NS 1500

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
reinder
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2020, 10:34
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: NS 1500

Bericht door reinder »

geweldig. Ik was verbaasd. Zomaar vanuit het niets. Een prachige aanvulling van het nederlands matrieel. Veel dank.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Koplopermau schreef:
02 jan 2023, 18:47
...., zeer waarschijnlijk een bugsein (TAB!) of een AI trein die voorrang krijgt op een onlogische en Train Simulator manier. In dit geval denk ik dat het probleem in Lunteren ligt: Daar moet waarschijnlijk een AI trein gepasseerd worden en dat is in Train Simulator altijd even passen en meten,....
Ja het was een AI trein die (veel) te vroeg t.o.v. de NS 1500 station Lunteren binnenkomt en zodoende elkaar blokkeren.
Kortom, heb het nu zo ingesteld dat de treinen ca. gelijk binnenkomen, al moet ik wel een paar min. wachten voor de AI binnenkomt gezien de TS berekening, en de AI passagiers tijd vrij ruim genomen om een ontsporing van de laatste wagon (33 stuks) te voorkomen en heb nu tijd te over. :wink:

Zie knipsel op hetzelfde punt genomen, nu kom ik een min. of 6 te vroeg aan:
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

N.a.v. een paar berichten hierboven heb ik bij railsim.nl een Nieuw Scenario bestand geplaatst waar dit te lezen is: :wink:
Nou, het onderstaand scenario zou goed moeten zijn ondanks de wielslip op de Valleilijn maar dat maakt het tot een uitdaging.
Er zit dan wel een zandstrooier op de 1500 maar die doet naar mijn mening niets.
Je zou denken met minimaal 1 tandje hoger, bijv. van 2400% geen slip naar 2500% wel slip zou het merkbaar moeten zijn, maar nee hoor hij blijft brommen, dus maar weer terug naar 2400% al kun je kalm aan wel iets meer tractie geven.
Afijn bij oa. Barneveld Noord moet je stoppen voor een paar sneltreinen, krijg je veilig sein dan kan er weer vol speed tractie worden gegeven.
Het blijft mij altijd nog een raadsel waarom op een enkelspoor wielslip en bij dubbelspoor niet wat met de 1300 niet anders was.
Afbeelding

Kortom, durf jij deze uitdaging aan dan succes. :sweat_smile:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

Ik ben ook eens gaan kijken en vergelijken met mijn andere loc's. Ik heb de waarde nu op 1,1 gezet ipv 1 en dan werkt het al beter. In het echt lijkt het me niet dat, wanneer je een zware goederentrein trekt, je na het gebruik van de zandstrooier opeens alle trekkracht weer hebt. Dus de tractiehandel zal toch nog iets omlaag moeten.

Er is ook een filmpje van een slippende NS 1200 bietentrein .

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Ja Marc, wat er in de echte wereld gebeurd i.v.m. de wielslip ben ik helemaal met je eens en er best wel mag zijn.
En ja zoals in de PM gemeld staat de SandFrictionMultiplier van de Chris NS MP3000 op 2 en dat had ik om eens te testen ingevuld maar duidelijk te hoog is waarbij je helemaal geen slip meer krijgt, d.w.z. als je de zandknop indrukt. :wink:
Bij de NS 6400 staat het achteraf gezien op 1.3 en beter had kunnen gebruiken om te testen, mja .......

Het boven genoemde scenario is iig met volle wielslip en komt het spul ook op gang. :sweat_smile:

Edit/
Misschien beter het filmpje in de [media] button tag plaatsen al is het maar om van die gore reclame af te zijn. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
04 jan 2023, 09:47
Bij de NS 6400 staat het achteraf gezien op 1.3 en beter had kunnen gebruiken om te testen, .....
Maar weer eens getest gezien jou waarde dus nu met 1.1 en 1.2 en moet zeggen dat het met 1.1 al een hele verbetering is t.o.v. waarde 1 zoals het nu is. :smile:
Zo ook met waarde 1.2 en dat vind ik persoonlijk ietwat beter en kun je op het geteste deel tussen Lunteren (een stilstand start vanwege een binnenkomende AI trein) en Barneveld Zuid (met een gedeelte ervoor waar 100 km/u mag) net aan vol tractie komen. :stuck_out_tongue:

Maar goed dat is mijn mening, we hebben meer machinisten in onze gelederen die met een NS 1500 gaan rijden en iedere machinist denk daar weer anders over, zo ook jij. :wink:

Ps. zoals vaker gezegd heb jij/leden zeker ook geen verklaring waarom op een enkelspoor wel slip en dubbelspoor geen last heeft?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

In antwoord op jouw laatste vraag, nee. Ik test mijn materieel op de testroute waar ik alleen slip krijg bij het oprijden van het hoofdspoor in de regen of sneeuw. Voor de km/h op Nederlandse routes. Zal vast te maken hebben met een instelling in de tracks.
Marklin schreef:
04 jan 2023, 09:47
Het boven genoemde scenario is iig met volle wielslip en komt het spul ook op gang. :sweat_smile:
En zo 4-kante wielen krijgen :smile:. Een ander ding is dat je bij het aanzetten niet boven een bepaalde ampérage (rode markering) mag komen omdat de zekeringen dan doorbranden (simpel gezegd en nog niet ingebouwd). Dan word het helemaal een uitdaging om zware goederentreinen op tijd te laten te rijden.

bericht aangepast 7 januari
nog niet ingebouwd

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Marc D. schreef:
05 jan 2023, 00:56
.... alleen slip krijg bij het oprijden van het hoofdspoor in de regen of sneeuw.
Daar is de WetFriction en SnowFriction voor die op een bepaalde waarde staat toch?
Voor de km/h op Nederlandse routes. Zal vast te maken hebben met een instelling in de tracks.
Ja dat zou mogelijk kunnen, alleen lijkt het mij dat die hetzelfde blijven of je nu enkelspoor of meerdere sporen legt.
Het kan ook zijn bij het selecteren van 1 of meerdere sporen om te leggen dat zoiets in de tracks.bin word weggeschreven.
Mja we weten het niet en blijft gissen dus zullen we het ermee moeten doen. :wink:
Een ander ding is dat je bij het aanzetten niet boven een bepaalde ampèrage (rode markering) mag komen omdat de zekeringen dan doorbranden (simpel gezegd en nog ingebouwd). Dan word het helemaal een uitdaging om zware goederentreinen op tijd te laten te rijden.
Zou bij een bepaalde loc de ampèrage beveiliging al ingebouwd zitten zover iemand weet?
En ja als dit mogelijk is word het zeker een hele uitdaging om op tijd het eindpunt te halen. :sweat_smile:

Trouwens nog even over de SandFriction, heb eens bij meerdere locs gekeken maar de meeste hebben een waarde van 2, kan dit soms te maken kunnen hebben met het gewicht, of ampèrage van een loc?
Zo niet dan zou dat (veel) te hoog zijn gegrepen gezien jou NS 1500.
Afbeelding

Prettige reis

RobertF68
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
3
Gegeven waarderingen: 182 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: NS 1500

Bericht door RobertF68 »

Marklin schreef:
05 jan 2023, 10:48
Zou bij een bepaalde loc de ampèrage beveiliging al ingebouwd zitten zover iemand weet?
En ja als dit mogelijk is word het zeker een hele uitdaging om op tijd het eindpunt te halen. :sweat_smile:
De DC loks in Expert mode hebben dat. Een erg leuke extra uitdaging, zeker bij zware kolen-/ertstreinen.
Deze gebruikers waarderen RobertF68 voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Hmm dat is toevallig en dus niet wist, want bij de eerder besproken scenario's had ik wel een NS 1300 van DC gebruikt allen de simpele versie omdat ik ook maar een simpel iemand ben. :joy:
En inderdaad staat er iets over AmpereHoog en AmpereLaagspanning geschreven in de export mode blueprint wat de simpele mode niet heeft.
Mja dan moeten de gebruikers de simpele versie maar even met LocoSwap wijzigen naar de expert om het te ervaren hoe dit hen vergaat. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: NS 1500

Bericht door MarkA »

Marklin schreef:
03 jan 2023, 12:00
N.a.v. een paar berichten hierboven heb ik bij railsim.nl een Nieuw Scenario bestand geplaatst waar dit te lezen is: :wink:
Ik denk eerlijk gezegd dat je wellicht ook iets te veel verwacht van zo'n oude loc Teun :smile:
Mits de opschriften op de wagens die je in dat scenario gebruikt hebt kloppen (ik neem aan van wel), heb je om en nabij de 2800 ton aan de haak hangen.

Zelfs voor een stuk nieuwere en krachtigere locomotief zoals de 1600 of BR189 is 2800 ton zo ongeveer wel het maximum wat ze alleen mogen trekken; zwaarder dan dat en het wordt dubbeltractie.
Een 1500 stond destijds al niet bepaald bekend om het kunnen trekken van zware treinen, dus ik denk dat hij er zoveel moeite mee heeft wel realistisch is gezien een 1500 in het echt simpelweg niet geschikt was om dit soort gewichten alleen te kunnen/mogen trekken.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Ja misschien wel bij een NS 1500 die een trekkracht heeft van 200 kN, bij een NS 1300 is dit 241 kN ofwel een vijfde meer. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

RobertL
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2021, 21:01
3
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NS 1500

Bericht door RobertL »

Beste Marc,

Vandaag weer met veel plezier met de 1500 gereden, het is echt een aanwinst voor Train Simulator. Een puntje, misschien kijk ik er over heen of had de 1500 het niet, maar ik mis een lampje dat aangeeft of de deuren gesloten zijn. Klopt het dat er geen lampje voor is?

Gebruikersavatar
SkylinesBuilder
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 nov 2021, 14:36
2
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: NS 1500

Bericht door SkylinesBuilder »

Ik ben geen 1500 kenner, maar naar mijn weten heeft de 1500 dit niet aangezien het een omgebouwde engelse lok is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Dat ben ik ook niet maar misschien heb je hier wat aan waar trouwens van 1 t/m 15 punten geen deurlampje is te zien
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/ph ... w=previous
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
RobertL
Afbeelding

Prettige reis

Manu
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2022, 08:12
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NS 1500

Bericht door Manu »

Hoe moet je .RAR bestand installeren? want ik kom niet verder dan het bestand downloaden

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 333 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: NS 1500

Bericht door Jepparama »

Het 1500 pakket is ingepakt in een .rar bestand (in de handleiding staat .zip beschreven maar dit werkt precies hetzelfde). Dit bestand kun je na het downloaden uitpakken met bijvoorbeeld winzip, winrar of 7-zip (evt. gratis te downloaden, maar waarschijnlijk al op je pc aanwezig). Vervolgens plaats je de map genaamd MyRailDreams in de asset map van je Train Simulator, dan ben je klaar. In de RAR zit ook een handleiding meegeleverd waarin de installatie beschreven staat en veel aanvullende handige informatie over de werking van de locomotief in Train Simulator.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Jepparama schreef:
14 feb 2023, 21:46
de map genaamd MyRailsimDreams
Even een correctie, het is de map MyRailDreams
Mja zoals je schrijft staat alles duidelijk in de handleiding beschreven.
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Jepparama
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”