- Raam_dag
- Raam_EM
- Raam_Nacht



Gebruik de normale wijze van dag – nacht schakeling voor je object texture, (zie onder)
- Voor dag bijvoorbeeld: 1_1000_Raam_day
- Voor nacht wordt dan: 1_1000_Raam_night
Als shader gebruik je voor de dag:
- TrainBasicObjectDiffuse.fx met in het textures slot: Raam_dag.tif
Als shader gebruik je dan voor de nacht:
- TrainEmissiveGlow.fx met in het 1e texture slot: Raam_nacht.tif en in het 2e texture slot: Raam_EM.tif
Met de textures Raam_EM.tif kan je bepalen hoe sterk je raam verlicht zal zijn. M.a.w. hoe donkerder je textures, hoe minder licht er te zien zal zijn.
---------------------------
Tot zover het raam zelf. Wil je ook een straling op de grond hebben, bij lage ramen, dan kan dat met een extra plane, voorzien van een texture (zie voorbeeld Geel.png) die plat op de grond komt te liggen, onder je raam natuurlijk

Gebruik hiervoor de shader AddATex.fx en als texture, Geel.png

Voor de hoeveelheid stralingslicht zal je wat moeten spelen met de licht en donker mode van je afbeelding. Voor de schakeling van dag en nacht gebruik je de zelfde methode als bij bovenstaande ramen, dus …._day en …._night
Gebruik voor de "day" functie, een dummy of glas texture want die hoeft niet zichtbaar te zijn.
Natuurlijk kan je ook de raam methode toepassen met een extra EM texture, maar vaak is dat niet nodig omdat het een simpele lichtkrans is die wordt weergegeven. Maar ja, een perfectionist kan altijd meer werk doen, toch?
Tot slot kan je dit ook heel simpel gebruiken voor het verlichten van bijvoorbeeld logo’s.

Gebruik gewoon 2 planes die qua kleur voldoen aan je wens en voor de dag gebruik je dan de TrainBasicObjectDiffuse.fx en voor de nacht AddATex.fx
Simpeler kan ik het niet aangeven, maar zijn er vragen, laat het weten. Eventuele voorbeeldbestanden in Blender formaat kunnen op verzoek aangeleverd worden.

P.S. De raam textures heb ik ooit eens van RemcoH gekregen als voorbeeld waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben, want zo heb ik het ook geleerd.