Dilemma's

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Dilemma's

Bericht door Frison »

Low Poly is wat er nodig is, dat komt ten goede van de Frame Rate, maar wat als je toch net wat meer kwaliteit wil? :thinking:

Voor eenvoudige spanten is het simpel om een texture te maken die weinig polys nodig heeft om er goed uit te zien. Maar wat als je een spant van 28 meter nodig hebt? Bijgaande afbeeldingen zijn van slechts een half deel, en bijna uitsluitend enkelvoudige planes gebruikt. De hoeveelheid polys is in dit geval al 535! :frowning:

Wat ik eerst wilde doen, is een afbeelding van dit halve spant maken en dan transparant op een enkele plane plakken die dubbelzijdig zichtbaar is en voor de kop kanten ook enkele planes om er tenminste enige body aan te geven. Nu is het halve spant zo groot, ca. 14 x 16 meter en om dat te verkleinen naar een texture van bijvoorbeeld 512 x 512 pixels, is gewoon niet te doen. Er blijft totaal niets over van enige kwaliteit. :nauseated_face:
Daarnaast zal het aantal polys niet verder dan ca. de helft kleiner worden.

Wat kunnen mogelijke oplossingen zijn?

1) Een grafisch tekenaar vragen om een spant te tekenen op klein formaat, met de hoop, dat het dan wel enige kwaliteit geeft.

2) Het halve spant dubbel uitvoeren en als los object leveren. Als je één object in RW plaatst, dan kan dat vele malen gebruikt worden, zonder enige invloed op het gebruikte geheugen. Maar, dat vergt dan wel veel werk van de routebouwer. Het wordt dan een bouwpakket, inclusief losse kap delen enz.

3) Gewoon de hele kap bouwen en zien waar het schip strand. (sommige bouwers hanteren deze methode)
Even een simpele rekensom: de kap is 192 meter lang, en normaal staan de spanten 8 meter uit elkaar. Er zijn dus voor die ene kap 24 complete spanten van minimaal 2 x 535 = 1070 nodig, met een totaal van 25.680 polys bij 24 spanten.
Dat alles dus zonder enige dakbedekking, langs spanten enz. Het gehele station heeft deze kap in 2 formaten 2 x nodig + nog 2 andere kappen.
Ondoenlijk dus!

4) Helemaal niet maken en gewoon een simpel alternatief gebruiken. :loveit:

Kortom, station Haarlem, want daar gaat het in dit geval over, zal zeer waarschijnlijk niet gemaakt worden. Ook al omdat buiten de complexe kappen, de gebouwen zoveel variaties nodig hebben wat ook nog eens vele polys zal opleveren en dat ook niet te vergeten, het ontbreken van informatie en benodigde afbeeldingen die geschikt zijn voor texturing.

Afbeelding
Afbeelding

[edit]
Het totaal aantal polys van de 3 kappen van station Hengelo is 68.000 maar daar staan enkele eenvoudige gebouwen.
[/edit]
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Koplopermau
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
Moderator
Berichten: 247
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Twente
Gegeven waarderingen: 1046 keren
Ontvangen waarderingen: 1036 keren

Re: Dilemma's

Bericht door Daniel »

Hengelo is natuurlijk een redelijk zwaar object. Als ik dat zo lees blijf je er met Haarlem ruim onder. Hengelo heb ik om die reden qua omgeving behoorlijk uitgedund en wat bezuinigd op verlichting e.d. en is nu prima te rijden in game, dat zou de routebouwer voor Haarlem ook kunnen doen natuurlijk. Maargoed, goede informatie is wel een vereiste dan denk ik...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Dilemma's

Bericht door Marklin »

Tsja Frison oa. jij weet als geen ander wat wel en/of niet kan als het om poly's/ram/fps gaat en aanvaardbaar is om TS (vrij) soepel te laten verlopen.
Nu zal de ene route kwa grote wat meer poly's aankunnen dan een ander, en natuurlijk afhankelijk van het systeem, maar het is wel een feit als er in 1 tegel heel veel poly's zitten je een flinke dip kunt krijgen.
En zoals je zegt word het afwegen welke objecten wat meer/minder poly's kunnen hebben, plus aankleding van de route bouwer, en er toch nog redelijk uitziet.

Zoals met een spant kan het niet, maar bij een wat verder weg object zou er wat mij betreft bijv. aan de achterzijde helemaal geen texturen aangebracht hoeven worden omdat er heel weinig zullen zijn, die bij wijze van met 140 km/u uit de cabine stappen, om 150 m verder te gaan kijken hoe een gebouw er van de achterkant uitziet. :wink:

Kortom ik laat het allemaal aan jou over, en zoals vaker gezegd mij zal je niet horen over .... :zipper_mouth:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Frison »

Daniel schreef:
13 jun 2021, 09:52
Hengelo is natuurlijk een redelijk zwaar object. Als ik dat zo lees blijf je er met Haarlem ruim onder. Hengelo heb ik om die reden qua omgeving behoorlijk uitgedund en wat bezuinigd op verlichting e.d. en is nu prima te rijden in game, dat zou de routebouwer voor Haarlem ook kunnen doen natuurlijk. Maargoed, goede informatie is wel een vereiste dan denk ik...
Station Hengelo heeft wel zware overkappingen maar heel eenvoudige gebouwen. Haarlem heeft ook nog eens heel complexe gebouwen en als je veel moeite doet om de overkapping te laten lijken op de echte, kan je dat niet afdoen met simpele gebouwen. Haarlem is een heel oud station waar tijdens de bouwfase niet bezuinigd is op verfraaiing, dat afgewogen tegen elkaar en ontbreken van goede texture maakt het ingewikkeld.

Maar komt tijd komt raad. Ik sta nog niet te trappelen om er mee door te gaan. :hugging:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Koplopermau
Moderator
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 267 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Koplopermau »

Een lastige inderdaad. Zoveel mogelijk uit elkaar trekken en in delen uitbrengen zou ik zeggen.
Even een simpele rekensom: de kap is 192 meter lang, en normaal staan de spanten 8 meter uit elkaar. Er zijn dus voor die ene kap 24 complete spanten van minimaal 2 x 535 = 1070 nodig, met een totaal van 25.680 polys bij 24 spanten.
Dat alles dus zonder enige dakbedekking, langs spanten enz. Het gehele station heeft deze kap in 2 formaten 2 x nodig + nog 2 andere kappen.
Ondoenlijk dus!
Ik ben absoluut geen expert in 3D ontwerpen in TS - wat ik wel weet is dat je een gebouw gewoon kan opdelen. Zo hoef je bijvoorbeeld maar 1 spant te maken die vervolgens 20x opnieuw gebruikt wordt (kost in memory maar 1 spant i.p.v. elke spant in memory want één groot object) en 1 dakdeel die je vervolgens 10x plaatst. Dit zijn dus maar 535 poly's (want hetzelfde object is in memory 1 object, slechts weergeven op meerdere plaatsen). Hetzelfde voor het dakdeel, maak 1 dakdeel van xx meter, welke de routebouwer aan elkaar knoopt met copy pasta. Voor de verschillende formaten kunnen we de scale functie gebruiken, eventueel ook voor de spant indien het niet teveel afwijkt, waardoor je de twee formaten krijgt.

Zo blijf je dus steken op 535 + poly's dakdeel, dus even uit de lucht gegrepen 600 poly's dus 1100 poly's (nogmaals even uit de lucht gegrepen waardes maar je begrijpt het punt). Nu zal de routebouwer iets meer werk moeten doen, maar als je Poly's wil besparen is dit dus nog mogelijk. Qua grafische berekening zal het iets zwaarder zijn, maar het is in feite hetzelfde als een parkeerplaats met auto's vullen... Dus dat zal wel loslopen denk ik. Ik gok dat een volledig stationsgebouw voor TS veel zwaarder is.

Wil je helemaal besparen dan maak je maar een halve spant en vraag je de routebouwer deze te kopieren en 180 graden te draaien, hetzelfde voor het dak. Aantal poly's door de helft. Maar dan wordt het wel een puzzel. :stuck_out_tongue:

Wellicht handig om te vermelden is dat een slimme routebouwer slechts één object helemaal hoeft uit te lijnen, en de rest uitlijnt met de uitlijn tool waarbij je het eerste object als referentie gebruikt.

Groet,
Koplopermau
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Frison »

Koplopermau schreef:
13 jun 2021, 17:23
Een lastige inderdaad. Zoveel mogelijk uit elkaar trekken en in delen uitbrengen zou ik zeggen.
Ja, dat leek mij ook, maar er zijn nog al wat varianten in de kap aanwezig, met midden ramen, met kopglas, smal, laag, enz.
Dus niet alleen spanten maar ook verschillende kapdelen, en dan is het maar net of de route bouwer er netjes mee om kan gaan, toch? :thinking:

Ik blijf er nog even over denken, maar het ontbreekt me momenteel aan een beetje moed om er aan te beginnen, gezien de ontbrekende gegevens :halo:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
eddie
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:02
3
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 484 keren

Re: Dilemma's

Bericht door eddie »

Frison schreef:
13 jun 2021, 19:52
Ik blijf er nog even over denken, maar het ontbreekt me momenteel aan een beetje moed om er aan te beginnen, gezien de ontbrekende gegevens :halo:
Foto's kan ik mee helpen. Ik kan gemakkelijk reizen naar Haarlem en foto's maken die nodig zijn :smile:
Edit: ik heb ook veel bouwplannen/bouwtekeningen van het station gevonden die ik kan meegeven aan je.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Frison »

Tekeningen heb ik ook, maar ik denk niet dat er iets mee gedaan gaat worden. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Owin
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2020, 15:08
3
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Dilemma's

Bericht door Owin »

Wat een dilemma sta je voor zeg...

Ik denk dat het idee dat Koploper oppert best wel eens goed zou kunnen werken. Mede doordat het een 'bouwpakket' is, is het door heel veel andere routebouwers (met schalen) ook te gebruiken in hun (fictieve) routes. Dat zou dan gaan over de overkapping. Ik snap dat de gebouwen die er staan ontzettend gedetailleerd zijn en veel historische hoogtepunten bevat. Maar misschien dat daar dan toch een concessie in te maken valt.

Samengevat, zou ik ontzettend uitkijken naar een bouwpakket van de overkapping om zelf ook mee te spelen en zou het uiteraard een prachtige toevoeging zijn voor in Haarlem.

Owin

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Frison »

Het dilemma is geen dilemma meer. :halo:

Na nogmaals alles bestudeerd te hebben, heb ik besloten dit station niet te maken.
Het is zo enorm complex en uitgebreid, daar gaan veel, nee heel veel uren inzitten en dan ook nog voor een route die nog in het geheel niet is uitgebracht, daar ga ik niet meer aan beginnen.

Ik moet daarnaast ook eerlijk bekennen, de laatste maanden steeds met minder zin en energie aan objecten te hebben gewerkt. Het zal wel door de zomer komen, maar toch.

Simpele en eenvoudige objecten waar niet al te veel tijd in gaat zitten wil nog wel lukken, maar dit soort grootschalige objecten daar kan ik echt niet meer aan denken.

Misschien dat er een ander (MarcD, Dr. Phil van Simsam, GM) is, die wel veel tijd en zin heeft om hier aan te beginnen, "be my guest". :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Dilemma's

Bericht door Marklin »

Frison schreef:
16 jun 2021, 18:56
..... Het zal wel door de zomer komen, maar toch.....
Ga daar maar vanuit Frison, heb hetzelfde euvel met 't HvN dat er ook weinig puf is op dit moment.
's Morgens hooguit een uurtje en dan heb ik het wel gehad voor de rest van de dag, mja wie gaat er nu in huis zitten zweten met dit prachtige weer?, nou ik iig niet. :sweat_smile:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Dilemma's

Bericht door Frison »

Nee ik ook niet, maar nogmaals gewoon simpel en bruikbare objecten zijn nu eenmaal een dankbaar onderwerp en daar kies ik voor, boven een enorm project waar nog geen bestemming voor is. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”