Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Sebas1700 »

Loc 1600 (1800)+1700 hebben ED-noodrembatterijen. Wat inhoudt dat er zonder bovenleidingspanning een ED-remming opgebouwd kan worden. De SNS schakelt bij die locs namelijk af bij een 'noodremming'. Dit is failsafe uitgevoerd omdat een loc in sommige gevallen echt een te laag remvermogen heeft.

Een IRM in de snelremstand/ATB/dodeman/treinbreuk:
Dan wordt er direct een remcommando 7/7 naar de EP-remstuurkleppen gestuurd en tegelijkertijd via meerdere wegen (remkraan en snelremversnellingskleppen) een TL ontluchting tot stand gebracht. De drukcontacten die de TL onder de 2.5 bar detecteren, schakelen tevens de tractieinstallatie naar maximaal ED-remmen. Uiteraard zakken de magneetremmen ook naar beneden.

Dit uiteraard enkel in (rem)normaalbedrijf en met hoogspanning. Anders is het puur op de schijven en magneetremmen.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Dus de IRM gebruikt ook de ED-remmen bij een snelremming?
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Sebas1700 »

Sebas1700 schreef:
10 feb 2024, 07:19
De drukcontacten die de TL onder de 2.5 bar detecteren, schakelen tevens de tractieinstallaties naar maximaal ED-remmen.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Ik ben niet zo'n treinenkenner. Ik denk dat dit "ja" betekent, maar ik weet het niet zeker.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

VIRMm1
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2023, 20:55
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door VIRMm1 »

Ja een VIRM remt altijd ED, ook bij een 'noodremming' (snelremming genoemd), zelfs bij een neergelaten stroomafnemer. In dat geval zal de opgewekte energie 'verbrand' worden via remweerstanden.

Pas op hele lage snelheid valt de ED rem weg, maar dit heeft met de wetten van de natuur te maken.

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Sebas1700 »

Zeker niet, zonder hoogspanning, geen ED-rem!
Zoals gezegd, heb je dan ED-noodrembatterijen nodig. Die heeft de IRM niet.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Grafisch weinig spannends gebeurd, alleen een paar knoppen en een klokje in de cabine erbij en afwerking van de deurpartijen, maar wederom is er onder de motorkap flink huis gehouden, wat met de materieelgids in de hand toch een stuk lekkerder gaat.

Zo zal nu bij een ATB of dodeman remming de remhendel niet meer verspringen op het scherm, er is gewoon tractieblokkering tot je stilstaat (en ontgrendelt in het geval van geavanceerde ATB modus), net als in het echt.

De trein uitschakelen geeft nu het gedrag van "sluimeren" in plaats van "dood", het TL-lampje is nu daadwerkelijk aan de treinleiding gekoppeld in plaats van remstand 1, en de tijdelijke en foeilelijke magneetremmen werken nu naar behoren. Er is ook een parkeerrem toegevoegd.

Dan het remsysteem... Er wordt momenteel hard met het remsysteem gevochten. Degene die mij aan de matgids geholpen heeft, heeft de forse prestatie geleverd mij de werking van dit type remsysteem te laten begrijpen, wat tot nu toe net zoiets was als vrouwen en buitenspel, en helaas moet ik mededelen dat me vooralsnog niet lukt dit helemaal na te bootsen.

Ten eerste, de EP-remmen. Alhoewel de Blueprint editor een optie heeft voor EP-remmen, lijkt deze alleen maar ervoor te zorgen dat de treinleidingdruk niet meer in de F4 HUD verschijnt. Als er EP geremd wordt, zal er nog steeds druk uit de treinleiding worden weggenomen. Ik heb bij diverse treinen met EP-remmen in TS gekeken, maar geen enkele trein had dit correct werkend, zelfs de K-Trains Traxx die ermee adverteert hoe realistisch de remmen werken niet. Ik heb de moeite om het remtype op EP in te stellen wél genomen, maar er is behalve in de F4 HUD dus geen enkel verschil merkbaar.

Dan de ED-remmen. De implementatie zoals deze in de VIRM is bleek niet heel realistisch. Ik ben nu bezig te kijken of ik dit iets kan verbeteren. Mijn eerste pogingen waren niet zo heel succesvol en hadden ook nog eens het bijkomende effect dat het een beetje raar klinkt als AI ze gebruikt, waarschijnlijk is de manier hoe de sim de rem gebruikt een beetje raar. Ik doe nog een aantal pogingen, maar als die stranden, doe ik niet teveel moeite.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 25):
WadlopertjeludmillaMarkAKcalk_04MatGames38SkylinesBuilderSjef61CalvinPigeontobiasg169Sebas1700 en 15 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

ICMmJordan2005NL
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:58
1
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door ICMmJordan2005NL »

Oehh ziet er goed uit!!

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 290
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 177 keren
Ontvangen waarderingen: 1227 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Marc D. »

Marc D. schreef:
14 apr 2023, 21:58
KerAp schreef:
14 apr 2023, 06:20
Zo snel kan het gaan... :wink: :sunglasses:
Zo positief was ik ook, voordat ik aan de cabine en blueprints begon :smile:. Maar hopelijk gaat het bij jou wel wat sneller. Ziet er al goed uit.
Inmiddels zijn we een jaar verder. :sunglasses:

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

En het script ziet er nu onherkenbaar veel beter uit dan toen, en bijna alle bugs die er nog inzitten zijn TS beperkingen, dus er is zeker voortuitgang, vind ik...

Toegegeven, ontwikkeling gaat erg langzaam, omdat ik net als jou altijd iets van 5 projecten heb lopen om de afwisseling erin te houden, en ik af en toe (waaronder momenteel) mezelf een verbod opleg aan eigen projecten te werken, omdat ik anders dingen die ik anderen toegezegd heb uit ga stellen omdat het, nu ik het beloofd heb, een beetje een verplicht nummertje wordt. Ik neem vanaf nu dan ook geen verzoekjes meer aan, dus na een zeker station voor NONL en wat AI metro's voor de Oude Lijn waar ik nu aan werk, zou het in principe iets sneller moeten gaan. En ik zeg in principe, omdat ik mezelf ken. Ik zal ongetwijfeld weer wat nieuws op de hals halen, zeker nu jij me hebt "aangedaan" dat de enige echte NL tram voor TS nu GVB spul is, wat natuurlijk erg brandt bij iemand met mijn geboorteplaats... :wink: :joy: :zipper_mouth:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04Marc D.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Terug naar “Rollend materieel”