Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »

Ook voor de 2200 heeft DEC nu een soundmod uitgebracht. Net als bij de 6400 is er hier nu een keuze tussen Gainmaster en DEC.

https://simtogether.com/files/file/2313 ... -soundmod/

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1873 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Louke1968 »

Het lijkt er op dat bij de buren de DEC soundmods niet meer te downloaden zijn, of heb ik het mis?

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »

Ik zie het ook ja. Hopelijk komen ze snel weer op deze of gene site terug.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marklin »

En heb je al een 'Contracteer deze pagina' verzonden, dat kom je mogelijk de oorzaak te weten. :face_with_monocle:
Afbeelding

Prettige reis

Clipmeneernl
Berichten: 586
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:15
4
Gegeven waarderingen: 277 keren
Ontvangen waarderingen: 461 keren
Contacteer:

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Clipmeneernl »

Namens het ST download team een kort berichtje.

De soundmods van DEC zijn tijdelijk offline vanwege een goede reden, het DEC team is op de hoogte en ze zijn bezig met een oplossing. Voor nu is het geduld hebben tot deze soundmods weer online komen :)
Deze gebruikers waarderen Clipmeneernl voor dit bericht (totaal 2):
MarklinLouke1968

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1873 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Louke1968 »

Heb net de "contacteer ons" pagina ingevuld maar zie nu dat Clipmeneer gereageerd heeft. We wachten af, zal heus wel goed komen.

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »

Goed nieuws: er is een nieuwe DEC soundmod gepubliceerd: voor de ICNG!

ICNG - DEC - https://simtogether.com/files/file/2316 ... -soundmod/

De andere DEC-mods ijken nog niet terug te zijn maar ik hoop dat hier spoedig verandering in komt.

Gebruikersavatar
Danddddzzz
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 jun 2020, 13:59
3
Locatie: Limburg
Gegeven waarderingen: 80 keren
Ontvangen waarderingen: 35 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Danddddzzz »

De 6400 soundmod is alweer terug.
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1297 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Frison »

jpvdveer schreef:
24 feb 2023, 09:38
Goed nieuws: er is een nieuwe DEC soundmod gepubliceerd: voor de ICNG!

ICNG - DEC - https://simtogether.com/files/file/2316 ... -soundmod/

De andere DEC-mods ijken nog niet terug te zijn maar ik hoop dat hier spoedig verandering in komt.
Deze versie heeft gelukkig alleen maar .DAV bestanden en geen overbodige .WAV :loveit:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Danddddzzz
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

GamePsycho
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 apr 2020, 10:20
4
Gegeven waarderingen: 66 keren
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door GamePsycho »

jpvdveer schreef:
24 feb 2023, 09:38
Goed nieuws: er is een nieuwe DEC soundmod gepubliceerd: voor de ICNG!

ICNG - DEC - https://simtogether.com/files/file/2316 ... -soundmod/

De andere DEC-mods ijken nog niet terug te zijn maar ik hoop dat hier spoedig verandering in komt.
Al met al betere sounds, dan de stock sounds die meekomen met de ICNG :ok_hand: Ik hoop dat DEC in een volgende versie, de overgang verbeterd van de vrijloop/neutraalstand naar de 1ste remstand.

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »

En weer een nieuwe - SLT!

viewtopic.php?f=107&t=2143

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »


Gebruikersavatar
Danddddzzz
Berichten: 154
Lid geworden op: 22 jun 2020, 13:59
3
Locatie: Limburg
Gegeven waarderingen: 80 keren
Ontvangen waarderingen: 35 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Danddddzzz »

De meest recente soundmod is de DEC DDZ soundmod! https://simtogether.com/files/file/2351 ... -soundmod/
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 283
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 172 keren
Ontvangen waarderingen: 1200 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marc D. »

jpvdveer schreef:
09 apr 2023, 21:10
En nog iets nieuws: plan X.
Niet echt een verbetering ten opzichte van het origineel.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 5):
MarklinFrisonsaurer580Louke1968Wadlopertje

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door JackyTheCat »

:face_with_monocle:
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 283
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 172 keren
Ontvangen waarderingen: 1200 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marc D. »

Ok, de geluiden v.w.b. het over wissels rijden zijn zeker beter. Alleen de geluiden in de cabine die sfeer maken zijn verdwenen zoals piepende scharnieren. Ook is het dichtklappen van de ramen vervangen door alleen een harde knal. V.w.b. de dieselmotor geluiden is het een kwestie van smaak. Mijn geluiden zijn afkomstig van de oude en nieuwe plan X en die van jullie ook. Welke zijn beter? Ik persoonlijk vind het niet echt een verbetering.

Het bijschrift "Omdat de geluiden van de originele add-on niet echt speciaal zijn" kan ik ook niet echt waarderen gezien ik naar mijn kunnen behoorlijk wat tijd heb gestoken in een juiste omzetting naar het origineel waarover eigenlijk geen significante opmerkingen over zijn geweest. Waarom dan een soundpack volgens "de standaard van DEC" uitgebracht word is mij even niet bekent.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 9):
Sjef61MarklinWadlopertjeFrisonChristian983Rubku_NLmkasthijsLouke1968Daniel

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marklin »

Ja Marc zo denk ik er ook over, men is niet gauw tevreden met een originele (freeware add-on) en moet er binnen de kortste keren zo nodig weer, in dit geval een soundmod komen wat niet alleen bij deze is maar nagenoeg bij elke trein.
Als je dan te lezen krijgt "de geluiden van de originele add-on niet echt speciaal zijn" dan zakt de moed wel in je schoenen als maker zijnde van het origineel en er helemaal mee stoppen wat voor ons gebruikers in het nadeel zou uitpakken.
En zo speciaal t.o.v. is de soundmod nou ook weer niet dat je daar van begint te watertanden, mja ieder zijn of haar meug. :face_with_monocle:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 3):
FrisonRubku_NLmkasthijs
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door JackyTheCat »

Marklin schreef:
13 apr 2023, 10:13
Ja Marc zo denk ik er ook over, men is niet gauw tevreden met een originele (freeware add-on) en moet er binnen de kortste keren zo nodig weer, in dit geval een soundmod komen wat niet alleen bij deze is maar nagenoeg bij elke trein.
Als je dan te lezen krijgt "de geluiden van de originele add-on niet echt speciaal zijn" dan zakt de moed wel in je schoenen als maker zijnde van het origineel en er helemaal mee stoppen wat voor ons gebruikers in het nadeel zou uitpakken.
En zo speciaal t.o.v. is de soundmod nou ook weer niet dat je daar van begint te watertanden, mja ieder zijn of haar meug. :face_with_monocle:
MarcD gaf mij toestemming om de soundmod te maken, een paar maanden terug. Het was niet eens meteen nadat de trein uitkwam.
Ik vond gewoon persoonlijk dat het veel beter kon, de sounds klonken naar mijn mening erg mono en onrealistisch.

Misschien was het niet een goeie beslissing om er bij te zetten dat het niet speciaal was, maar dat is gewoon hoe ik er over dacht.
Vind het een beetje raar van je dat je doet alsof ik MarcD wil demotiveren, anders zou ik hem niet helpen met sounds.

Dit is mijn persoonlijke mening als persoon, losstaand van DEC.
Marc D. schreef:
12 apr 2023, 22:42
Ok, de geluiden v.w.b. het over wissels rijden zijn zeker beter. Alleen de geluiden in de cabine die sfeer maken zijn verdwenen zoals piepende scharnieren. Ook is het dichtklappen van de ramen vervangen door alleen een harde knal. V.w.b. de dieselmotor geluiden is het een kwestie van smaak. Mijn geluiden zijn afkomstig van de oude en nieuwe plan X en die van jullie ook. Welke zijn beter? Ik persoonlijk vind het niet echt een verbetering.

Het bijschrift "Omdat de geluiden van de originele add-on niet echt speciaal zijn" kan ik ook niet echt waarderen gezien ik naar mijn kunnen behoorlijk wat tijd heb gestoken in een juiste omzetting naar het origineel waarover eigenlijk geen significante opmerkingen over zijn geweest. Waarom dan een soundpack volgens "de standaard van DEC" uitgebracht word is mij even niet bekent.
Ik weet niet wat je ineens hebt, maar de soundmod is gewoon in beeld van hoe DEC geluiden in elkaar zet, iets betere kwaliteit, etc.
De geluiden hebben wat meer bass en diepte, het feit dat je ook nog toestemming ervoor gaf.

Zoals ik al zei was het misschien niet het beste plan om ''niet speciaal'' erbij te zetten in de beschrijving.
Maar om nou ineens mijn soundmod af te kraken out of nowhere? Dat hoeft nou ook weer niet.
De soundpacks van DEC zijn inderdaad optioneel, maar in mijn beeld van hoe geluid moet zijn.

Nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening als persoon, losstaand van DEC.
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

jpvdveer
Berichten: 278
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
4
Gegeven waarderingen: 91 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door jpvdveer »

In het algemeen genomen hebben de DEC/JackyTheCat soundmods voor een enorme verrijking van het Nederlandse TS-aanbod gezorgd. Vergeleken met Engeland en Duitsland was het niveau van de Nederlandse geluiden tot een paar jaar geleden onder de maat. In Engeland zijn de geluiden met Armstrong Powerhouse (payware) producten allang op een uiterst realistisch niveau. Linus Follert heeft dat in Duitsland met freeware soundmods grotendeels ook bereikt. Dankzij JackyTheCat/DEC is dit in Nederland nu ook het geval.

Zeker bij payware producten is geluid vaak niet prioritair - de expertise van de meeste ontwikkelaars ligt elders. Bovendien kunnen payware ontwikkelaars als gevolg van auteursrechten veelal niet al het beschikbare materiaal (bv op YouTube) gebruiken.

Wat mij betreft alle lof voor zowel Marc D. als JackyTheCat die beide alles uit de kast halen om ons zo mooi mogelijke geluiden te geven.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
JackyTheCat

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 283
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 172 keren
Ontvangen waarderingen: 1200 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marc D. »

JackyTheCat schreef:
13 apr 2023, 14:56
Ik vond gewoon persoonlijk dat het veel beter kon, de sounds klonken naar mijn mening erg mono en onrealistisch.
De sounds zijn ook naar Mono omgezet zoals voorgeschreven in de Developer Docs, Audio Control and Blueprints - 1.1.3.1 Section 1
- "You should always use Mono sounds except in the case of Ambient Areas".
Of zoals omschreven in de online railworks documentation, "(Mono Wav files, 16-bit 11.025 -> 44.1 kHz recommended)".

Onrealistisch klinkt Plan X nou niet bepaalt. Het is specifiek het geluid van de Cummins dieselmotoren die vanuit de verte duidelijk hoorbaar waren bij het optrekken toen de rode DE2's vertrokken van station Velperpoort eind jaren 70.
JackyTheCat schreef:
13 apr 2023, 14:56
Misschien was het niet een goeie beslissing om er bij te zetten dat het niet speciaal was.
:sunglasses:
JackyTheCat schreef:
13 apr 2023, 14:56
Maar om nou ineens mijn soundmod af te kraken out of nowhere? Dat hoeft nou ook weer niet.
Het is niet "out of nowhere" Jacky, het is een reactie op jouw bijschrift van de download :sunglasses:. Zoals ik al zei, ik persoonlijk vind jouw PLan X modificatie niet echt een verbetering ten opzichte van het origineel. Maar misschien zijn er andere gebruikers die er anders over denken en jouw mod wel mooi vinden.

Je hebt mijn toestemming ook niet per se nodig. Als het een enorme verbetering is juich ik het alleen maar toe.

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door JackyTheCat »

Marc D. schreef:
14 apr 2023, 01:25
JackyTheCat schreef:
13 apr 2023, 14:56
Ik vond gewoon persoonlijk dat het veel beter kon, de sounds klonken naar mijn mening erg mono en onrealistisch.
De sounds zijn ook naar Mono omgezet zoals voorgeschreven in de Developer Docs, Audio Control and Blueprints - 1.1.3.1 Section 1
- "You should always use Mono sounds except in the case of Ambient Areas".
Of zoals omschreven in de online railworks documentation, "(Mono Wav files, 16-bit 11.025 -> 44.1 kHz recommended)".

Onrealistisch klinkt Plan X nou niet bepaalt. Het is specifiek het geluid van de Cummins dieselmotoren die vanuit de verte duidelijk hoorbaar waren bij het optrekken toen de rode DE2's vertrokken van station Velperpoort eind jaren 70.
Daar heb je iets mis, als het een cabine proxy is kan je gewoon stereogeluiden gebruiken, en ook zonder cabine proxy kan je met gebruik van LDS gewoon stereogeluiden gebruiken zonder dat je het overal hoort (ik gebruik alleen mono geluiden waar het moet, zo heeft alleen mono het doppler effect.

En ik heb juist dat gebrul in de DE2 gedaan en expres niet in de verbouwde versie.
Deze gebruikers waarderen JackyTheCat voor dit bericht:
jpvdveer
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door JackyTheCat »

Al mijn soundmods maken veel gebruik van stereo sounds en goed verwerkte mono sounds, zodat ze nog steeds van buiten realistisch aanhoren.

Als ik mono sounds moet gebruiken in een bepaalde situatie zorg ik ervoor dat ik daar het meeste tijd in stop.

Stereo wordt automatisch goed verwerkt in audiacity naar wav, ik hoef niet te letten op de kHz of bits. Daarna speelt het vloeiend af (Tenminste als ik het goed erin heb kunnen verwerken.)

Een heel goed voorbeeld is mijn DDZ soundmod, die klinkt van buiten nog steeds realistisch omdat ik de mono sounds op zo'n manier verwerk dat het niet te veel kwaliteit verliest vergeleken met zijn originele stereo-variant.
Deze gebruikers waarderen JackyTheCat voor dit bericht (totaal 2):
Wadlopertjejpvdveer
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
4
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Sebas1700 »

Het zeer zit 'm niet in de verschillende sounds op zich. Meer in de manier van elkaar 'afvallen'. De één vindt het origineel niet speciaal en de ander vindt het soundpakket bagger (zoiets stond er eerst 🤔).
Deze gebruikers waarderen Sebas1700 voor dit bericht (totaal 2):
PjottrAeolus

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 283
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 172 keren
Ontvangen waarderingen: 1200 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door Marc D. »

Sebas1700 schreef:
15 apr 2023, 09:25
Het zeer zit 'm meer in de manier van elkaar 'afvallen'. De één vindt het origineel niet speciaal en de ander vindt het soundpakket bagger (zoiets stond er eerst 🤔).
Daar komt het eigenlijk wel op neer. Had ik misschien ook niet zo moeten omschrijven, had het al aangepast. Maar ik blijf erbij dat het geen verbetering is.
Marklin schreef:
13 apr 2023, 10:13
men is niet gauw tevreden met een originele (freeware add-on). Als je dan te lezen krijgt "de geluiden van de originele add-on niet echt speciaal zijn" dan zakt de moed wel in je schoenen als maker zijnde van het origineel en er helemaal mee stoppen wat voor ons gebruikers in het nadeel zou uitpakken.
En hier raakt Teun ook een gevoelige snaar. Het hele audio gebeuren is (naast scripten) niet helemaal mijn ding en heb er het beste van proberen te maken met hulp van derden. Als je dan zo'n reactie krijgt (plus het gedoe op een ander forum vwb de NS1500) begin ik ook steeds minder zin te krijgen om dingen uit te brengen.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 2):
FrisonDaniel

Gebruikersavatar
JackyTheCat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mei 2020, 17:20
3
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: Overzicht soundmods Nederlandse treinen

Bericht door JackyTheCat »

Marc D. schreef:
17 apr 2023, 22:54
En hier raakt Teun ook een gevoelige snaar. Het hele audio gebeuren is (naast scripten) niet helemaal mijn ding en heb er het beste van proberen te maken met hulp van derden. Als je dan zo'n reactie krijgt (plus het gedoe op een ander forum vwb de NS1500) begin ik ook steeds minder zin te krijgen om dingen uit te brengen.
Ik weet niet welke forum je bedoeld, maar in iedergeval was het niet mijn bedoeling om je te demotiveren. Misschien was het niet handig om dat in de beschrijving te zetten, maar omdat ik zelf ook dat soort reacties heb gehad van onnodig naar absurd, ben ik ff vergeten wat je wel en beter niet kan zeggen. :sweat_smile:

Nogmaals heb ik gewoon een bepaalde manier van sounds verwerken en dat is niet specifiek naar jou gericht als objectontwikkelaar/uitgever.
Deze gebruikers waarderen JackyTheCat voor dit bericht:
Marc D.
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Rollend materieel”