Missende SAD assets

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Missende SAD assets

Bericht door Frison »

Ik heb het al eens ergens aangegeven, maar de problemen die er zijn met het ontbreken van SAD assets, zijn grotendeels op te lossen, door de bestanden onderling vanuit de verschillende SAD mappen te kopiëren. :halo:

Meneer of mevrouw SAD gebruikt namelijk doodleuk zijn of haar standaard bestanden en plaatst die per route in andere mappen. Daardoor heb je dus een grote kans dat je iets mist. :rolling_eyes:

Dit zijn de momenteel gebruikte SAD mappen:

SAD
SAD2011
SAD2016
SAD2021

Heb je ergens in een route een missend bestand, aangegeven door een melkfles (of de rode pilaar) dubbelklik daar in de editor dan op en lees in het rechter menu wat uitklapt om welk bestand het gaat.

Ook kan je natuurlijk (wat nog makkelijker is) je route vooraf controleren op missende bestanden met TSTools.
In dit geval kijk je dan naar de groepen van SAD.

- Noteer de naam van het missende object.
- Zoek in de aanwezige 4 stuks mappen van SAD naar dat bewuste bestand
- Ga met de verkenner naar die map, en selecteer de volledige inhoud, inclusief de submappen als die aanwezig zijn.
- Kijk in het verslag van TSTools in welk path het missende bestand zou moeten staan
- Plak de eerder geselecteerde bestanden in het goede path en als er een melding komt dat er al bestanden aanwezig zijn, sla die dan over.

Probleem is dan opgelost. :loveit:

LET WEL OP, doe dit niet als je niet goed met Windows uit de voeten kan, vraag dan de nodige hulp. :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
Sikkenbaasmkasthijs
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door Rubku_NL »

Best Frison.

Hoewel ik je idee begrijp en waardeer, zijn er een aantal redenen waarom wij dit niet aanraden om te doen.
  • Je kunt de assets niet zomaar naar een andere locatie kopiëren.
  • Als je dit doet en je bouwt je eigen route, loop je het risico het probleem te krijgen dat je niet weet waar ze oorsprong hebben en willigt niet hier thuishoren. En dan kunnen wij van het download team weer bij de bouwer gaan aan geven dat er problemen zijn, waar niemand op zit te wachten.
  • Als je dit doet, heb je ook het probleem dat de objecten alleen zichtbaar zijn als je deze mappen ook aanzet in de editor, anders heb je het risico dat ze niet goed werken. De map met de .bin moet altijd actief zijn.
  • Bovendien maak je een puinhoop van je TS.
  • Tot slot raden we routebouwers aan om alleen SAD2016 (IKB) & SAD2021 (BLS) te gebruiken, en niet SAD & SAD2011. En ja deze zijn deels gratis, overigens zijn sommige assets niet meer beschikbaar omdat sommige alleen beschikbaar waren in de oude versie van IKB totdat de route werd omgezet naar de huidige SAD2016!
Dit is ook niet negatief bedoeld, maar ik probeer mensen te waarschuwen dat er risico's aan verbonden zijn.
Want ik zie de volgende vragen / problemen al verschijnen!

Als je vragen hebt over de herkomst van bepaalde Assets, neem dan gerust contact met me op, of maak een topic aan, in TS vragen!
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door Frison »

Een heel verhaal, een korte reactie, wat ik omschrijf werkt prima en is een verhaal uit eigen ervaring.

Wat jullie er van vinden en niet zal aanraden is geheel voor jullie zelf, maar slaat volledig de plank mis.

SAD gebruikt consequent dezelfde assets en plaatst die in een andere map. De reden hiervoor? Geen idee.

Maar ik heb mijn oplossing getracht duidelijk te maken en jullie steunen dat niet, moet je zelf weten.

Mijn oplossing is getest en werkt.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Sjef61
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door Rubku_NL »

Frison schreef:
21 apr 2023, 23:34
SAD gebruikt consequent dezelfde assets en plaatst die in een andere map. De reden hiervoor? Geen idee.
Het zijn weliswaar deels dezelfde objecten, maar dat is het probleem ook niet.
Er zijn gewoon te veel risico's voor de gemiddelde gebruiker.

Je hebt geen idee welke assets in het verleden op deze manier werden gebruikt en niet teruggevonden konden worden, en als je de .bin zou vinden, kun je nog steeds het object zelf missen en denken dat je niets mist, terwijl dat wel zo is.

Daarom adviseren wij de routebouwers alleen SAD2016 of SAD2021 te gebruiken, dan zijn al die oude bestanden (wat deels niet meer beschikbaar is) niet meer nodig en maak je van je TS ook geen puinhoop.

Kortom, je moet mensen niet zomaar dingen laten kopiëren qua assets, geeft alleen maar problemen.
Als SAD2016 vereist is dan moet je hem aanschaffen, uiteraard, in de aanbieding we blijven Nederlanders :D als je dat niet wilt of nog niet wilt dan mis je gewoon objecten eigen keuzes, Sorry!

Uiteindelijk proberen we het de eindgebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Edit:
Ik heb je bericht nog eens doorgelezen en ik moet even terugkomen op mijn punt over .bin. Dat de map actief moet zijn, in dit geval stond deze al aan en dus was dit al in orde en zal het inderdaad werken. Mijn verontschuldigingen.
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
3
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 227 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Re: Missende SAD assets

Bericht door Sjef61 »

In het geval van SAD is wat Frison aangeeft een bruikbare oplossing.
Ik heb zo al vele mensen er mee geholpen. Met begeleiding dat wel.
Ik heb over dit probleem ook al eens contact gehad met SAD en hij kwam zelf met deze door Frison geposte oplossing.
Onhandig blijft het wel.
Deze gebruikers waarderen Sjef61 voor dit bericht:
Frison

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Missende SAD assets

Bericht door Marklin »

Als het veranderen van de SAD mappen structuur voor eigen gebruik is en weet waar je mee bezig bent zou ik zeggen doen.
Maar voor routebouwers zoals ik is het niet aan te raden lijkt mij want dan kan het een puinhoop worden als iedere bouwer het op zijn of haar manier aanpakt met mogelijk als gevolg bij een release dat er van de SAD mappen weinig klopt bij de gebruiker die het wederom anders heeft zitten.
Kort gezegd gewoon alles origineel houden en kan de gebruiker er eventueel wat van zien te maken of anders kopen.

Trouwens bij DTG add-ons worden in veel gevallen ook dezelfde objecten gebruikt en koop je dus dubbel waar je niemand over hoort.
Alleen dan is de pad naam net iets afwijkend en anders had gekund (bijv. met eenzelfde pad naam\...) maar dat doen ze niet om commercieel belang.
Als een bouwer meerdere add-ons heeft geselecteerd bestaat de kans dat hetzelfde object uit bijv. 5 add-ons word gebruikt en zou je alleen daarom ze alle 5 moeten kopen. :thinking:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Rubku_NL
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Missende SAD assets

Bericht door Marklin »

Sterker nog vanwege het genoemde uit 5 add-ons hetzelfde object.
Als je in de Assets map zoekt op Tunnel blueprint000.bin (Tunnel hole decal) dan word die bij mij al 11 keer gevonden, en dan zonder de AP bestanden waar ze ook in zitten. :astonished:
Dat veranderd ook niemand, en zeker routebouwers niet ga ik vanuit. :sweat_smile:
Overigens probeer ik het wel bij een provider te houden, en dat is niet alleen bij dit object.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door Frison »

Even voor de duidelijkheid, ik heb nergens aangegeven dat de routebouwers dit moeten doen! :rolling_eyes:

Het is alleen een oplossing voor de gebruikers die vaak voor een paar assets geacht worden om een route te kopen die ze al helemaal niet willen hebben.

Het zou de routebouwers sieren, als zij eens wat meer freeware assets zouden gebruiken in plaats van payware.

Ik heb zelf een kleine 800 assets gemaakt en ben er zeker van dat een groot deel niets eens gebruikt wordt omdat het teveel tijd kost om daar wat in te zoeken. :thinking:

Maar nogmaals, de gedachte om iets minder payware te moeten kopen valt schijnbaar verkeerd, of wordt niet begrepen. :halo:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Missende SAD assets

Bericht door Marklin »

Frison schreef:
22 apr 2023, 13:19
Even voor de duidelijkheid, ik heb nergens aangegeven dat de routebouwers dit moeten doen!
Ja en daarom zijn wij waarschijnlijk op het verkeerde been gezet. :wink:
de gedachte om iets minder payware te moeten kopen valt schijnbaar verkeerd, of wordt niet begrepen.
Als dit dus alleen bedoeld was voor de gebruikers van onze (freeware) routes valt het zeker niet verkeerd en kan verder geen kwaad om aan payware te ontkomen.
Tenminste als alle missende objecten daarmee verholpen zijn en er niet een paar specifieke objecten inzitten die uitsluitend in 1 add-on voorkomen en alsnog zou moeten kopen wil je het perse compleet hebben. :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door Rubku_NL »

Freeware is altijd goed, maar:

Veel gratis assets zijn veelal uitsluitend los verkrijgbaar en niet als bundel, iets wat vroeger nog veel erger was dan nu.
Mede daarom waren de handleidingen vroeger ook veel groter dan tegenwoordig!
Dit is iets waar veel mensen, vooral beginners, nogal van schrikken en geen tijd in willen steken.
Daarom ben ik al een aantal jaren bezig om in nauwe samenwerking met diverse object makers object pakketten te maken, zodat alles per maker in één pakket zit, en met succes.
Deze bundels besparen al zoveel aparte downloads, waardoor het voor de eindgebruiker veel gemakkelijker wordt en de route bouwer minder in de handleiding hoef te vermelden.
Bijvoorbeeld, waar je vroeger 9 aparte downloads nodig had, heb je er nu nog maar 1 nodig en omdat we het in een goed werkende Installer doen kan het in feiten niet misgaan.

Ook heb je nog wel eens dat objecten verouderd zijn of in sommige gevallen niet meer werken, dus zorgen we er voor dat we altijd de meest recente versie in de pakketen hebben zitten.

Trouwens, de IKB route (SAD2016) wordt in bijna elke Nederlandse route gebruikt, waarom?
Om dat veel van deze objecten in grote aantallen gebruikt worden. En ja dit is payware, maar alles zit mooi in 1 pakket en is heel makkelijk te installeren via steam. Plus het is een de aanbieding al tot 50% korting gezien.

Nog een paar feiten:
SAD & SAD2011 komt voor in de volgende downloads en verschillende objecten komen alleen in de ene en niet in de andere voor.
  • Cologne-Dusseldorf Route Add-On
  • Altenburg - Wildau v3.12# (Assets Only)
  • Swedish Test-Demo-route (Assets Only)
  • Im Köblitzer Bergland v1 & v2 (Niet meer beschikbaar) [niet te verwaren met de huidige "Im Köblitzer Bergland Route Add-On / Im Köblitzer Bergland Reloaded"
Bovendien is IKB (Im Köblitzer Bergland Route Add-On) ook een heel mooie route om op te rijden wat ook veel mensen aantrekt, dus een win-win, in tegenstelling tot Cologne-Dusseldorf.


Het probleem dat je steeds vaker ziet, is dat jonge gebruikers geen idee hebben hoe de basis van Windows werkt, zoals wij dat vroeger hebben geleerd, toen Windows 95/98 uitkwam!
Tegenwoordig weten ze niet anders dan dat alles via 1 klik geregeld is. Dat heb je Apps en Steam Workshop.
Ook al zie je het niet zo veel hier op het forum, maar daarbuiten op bijvoorbeeld Discord of onder Youtube video's of tijdens livestreams worden er regelmatig, zo niet dagelijks, vragen gesteld over waar verschillende objecten te vinden zijn of dat men niet weet hoe ze te installeren (zelfs met een installer), maar vooral niet eens een handleiding meer lezen.

Kort om of het nu een Payware of Freeware is maakt het in dit geval niet uit, het gaat er aan het eind van de streep om dat we het voor iedereen makelijk willen maken/houden, en blijft het een hobby die we met ze alle delen.

Even te info:
IKB is Im Köblitzer Bergland Route Add-On (SAD2016)


Voor de rest laat ik het hierbij, want dit brengt al de nodige frustraties met zich mee waar niemand op zit te wachten.
Ik weet dat ik niet altijd even duidelijk overkom of het uitleg (dat is helaas 1 van mijn zwakke kanten :( ), maar uiteindelijk probeer ik alleen maar mensen te helpen en heb ik het voor iedereen het beste voor.


Marklin schreef:
22 apr 2023, 12:32
Sterker nog vanwege het genoemde uit 5 add-ons hetzelfde object.
Als je in de Assets map zoekt op Tunnel blueprint000.bin (Tunnel hole decal) dan word die bij mij al 11 keer gevonden, en dan zonder de AP bestanden waar ze ook in zitten. :astonished:
Persoonlijk gebruik ik de "Tunnel hole decal" van TSA.
Hier heb ik de in-game naam aangepast zodat ik altijd zeker weet dat ik deze gebruik, omdat ik anders niet weet welke je anders gebruikt. Nu kan je dit vervangen met TS/RW-tools voor een die je wilt, dat scheelt toch weer wat objecten.
Het wijzigen van de in-game naam heeft geen invloed op de route en de eindgebruiker.
Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht:
joukie
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: Missende SAD assets

Bericht door DutchDriver »

Frison schreef:
22 apr 2023, 13:19
Het zou de routebouwers sieren, als zij eens wat meer freeware assets zouden gebruiken in plaats van payware.
Het lijkt me duidelijk dat het nog altijd de keuze is van de routebouwer. Het is heus niet zo dat je voor iedere route 100% andere payware nodig hebt. Bij de overgang van de oude IKB-route naar de nieuwe (dwz alle assets naar de SAD2016-map ipv SAD en SAD2011) hebben we er met een aantal lui veel tijd in gestoken om de boel met RW-Tools om te bouwen. In het geval van de SAD-route zit er gewoon onwijs veel leuk gedetailleerd spul in wat we elders amper kunnen krijgen. Niet te vergeten een complete route die ook nog eens veel gebruikt wordt om op te rijden. ;)

Ik heb zelf een kleine 800 assets gemaakt en ben er zeker van dat een groot deel niets eens gebruikt wordt omdat het teveel tijd kost om daar wat in te zoeken. :thinking:
Ik weet vrij zeker dat je hier zelf mis zit, zowat iedere Nederlandse route gebruikt jouw assets. Het is onmogelijk natuurlijk om letterlijk alles te gebruiken, al is het maar omdat de bouwer vind dat een bepaalde asset op een betreffende plek niet thuishoort. Beetje vrijheid mag toch wel? En te veel zoeken, heb je de lijst van SAD al eens bekeken? Veel plezier met een specifiek dingetje zoeken :D

Maar nogmaals, de gedachte om iets minder payware te moeten kopen valt schijnbaar verkeerd, of wordt niet begrepen. :halo:
Welnee, die gedachte begrijpen mensen prima, we zijn immers allemaal Hollanders toch? Het is alleen zo dat - zeker een jaar of 5/6 terug - we lang niet zoveel luxe hadden als tegenwoordig. Ikzelf heb bijvoorbeeld 2 routes in mijn bouwsel zitten - te weten IKB3 en Köln-Koblenz, beiden omdat ik dat ook fraaie routes vind om scenario's op te maken. Een totaalbedrag van €49,98 vind ik prima (nog buiten de sale om...) - het is minder dan 1 rijtuig voor de modelspoorbaan. Een hobby mag geld kosten, of ben ik nou gek?

Bijkomend voordeel is dat die routes ook nog eens door diverse routes worden gebruikt, meer dan waar voor je geld dan toch?

Grtz. :sunglasses:
DutchDriver.
Deze gebruikers waarderen DutchDriver voor dit bericht:
Rubku_NL
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Missende SAD assets

Bericht door Marklin »

Rubku_NL schreef:
22 apr 2023, 15:04
Persoonlijk gebruik ik de "Tunnel hole decal" van TSA.
Hier heb ik de in-game naam aangepast zodat ik altijd zeker weet dat ik deze gebruik
Ja dat is een goeie om die naam bijv. te veranderen naar black Tunnel decal of zo en nog niet aan had gedacht. :stuck_out_tongue:
Dan moet die wel verschijnen in de lijst want zoals je weet krijg je er maar een in de lijst te zien en weet je nooit welke. :thinking:
Maar ik doe meestal voor een release even met TS-Tools kijken welke objecten er zijn gebruikt (met de optie "view a list of shapes used by this route" nadat er op missende objecten is gecheckt) en als er dan in dit geval 2 Tunnel hole decals verschijnen wijzig ik dat naar de standaard zeg maar. :wink:
Afbeelding

Prettige reis

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”