Oude Nederlandse voertuigen en Personen

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Oude Nederlandse voertuigen en Personen

Bericht door Marc D. »

Ik heb de Magirus Deutz brandweerwagens v1.0 ge-upload.
Afbeelding
Deze stammen wel uit 2014 en heb niets aan de inhoud van read-me gedaan zodat sommige linken niet meer werken. Eigenlijk is deze versie al verouderd maar omdat ze nog voorkomen in een route en de nieuwe versie een andere locatie heeft en nergens meer beschikbaar zijn plaats ik ze ook maar hier.

De "nieuwe" versie moet ik nog eens naar kijken voordat ik die uitbreng. Ik ben op het ogenblik met iets anders bezig :sunglasses:.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 16):
MarklinFrisonRubku_NLJepparamaAeolusWadlopertjeLouke1968Kernowhanstreintjemkasthijs en 6 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: Magirus Deutz brandweerwagens v1.0

Bericht door Rubku_NL »

Bedankt Marc voor de upload :partying_face:

De download is nu beschikbaar.
Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht (totaal 2):
Marc D.Kernow
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Treinspotter
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 sep 2021, 20:16
2
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: Magirus Deutz brandweerwagens v1.0

Bericht door Treinspotter »

:sunglasses: Bedankt Marc als oud brandweer man maakt mij dat weer blij.... :thumbsup:

Gebruikersavatar
dylanjohn10
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2020, 21:30
3
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Magirus Deutz brandweerwagens v1.0

Bericht door dylanjohn10 »

bedankt .
top. :sunglasses: :face_with_monocle: :flag_nl: :coffee:

Gebruikersavatar
Louke1968
Berichten: 238
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
3
Gegeven waarderingen: 1839 keren
Ontvangen waarderingen: 269 keren

Re: Magirus Deutz brandweerwagens v1.0

Bericht door Louke1968 »

Bedankt voor het uploaden Marc. Top!

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

Ik heb de titel van dit topic gewijzigd omdat ik met een voertuigen verzamelpakket bezig ben waar alles voor wat betreft verlichting, figuren, Particles en geluiden in zit. Op Treinpunt had ik wat jaren geleden al wat screens geplaatst maar dat forum is niet meer, dus hier maar opnieuw :upside_down:.

Met het bijna gereedkomen van de Ford Escort Mk 3 & 4 is het tijd om een begin te maken met versie 1.

Afbeelding

Ondanks dat ik nog verschillende DAF kikker varianten wil maken laat ik het voor nu even bij wat klaar is. Dat zijn de Brandweervoertuigen

Afbeelding

en de Tankwagens. Deze waren al rijdend al langs gekomen in een eerder gemaakt filmpje.

Afbeelding

Dan hebben we nog de Mercedes Benz Ambulances én lijkenwagens die ook al in een eerder gemaakt filmpje te zien en te horen waren.

Afbeelding



Verder heb ik nog de nieuwe varianten van de Magirus Deutz Brandweerwagens

Afbeelding

waar nu blauwe zwaailampen tijdens de duisternis en motorgeluiden aan de "action" modellen zijn toegevoegd.



Om wat statische "levendigheid" te hebben komen er ook wat (Arnhemse) Brandweerlieden uit dit tijdsbeeld.

Afbeelding

Ook was ik bezig met Vlammen en vuur, maar na wat aanpassingen in het bronbestand werkt het niet meer :thinking:. We zien wel wat het word.

Tot zo ver.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 19):
peerklotaverbo622MarklinWadlopertjeTP94Royrommy136rabby62RcA51saurer580 en 9 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

Wilt U deze richting op, mij volgen en stoppen :smile:.

Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 13):
peerklotaFrisonRobertF68MarklinRoyRob_zeelandhanstreintjemkasthijsTreinspotter nathanCalvinPigeon en 3 andere gebruikers

TP94
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 apr 2020, 19:13
3
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door TP94 »

This is AMAZING, keep up the good work! :)

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

Ik heb het brandweerpersoneel uitgebreid met 3 man, één voor de bediening van de ladderwagens en twee met de handen in de zakken. En de spuitgasten zijn nu voorzien van een waterstraal.
Afbeelding

Afbeelding

En bij politie auto's hoort politiepersoneel :sunglasses:.
Afbeelding

Meer volgt.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 18):
KerApRoyTheJAGRob JansenRcA51rommy136FrisonMarklinMichaelOsaurer580 en 8 andere gebruikers

k_j_k
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door k_j_k »

Hoe zijn auto's trouwens rijdend te krijgen, en daarbij dus lettend op verkeer en overwegen?

Een grotere variatie (en meer intelligentie) in passagiers op perrons zou ook leuk zijn, maar dat zal wel ergens in de code van TS verstopt zijn en nooit iets in veranderd al die jaren.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door KerAp »

Auto's krijg je rijdend met een VehicleProp blueprint, Traffic Manager blueprint, en een Road Section blueprint. Dit is trouwens prima terug te vinden in de officiële documentatie...

Mensen op perrons kan je op zich zelf maken, maar dit is alleen voor de handigere 3d-bouwer weggelegd.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

Alleen zijn het wel statische mensen jammer genoeg. RS Derek zou in zijn blog uitleg geven hoe een geanimeerd persoon te maken, zijn laatste blogpost was in 2019 en daarna bleef het stil :frowning:.

Mijn personen zijn een flinke verbouwing van de in de Developer Examples meegeleverde Characters. Hierin zitten ook bestanden van geanimeerde mannen alleen een duidelijke uitleg ontbreekt.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door KerAp »

Verbaast me dat je dit niet al wist, maar goed:

Passagiers op perrons zijn een Animated Procedural Scenery Blueprint. Deze bevat de passagiers geometrie en meerdere animaties ervoor, zoals bijvoorbeeld "wait", "Walk", "Shuffle", etc.

Deze passagiers gooi je allemaal weer in een Platform Characters Blueprint, waar je bepaalt in welke seizoenen ze verschijnen, hoe druk het om welke tijd is, wat voor geluid ze maken, hoe snel ze lopen/schuifelen, etc.

Die laatste roep je weer aan in een Platform Section Blueprint, wat uiteraard het perron is wat je in de editor plaatst.

Bestudeer Assets\DTG\Academy\AcademyAssets.ap\Scenery\Characters2014 voor meer informatie.

Edit: animatie in het 3d-model geschiedt d.m.v. bones, maar ga er vanuit dat je dat al had geraden.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
09 jan 2024, 18:52
Verbaast me dat je dit niet al wist, maar goed:
Je kunt niet álles weten :smile:. Over bones had ik wel wat gezocht maar wachtte eigenlijk op RS Derek zijn uitleg, want waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Maar ik zal jouw info eens gaan bekijken.
Maar waar zijn jouw geanimeerde figuren dan :sunglasses:?

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door KerAp »

Ik heb nog nooit een mens of dier gemaakt, alleen maar gebouwen en machines. De machinist van de SM'90 wordt waarschijnlijk de eerste, en die zal als het goed is inderdaad een beetje om zich heen kijken. En als ik binnenkort dat spoor af heb en serieus aan de metrolijn begin, komen er hopelijk ook steekpartijen en berovingen, want anders is het Rotterdam niet. :joy:

Ik heb wel eerder met bones gewerkt, maar nog niet naar TS geëxporteerd. Ga ervanuit dat het goed gaat als ik alles volgens het boekje doe. Het blijft een gewone .ia animatie, alleen animeert een bone in plaats van een subobject. Ben banger dat mijn eerste mensen ultra lelijk worden. :scream:

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand bones in een klapdeuranimatie gebruikte.

k_j_k
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door k_j_k »

Voor wat betreft geanimeerde figuren.
In 2008 was nog sprake van MS Train Simulator 2 en daar werd vol verwachting naar werd uitgekeken.
Wie weet wat MSTS 2 zou zijn geweest. In elk geval hadden ze meer aandacht voor geanimeerde karakters op de stations, en daar meer ontwikkeling in gestoken dan de NPC's van DTG, zo leek het.
Je kunt hier nog wat vinden daarover https://web.archive.org/web/20090105165 ... cters.aspx

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Frison »

Het exporteren van een animatie met Bones is niet moeilijk, maar het koppelen en de beweging maken is redelijk complex en vereist nogal wat geduld. :sweat_smile:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

k_j_k schreef:
10 jan 2024, 08:29
In 2008 was nog sprake van MS Train Simulator 2 en daar werd vol verwachting naar werd uitgekeken.
Inderdaad, net na FSX. Ik zat er toen ook naar uit te kijken. Bedankt voor de link.
KerAp schreef:
10 jan 2024, 06:51
De machinist van de SM'90 wordt waarschijnlijk de eerste.
Vandaar de snelle informatievoorziening. Ik dacht al dat je met mensen bezig was, ook al alleen als vooronderzoek.
KerAp schreef:
10 jan 2024, 06:51
Ga ervanuit dat het goed gaat als ik alles volgens het boekje doe.
De info die jij gaf betreft al bestaande blueprints en geen how to. Volgens welk boekje ga jij te werk dan?

Die keer dat ik het werken met Bones onderzocht was voor de animatie van het aandrijfwerk voor de NS 7700. Uiteindelijk bleek dat het zonder kon en heb me er toen niet verder in verdiept.
Frison schreef:
10 jan 2024, 09:04
Het exporteren van een animatie met Bones is niet moeilijk, maar het koppelen en de beweging maken is redelijk complex en vereist nogal wat geduld. :sweat_smile:
En waar heb heb jij de info voor TS Classic dan vandaan of is dit uit eerdere werkervaring? Heb jij al eens een object met dergelijke animaties voor TS Classic uitgebracht?

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Frison »

Marc, ik heb een stel workshops op YouTube gevolgd en inderdaad een aantal objecten in de basis gemaakt. Een beweegbaar brugdek en een stel wielen van een stoomloc met de recht naar ronddraaiende beweging.

Ook met een roldeur heb ik wat zitten stoeien maar wat je zelf al zegt, veel kan ook met gewone animatie bereikt worden.

De bewuste objecten heb ik ooit wel eens hier laten zien. De originele bestanden heb ik ook nog dacht ik in Blender formaat.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Marc D.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door KerAp »

Marc D. schreef:
11 jan 2024, 00:12
De info die jij gaf betreft al bestaande blueprints en geen how to. Volgens welk boekje ga jij te werk dan?
Toen ik mijn metroperrons maakte, heb ik gespiekt bij de perrons van Chris. Toen ik zag dat die de Platform Characters Blueprint van de DTG Academy aanroepen, heb ik die eens in TS-Tools geopend. Daar zag ik dat die weer een Animated Procedural Scenery Blueprint aanriep, etc. Je kan vaak een heel eind komen door bestaand werkend spul te bestuderen. Ik heb bijvoorbeeld het in-game wisselen van koersborden werkend gekregen door bij Chris te spieken. Moest natuurlijk wel nog mijn hersens gebruiken om de juiste lua te schrijven, maar kon het concept van de werking er prima uit opmaken.

Ik had al ervaring met bones vanuit "gewone" games en het maken van content voor een dansspelletje voor meisjes (don't ask, kinderen :joy: ) Omdat ik met totaal andere software werk (3dCrafter ipv 3dsMax) kan ik je geen howto geven voor het gedeelte in het 3d-programma, maar ik kan het wel globaal een beetje uitleggen en je op weg helpen met het TS-specifieke deel.

De bones dienen "weighted" in het model te zijn. Dan is je model "rigged", zoals ze dit noemen. Dit houdt in dat je bepaalde vertices aan bepaalde bones koppelt. Het programma moet weten welk (deel van welk) object bij welke bone hoort. Hoe je dit doet ligt uiteraard aan je programma, en plaatsing van de bones hierbij ook vrij belangrijk. En daarnaast dien je er ook qua vertices/faces rekening mee te houden. Als je model te poly-arm is, "transformt" het model niet goed. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande screen van onze vriend wijlen el generalissimo:

Afbeelding

Goed begin, zou je denken. Maar nee! Ik heb het in dit voorbeeld ter demonstratie expres verkeerd gedaan. Als ik nou het arm bone beweeg, zie je dat het niet helemaal lekker gaat:

Afbeelding

Alhoewel het werkt en zijn arm netjes omhoog gaat, gaat een deel van zijn zij dit ook, en worden een aantal faces gigantisch uitgerekt. Niet bepaald dat je zegt "excelsior". :wink:

En dit is waar Frison op doelde toen hij zei dat er wat geduld bij komt kijken. Je dient na te denken over hoe je je skelet indeelt om de boel fatsoenlijk te laten werken, en ook bones dienen een hiërarchie te hebben voor een juiste werking. Zo is in bovenstaand voorbeeld het arm bone een child van het ruggengraat bone. Zou ik dit omdraaien, zou het hele model met de armbone mee bewogen hebben.

En dan dien je voor TS passagiers ook nog eens een bepaalde skeletstructuur en bepaalde shaders te gebruiken. Die met het woord "skin" erin om precies te zijn, zoals SkinAmbient.fx of SkinDiffuse.fx bijvoorbeeld.

Verder animeer je dan de bones op dezelfde manier als je normaal met subobjecten zou doen, en exporteer je naar .ia op de gebruikelijke wijze.

Als je daadwerkelijk van plan bent om je eigen perrons te maken, kan ik wel een test doen, en dit model samen met een paar van zijn creaties op een perron gooien, en een howto voor het blueprinten enzo schrijven, maar hoe je het riggen doet zal je helaas zelf uit moeten zoeken. Dit zal voor Frison, jij, en ik alle 3 anders gaan, daar we alle 3 andere software gebruiken.

Hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt.

Misschien kunnen we beter een topic over bone animatie openen, we dwalen wel een beetje af van jouw prachtige voertuigen nu.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Marc D.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door Marc D. »

Frits en Steve, bedankt voor de reacties en uitleg :thumbsup:. Maar voordat ik het animeren onder de knie heb en het arsenaal aan Characters geanimeerd zijn, zijn we zo een jaar verder. Ik begrijp dat ik alle personen opnieuw zou moeten doen in de staande met armen en benen wijd positie. Voorlopig maar even niet :sunglasses:.

Zeker niet nadat ik net klaar ben met wat NS personeel uit de jaren 80 :smile:
Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 3):
KerAphanstreintjeStoom_Machinist

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 487 keren
Contacteer:

Re: Oude Nederlandse voertuigen

Bericht door KerAp »

Begrijpelijk. Mocht je het ooit willen, weet je me te vinden.

Wie weet waag ik ooit in de verre toekomst een poging voor het Olielijntje, want al die smartphones in 1990 slaan natuurlijk helemaal nergens op. :wink:
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht:
Marc D.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen en Personen

Bericht door Marc D. »

Ik heb de voertuigen en personen ge-upload en zullen binnenkort beschikbaar zijn in de download sectie.

In de handleiding vind je ook een uitleg hoe je voertuigen in een bestaande weg krijgt. Dit kan in principe in elke weg zijn. Of dit de juiste manier is geloof ik niet, gezien de uitleg van Dovetail zelf, maar het werkt.

Hier word namelijk aangegeven dat de VehiclePropBlueprints maar één keer gemaakt hoeven te worden, maar deze info vond ik pas nadat ik het op de beschreven wijze had uitgevogeld. En anders klopt het Pakket van Teun ook niet :sweat_smile:.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 2):
KerApRoy

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Oude Nederlandse voertuigen en Personen

Bericht door Marklin »

Ze zijn inmiddels te Downloaden.
Bedankt! :thumbsup:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Marc D.
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”