Verlichte ramen enz, zonder overbelichting

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 3046
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1413 keren
Ontvangen waarderingen: 8504 keren

Verlichte ramen enz, zonder overbelichting

Bericht door Frison »

Maak 3 textures, te weten:
- Raam_dag
- Raam_EM
- Raam_Nacht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruik de normale wijze van dag – nacht schakeling voor je object texture, (zie onder)

- Voor dag bijvoorbeeld: 1_1000_Raam_day
- Voor nacht wordt dan: 1_1000_Raam_night

Als shader gebruik je voor de dag:
- TrainBasicObjectDiffuse.fx met in het textures slot: Raam_dag.tif

Als shader gebruik je dan voor de nacht:
- TrainEmissiveGlow.fx met in het 1e texture slot: Raam_nacht.tif en in het 2e texture slot: Raam_EM.tif

Met de textures Raam_EM.tif kan je bepalen hoe sterk je raam verlicht zal zijn. M.a.w. hoe donkerder je textures, hoe minder licht er te zien zal zijn.

---------------------------

Tot zover het raam zelf. Wil je ook een straling op de grond hebben, bij lage ramen, dan kan dat met een extra plane, voorzien van een texture (zie voorbeeld Geel.png) die plat op de grond komt te liggen, onder je raam natuurlijk :upside_down:

Gebruik hiervoor de shader AddATex.fx en als texture, Geel.png

Afbeelding

Voor de hoeveelheid stralingslicht zal je wat moeten spelen met de licht en donker mode van je afbeelding. Voor de schakeling van dag en nacht gebruik je de zelfde methode als bij bovenstaande ramen, dus …._day en …._night

Gebruik voor de "day" functie, een dummy of glas texture want die hoeft niet zichtbaar te zijn.

Natuurlijk kan je ook de raam methode toepassen met een extra EM texture, maar vaak is dat niet nodig omdat het een simpele lichtkrans is die wordt weergegeven. Maar ja, een perfectionist kan altijd meer werk doen, toch?

Tot slot kan je dit ook heel simpel gebruiken voor het verlichten van bijvoorbeeld logo’s.

Afbeelding

Gebruik gewoon 2 planes die qua kleur voldoen aan je wens en voor de dag gebruik je dan de TrainBasicObjectDiffuse.fx en voor de nacht AddATex.fx

Simpeler kan ik het niet aangeven, maar zijn er vragen, laat het weten. Eventuele voorbeeldbestanden in Blender formaat kunnen op verzoek aangeleverd worden. :wink:

P.S. De raam textures heb ik ooit eens van RemcoH gekregen als voorbeeld waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben, want zo heb ik het ook geleerd.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
MarklinStoom_Machinist
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 3046
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1413 keren
Ontvangen waarderingen: 8504 keren

Re: Verlichte ramen enz, zonder overbelichting

Bericht door Frison »

1) Resultaat

2) Dag situatie

3) t/m 6) Nacht situatie

Even een simpel voorbeeld, let hierbij in de afbeeldingen op de gebruikte shader en textures.
Het dag object is gewoon simpel 1 object met de standaard shader.
Het nacht object bestaat in dit geval uit 2 objecten, het raam met de extra EM texture en het lichtschijnsel op de grond, met de simpele AdaTex shader.

In totaal hebben we dus 2 objecten, 1 voor dag en 1 voor de nacht situatie, waarbij we bij gebruik van een lichtkrans op de grond er voor zorgen dat het nacht object uit 2 separate objecten bestaat die zijn samengevoegd.

In dit voorbeeld is niet echt sprake van een geweldig resultaat, maar dat kan je zelf bepalen door wat te spelen met het EM masker en de dichtheid en kleur van het lichtschijnsel.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
MarklinHans Weverling
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Terug naar “Objecten”