.GeoPcDx en .TgPcDx converteren naar 3D objecten

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hypersonic.doppler
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2022, 14:05
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

.GeoPcDx en .TgPcDx converteren naar 3D objecten

Bericht door hypersonic.doppler »

Ik heb een aantal objecten online gedownload, maar deze bestaan altijd uit een combinatie van .GeoPcDx, .TgPcDx en .bin files. Is er een tool waarmee ik dit kan omzetten tot een normale file voor een 3D object? Bijvoorbeeld .obj?

Ik wil voor eigen gebruik kleine aanpassingen maken aan bepaalde objecten.
Een mooi perron

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: .GeoPcDx en .TgPcDx converteren naar 3D objecten

Bericht door Rubku_NL »

Helaas, dit zal niet gaan.
Ik zal proberen het op een eenvoudige manier uit te leggen:
De .bin is het hoofdbestand dat wordt aangemaakt via de BluePrint Editor van TS (Railworks).
Een .GeoPcDx is het 3D model dat met de BluePrint Editor wordt gemaakt van een .IGS die wordt geëxporteerd uit bijvoorbeeld Blender, 3DS Max of Sketup.
Een .TgPcDx bestand tenslotte is de textuur die ook is gemaakt met de BluePrint Editor.

Deze bestanden kunnen worden gewijzigd via TS-Tools (RW-Tools) als u er bijvoorbeeld een repaint op wilt maken, maar dus niet het 3Dmodel zelf.

Houd er echter rekening mee dat op alles een copyright rust en dat je het niet zomaar kunt aanpassen zonder toestemming. Vooral als je het wilt uitbrengen, zou ik zeker aanraden om contact op te nemen met de maker van het object of de trein in kwestie.
Tenzij het anders is beschreven in een handleiding/readme, mocht die er niet zijn kan je het beste even direct contact opnemen.
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: .GeoPcDx en .TgPcDx converteren naar 3D objecten

Bericht door Frison »

Gelukkig is het nog niemand gelukt om op objecten "reverse engineering" toe te passen, het is één van de weinige dingen die de makers van Railworks goed onder de knie hebben. :loveit:

Daarnaast is het gewoon niet toegestaan om uitgebrachte objecten, zowel pay- als freeware aan te passen. Zoals Rubku al aangeeft, een "repaint" (het aanpassen van de texture) is meestal in overleg met de objectbouwer wel te regelen, maar daar blijft het dan bij.

Wat je wel kan doen, is zelf een object uitbrengen die eventueel is nagemaakt van een ander object, daar rust geen verbod op. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: .GeoPcDx en .TgPcDx converteren naar 3D objecten

Bericht door KerAp »

Nou zou je het voor eigen gebruik (want daar had de topic starter het ten slotte over) niet kunnen verbieden, maar een object terug in je 3d-programma krijgen is inderdaad niet mogelijk.

Wat eventueel mogelijk direct aan het 3d-model te wijzigen is, zijn dingen als shaders, seizoen textures, en eventueel kan je geometrie toevoegen door een child object in de blueprint toe te voegen. Daar houdt het zo'n beetje op. En dat is dan ook echt alleen voor eigen gebruik als je geen toestemming hebt.

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”