Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Sebas1700
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 35 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Sebas1700 »

Feitelijk draait de hele trein op laagspanning. Zonder kun je niets aansturen (immers schakel je met kleine plastic schakelaartjes hoogspanning). Dus het is wel iets belangrijker dan enkel de randzaken. Het klopt uiteraard wel: verlichting, omroepsystemen etc werken allemaal op laagspanning. Maar de gehele besturing van de trein ook.

Mijn beredenering is: je hebt een manometer hoofdreservoirdruk, een meter lijnspanning, maar waar kan ik het boordnetvoltage aflezen? Dus vandaar dat ik dan denk dat dat op die plek gestaan moet hebben. Uiteraard kan ik dit niet bewijzen, want geen SM90 meer die rijdt. Maar het klinkt me als de meest plausibele mogelijkheid.

Frison
4
Gegeven waarderingen: 1397 keren
Ontvangen waarderingen: 8464 keren
Contacteer:

Bericht door Frison »

KerAp schreef:
12 jun 2024, 03:27

Is er anders iemand die een duidelijke en rechte(re) foto van de oude Telerail installatie heeft? Deze:
Die kan je toch gewoon recht trekken met Paintshop enz. ?

Afbeelding

En ik heb deze nog gevonden, maar die is slechter wat betreft kwaliteit

Afbeelding

Afbeelding
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Dwarsligger
4
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 652 keren
Contacteer:

Bericht door Dwarsligger »

Frison schreef:
13 jun 2024, 19:18
Die kan je toch gewoon recht trekken met Paintshop enz. ?
Dat is ook wat ik gedaan heb, maar een echt rechte foto is natuurlijk altijd beter. Net als bij jou, ontstond ook bij mij die bolle loop van de lijntjes om de diverse panelen. Ook is er wat lichtinval te zien op deze foto, wat er in-game niet zo mooi uit ziet.

Als ik geen betere foto vind, ga ik hem gewoon tekenen. Dus ik kom er ook wel uit. Ik gooide gewoon een vliegertje op; wie niet waagt wie niet wint. :ok_hand:

Maar bedankt voor het meedenken!

Edit: Zie nu je derde screen pas. Post je die net bij in een edit of ben ik aan een bril toe? Grote kanshebber. Zonder de stekker erin, ook nog; top! :thumbsup: Heel erg bedankt!

Edit2: Zal ook eens kijken of ik eens wat cijfertjes neer kan gooien bij treinserie/kanaal. (Alleen als de trein ingeschakeld is, uiteraard)
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Frison
4
Gegeven waarderingen: 1397 keren
Ontvangen waarderingen: 8464 keren
Contacteer:

Bericht door Frison »

Nee, je bent niet aan een bril toe, ik heb vergeten er [edit] bij te zetten want die afbeelding kwam ik later tegen d.m.v. beeld zoeken met Google. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Dwarsligger
4
Contacteer:

Dan ligt het niet aan mij. Zag je bericht, reageerde, en toen dacht ik "huh?!" :face_with_monocle:

Ik kon die afbeelding zelf niet vinden, en ik heb vrij lang gezocht; zo zie je maar dat een vliegertje opgooien geen kwaad kan, een heel forum weet meer dan 1 persoon. Ook heb ik soms het idee dat de ene persoon/ISP andere google resultaten krijgt dan de ander.

Volgende screen van de cabine die ik deel zit deze foto erin iig.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
Frison
www.meteenteringgang.nl

Dwarsligger
4
Contacteer:

Ben ff door een flinke emotionele rollercoaster gegaan met dit ding. Het Multi Functioneel Display werkend krijgen heeft nog een heftig gevecht opgeleverd, dankzij een paar stomme typfoutjes heb ik 23 uur non-stop (Ik ben knettergek!) zitten vechten met dat ding. En toen ik het script eenmaal gefixt had, bleek de cabine nu teveel subobjecten te hebben en lustte de blueprint editor de cabine niet meer. Nooit keek mijn (onschuldige!) beeldscherm de dood zo recht in de ogen. Gelukkig wist ik wel beter dan een van de betere Nvidia 3DVision monitoren naar de andere wereld te helpen, en zat ik echt nét over het maximaal aantal subobjecten heen, en na even flink ademhalen en wat niet-geanimeerde objecten te versmelten, had ik het 24e uur dan eindelijk een werkend MFD. :partying_face: Tijd voor nieuwe geluiden van JackyTheCat. (En een portie welverdiende slaap!)

Maanden heb ik met Jacky lopen bakkelijen over het invertergeluid, maar eindelijk kwam hij met een setje waar ik me in kon vinden, en kon ik eindelijk accepteren dat SM90 geen DD-IRM is. Alleen toen bleek dat om de een of andere reden alleen de eerste bak motorgeluiden produceerde. (Niet alleen met deze nieuwe geluiden, deze bug viel alleen met de nieuwe geluiden meer op) Mijn andere materieel heeft dit probleem niet. Heel apart. Toen was ik er flink klaar mee. Dat was dan ook weer een ouderwets Rotterdams spektakel om te horen. Ik heb de kinderen in de straat ongetwijfeld een heel nieuw arsenaal unieke ziektes geleerd om mee te gooien. Ik had al een hele post hier getypt die aankondigde dat ik de ontwikkeling stop, en was letterlijk een halve seconde verwijderd van deze te posten. Toen zag ik de reacties al voor me, reacties als "zonde van alle tijd die je erin hebt gestopt", "ach, zo erg is het toch niet, beter niet goed werkende geluiden dan geen trein", "laat je niet uit het veld slaan", en ook "Nou en? Het zijn verder prachtige geluiden". Want dat zijn het namelijk zeker. (zal ze snel eens laten horen met een filmpje!) Bovendien zijn de paar testers die hem testen stuk voor stuk vrij enthousiast over de vele functies die er de afgelopen tijd aan zijn toegevoegd. Dingen die ik zelf eerst overdreven vond, krijgen nu de meeste lof. En zo vond ik, ondanks alles, toch weer nieuwe moed. Mijn koppigheid werkt vaak tegen me, maar heel soms werkt hij ook voor me.

Dan is het maar zo. Dan compenseren we dat gewoon door de trein grafisch extra mooi te maken, werd het nieuwe motto. En zo presenteer ik nu onderstaande screens. Welke functies men dan zo enthousiast over is? Nou, sowieso zijn de ventilatie en verwarming bijvoorbeeld in te stellen. Zet je de ventilatieschakelaar aan, hoor je meteen een aircogeluid, draai je de draaiknop een standje hoger, wordt dit geluid luider en zwaarder, en als je die klepjes openzet, komt daar nog een briesje bij. En ja, je kan ze net als in het echt ook richten, die klepjes. Tierelantijntjes om mee te spelen genoeg. Ook is er nu een tyfoon automaat, welke elke 5 seconden automatisch de typhoon luidt, zodat je een beetje veilig door de mist komt. Ik ga ook nog kijken of ik iets met treinserie nummers op de Telerail installatie kan doen.

Zoals wel vaker, wat je niet kapot maakt, maakt je alleen maar sterker, dus mijn vastberadenheid/koppigheid is alleen maar groter geworden. Nou genoeg gekletst. De glaszetter is eindelijk langs geweest (beter laat dan nooit!), en dat ziet er toch wel gelijk een stuk leuker uit. Elke bak heeft 4 Passviews, waardoor je door de hele trein in elk compartiment kan zitten, inclusief de fietsruimte en de conducteursruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je aan de raamlijsten en fles-gooi-pictogram kan zien is er bij de textures ook weer het nodige autisme gemoeid. Het pictogram is aan de hand van een foto gepositioneerd (voor 1e en 2e klas afzonderlijk) en de fles wijst ook de goeie kant op. En dan ben ik geen eens een echte autist! :joy: :zipper_mouth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En bij mij zijn de symbolen voor de remaansturing op het MFD níet omgedraaid! (met alle respect voor DM90). Fun fact: Het MFD vormt nu ongeveer eenderde van de trein qua scripts en subobjecten, omdat elke waarde afzonderlijk ingesteld moet kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Passenger view camera locaties:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 20):
MarklinhanstreintjeFrisonpeerklotasaurer580Christian983Kcalk_04MichaelOmkasthijsWadlopertje en 10 andere gebruikers
www.meteenteringgang.nl

hanstreintje
4
Gegeven waarderingen: 1136 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Bericht door hanstreintje »

Wat een geweldige trein!
Ik ben blij dat je het project niet hebt gestopt.

Succes met de verdere ontwikkeling!

saurer580
4
Gegeven waarderingen: 494 keren
Ontvangen waarderingen: 67 keren

Bericht door saurer580 »

Knap werk, zeker zo'n trein waar weinig van terug te vinden is.
Petje af!

vr.gr
Ruud

verbo622
4
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Bericht door verbo622 »

man man man, wat ben ik (misschien nog wel veel meerdere) blij dat jij zo eigenwijs en volhouder bent.
wat een pracht van een boemeltje gaat het worden. :drooling:
al heeft hij/zij nooit in de regio Dordrecht / Rotterdam gereden, heb ik al een rijweg ervoor vrij gemaakt. :hugging:
neem je rust en hou er plezier in. :thumbsup:

mkasthijs
4
Gegeven waarderingen: 1851 keren
Ontvangen waarderingen: 1634 keren

Bericht door mkasthijs »

Zeer netjes! :D
En goedzo, laat je niet uit het veld slaan. Alles wat erbij komt is mooi, al is het niet perfect.
TS hoeft niet 1 op 1 identiek te zien aan de echte wereld. Je doet wat je kan om het zo goed en mooi als mogelijk te krijgen en dat heb je fantastisch gedaan! :D
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.0

Wadlopertje
4
Gegeven waarderingen: 1911 keren
Ontvangen waarderingen: 246 keren

Bericht door Wadlopertje »

Super gaaf!
Ik moet altijd wel gniffelen als ik je verslagje lees hier. Je bent een volhouder en het resultaat mag er tot nu toe dan ook zijn!

joeybongers1997
1
Gegeven waarderingen: 151 keren
Ontvangen waarderingen: 61 keren

Bericht door joeybongers1997 »

Het bewijs dat doorzettingsvermogen je brengt waar je na 23 uur eindelijk staat en gewoon doorgaat met de ontwikkeling :thumbsup:

Ik doe het je niet na, KerAp :wink:

Ga zo door en hopelijk kunnen we in de toekomst allemaal van dit materieel genieten! :smile:

ChronicalCae
4
Gegeven waarderingen: 26 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Bericht door ChronicalCae »

:rolling_eyes:
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht:
Dwarsligger
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Dwarsligger
4
Contacteer:

Bedankt voor dit liefdebombardement! Dat had ik ff nodig. Dit soort reacties zijn de reden dat ik toch doorzette. :clap:

En de hemel beloont het ook; precies zoals ik hoopte ging een zekere geluidsman na het lezen van deze post nog eens goed door de blueprints/proxy heen, en toen bleek het probleem erin te liggen dat de control "Current" het vakje "apply to consist" moet hebben aangevinkt.

Bij deze kan ik jullie dus tot mijn grote vreugde melden dat de motorgeluiden nu dus ook uit alle bakken klinken!!! Goed voor het moreel en de motivatie. :partying_face:
JackyTheCat schreef:
29 jun 2024, 14:28
:rolling_eyes:
Mag jij wel uit de Mat54 komen? :zipper_mouth: :joy:
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 8):
ChronicalCaepeerklotaMichaelOmkasthijsWadlopertjeMilko80rommy136Winerail
www.meteenteringgang.nl

ChronicalCae
4

Mag jij wel uit de Mat54 komen? :zipper_mouth: :joy:

Dat ding maar even losgelaten :joy:
En de hemel beloont het ook; precies zoals ik hoopte ging een zekere geluidsman na het lezen van deze post nog eens goed door de blueprints/proxy heen, en toen bleek het probleem erin te liggen dat de control "Current" het vakje "apply to consist" moet hebben aangevinkt.

Beetje motivatie heeft geholpen en dan krijg je wat... :upside_down: :halo:
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht:
Dwarsligger

ChronicalCae
4

https://www.youtube.com/watch?v=-muwzlu9PV4

Hier een preview van het geluid buiten. :smile:

LET OP, het kan nog W.I.P zijn!
Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht (totaal 5):
MarklinpeerklotaRoyWinerailmkasthijs

Spoorwegen Nederland
3
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Bericht door Spoorwegen Nederland »

Zeer fraaie geluiden.
Succes met de verdere bouw van de geluiden en de trein zelf natuurlijk :thumbsup:
Deze gebruikers waarderen Spoorwegen Nederland voor dit bericht:
ChronicalCae

Wadlopertje
4

Dit is een mooie variant van de doedelzak! :joy:
Doet me wel denken aan de Virm.
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht:
ChronicalCae

Dwarsligger
4
Contacteer:

Even een tijdje weinig tijd gehad voor dit 3d model ivm drukte, het feit dat ik me nu op een ander (veel leuker) project focus, een paar bugs, en eerlijk gezegd helaas ook weinig gemotiveerd hier te posten na wat conflicten met het team hier, maar eindelijk heb ik dan weer eens wat te melden.

Ten eerste is het model nou ver genoeg dat ik de definitieve textures erop kan mappen, is de kop ook helemaal afgemaakt, en heb ik ook het dak van hetzelfde materiaal als de rest van de trein gemaakt, dus met de glanzende shader, wat de trein gelijk een wat realistischere uitstraling geeft en waardoor de trein ook wat nieuwer oogt. (Alhoewel het op de baanschuiver vanwege de vouw niet zo'n goed idee bleek, zoals je kan zien) Ook is de stroomafnemer nu gemodelleerd, en zijn er wat kleine bugs opgelost en her en der kleine functietjes en detailtjes toegevoegd. Ook het script is erg verbeterd. (In plaats van meerdere keren dezelfde call te doen, wordt er nu netjes 1 keer gecalld en die waarde in een local opgeslagen, en deze verder in het script aangeroepen, zoals het hoort). Het schaduwmodel van de cabine veroorzaakt wel een tot op heden onopgeloste bug waar maar 1 van de 5 testers last van heeft, dus wellicht moet ik mijn poel testers binnenkort maar eens vergroten... De roken/niet roken/bagage & fietscompartiment pictogrammen komen zelfs met een 4096 texture nog wat gepixelleerd uit, en worden dus nog door een decal vervangen. Grappig detail: de rookcoupé's kloppen, dit zijn precies de juiste coupé's.

De geluiden zijn nu volledig uitgebalanceerd, en klinken in de meeste situaties prachtig (een klein bugje nog: als je de tractie loslaat, zal de doedelzak blijven klinken tot er volledig geremd word). Eigenlijk is er toch best wel wat gebeurt dus, nu ik het zo allemaal opsom.

Hieronder wat screens en een filmpje dat de meeste functies en geluiden demonstreert. Sommige dingen, zoals de dynamische voltmeter en het extra windgeluidje bij een geopende cabinedeur als je rijdt komen in het filmpje niet zo duidelijk naar voren omdat die vooral op grotere afstand/hogere snelheid merkbaar zijn, en let al helemaal niet op mijn remgedrag bij Bargeres, maar al met al moet dit een redelijk goede indruk geven van hoe het moet worden. Ook zie ik al gelijk weer een nieuwe bug (Meterverlichting en ATB slaan niet (meer) uit na uitschakelen trein; wordt uiteraard opgelost). Achja, het houdt je van de straat, zeg ik altijd maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 24):
MatGames38BertTrainChronicalCaeMarklinWinerailWynneKcalk_04Rob_zeelandpeerklotaHondekopER en 14 andere gebruikers
www.meteenteringgang.nl

Winerail
4
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Bericht door Winerail »

Wat anderen er ook van mogen vinden, maar ik vind dit helemaal top. Hier wordt een mens nou blij van.
Deze gebruikers waarderen Winerail voor dit bericht:
Dwarsligger

Kcalk_04
1
Gegeven waarderingen: 345 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Bericht door Kcalk_04 »

Dit ziet er erg mooi uit! Ik ben benieuwd wat je verder nog met deze trein gaat doen.
Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht:
Dwarsligger
Mijn scenariopagina: hier

peerklota
3
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Bericht door peerklota »

Dat ziet er ontzettend goed uit! Zelfs de ventilatie is te bedienen, leuk detail.
Deze gebruikers waarderen peerklota voor dit bericht:
Dwarsligger
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.

hanstreintje
4
Gegeven waarderingen: 1136 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Bericht door hanstreintje »

GEWELDIG!!!
Deze gebruikers waarderen hanstreintje voor dit bericht:
Dwarsligger

Dwarsligger
4
Contacteer:

Bedankt voor de positieve reacties, heren. Dit is het soort berichten waarvoor ik ermee doorga, ondanks een ernstig gebrek aan tijd en motivatie. Door privé omstandigheden heb ik een hekel gekregen aan het traject waar dit materieel dienst deed, dus dat ik deze jongen afmaak is iets wat ik echt voor jullie doe, vandaar dat het dus ook wat langer duurt. Mijn passie ligt tegenwoordig weer waar hij thuishoort: bij een project waarvan binnenkort een veeeels te lange stilte op spectaculaire wijze doorbroken wordt... :wink: :zipper_mouth:

Bijna alle in vorig bericht genoemde bugs zijn inmiddels al weer opgelost. Edit: Alleen de doedelzak blijft doorgaan bug is er nog.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 12):
Louke1968denisJurapeerklotamkasthijsAndries33WadlopertjeKcalk_04danielxdanielRoyAccelerat en 2 andere gebruikers
www.meteenteringgang.nl

Wadlopertje
4

Wat fijn om te lezen! Het ziet er prachtig uit!
Leuk ook om te lezen dat je voor de meeste bugs al een oplossing hebt gevonden.
Heel veel succes!

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”