De vraag naar 3D bomen enz. komt regelmatig naar voren, maar wat zijn nu eigenlijk 3D bomen?
Dat zijn dus gewoon 2D bomen, die altijd in de richting van de camera zal draaien.
Simpel toch?
Als voorbeeld heb ik op mijn Google Drive en later ook via ChrisTrains een 9 tal Parkbomen" beschikbaar gemaakt.
Waarom parkbomen? Die zijn er dus bijna nog niet en als je ergens in een klein perkje, tuin, enz een boompje wil plaatsen, is de keus niet zo groot.
[FS] Parkbomen 1 t/m 9
3D bomen zijn vaak 2D
- Frison
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 3
- Gegeven waarderingen: 1273 keren
- Ontvangen waarderingen: 8091 keren
- Contacteer:
3D bomen zijn vaak 2D
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
- Frison
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 3
- Gegeven waarderingen: 1273 keren
- Ontvangen waarderingen: 8091 keren
- Contacteer:
Re: 3D bomen zijn vaak 2D
Dat brengt mij gelijk op het volgende, als je zelf een speciale boom, plant, struik, of ander 2D plaatje hebt, die echt netjes is los te maken van de achtergrond, en je wil dat graag gebruiken in RW, laat het hier even weten, geef je afbeelding en ik zet het om in een 3D formaat. Geef dan wel even een globale afmeting op, dan hoef je later niet te "schalen"
Zo kan je ook een fraaie afbeelding van jezelf beschikbaar maken en dan draai je dus gewoon mee in een scenario
Zo kan je ook een fraaie afbeelding van jezelf beschikbaar maken en dan draai je dus gewoon mee in een scenario
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
- Marklin
- Berichten: 3381
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 3
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 1909 keren
- Ontvangen waarderingen: 2129 keren
Re: 3D bomen zijn vaak 2D
Dank u Frison, en ja het enigste parkboompje wat ik kan vinden is er een van SAD maar dat terzijde.
Trouwens naar mijn weten hebben 3D bomen oa. schaduw wat 2D bomen niet hebben.
Edit/
Zo is oa. TSA Tree Near 01 met schaduw en TSA Tree Mics Large heeft dit niet. (zie knipsel)
Kon de bomen niet zo gauw vinden onder de vertrouwde diversen icoon, maar je was eens van het geloof afgestapt en heb de bomen onder gebladerte/water gezet.
Trouwens naar mijn weten hebben 3D bomen oa. schaduw wat 2D bomen niet hebben.
Edit/
Zo is oa. TSA Tree Near 01 met schaduw en TSA Tree Mics Large heeft dit niet. (zie knipsel)
Kon de bomen niet zo gauw vinden onder de vertrouwde diversen icoon, maar je was eens van het geloof afgestapt en heb de bomen onder gebladerte/water gezet.
- MarkA
- Beheerder
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 3
- Gegeven waarderingen: 235 keren
- Ontvangen waarderingen: 641 keren
Re: 3D bomen zijn vaak 2D
Wat je nu hebt gemaakt zijn (niks ten nadele van wat je hebt gemaakt) juist 2D bomen en geen 3D
Alle '2D' bomen van DTG en alle andere auteurs werken namelijk op deze manier.
Een '3D' boom is een boom die juist niet met je mee draait maar er van elke hoek anders uit (kan) zien, daardoor ook van boven bekeken kan worden* en een schaduw heeft.
Dit heeft als voordeel dat als ze dicht bij het spoor staan je ze niet vanuit de cabine ziet mee draaien, ze een schaduw hebben en er (vaak) meer details in zit. Het nadeel is uiteraard een iets hogere impact op de FPS.
Persoonlijk kies ik er voor om direct langs het spoor gebruik te maken van 'echte' 3D bomen, en verderaf op te vullen met 2D bomen. Verderaf zie je de nadelen van 2D namelijk niet in de praktijk. Iedere routebouwer zal hier een eigen best praktische in hebben.
Mogelijk dat voor jou de definitie van 2D vs 3D iets anders is, maar voor routebouwer is dit in ieder geval het onderscheidt tussen 2D en 3D bomen
*Nu denk je wellicht, wat moet je boven een boom? Bij een spoorbrug kan dit soms wel gebeuren vanuit de cabine, ook als je er schuin van boven op kijkt zie je de boom al deels verdwijnen.
Alle '2D' bomen van DTG en alle andere auteurs werken namelijk op deze manier.
Een '3D' boom is een boom die juist niet met je mee draait maar er van elke hoek anders uit (kan) zien, daardoor ook van boven bekeken kan worden* en een schaduw heeft.
Dit heeft als voordeel dat als ze dicht bij het spoor staan je ze niet vanuit de cabine ziet mee draaien, ze een schaduw hebben en er (vaak) meer details in zit. Het nadeel is uiteraard een iets hogere impact op de FPS.
Persoonlijk kies ik er voor om direct langs het spoor gebruik te maken van 'echte' 3D bomen, en verderaf op te vullen met 2D bomen. Verderaf zie je de nadelen van 2D namelijk niet in de praktijk. Iedere routebouwer zal hier een eigen best praktische in hebben.
Mogelijk dat voor jou de definitie van 2D vs 3D iets anders is, maar voor routebouwer is dit in ieder geval het onderscheidt tussen 2D en 3D bomen
*Nu denk je wellicht, wat moet je boven een boom? Bij een spoorbrug kan dit soms wel gebeuren vanuit de cabine, ook als je er schuin van boven op kijkt zie je de boom al deels verdwijnen.
- Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 2):
- Frison • Hans Weverling
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community
Voor én door de Nederlandse Community
- Frison
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 3
- Gegeven waarderingen: 1273 keren
- Ontvangen waarderingen: 8091 keren
- Contacteer:
Re: 3D bomen zijn vaak 2D
Ja Mark, dat is een wezenlijk verschil dus.
In mijn optiek was het zo, dat een meedraaiend 2D object dus als 3D bestempeld zou worden, maar dat is dus duidelijk (met bomen) niet zo.
Afijn, er zijn nu in ieder geval wat kleine 2d meedraaiende bomen bijgekomen.
In mijn optiek was het zo, dat een meedraaiend 2D object dus als 3D bestempeld zou worden, maar dat is dus duidelijk (met bomen) niet zo.
Afijn, er zijn nu in ieder geval wat kleine 2d meedraaiende bomen bijgekomen.
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
- TheJAG • Hans Weverling
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.