem, ik heb al aardig wat gezocht op het internet, maar ik kwam niks tegen wat zou kunnen helpen.

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”