Objects by Thijs

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Plaats reactie
tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Objects by Thijs

Bericht door tieske05 »

Hey hoi!

Aangezien er niet veel mensen zijn die objecten bouwen leek het mij ook een leuke uitdaging om dit te gaan doen. Echter zijn er veel moeilijkheden die het behoorlijk lastig maken, bijvoorbeeld, hoe schat ik de lengtes, breedtes en hoogtes van een gebouw in? :thinking: Degene die het antwoord weet, laat het vooral weten! Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan een kubus met shit erop zoals een ster enzo, dus alle tips zijn welkom. Ook heb ik in het kanaal met tips van de enige echte Frison bekeken, alleen ben ik compleet nieuw in de "bouwwereld" dus snap er nog niet veel van. :sweat_smile: :sweat_smile:
Heb meerdere tutorials gekeken op YouTube alleen gebruikt de 1 weer een ander programma dan de ander, Blender gebruikt iedereen maar bedoel Photoshop, Paint.net, etc. Ook dit wordt een hobby van mij dus verwacht geen 40 uur werk per week. Verder was ik niet van plan om een programma aan te schaffen, dus tips met gratis dingen zijn welkom!

Ik hoor graag van jullie tips etc.

Thijs

GertMeering
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:49
3
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door GertMeering »

Betreft hoogtes van een gebouw/object kun je ongeveer uitrekenen via de deur , zo doe ik dat altijd...
Een normale hoogte van een deur is 2315mm en max 2500mm ..

9 van de 10 moet je ongeveer gokken denk ik ...als je geen tekeningen hebt van het object.Maar met een beetje inzicht kom je er wel.
Deze gebruikers waarderen GertMeering voor dit bericht:
tieske05

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door tieske05 »

Hoe zou ik aan tekeningen kunnen komen? Anders reken ik met deuren.

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door MarkA »

Ik ben geen objectenbouwer, maar het is met Google Earth prima mogelijk de hoogte van een gebouw te meten t.o.v. de grond. Simpelweg met je muis eroverheen bewegen en je ziet rechtsonderin de plaatselijke hoogte in NAP, dit kun je vervolgens verrekenen met de hoogte van het maaiveld. Via AHN kan overigens hetzelfde met een grotere nauwkeurigheid, alleen heb je daar geen satelietbeeld bij.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
peerklota
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2020, 14:17
3
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren
Contacteer:

Re: Objects by Thijs

Bericht door peerklota »

tieske05 schreef:
15 feb 2021, 12:05
Hoe zou ik aan tekeningen kunnen komen? Anders reken ik met deuren.
Ik maak zelf geen 3d modellen voor TS, maar voor GTA (en dan met name hulpverleningsvoertuigen) Wat ik altijd probeer te doen, is fysiek naar de locatie gaan en dan op die manier inschatten hoe groot iets is. Ik snap dat dit met een politievoertuig iets makkelijker kan zijn dan met een gebouw.

Een andere mogelijkheid die ik gebruik is een foto zoeken waar een persoon naast het voertuig staat, en dan in de game kijken of de grootte overeenkomt (of in jouw geval, een foto van een persoon naast een gebouw) Wellicht dat Maps hierin een uitkomst biedt.
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door tieske05 »

peerklota schreef:
15 feb 2021, 12:28
tieske05 schreef:
15 feb 2021, 12:05
Hoe zou ik aan tekeningen kunnen komen? Anders reken ik met deuren.
Ik maak zelf geen 3d modellen voor TS, maar voor GTA (en dan met name hulpverleningsvoertuigen) Wat ik altijd probeer te doen, is fysiek naar de locatie gaan en dan op die manier inschatten hoe groot iets is. Ik snap dat dit met een politievoertuig iets makkelijker kan zijn dan met een gebouw.

Een andere mogelijkheid die ik gebruik is een foto zoeken waar een persoon naast het voertuig staat, en dan in de game kijken of de grootte overeenkomt (of in jouw geval, een foto van een persoon naast een gebouw) Wellicht dat Maps hierin een uitkomst biedt.

Dat snap ik, alleen woon ik in de omgeving van Roermond, en als ik dan een gebouw uit Groningen wil maken schiet dat niet bepaald op haha, maar bedankt voor alle tips! Ik kan er zeer veel mee!

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Objects by Thijs

Bericht door Frison »

Regel nummer 1 bij objecten bouw: "Vermijd zo veel mogelijk overbodige Polygonen!"
Hoe verder een object van de rails staat, hoe minder details en dus Poly's. :thinking:

Een vlaggenmast van rond 8 cm heeft geen 36 Faces nodig, maar kan makkelijk met 6 of 8 stuks, waarbij "smooth" de rest doet. Dat is natuurlijk ook van toepassing op overige ronde objecten zoals regenpijpen, pilaren enz. Hoe groter de diameter hoe meer Faces je kan gebruiken, maar alleen als deze dicht bij de rails staan. Vlakken die je niet ziet, verwijderen!

Verder qua afmetingen:

- Lengte en Breedte kan je heel goed bepalen met Google Maps.
Als je dat weet, probeer dan een goede afbeelding te krijgen van een zijkant, zorg dat deze in het juiste perspectief staat en leg die achter je object zodat je de afbeelding op breedte kan schalen. Dan krijg je vanzelf dus de hoogte.

- Deuren in oude gebouwen zijn ca. 2,10 en in nieuwbouw ca. 2,3 hoog en over het algemeen 1,0 meter breed.

- Voor een woonetage in oud bouw reken je 2,75 en in nieuw bouw 3,0 meter.

- Winkeletages zijn wat moeilijker te bepalen, daar kijk je het beste naar het gehele gebouw en eventueel bekende details.

- Verticaal zitten er bij gewone metselstenen 17 stuks in een meter en een losse steen is 5 x 20 cm (tellen!)

- Trottoirtegels zijn 30x30 cm

- Ja, en verder kan je van sommige objecten zoals bruggen, torens, enz een hoop info vinden in Wikipedia

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik ben een slechte leermeester, helaas.
Zorg dat je een dikke huid hebt, zeker in het begin want je krijgt bakken met kritiek als er iets niet klopt. :zipper_mouth:

Tot slot: SUC7 met bouwen.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
peerklota
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2020, 14:17
3
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren
Contacteer:

Re: Objects by Thijs

Bericht door peerklota »

Frison schreef:
15 feb 2021, 13:13

Zorg dat je een dikke huid hebt, zeker in het begin want je krijgt bakken met kritiek als er iets niet klopt. :zipper_mouth:

Tot slot: SUC7 met bouwen.
Zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal, toch? :thinking:
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.

Gebruikersavatar
BryanPiro
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2020, 22:51
3
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door BryanPiro »

Wat ik persoonlijk gebruik is de liniaal functie in Google Earth, tot nu toe nog een problemen mee gehad, werkt voor mij (in OMSI 2) in ieder geval heel goed :ok_hand: :ok_hand:, ook bij vrij complexe gebouwen best goed te gebruiken

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door tieske05 »

Goeiemorgen iedereen!
Vandaag had ik eindelijk weer eens wat motivatie haha, geintje, heb het best druk met school de laatste tijd. Ik kreeg meteen al een foutmelding toen ik Briage wilde invoegen. Afbeelding
Frison had op Facebook gezet dat het slimmer was om versie 2.79 te gebruiken, dus heb ik versie 2.91 verwijderd en 2.79 geinstalleerd. Mogelijk is hier iets fout gegaan? Ik hoor het graag van iemand.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Objects by Thijs

Bericht door Frison »

De juiste versie van BRIAGE installeren en op de juiste plaats, dan moet het goed gaan.
Kijk dus even of je versie 2.79 van BRIAGE bezit en LEES in het manual hoe je die moet installeren ;-)
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

tieske05
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
3
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Objects by Thijs

Bericht door tieske05 »

Frison schreef:
06 mar 2021, 12:13
De juiste versie van BRIAGE installeren en op de juiste plaats, dan moet het goed gaan.
Kijk dus even of je versie 2.79 van BRIAGE bezit en LEES in het manual hoe je die moet installeren ;-)
Dat is beide wat ik doe, het enige wat ik kan bedenken is dat ik mn Blender-files in mn Download-mapje heb staan..

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Objects by Thijs

Bericht door Frison »

Ja, ik kan je niet verder helpen want dat kan ik hiervandaan niet zien, maar nogmaals, lees de BRIAGE handleiding, daar staan ook oplossingen voor foutmeldingen.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Objecten”