Nu het Olielijntje alweer een tijdje uit is, heb ik wat tijd gehad om weer eens naar deze jongen en mijn metrootjes te kijken. (jazeker, dat ging ook nog steeds écht gebeuren) De grootste wijzigingen kan je helaas niet zien, maar het script heeft een flinke overhaul gehad. Ten eerste is het nou mogelijk om de trein helemaal dood te schakelen, en dit is zo realistisch mogelijk gedaan. Zo heb ik ervoor gekozen om niet simpelweg de controls te locken, zoals de meesten doen, maar ze gewoon te 'disconnecten' als het ware, alleen wanneer nodig uiteraard. Zo kan je in dode toestand nog steeds prima remmen, maar de tractiehendel bewegen doet gewoon niks meer, terwijl hij dus wel gewoon nog beweegt, net als in het echt. Ook wordt bij het uitschakelen automatisch de ATB en dodeman uitgeschakeld, etc. En gewoon over het algemeen een veel strakkere stroomlijning van het script. Veel bestaande functies zijn nu veel simpeler en overzichtelijker gedaan, etc. Het script begint langzaam een klein beetje professioneel aan te voelen. Daarbovenop heeft MarkA heeft de ATB geupdate, waardoor de seinopvolging in bepaalde situaties beter afgehandeld wordt.
Visueel zijn er niet veel veranderingen, maar de wijzigingen die er zijn maken voor het oog een enorm verschil. Ten eerste: nepraampjes. Omdat de ramen op beide bakken anders ingedeeld zijn, kan ik er pas echte ramen inzetten als de hoofd carrosserie helemaal af is (wat bijna zo is, maar nog niet helemaal), dus heb ik er tot die tijd maar even nepraampjes opgezet dmv een texture. Van een afstandje niet eens zo heel slecht:
En in de cabine heb ik het paneel maar eens afgemaakt zodat ik alle controls af kan maken. Dat kleine ministukje wat er eerst zat was eigenlijk alleen maar zodat Mark aan de ATB kon beginnen, welke nu al ruim 800 jaar klaar is...
Dan heb ik alleen 2 dingetjes waar ik ff wat feedback op wil.
In het echt, als je een ATB/dodemans ingreep krijgt, negeert de trein je hendels en blijven ze gewoon staan. In TS is het bij elke NL trein die ik ken zo dat je hendels gewoon op noodremstand gaan, en gelockt worden tot je weer stilstaat. Ik zou het zoals in het echt kunnen maken door het doorlussen van de virtual controls slim te scripten, maar ik zelf vind dat lichtelijk verwarrend, zeker omdat het zo ongebruikelijk is. Misschien snapt een beginner niet goed waarom er niet op zijn tractiehendel gereageerd wordt, terwijl hij wel beweegt. Wat vinden jullie hiervan? Ik zelf ben geneigd om gewoon, net zoals iedereen, de controls te locken.
En dan een vraagje over ED-remmen. Iemand zei tegen mij dat de ED-Remmen niet gebruikt worden bij de noodrem. Maar op bladzijde 31 van dit document:
https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/p ... gazine.pdf wordt er gesproken over hoe ze nog speciale aanpassingen deden om de 1600 in noodremsituatie de ED-rem te kunnen laten gebruiken. Dus kunnen we een beetje uitsluitsel krijgen hierover? Hoe zit dat, met noodremmingen en ED-remmen? En ja, de ED-remmen worden straks geanimeerd in het model.
![OK :ok_hand:](./images/smilies/ds_okhand.png)