Besparen van Poly’s is belangrijk bij het maken van objecten. Waar normaal gesproken hoge kwaliteit mogelijk is door slim gebruik van de vele opties die beschikbaar zijn in Blender.
Aangezien “voorkomen” nog steeds beter is dan “genezen”, is het handig om vooraf te bedenken hoe iets er uit zal zien op het moment dat het in de game zichtbaar zal zijn.
Het aantal poly’s bij onder andere 3D teksten is enorm. Dat is met behulp van “Decimate” wel wat in te dammen, maar het resultaat gaat vaak zienderogen achteruit bij deze methode en het aantal Poly’s zal zeker niet onder de 70% komen van het origineel.
Wat is een leuke optie, om heel veel poly’s te besparen?
Bij teksten, die in 2D of 3D zichtbaar moeten zijn, is het met behulp van 2 stuks planes achter elkaar mogelijk om elke tekst of afbeelding met slechts 4 poly’s te verwezenlijken.
De tekst: “Leids Universitair Medisch Centrum” is in 3D vorm ruim 5200 Poly’s!

Met slechts 2 planes is dat terug te brengen tot 4 Poly’s. Natuurlijk is het geen echt 3D meer, maar de suggestie wordt gewekt dat dit het wel is, door een afbeelding van de tekst in 2 verschillende kleuren vlak achter elkaar te plaatsen.

Ook voor hekwerken, spanten, en alles wat maar enigszins Poly’s vreters zijn, is deze methode bruikbaar.
Onderstaande afbeelding heeft een “echt” 3d hekwerk in rood van 270 Poly’s. Daarnaast staat in grijs hetzelfde hekwerk wat bestaat uit 4 Poly’s (2 stuks Planes)

Voorbeeld textures voor deze methode:


Hierbij moet opgemerkt worden, dat de laatste afbeelding uit een foto is gehaald en niet zo mooi strak is al in werkelijkheid kan. Dat heeft te maken met het ontbreken van het juiste Font, daarom is daarvoor gekozen.
De eerste tekst is in 3D gemaakt in Blender, waarvan een transparante afbeelding is gemaakt.
De volgende tip zal gaan over het maken van transparante teksten en afbeeldingen in Paintshop Pro waarvan eerst een origineel 3D model is gemaakt.
Zijn er vragen over Blender? Laat het weten en ik zal kijken of er een antwoord is te vinden.
