NL / BE Bovenleiding

Hier vind je alle onderwerpen over objecten die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Gebruikersavatar
TfNLDE
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:56
4
Gegeven waarderingen: 129 keren
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door TfNLDE »

Even een vraagje: is iets aan deze portalen veranderd? Ik had ze namelijk goed, nu blijkt dat deze allemaal omgekeerd staan, en dus niet de rijdraad vasthouden.
Afbeelding
Groeten,
Erwin

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
4
Gegeven waarderingen: 457 keren
Ontvangen waarderingen: 398 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door MichaelO »

Voor de zigzag beweging in een gantry tool heb je 2 portalen nodig, een met de hangers links en 1 met de hangers rechts. vermoedelijk zijn die 2 portalen een keer verwisseld in de blueprints.
Ik weet dat ik ze een tijd geleden een keer een update heb gegeven, waarbij ik de bruine Y hanger groen heb gemaakt, daarbij zal ik de portalen wel hebben verwisseld. Dat is inmiddels wel al weer een flinke poos geleden: viewtopic.php?p=6813#p6813
Hoewel ik nergens kan vinden wanneer ze gereleased zijn :thinking:

Wel een lastige situatie, want als ik de 2 weer zou omwisselen gaan ze in andere routes verkeerd om staan.
Op screenshots van de eerder gelinkte Nostalgia 1955 route staan ze bijvoorbeeld wel goed.

Gebruikersavatar
TfNLDE
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:56
4
Gegeven waarderingen: 129 keren
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door TfNLDE »

Je hoeft er verder niets mee te doen, was maar bedoeld als informatie naar jou toe. Ik zal dan de rijdraden opnieuw moeten spannen...

Gelukkig zijn niet alle portalen getroffen :upside_down:
Deze gebruikers waarderen TfNLDE voor dit bericht:
MichaelO
Groeten,
Erwin

Gebruikersavatar
Treintje
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 feb 2022, 13:00
2
Locatie: hiero
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Treintje »

Ik ben wat aan het rond rijden op meerdere routes Op een gegeven ogenblik hang ik boven een lok achter de panto. Toen viel dit mij op:

Afbeelding

Misschien hoort deze screen hier niet maar dacht Bovenleiding........

Ik heb er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden

(waar heb ik dat meer gelezen :scream:)

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
4
Gegeven waarderingen: 457 keren
Ontvangen waarderingen: 398 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door MichaelO »

De zigzag in mijn bovenleiding is net iets groter dan in het echt. Mijn bovenleiding heeft een zigzag van 0,4m naar -0,4m, ten opzichte van het midden van het spoor. In het echt is dit voor zover ik weet 0,35/-0,35
Dit kan je op zich goed zien bij de Traxx, de draad komt net van het sleepstuk af.
Afbeelding
Jammer, maar lastig om achteraf op te lossen en eigenlijk ook niet storend genoeg.

Op jouw screenshot is het effect echter wat extremer en wel storend. Dit zou kunnen komen doordat de hart op hart afstand tussen de sporen te klein is. Deze afstand moet, zoals in de handleiding vermeld, 4.2m zijn. Ik kan dit op basis van jouw screenshot alleen niet vaststellen, dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht:
Treintje

Gebruikersavatar
Treintje
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 feb 2022, 13:00
2
Locatie: hiero
Gegeven waarderingen: 20 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Treintje »

Je uitleg was, voor mij, zeer leerzaam. Dat het hier extreem is zou misschien aan de datering van deze route kunnen liggen. Een van de eerste routes (ZWN)
Bedankt.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3684
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 2024 keren
Ontvangen waarderingen: 2310 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Marklin »

Had tussen neus en lippen door een vraagje waar ik op zich geen belang bij heb maar toch .... :wink:
Een complete Betuweroute is er naar mijn weten (nog) niet, maar de specifieke Bovenleidingsportalen ook niet. (of zit ik er helemaal naast)
Mijn vraag; is er een kans dat dit in de toekomst ooit nog komt? :blush:
Dus dit type:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
4
Gegeven waarderingen: 101 keren
Ontvangen waarderingen: 614 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door KerAp »

Ik heb ze ergens op de plank liggen, maar daar heb ik geen haast bij.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3684
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 2024 keren
Ontvangen waarderingen: 2310 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Marklin »

Nou sterker nog, had ze zowaar in de assets map staan zag ik wel gedateerd van ca. mei 2021, dus geen haast .... :sweat_smile:
Zie knipsel:
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
4
Gegeven waarderingen: 101 keren
Ontvangen waarderingen: 614 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door KerAp »

Jezus, zijn dat niet die MSTS dingen die ik geëxporteerd had toen ik zelf nog geen eens RailWorks had? Met die statische draad :joy:

Nu ik zelf ook TS heb, kan ik een serieuze export doen, met degelijke draad. Heb ooit es voorzichtig gekeken, maar liep toen ff spaak omdat de afstand tussen 2 sporen op de Betuweroute nog wel eens wil variëren. Zal daar binnenkort weer eens naar kijken, ik ben toch met nog een spoor gerelateerd dingetje bezig...

Maar misschien had ik beter mijn mond kunnen houden, Michael zou ze vast beter doen. Ik heb voor de maten ook diezelfde tekening als uit jouw post gebruikt... :zipper_mouth:
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3684
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 2024 keren
Ontvangen waarderingen: 2310 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Marklin »

Ja, dat was een dubbelspoor portaal met draad eraan vast waar je in bogen niets mee kon.
Had ze ooit eens gebruikt over het traject Arnhem - Nijmegen heen maar later weer verwijderd.

Afijn wat je zegt laten we afwachten ..., ofwel ontopic! :blush:
Afbeelding

Prettige reis!

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
4
Gegeven waarderingen: 457 keren
Ontvangen waarderingen: 398 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door MichaelO »

KerAp schreef:
10 jun 2024, 13:50
Maar misschien had ik beter mijn mond kunnen houden, Michael zou ze vast beter doen. Ik heb voor de maten ook diezelfde tekening als uit jouw post gebruikt... :zipper_mouth:
Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om ze te maken :sweat_smile:
Voor de spoorafstand zou ik gewoon van 4,2m uit gaan, dat is de standaard die we in TS gebruiken en zal waarschijnlijk ook zo zijn aangelegd in de routes waar de Betuweroute te zien is. Plekken waar het spoor verder uit elkaar ligt kan je eventueel een enkelspoor variant van kunnen maken. Het is sowieso allemaal meer voor de sier, omdat er geen route is waar je er daadwerkelijk onderdoor gaat rijden. Je ziet ze alleen kort als je onder de betuweroute door rijdt. De voornaamste reden waarom ik er zelf geen tijd in wil steken.
Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3684
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 2024 keren
Ontvangen waarderingen: 2310 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door Marklin »

Dat was in 1e instantie mijn vraag en is hiermee beantwoord. :thumbsup:
Kortom wat mij betreft laten we het hierbij!
Afbeelding

Prettige reis!

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
4
Gegeven waarderingen: 101 keren
Ontvangen waarderingen: 614 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door KerAp »

MichaelO schreef:
10 jun 2024, 14:25
Voor de spoorafstand zou ik gewoon van 4,2m uit gaan, dat is de standaard die we in TS gebruiken en zal waarschijnlijk ook zo zijn aangelegd in de routes waar de Betuweroute te zien is. Plekken waar het spoor verder uit elkaar ligt kan je eventueel een enkelspoor variant van kunnen maken.
Klopt. We hadden het hier een paar jaar geleden over toen ik bijna een 5,5meter trackrule wou maken, toen adviseerde je me dat ook al, en kwam ik er uiteindelijk achter dat 4,2 meter gebruiken in combinatie met de laatste zin van bovenstaand citaat inderdaad het beste is.

Waarom ik de masten toen niet snel afgemaakt heb? Nou... Ik maakte ze (de nieuwe fatsoenlijke export sinds ik zelf TS heb) eigenlijk voor een route waar ik heel af en toe aan werk als ik echt al mijn andere projecten even zat ben. Een route die de Betuweroute meerdere malen kruist en die rond 1995/1998 speelt. Je voelt hem al aankomen, redelijk snel kwam ik tot het besef dat de Betuweroute toen helemaal nog niet bestond, waardoor er met de masten ook niets meer gebeurd is. (En ik ook een flink deel van die route aan kon gaan passen :scream: )

Ik heb wel al een degelijke TS export gedaan met en zonder zigzag, en zowel enkelspoor als dubbelspoor masten. Zal deze wel even afmaken als Michael er niets van plan is mee te doen, de masten zelf zijn in principe al jaren af. Zullen vast niet alle masten zijn die op de Betuweroute voorkomen zijn, maar het is iig iets, en dan kunnen die lelijke oude masten ook uit HvNL. :sweat_smile: Zag ze al een keer voorbij komen toen ik een keer bestanden uit jouw route chekte, en toen moest ik ook al lachen...

En wie weet, misschien is er wel ergens een routebouwer die de route wil maken, maar op de masten wacht...
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 4):
MarklinKcalk_04MichaelOWadlopertje
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
R-Road
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 apr 2020, 12:16
4
Gegeven waarderingen: 296 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door R-Road »

Goedenacht,

Ik weet niet of aanvragen worden gewaardeerd, maar zou het mogelijk zijn om een BKmast met klassieke duwende hanger te kunnen maken? Ik bedoel hiermee het type zoals deze bijvoorbeeld nog bij station Den Dolder te vinden is: https://maps.app.goo.gl/EmVm6yeBfAWuti5u7?g_st=ic

Ik heb helaas geen afmetingen tot mijn beschikking. :frowning:
In memoriam: Luuk
*23 januari 2002 - †9 januari 2023

Account nu beheerd door Daan

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 1012
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1808 keren
Ontvangen waarderingen: 1587 keren

Re: NL / BE Bovenleiding

Bericht door mkasthijs »

Ik heb ook nog een klein feedback puntje voor Michael.
In zijn nieuwe pakket is de DIN 2f hanger en 2f2 hanger verdwenen uit het selecteer veld.
Hij staat gewoon in de lijst (als in de map in Railworks), maar niet in de lijst in TS zelf onder het sein icoontje.
Misschien kan Michael daar even naar kijken ;)
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5a

Terug naar “Objecten”