
Voor eenvoudige spanten is het simpel om een texture te maken die weinig polys nodig heeft om er goed uit te zien. Maar wat als je een spant van 28 meter nodig hebt? Bijgaande afbeeldingen zijn van slechts een half deel, en bijna uitsluitend enkelvoudige planes gebruikt. De hoeveelheid polys is in dit geval al 535!

Wat ik eerst wilde doen, is een afbeelding van dit halve spant maken en dan transparant op een enkele plane plakken die dubbelzijdig zichtbaar is en voor de kop kanten ook enkele planes om er tenminste enige body aan te geven. Nu is het halve spant zo groot, ca. 14 x 16 meter en om dat te verkleinen naar een texture van bijvoorbeeld 512 x 512 pixels, is gewoon niet te doen. Er blijft totaal niets over van enige kwaliteit.

Daarnaast zal het aantal polys niet verder dan ca. de helft kleiner worden.
Wat kunnen mogelijke oplossingen zijn?
1) Een grafisch tekenaar vragen om een spant te tekenen op klein formaat, met de hoop, dat het dan wel enige kwaliteit geeft.
2) Het halve spant dubbel uitvoeren en als los object leveren. Als je één object in RW plaatst, dan kan dat vele malen gebruikt worden, zonder enige invloed op het gebruikte geheugen. Maar, dat vergt dan wel veel werk van de routebouwer. Het wordt dan een bouwpakket, inclusief losse kap delen enz.
3) Gewoon de hele kap bouwen en zien waar het schip strand. (sommige bouwers hanteren deze methode)
Even een simpele rekensom: de kap is 192 meter lang, en normaal staan de spanten 8 meter uit elkaar. Er zijn dus voor die ene kap 24 complete spanten van minimaal 2 x 535 = 1070 nodig, met een totaal van 25.680 polys bij 24 spanten.
Dat alles dus zonder enige dakbedekking, langs spanten enz. Het gehele station heeft deze kap in 2 formaten 2 x nodig + nog 2 andere kappen.
Ondoenlijk dus!
4) Helemaal niet maken en gewoon een simpel alternatief gebruiken.

Kortom, station Haarlem, want daar gaat het in dit geval over, zal zeer waarschijnlijk niet gemaakt worden. Ook al omdat buiten de complexe kappen, de gebouwen zoveel variaties nodig hebben wat ook nog eens vele polys zal opleveren en dat ook niet te vergeten, het ontbreken van informatie en benodigde afbeeldingen die geschikt zijn voor texturing.


[edit]
Het totaal aantal polys van de 3 kappen van station Hengelo is 68.000 maar daar staan enkele eenvoudige gebouwen.
[/edit]