NS 1500

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1873 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: NS 1500

Bericht door Louke1968 »

Nondeju! Ik zie nu pas dat ie te downloaden is. Ga ik nu meteen doen. Mijn dank is groot Marc, wat een prachtige loc!

Gebruikersavatar
Sikkenbaas
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2020, 18:44
3
Gegeven waarderingen: 142 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS 1500

Bericht door Sikkenbaas »

Wereld model!!

Dank je wel Marc!!
Een verlaat Kerstcadeau! :blush:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Sikkenbaas voor dit bericht:
Louke1968

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 501 keren
Contacteer:

Re: NS 1500

Bericht door KerAp »

Marc D. schreef:
29 dec 2022, 22:52
Er is een euvel met de stroomafnemers, als je eerst de voorste bediend gaan beide omhoog. Ik heb m'n schouder al lam geslagen met de schouderklopjes die ik mezelf had gegeven door na lange tijd een script te fabriceren voor onafhankelijke stroomafnemer bediening, en nu zit er toch iets niet goed. Geen idee om dat goed te krijgen. De beste remedie is eerst de achterste omhoog en dan de voorste, dan blijft de voorste omhoog wanneer je dan de achterste laat zakken :upside_down: . In de handleiding had ik er al iets over geschreven dat het met het wisselen van cabine ook al niet helemaal goed ging.
Wat ik van Chris geleerd heb, is dat je de pantograafanimatie het beste zelf in de lua kan regelen. Dus in de blueprint voeg je dan de animatie wel toe, maar je koppelt de control niet aan de animatie. In de blueprint doet de control dan dus niks. Dan, in je lua, onder de juiste omstandigheden, gebruik je AddTime om de animatie vooruit of achteruit te spoelen:

Als de pantograph control 1 is, speel je de animatie vooruit:
if (Call("AddTime", "panto3kv", time) == 0) then
-- dit is gewoon een comment maar de if doet alles wat het moet
end

en als de pantograph control 0 is, speel je hem achteruit:
if (Call("AddTime", "panto3kv", time*-1) == 0) then
-- dit is gewoon een comment maar de if doet alles wat het moet
end

Om de panto van eventuele andere wagons of locs in de consist ook aan te sturen stuur je een message door je consist waar je met OnConsistMessage naar luistert.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Truij
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2022, 18:54
1
Locatie: Noord-West Nederland
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: NS 1500

Bericht door Truij »

Hey, Marc D.
Wat een geweldige loc is dit zeg!
Ik vind hem heel leuk om te rijden en ook door de toevoeging van de ATB en dodeman nog beter!

Maar misschien een puntje:
De loc geeft tractie tot 3600% wat ik natuurlijk dondersmachtig mooi vind, maar als je hem terug doet ben je vrij lang bezig. Wat vooral een probleem kan zijn als je met enkelt een losse loc rijdt.
Zou het misschien kunnen dat je, net als bij sommige CT treinen, op E drukt en dat de tractie hendel naar 0 gaat?

Gr. Truij
Bouwen, Helpen, Bouwen, Rijden, Farming Simulator, 22
Net zoals ik het wil

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 284
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 174 keren
Ontvangen waarderingen: 1202 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
30 dec 2022, 06:16
Wat ik van Chris geleerd heb, is dat je de pantograafanimatie het beste zelf in de lua kan regelen. Dus in de blueprint voeg je dan de animatie wel toe, maar je koppelt de control niet aan de animatie. In de blueprint doet de control dan dus niks. Dan, in je lua, onder de juiste omstandigheden, gebruik je AddTime om de animatie vooruit of achteruit te spoelen:

Om de panto van eventuele andere wagons of locs in de consist ook aan te sturen stuur je een message door je consist waar je met OnConsistMessage naar luistert.
Dit is ook zo'n beetje hoe het nu werkt. Ik heb het gedeeltelijk kunnen herleiden uit een oude Italiaanse loc, alleen het script is in het .out formaat en heb ik na vele uren uit andere script voorbeelden werkend kunnen maken zoals het nu is.

Om de game engine te omzeilen (zodat de panto's niet automatisch wisselen met de rijrichting) heb ik voor de knoppen in de cabine in de Engine Blueprint de naam Front- en RearPantograph gebruikt om de panto's te bedienen en in de InputMapper de bediening voor het toetsenbord gezet.

Om ook de game Engine te laten weten dat de panto's omhoog zijn (en dit ook in de HUD zichtbaar is en de loc dan power heeft) moet ook de PantographControl input erbij.

In het Engine script heb ik onder function Update ( time ) de regels voor PANTOGRAPHS CONTROL toegevoegt waarbij het er op neer komt dat wanneer je de Front- en/of RearPantograph bedient de panto animaties en de PantographControl geactiveerd worden.

Alleen wanneer de loc als AI word gebruikt werken de panto's niet meer en daarom staat ook de Front-RearPantographControl nog in de Engine Blueprint.

De laatste zin in jouw bericht is een goeie. Eerder had ik in de Engine Blueprint bij de Front- en/of RearPantograph controls Apply to consist aangevinkt. Alleen resulteerde dit in het continu op en neer gaan van de panto animaties wanneer bediend vanuit een stuurstandrijtuig.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat dit beter met OnConsistMessage zou kunnen werken. Maar LUA is niet mijn ding en weet eigenlijk niet hoe dat werkt en heb het dus achterwege gelaten met als resultaat dat het voor de HLE 11 en NS 1600 met de ICR stuurstanden nog niet werkt.

Er zijn al wat mensen met LUA skills die hebben aangegeven behulpzaam te willen zijn. Zo zijn er nog wel wat meer dingen die anders of beter kunnen maar dit is voor een andere keer.

Truij schreef:
30 dec 2022, 09:26
De loc geeft tractie tot 3600% wat ik natuurlijk dondersmachtig mooi vind, maar als je hem terug doet ben je vrij lang bezig. Wat vooral een probleem kan zijn als je met enkelt een losse loc rijdt.
Zou het misschien kunnen dat je, net als bij sommige CT treinen, op E drukt en dat de tractie hendel naar 0 gaat?

Gr. Truij
3600% geeft hij aan omdat de tractiehendel tot stand 36 gaan zoals het grote voorbeeld. Ik zou deze kunnen verkorten naar een stuk minder posities maar dan reageert de loc ook feller op de input die je geeft. Je zou ook de tractiehendel met de muiis naar nul kunnen zetten.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
jan366

hanstreintje
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2020, 23:16
3
Gegeven waarderingen: 1084 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: NS 1500

Bericht door hanstreintje »

Afbeelding

Hallo Marc,

Heel hartelijk bedankt voor de geweldige loc!

Prettige Jaarwisseling,
Hans.

Gebruikersavatar
WillemJonkers
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2022, 15:09
1
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: NS 1500

Bericht door WillemJonkers »

Beste MarcD,

Ik ben heel blij dat je deze loc hebt ontworpen.
Ik geniet er zelf persoonlijk van, want je kan nu ook met ChrisTrains zijn nieuwe update van de ICM [koploper] en Plan U etc.
ook retro scenario's maken.

Ik vind het wel bijzonder dat je hier geen geld voor vraagt, want je hebt er waarschijnlijk de nodige uurtjes
aan besteed!

Nogmaals hartelijk bedankt.

Groet WillemJonkers.
Een echte trainsimliefhebber :loveit:

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 284
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 174 keren
Ontvangen waarderingen: 1202 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

Ik kan er geen geld voor vragen omdat ik anders geen hulp krijg bij de scripts en freeware onderdelen van anderen gebruik. Ach, geld is maar geld (niet dat ik nou rijk ben). Zo maak ik meerdere mensen met een kleine beurs blij. En wat ik er nu voor terug krijg is ook hartverwarmend.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 17):
MVVGamerRemkoHjoukieEvert66NielsB_Louke1968SikkenbaasRobertF68Andries33Wadlopertje en 7 andere gebruikers

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 501 keren
Contacteer:

Re: NS 1500

Bericht door KerAp »

Marc D. schreef:
30 dec 2022, 11:06
Alleen wanneer de loc als AI word gebruikt werken de panto's niet meer en daarom staat ook de Front-RearPantographControl nog in de Engine Blueprint.

De laatste zin in jouw bericht is een goeie. Eerder had ik in de Engine Blueprint bij de Front- en/of RearPantograph controls Apply to consist aangevinkt. Alleen resulteerde dit in het continu op en neer gaan van de panto animaties wanneer bediend vanuit een stuurstandrijtuig.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat dit beter met OnConsistMessage zou kunnen werken. Maar LUA is niet mijn ding en weet eigenlijk niet hoe dat werkt en heb het dus achterwege gelaten met als resultaat dat het voor de HLE 11 en NS 1600 met de ICR stuurstanden nog niet werkt.
Dit zijn dus de twee voornaamste redenen waarom je de pantograaf beter zelf in lua kan regelen. Ik liep tegen het tweede probleem aan toen ik bij Chris aanklopte.

Om te zorgen dat het ook voor AI lekker werkt, schrijf je 2 stukken code, eentje die alleen door spelerstreinen uitgevoerd wordt, en eentje die alleen door AI gedraaid wordt. Dit voorkomt ook dat AI een heleboel voor hem onnodige code draait.

Correcte werking van een panto vereist, zeker als het vanuit 2 cabines beide kanten op naar behoren moet werken, meer code dan je zou denken. De panto code van de ICNG is honderden (!!) regels lang.

Ik zou de boel in grote lijnen ongeveer zo inrichten:

Als de trein een AI trein is EN de trein is actief, wordt de animatie vooruit afgespeeld, zoals hierboven. GEEN OnControlValueChange gebruiken. Heeft AI poep aan. Hierna wordt PantographControl op 1 gezet. Je kan bepalen welke panto omhoog gaat door het af te laten hangen van rijrichting, een andere control, of wat je maar wil.

Als de trein een speler is EN actief, en als FrontPantographControl 1 is, wordt de animatie van die panto vooruit afgespeeld. Als RearPantographControl 1 is, wordt de animatie van die panto vooruit afgespeeld. Als FrontPantographControl OF RearPantographControl 1 is, wordt de waarde van PantographControl op 1 gezet. Als de waarde van FrontPantographControl 0 is EN de waarde van RearPantographControl ook, wordt PantographControl op 0 gezet.

Als de trein niet actief is, worden de waardes van FrontPantographControl, RearPantographControl, en PantographControl alledrie op 0 gezet.

Nou het samenwerken met andere bakken. Met SendConsistMessage stuur je de waarde van PantographControl door je consist heen. Met OnConsistMessage luister je hiernaar, en trigger je de juiste animatie (onder de juiste voorwaarden)

Chris zou dit waarschijnlijk met iets minder code af kunnen, maar dit zou moeten werken.

Ik ben ook geen programmeergenie, maar dit foefje heb ik redelijk onder de knie. Als je er niet uitkomt, wil ik best even naar je script kijken. Je mag me natuurlijk ook altijd een PM sturen als je verdere vragen hebt/uitgebreidere uitleg nodig hebt.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Peter749
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 feb 2021, 14:36
3
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: NS 1500

Bericht door Peter749 »

Thank you for making this model of the BR EM2/NS 1500.
Until now I only had a repaint of the EM2 which was not correct.

I did not find any instructions but I managed to get the train moving.
The only thing I did not find was a switch for the Instrument Lights - the normal "I" does not work

Regards

Peter

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 907
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 265 keren
Contacteer:

Re: NS 1500

Bericht door Rob Jansen »

There is a manual included (Dutch Only, but you can use Google Translate) on the download page as well as in the download itself.

The instrument lights/cab light are toggled between them with the B key, there is no I key used.
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

janh1973
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2020, 02:10
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NS 1500

Bericht door janh1973 »

Wow wat een gave loc is dit. Hij ziet er super cool uit. Bedankt Marc dat je dit soort materieel maakt Hulde :smile: :thumbsup:

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 284
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 174 keren
Ontvangen waarderingen: 1202 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
30 dec 2022, 15:51
Chris zou dit waarschijnlijk met iets minder code af kunnen
Ik zou Chris weer kunnen lastig vallen maar dan is het dadelijk weer een "ChrisTrains trein" niet door Chris gemaakt :joy:.

Affijn, voor nu werkt het even goed en iedereen weet dat er een kleine bug in zit. Eerst de "feestdagen" maar eens over laten waaien en dan zien we wel verder.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Roy

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Voor de liefhebbers hier nog een joetjoep filmpje over de NS 1501. :hugging:

Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 3):
RoyLouke1968TheLaRiche
Afbeelding

Prettige reis

verbo622
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2020, 22:13
3
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: NS 1500

Bericht door verbo622 »

dromen zijn bedrog. nou mijn reet, jij heb het gewoon uit laten komen.
hartelijk bedankt voor het delen van deze geweldige machine (loc)

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Ja zo is het, zelfs het loc id met bijhorende naam klopt als je bijv. 2 locs plaatst volgens Wiki: :sunglasses:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Louke1968
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 501 keren
Contacteer:

Re: NS 1500

Bericht door KerAp »

Marc D. schreef:
30 dec 2022, 22:11
Ik zou Chris weer kunnen lastig vallen maar dan is het dadelijk weer een "ChrisTrains trein" niet door Chris gemaakt :joy:.
Je gaat koploper nooit laten vergeten dat íe dat gezegd heeft, hè? :joy:

Ik zag dat filmpje toevallig laatst, en ik vond het ook een rare opmerking, maar denk dat hij het als compliment bedoelde, zo van dat je bij zijn niveau in de buurt begint te komen.

Overigens, als ik een euro kreeg voor elke keer dat een youtuber wat raars/incorrects zegt... :zipper_mouth:
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Marc D. schreef:
29 dec 2022, 22:52
Er is een euvel met de stroomafnemers, als je eerst de voorste bediend gaan beide omhoog.
De beste remedie is eerst de achterste omhoog en dan de voorste, dan blijft de voorste omhoog wanneer je dan de achterste laat zakken.
Ja, maar de vet gedrukte combinatie t.o.v. jou remedie snap ik niet helemaal omdat In de handleiding dit staat: Bij het bereiken van 40 km/u dient de voorste stroomafnemer neergelaten te worden.

Dan zie ik het zo dat jou remedie met eerst de achterste omhoog en dan de voorste de enige juiste is.
Want bij 40 km/u moet in normale omstandigheden de voorste weer naar beneden.
Kort gezegd moet dus de achterste altijd als eerste omhoog en niet de voorste (waarbij de achterste mee omhoog gaat) en zou je hiermee een foute handeling doen toch? (of niet ...?)
Afbeelding

Prettige reis

ice
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 okt 2022, 09:56
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: NS 1500

Bericht door ice »

Nice Loco, thank you Marc. :thumbsup:

simonewerro
Berichten: 164
Lid geworden op: 26 apr 2020, 14:15
3
Gegeven waarderingen: 31 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NS 1500

Bericht door simonewerro »

Hoi Marc,

Vandaag voor het eerst een stukje met jouw 1500 gereden. Wat een prachtige lok. Ook het rijden bevalt meer dan prima. Nogmaals heel erg bedankt.
Nog een goed uiteinde. Dat geldt natuurlijk voor alle leden.

Gr Erik

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 284
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 174 keren
Ontvangen waarderingen: 1202 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

Marklin schreef:
31 dec 2022, 11:13
Ja, maar de vet gedrukte combinatie t.o.v. jou remedie snap ik niet helemaal
Bij opbouwen van de loc éérst de achterste en dan de voorste omhoog om de bug niet te zien, dan alle andere handelingen. Wanneer je dan klaar bent voor vertrek en gaat rijden, de voorste bij 40km/u laten zakken. Tenzij je een goederentrein rijdt met gevaarlijke stoffen of waardevolle items zoals auto's laat je de achterste zakken. Dit is om koolstofdeeltjes die van de slijtstrips van de stroomafnemers komen niet op de direct achter de loc hangende wagon te laten neerkomen. In deze configuratie mag de snelheid dan niet boven de 100 km/u komen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, Teun :smile:.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
31 dec 2022, 11:13
Want bij 40 km/u moet in normale omstandigheden de voorste weer naar beneden.
Ja dat snappen we, maar ik ging uit van normale omstandigheden. :sweat_smile:
Nu ik toch bezig ben, dus als je bijv. een stam auto's moet vervoeren mag dan de achterste pantograaf wel omhoog tot 40 km/u? :thinking:
Dit zal wel, maar dan zie ik het niet direct als een bug, want stel als de achterste niet omhoog zou mogen bij auto's maar alleen de voorste dan word het een ander verhaal. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 284
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 174 keren
Ontvangen waarderingen: 1202 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marc D. »

Kijk hier eens Teun. Ik heb het ook niet bedacht.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: NS 1500

Bericht door Marklin »

Hmm, ik zit met een klein dilemma wat de tijden betreft die in de HUD worden weergegeven.
En dan met het scenario wat ik Hier had bijgevoegd.
Het lijkt erop dat Railworks de tijden verkeerd berekend van de Eloc en/of kan daar niet goed mee overweg of zo, want vanaf dit punt (zie knipsel) heb ik nog ca. 10 min. om in Lunteren te komen, maar de ETA tijd geeft 26 min. te laat aan, ofwel ra ra hoe kan dat nou?

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Koplopermau
Moderator
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 111 keren
Ontvangen waarderingen: 285 keren
Contacteer:

Re: NS 1500

Bericht door Koplopermau »

De ETA in Train Simulator is onbetrouwbaar. Deze houdt geen rekening met eventuele ATB en gaat ervan uit dat een machinist altijd op maximale snelheid rijdt en remt. Dit is in het echt natuurlijk niet het geval. Je ziet vaak dat als je aan het rijden bent dat de ETA oploopt, zelfs als je op maximale snelheid rijdt (140 km/h of 130 km/h). Vlak voordat je je bestemming bereikt zal je zien dat je ETA ineens naar beneden duikt.

Als je voor een rood sein komt te staan en je ETA blijft oplopen dan weet je dat er iets mis is, zeer waarschijnlijk een bugsein (TAB!) of een AI trein die voorrang krijgt op een onlogische en Train Simulator manier. In dit geval denk ik dat het probleem in Lunteren ligt: Daar moet waarschijnlijk een AI trein gepasseerd worden en dat is in Train Simulator altijd even passen en meten, meestal moet je één of twee minuutjes tijd inbouwen zodat het spel de juiste trein op het juiste moment laat binnenkomen, anders krijg je onherroeppelijk een error en blijft de boel gewoon staan. Was je op tijd in Lunteren en daar voorbij?

Groet,
Koplopermau
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”