Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Nu de verlengingen en verbeteringen aan het Olielijntje eindelijk een beetje op beginnen te schieten, begin ik langzaam te spelen met de gedachte het Stoptreinmaterieel '90 te maken, wat niet op die route zou misstaan. Zo'n hele moeilijke vorm is het ook niet, dus dat is het probleem ook niet, maar ik kan er echt nergens een volledige bouwtekening van vinden! Vandaar dus dit topic, in de hoop dat hier iemand rondlurkt die me op weg kan helpen.

Ik weet dat er voor Trainz ooit een tekening gecirculeerd heeft, eentje met een resolutie van maar liefst 10000X7800 ook nog!

Ook staat hij vermeld in het inventaris van de NVBS. Nou zou ik best een tientje of twee voor die tekening over hebben, maar om er nou gelijk 70 euro tegenaan te gooien om voor minimaal een jaar lid te worden, lijkt me een beetje overdreven...

Dus via deze weg wou ik mijn zoektocht naar deze tekeningen en eventuele aanwijzingen naar bronnen onder de aandacht brengen.

Enige wat ik kan vinden is dit tekeningetje van de voorkant, uit een matblad:

Afbeelding

Mocht ik ze niet kunnen vinden, kan ik wel wat met bovenstaande tekening en een van de zijkant genomen foto, en de tekening van de buffel om in een noodgeval op terug te vallen, maar een echte tekening bouwt natuurlijk net ff wat lekkerder...

Here goes nothing. Fingers crossed.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 2):
mkasthijsTreinspotter nathan
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 920
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1706 keren
Ontvangen waarderingen: 1409 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door mkasthijs »

Kun je Chris niet eens vragen of hij materiaal heeft?
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 337 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Jepparama »

Kwam bij rondje zoeken deze folder met tekeningen tegen waar je wellicht wat aan hebt:

https://flic.kr/p/2jieNoi
https://flic.kr/p/2jieNtJ
https://flic.kr/p/2jihJ7Q
en nog een, met wat meer detail van het draaistel.
https://flic.kr/s/aHsmamwp4P

Niet de grote tekeningen waar je naar op zoek bent, maar misschien toch bruikbaar. :slight_smile:
Deze gebruikers waarderen Jepparama voor dit bericht (totaal 5):
Marc D.KerApMarklinmkasthijsTheLaRiche

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door KerAp »

mkasthijs schreef:
11 apr 2023, 21:26
Kun je Chris niet eens vragen of hij materiaal heeft?
Had Chris al gevraagd, maar die had niks.
Jepparama schreef:
11 apr 2023, 22:49
Kwam bij rondje zoeken deze folder met tekeningen tegen waar je wellicht wat aan hebt:

https://flic.kr/p/2jieNoi
https://flic.kr/p/2jieNtJ
https://flic.kr/p/2jihJ7Q
en nog een, met wat meer detail van het draaistel.
https://flic.kr/s/aHsmamwp4P

Niet de grote tekeningen waar je naar op zoek bent, maar misschien toch bruikbaar. :slight_smile:
Wow! :upside_down: Dat is zeker meer dan bruikbaar! Je bent een topper! Ik kon dit nergens vinden, en ik heb heel lang en heel vaak gezocht.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Jepparama
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Blije Computer
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020, 00:34
4
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Blije Computer »

Op de Somda RailWiki zijn ook tekeningen van beide motor- en loopdraaistel te vinden

https://railwiki.nl//images/f/fa/Drst-Li-1.png
https://railwiki.nl//images/5/5e/Drst-Mv-1.png

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 176 keren
Ontvangen waarderingen: 1210 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
12 apr 2023, 03:09
Ik kon dit nergens vinden, en ik heb heel lang en heel vaak gezocht.
Heb ik zo vaak meegemaakt :smile:. Is denk ik een kwestie van de naamgeving in de zoekopdracht. Bij zoekopdrachten naar iets anders kwam ik soms iets tegen wat ik eerder zocht en niet kon vinden. Internet is a bitch sometimes.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door KerAp »

Ken het. Dan ken jij ook vast wel dat als je foto's van iets zoekt, je meer screenshots van je project of je vraag bij google ziet dan hetgeen wat je zoekt.

Anyway...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo snel kan het gaan... :wink: :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 13):
rommy136MarklinMichaelOWadlopertjeMarkAWillemJonkersMarc D.IPantomkasthijsRoy en 3 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 apr 2020, 16:22
4
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 125 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Patrick »

Kiek aan het begin is er al joh!

Internet en openbare bruikbare duidelijke tekeningen en informatie... tis met oude voertuigen haast nooit te doen. Je kan altijd proberen Bombadier te vragen. Die zijn nu de rechtmatige eigenaren als het goed is van die tekeningen.
Afbeelding

Routebouwer NONLv6.5
[DEC] Stadler WINK Pack V2.0 developer

Patrick F.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 176 keren
Ontvangen waarderingen: 1210 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
14 apr 2023, 06:20
Zo snel kan het gaan... :wink: :sunglasses:
Zo positief was ik ook, voordat ik aan de cabine en blueprints begon :smile:. Maar hopelijk gaat het bij jou wel wat sneller. Ziet er al goed uit.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door KerAp »

Blueprints en lua gaan me redelijk af op zich, voornamelijk kwestietje tijdgebrek. De grote uitdagingen hier worden de geluiden en de ATB. Dat het zo'n ATB is waarbij de snelheid door een naald wordt aangegeven, maakt het er ook niet makkelijker op.

Maar dat zie ik allemaal wel als ik zover ben, want dat gaat ook nog wel even duren.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Marc D.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 176 keren
Ontvangen waarderingen: 1210 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
14 apr 2023, 22:14
kwestietje
Geweldige toevoeging van de niet woke Nederlandse woordenschat :thumbsup: :smile:
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
KerAp

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door KerAp »

Het schijnt toch gewoon echt bestaand ABN te zijn: https://nl.wiktionary.org/wiki/kwestietje

En als we dan toch bezig zijn, is het nog altijd "toevoeging aan de woordenschat"... :wink: :joy:
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 176 keren
Ontvangen waarderingen: 1210 keren

Re: SM'90 / Railhopper Bouwtekening gezocht

Bericht door Marc D. »

Ach ja, dat krijg je met vingers die een andere toets aanslaan dan je brein aangeeft :tools:.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 11):
MichaelOSkylinesBuilderAndries33Rob_zeelandmkasthijsStationsbordje_nlWadlopertjerommy136JepparamaLouke1968 en een andere gebruiker
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
saurer580
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 apr 2020, 13:54
4
Gegeven waarderingen: 472 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door saurer580 »

Zoooo dat ziet er al zeer herkenbaar uit, petje af!

vr.gr
Ruud

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door JackyTheCat »

https://www.youtube.com/watch?v=_CdcJxQM0kc
Hier een hele zeldzame HQ opname! :sweat_smile:

Maar mooi werk! SM'90 is een zeer unieke trein en een mooie toevoeging voor 't Olielijntje. :stuck_out_tongue:
Deze gebruikers waarderen JackyTheCat voor dit bericht:
KerAp
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Zal hem bewaren. Echter worden op dit moment de geluiden van de DD-IRM gealias'ed (met goedkeuring van Chris). Ik ben zelf heel slecht in geluiden, dus ik kan er niet zo veel mee. Maar als jij denkt dat je van de grond af een setje echte SM'90 geluiden kan opbouwen is dat natuurlijk helemaal mooi. Dan is de trein ook niet meer afhankelijk van de IRM. Ik mag van Chris geen geluiden meeleveren, dus dat zal dan echt helemaal from scratch moeten...

Maar je bent van harte uitgenodigd als je daar tijd voor over hebt, graag zelfs. PM maar als je een download wil waar je vast mee kan spelen. :wink:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
JackyTheCat
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door JackyTheCat »

Het zou een eer zijn om mee te helpen met dit project! :smile:
Deze gebruikers waarderen JackyTheCat voor dit bericht (totaal 2):
rommy136jpvdveer
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Deuranimatie:

Afbeelding

Afbeelding

Bestemmingsdisplays compatibel met de 133 bestaande bestemmingen van ChrisTrains' Master Destination List:

Afbeelding

Misschien volgen de fictieve bestemmingen later. Misschien ook niet.

Cabinedeuranimatie:

Afbeelding

En het paradepaardje deze keer, ATB van MarkA:

Afbeelding

Leuk detail is dat bij het verspringen van de ATB-snelheid, de naald eerst ook iets te ver doorschiet voor hij naar de juiste snelheid terugvalt. Dat heeft MarkA heel mooi gedaan. Nogmaals special thanks daarvoor.

En nou als de sodemieter de objecten voor het Olielijntje afmaken zodat ik tijd heb om deze jongen verder vorm te geven! Tot die tijd is dit waarschijnlijk ook even de laatste update...
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 20):
Rob JansenhanstreintjeMichaelOSkylinesBuilderDutchDriverJepparamaSjef61RoyMVVGamermkasthijs en 10 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

ICMmJordan2005NL
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:58
1
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door ICMmJordan2005NL »

Hoe ver is dit project inmiddels? Kan niet wachten tot hij er is! :smile: :smile:

Gebruikersavatar
Koplopermau
Moderator
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 113 keren
Ontvangen waarderingen: 285 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Koplopermau »

De bouwer zal vanzelf voortgang posten als het moment daar is. Geduld. :wink:
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

KerAp schreef:
06 mei 2023, 13:23
En nou als de sodemieter de objecten voor het Olielijntje afmaken zodat ik tijd heb om deze jongen verder vorm te geven! Tot die tijd is dit waarschijnlijk ook even de laatste update...
Dit betekent dus dat de ontwikkeling van dit materieel even stil ligt tot het Olielijntje af is. Dan heb je dalijk ook een leuke plek om er mee rond te rijden. Dat duurt op zich niet zo heel lang meer. Als ik niet net een vrij nare operatie achter de rug had gehad, was er waarschijnlijk al een datum bekend. Ik hoef op zich nog maar een paar dingetjes te doen: een perronkap, een perrontunnel, een bus, en wat textures voor bordjes.

Maar ik heb op zich al een paar dingen gedaan die ik hier nog niet had gemeld. Zo zijn er wat details op de (cabine)deuren toegevoegd, heb ik een beginnetje gemaakt aan dat zeurende geluid van de inverters, heb ik werkende front/sluitseinen toegevoegd met de mogelijkheid om deze in alle standen zoals beschikbaar in de buffel te zetten (dus ook rangeerstand en gevaarstand), en tot slot ook ruitenwisseranimatie met regeldruppeleffecten toegevoegd. Het is nu ook zo, dat als je de cabinedeur openzet, je in de cabine een windgeluid hoort, welke steeds harder zal klinken naarmate je harder rijdt. Erg leuk detail, vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En geloof het of niet, die regendruppeleffecten waren het moeilijkste van dit hele project tot nu toe. Hiervoor moet een speciale texture gemaakt worden met een speciale tool (WiperMotion.exe) waarvan het gebruik nergens goed gedocumenteerd is, en een aantal eigenaardigheden heeft welke je nooit zal achterhalen als je ze niet weet. Was ik zonder Chris nooit uitgekomen. Nooit gedacht dat een texture maken moeilijker kon zijn dan een model bouwen! :joy:

Hiermee zijn de moeilijkste dingen op zich nu geregeld, dus kan ik dalijk als het Olielijntje V3 te downloaden is, gelijk goed aan de gang, maar tot die tijd gebeurt er letterlijk even helemaal niks meer aan dit model.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 16):
MVVGamerSjef61MichaelOhanstreintjemkasthijsldjtjeRob_zeelandRoyMarklinTheJAG en 6 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Nu het Olielijntje alweer een tijdje uit is, heb ik wat tijd gehad om weer eens naar deze jongen en mijn metrootjes te kijken. (jazeker, dat ging ook nog steeds écht gebeuren) De grootste wijzigingen kan je helaas niet zien, maar het script heeft een flinke overhaul gehad. Ten eerste is het nou mogelijk om de trein helemaal dood te schakelen, en dit is zo realistisch mogelijk gedaan. Zo heb ik ervoor gekozen om niet simpelweg de controls te locken, zoals de meesten doen, maar ze gewoon te 'disconnecten' als het ware, alleen wanneer nodig uiteraard. Zo kan je in dode toestand nog steeds prima remmen, maar de tractiehendel bewegen doet gewoon niks meer, terwijl hij dus wel gewoon nog beweegt, net als in het echt. Ook wordt bij het uitschakelen automatisch de ATB en dodeman uitgeschakeld, etc. En gewoon over het algemeen een veel strakkere stroomlijning van het script. Veel bestaande functies zijn nu veel simpeler en overzichtelijker gedaan, etc. Het script begint langzaam een klein beetje professioneel aan te voelen. Daarbovenop heeft MarkA heeft de ATB geupdate, waardoor de seinopvolging in bepaalde situaties beter afgehandeld wordt.

Visueel zijn er niet veel veranderingen, maar de wijzigingen die er zijn maken voor het oog een enorm verschil. Ten eerste: nepraampjes. Omdat de ramen op beide bakken anders ingedeeld zijn, kan ik er pas echte ramen inzetten als de hoofd carrosserie helemaal af is (wat bijna zo is, maar nog niet helemaal), dus heb ik er tot die tijd maar even nepraampjes opgezet dmv een texture. Van een afstandje niet eens zo heel slecht:

Afbeelding

En in de cabine heb ik het paneel maar eens afgemaakt zodat ik alle controls af kan maken. Dat kleine ministukje wat er eerst zat was eigenlijk alleen maar zodat Mark aan de ATB kon beginnen, welke nu al ruim 800 jaar klaar is...

Afbeelding

Dan heb ik alleen 2 dingetjes waar ik ff wat feedback op wil.

In het echt, als je een ATB/dodemans ingreep krijgt, negeert de trein je hendels en blijven ze gewoon staan. In TS is het bij elke NL trein die ik ken zo dat je hendels gewoon op noodremstand gaan, en gelockt worden tot je weer stilstaat. Ik zou het zoals in het echt kunnen maken door het doorlussen van de virtual controls slim te scripten, maar ik zelf vind dat lichtelijk verwarrend, zeker omdat het zo ongebruikelijk is. Misschien snapt een beginner niet goed waarom er niet op zijn tractiehendel gereageerd wordt, terwijl hij wel beweegt. Wat vinden jullie hiervan? Ik zelf ben geneigd om gewoon, net zoals iedereen, de controls te locken.

En dan een vraagje over ED-remmen. Iemand zei tegen mij dat de ED-Remmen niet gebruikt worden bij de noodrem. Maar op bladzijde 31 van dit document: https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/p ... gazine.pdf wordt er gesproken over hoe ze nog speciale aanpassingen deden om de 1600 in noodremsituatie de ED-rem te kunnen laten gebruiken. Dus kunnen we een beetje uitsluitsel krijgen hierover? Hoe zit dat, met noodremmingen en ED-remmen? En ja, de ED-remmen worden straks geanimeerd in het model. :ok_hand:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 15):
MatGames38RobertF68RoymkasthijsStoom_MachinistPatrickR-RoadLouke1968Sjef61saurer580 en 5 andere gebruikers
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 apr 2020, 16:22
4
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 125 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Patrick »

Aller eerst, wat een prachtig model tot nu toe al. Ziet er echt al top uit, ik zie er nu al veel potentie in.

Dan op je eerste punt, ik prefereer realisme. Chris heeft die keuze bewust gemaakt om alles wat simpeler te houden, wat soms ook wel handiger is maar wat voor mij de simulatie een beetje sloopt maar je kan niet altijd alles hebben :sweat_smile:

Tot slot op je 2e punt, het is voor zover ik weet ongebruikelijk dat de ED rem word gebruikt bij een noodremming. Remmen op lucht is 9/10x sneller dan op je aandrijfmotoren remmen, het zou daarentegen bij elektrische treinen mogelijk wel als extra kunnen worden gebruikt, maar ik denk niet dat dit gebeurt.
Als je een noodrem ziet als gebruik van bijv de 'rode paddestoel' dan zou normaal gesproken de stroomafnemer / motor naar beneden / uit gaan. Ik weet niet of dit ook gebeurd bij oudere treinen, maar bij de modernere treinen zou dit normaal gesproken wel gebeuren, hierdoor zou je ook dus niet meer ED kunnen remmen.
Afbeelding

Routebouwer NONLv6.5
[DEC] Stadler WINK Pack V2.0 developer

Patrick F.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 96 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren
Contacteer:

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door KerAp »

Als het materieelafhankelijk is: deze trein is technisch gezien het doodgeboren grote broertje van de IRM, dus als iemand me kan vertellen of die het doet, kunnen we er in principe vanuit gaan dat de SM90 het ook deed, dus dan neem ik dat over.

Alhoewel de ED-remmen veel problemen hadden, dus als die het niet doet, zou dat in theorie ook weer kunnen komen omdat ze geleerd hadden van de SM'90... :thinking:

Zou fijn zijn geweest om een materieelgids te hebben, maar die is uiteraard ultra zeldzaam. Als er al nog eentje in leven is.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”