Kwaliteit van textures

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Kwaliteit van textures

Bericht door Frison »

Hoe maak je (redelijk) goeie foto textures?

1) Maak zoveel mogelijk foto’s als de zon niet schijnt. Dat voorkomt kleurverschillen op de verschillende vlakken van het object.

2) Voorkom ook directe tegenlicht opnames, dan heb je geen overbelichte vlekken.

3) Zorg dat het deel wat je wil gebruiken goed duidelijk en scherp en in zijn geheel op de foto gaat.

4) Ga voor lage objecten gerust op je knieën zitten.

5) Hoe je camera zo horizontaal mogelijk.

6) Bedenk dat je foto ook gebruikt kan worden om de vorm juist te maken, dus tijdelijk als achtergrond in het 3D tekenprogramma dienst kan doen.

7) Probeer zoveel mogelijk om scheve perspectieven te vermijden. Een perspectief is meestal wel weg te werken, maar voorkomen is beter dan genezen.

8 ) Als er tevens afmetingen van een object nodig zijn, probeer dan een referentie op de foto te krijgen. Bijvoorbeeld gewone trottoirtegels van 30x30 kunnen een prima referentie zijn om kleinere objecten in te schatten.

9) Voor een gebouw, maak van een gevel een overzicht foto en van elk afzonderlijk raam en deur een aparte foto.

10) Probeer belangrijke details even vast te leggen op een foto. Bedenk hierbij dat voor een object veel informatie qua afmetingen en aantallen nodig is.

11) Tot slot, probeer je in te leven in een object tekenaar, dan begrijp je beter wat de bedoeling is.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1298 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Kwaliteit van textures

Bericht door Frison »

Naar aanleiding van eerder ontvangen foto's voor gebruik van textures, toch even een toevoeging aan bovenstaande bericht.

Ondanks dat de foto's prima te gebruiken waren voor een object, toch graag voor volgende afbeeldingen op het volgende letten:

12) Gebruik een zo laag mogelijke resolutie om de foto's te maken!

E.e.a. heeft te maken met het enorm verkleinen van grote foto's om niet al te veel geheugen voor textures te gebruiken. Van een afbeelding van ca. 4000 pix breed terug naar één van 128 of 256 pix zorgt voor veel onscherpte en dat is zonde van de foto's.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”