locs 16,17,1800 niet realistisch

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
JoaJunah2011
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2023, 10:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door JoaJunah2011 »

die rem van de locs zijn niet realistisch en de snelheid meter van de 16,1700 zijn verkeerd is hier een repaint voor of komt die nog

Gebruikersavatar
Kcalk_04
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 feb 2023, 22:47
1
Locatie: Heerenveen
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Kcalk_04 »

Gebruik je het dcr repaint pakket?
Mijn scenariopagina: hier

Gebruikersavatar
Christian983
Berichten: 93
Lid geworden op: 29 okt 2020, 10:25
3
Gegeven waarderingen: 179 keren
Ontvangen waarderingen: 60 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Christian983 »

Deze persoon is gisteravond ook bij Rob in de stream geweest. Heeft daarbij volledige uitleg gekregen over hoe en wat als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 922
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
4
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1721 keren
Ontvangen waarderingen: 1457 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door mkasthijs »

Sorry, maar ik ga hier niet goed op, zulke opmerkingen.
Wees blij dat er een NS loc 1600,1700 en 1800 is die ook goed werkt. I.v.m. met voor het DCR pakket en na is die loc zoveel beter geworden.
En ja, er zullen vast punten voor verbetering zijn die wel of niet aan passen zijn.

Maar dit zo neerzetten van: 'dit is niet goed en fix het maar' vind ik echt niet netjes.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
MichaelOjpvdveer
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

RobertF68
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
3
Gegeven waarderingen: 188 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door RobertF68 »

En dan gaat het ook nog maar net om welk pakket het gaat. Niet alleen Fopix, maar ook Wilbur heeft ook een 16/17/1800.

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
4
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 247 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Sjef61 »

De uitvoering van WG is trouwens eind vorig jaar geüpdatet.
Verder, is er ook nog verschil betreffende de Fopix betaalde versie of gratis versie.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2852
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1305 keren
Ontvangen waarderingen: 8199 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Frison »

mkasthijs schreef:
13 apr 2024, 09:27
Sorry, maar ik ga hier niet goed op, zulke opmerkingen.
Wees blij dat er een NS loc 1600,1700 en 1800 is die ook goed werkt. I.v.m. met voor het DCR pakket en na is die loc zoveel beter geworden.
En ja, er zullen vast punten voor verbetering zijn die wel of niet aan passen zijn.

Maar dit zo neerzetten van: 'dit is niet goed en fix het maar' vind ik echt niet netjes.
Ja dat ben ik met je eens, het is erg kort door de bocht. :rolling_eyes:

Maar helaas komt dat steeds vaker voor, dit soort opmerkingen. Hoofdzakelijk door nieuwbies, die daarnaast een kort lontje hebben en zeer slecht kunnen communiceren.

Als de toevoeging aan de gebruikersnaam het geboorte jaar is, .......

Wij zijn ook maar gewone mensen en geen tovenaars, toch? :sweat_smile:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 10):
ericdejRobertF68Sjef61MichaelOjpvdveerrabby62Louke1968CalvinPigeonKerApHans Weverling
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

RobertF68
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
3
Gegeven waarderingen: 188 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door RobertF68 »

Hij zou ook de uitdaging aan kunnen gaan en zelf een verbeterde versie maken :wink:

HeroicNonsense
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 apr 2020, 13:46
4
Gegeven waarderingen: 65 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door HeroicNonsense »

Misschien helpt het @JoaJunah2011 om te weten dat er geen NS 1700-model is voor TSC. Er is een 1600/1800-model van Fopix dat heel erg goed is, en nog beter is gemaakt door de mensen van DCR. DCR heeft ook een repaintpack waardoor je de 1600/1800 als 1700 kunt inzetten.

Als je de Fopix-stuurtafel vergelijkt met een 1600/1800, dan komt dat aardig overeen.

Maar de toon zet de muziek, en je moet je realiseren dat je hier met vrijwilligers te maken hebben. Hobbyisten, net als jij, die net wat meer wete nvan het repainten en programmeren van TSC-modellen. Maar eisen stellen gaat dan echt te ver.

Stuur dan een mail naar Railtraction met de vraag of zij de lok als een echte 1700, met kloppende stuurtafel, willen uitbrengen.

NS_1758_046
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2020, 17:41
3
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door NS_1758_046 »

Verbeter mij als ik het verkeerd gelezen heb, maar ik zag een tijdje geleden onder een post van Christrains een opmerking van Railtraction waarin hij zei dat er in de toekomst een nieuwe 1700 of 1600/1800 (weet niet welke) uitgebracht gaat worden.

Gebruikersavatar
Koplopermau
Moderator
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 113 keren
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Koplopermau »

Dat is deze post geweest. Of er een nieuwe gaat komen is nog niet bekend, maar daarover horen we later meer. De update van DCR bovenop de RailTraction payware variant is momenteel de mooiste die er is. In het verleden is er ook een variant geweest van een Italiaan. 3D model zag er perfect uit, maar daarna hebben we er nooit meer wat van gehoord. Facebook pagina is ook niet meer te vinden voor zover ik kan achterhalen.

Groet,
Koplopermau
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

JoaJunah2011 schreef:
12 apr 2024, 19:02
die rem van de locs zijn niet realistisch en de snelheid meter van de 16,1700 zijn verkeerd is hier een repaint voor of komt die nog
Eigenlijk een geheel terechte conclusie en een normale vraag. Deze loc is al héél lang geleden door Remon uitgebracht en is nooit ge-update. Ik geloof dat dat wat te maken had met negatieve reacties op dit 3d model uit de Nederlandse community want daarna is hij overgestapt op Duits materieel en de "black Forrest" route.
mkasthijs schreef:
13 apr 2024, 09:27
Wees blij dat er een NS loc 1600,1700 en 1800 is die ook goed werkt. I.v.m. met voor en na is die loc zoveel beter geworden.
De redenatie dat men "blij" mag zijn met een duur betaalde locomotief, die eigenlijk qua ATB niet werkt zoals het moet (alleen op zijn toendertijd uitgebrachte NS seinen) en waarvan de cabine én het uiterlijk niet overeen komt het echte model, is een beetje raar. Juist dóór het DCR pakket is er wat verbeterd maar dit had eigenlijk door Remon zelf gedaan moeten worden. Hier had hij een voorbeeld aan ChrisTrains kunnen nemen.
Frison schreef:
13 apr 2024, 10:27
het is erg kort door de bocht. :rolling_eyes: Maar helaas komt dat steeds vaker voor, dit soort opmerkingen. Hoofdzakelijk door nieuwbies, die daarnaast een kort lontje hebben en zeer slecht kunnen communiceren.

Als de toevoeging aan de gebruikersnaam het geboorte jaar is, .......

Wij zijn ook maar gewone mensen en geen tovenaars, toch? :sweat_smile:
Dit is een beetje overdreven, Frits. Ik interpreteer het bericht niet als iemand met een kort lontje, gewoon een conclusie en vraag. En als de toevoeging inderdaad een geboortejaar is ben jij diegene die anders moet communiceren. Er is een verschil tussen free- en payware ontwikkelaars. En over korte lontjes gesproken... :thinking: :zipper_mouth:
HeroicNonsense schreef:
15 apr 2024, 18:46
Maar de toon zet de muziek, en je moet je realiseren dat je hier met vrijwilligers te maken hebben. Hobbyisten, net als jij, die net wat meer wete nvan het repainten en programmeren van TSC-modellen. Maar eisen stellen gaat dan echt te ver.
Ik denk dat je het zo moet lezen dat JoaJunah het over de loc in het algemeen heeft en niet over het werk van DCR. En over muziek gesproken, de toon was van begin af aan al vals. Eerst iedereen lekker maken met een freeware loc en dan uiteindelijk besluiten om het als payware uit te brengen. Waarschijnlijk door onderlinge meningsverschillen over free- of payware dat www.dutchrail.eu opgeheven was. Eerst als "team" Remon, Leerlingstoker en Sverre en later alleen voortgezet door Sverre. En nu, zoals blijkt, helemaal niet meer bestaat.
Koplopermau schreef:
16 apr 2024, 00:02
In het verleden is er ook een variant geweest van een Italiaan. 3D model zag er perfect uit, maar daarna hebben we er nooit meer wat van gehoord. Facebook pagina is ook niet meer te vinden voor zover ik kan achterhalen.
Je "vergeet" er nog één :sunglasses:. Toen er nog geen DCR bestond (repainten bleek toen onmogelijk) ben ik bezig gegaan met een eigen versie. Deze was al vergevorderd, met repaints en al, toen DCR opeens op de proppen kwam met hun repaintpakket. Voor mij hield het toen op omdat het v.w.b. varianten opgelost was. Wat bleef storen was dat het model en de cabine niet "geheel" bevredigend was.

Ik heb de NS varianten (de Franse freeware versie van Julien416 als referentie) eens op een rijtje gezet om te vergelijken. Oordeel zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 5):
Rubku_NLKerApSjef61ludmillaRoy

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 97 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door KerAp »

Weet je wat het is; er zitten allerlei verschillende soorten mensen op internet, en op fora willen deze nog wel eens in aanraking met elkaar komen. De één zal opbouwend zeggen "Hey, die remmen van dat ding kloppen niet helemaal. Wat kunnen we daaraan doen?" en een ander komt heel kortaf met "treen simulator doet het nie". Het is de kunst om je niet teveel aan de laatste categorie te storen, hoe moeilijk dat soms ook is. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat de forumervaring enorm ten goede komt. Ik heb me, zoals je weet, vrij recent zelf ook nog kapot geërgerd aan bepaalde zaken hier, en het enige wat dat deed, is het plezier uit de hobby halen.

En leeftijd is het probleem helaas ook niet. Ik heb wel eens bij iemand gedacht "Hoe oud is die gast? Wedden dat íe 12 is?", en dan klik je zijn profiel aan, en blijkt hij in de 60... :scream:

Soms kan het grappig zijn de draak met ze te steken door op humoristische wijze hetzelfde gedrag te spiegelen, maar dit zal zelden begrepen worden, en op dit forum zeer waarschijnlijk weg gemodereerd worden. :wink:

Overigens zijn de remmen, waar de topicstarter het over had, iets wat in principe door de eindgebruiker zelf te tweaken is...

Zie mijn nieuwe onderschrift. :wink: :zipper_mouth:
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

KerAp schreef:
17 apr 2024, 03:59
Overigens zijn de remmen, waar de topicstarter het over had, iets wat in principe door de eindgebruiker zelf te tweaken is...
Het ligt er aan wat JoaJunah bedoeld met "die rem van de locs zijn niet realistisch". De 16-1800 heeft een rempookje en de 1700 een handel met remstanden en dat is door de eindgebruiker niet te tweaken/aan te passen.

Gebruikersavatar
Koplopermau
Moderator
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 113 keren
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Koplopermau »

Oordeel zelf.
Het oordelen gaat wat lastig omdat je loc tussen twee andere locs staat. Wellicht kan je eens wat screens posten voor de ChrisTrains DDAR / DDM, een ICR rijtuig (danwel van Chris / DCR danwel van jezelf) in vergelijking met de Fopix3D of DCR varianten? Dan kunnen we echt vergelijken. We hebben je locjes al zien staan in verschillende screenshots in de loop van de jaren, dus beniewd ben ik altijd. De roep om een betere / mooiere 1600 is er al lang, dus verbetering kan altijd natuurlijk. :stuck_out_tongue:

Groet,
Koplopermau
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 97 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door KerAp »

Marc D. schreef:
17 apr 2024, 15:32
Het ligt er aan wat JoaJunah bedoeld met "die rem van de locs zijn niet realistisch". De 16-1800 heeft een rempookje en de 1700 een handel met remstanden en dat is door de eindgebruiker niet te tweaken/aan te passen.
Klopt helemaal, ik ging er vanuit dat hij het remgedrag bedoelde.
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

[/quote]
Koplopermau schreef:
17 apr 2024, 17:44
Wellicht kan je eens wat screens posten
Afbeelding
KerAp schreef:
17 apr 2024, 18:33
Klopt helemaal, ik ging er vanuit dat hij het remgedrag bedoelde.
Die durft na alle ophef niet meer te reageren. :smile:
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 6):
Kcalk_04mkasthijsWadlopertjeRob_zeelandpeerklotaKoplopermau

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 469
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
4
Gegeven waarderingen: 1797 keren
Ontvangen waarderingen: 240 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Wadlopertje »

Marc D. schreef:
17 apr 2024, 02:01

Zie deze link: viewtopic.php?p=24786#p24786
Die tweede van links is van jou?

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 347
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 659 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door MarkA »

Gezien de beperkte vraagstelling van de TS en verder uitblijvende interesse getuigene uit het feit dat deze sinds het openen van dit topic niet meer online is geweest wilde ik hier in eerste instantie niet op reageren en simpelweg mijn schouders ophalen als zijnde mede-auteur* van het DCR pakket. Echter gezien er nu een (weliswaar iets wat off-topic zijnde) discussie opgang is gekomen welke wat meer handvaten bied tot discussie wil ik toch e.e.a. iets toelichten.

Ik deed en doe nog steeds de aanname dat de vraagstelling namelijk wel degelijk over het DCR pakket ging vanwege twee redenen:
- De specifieke naamgeving '16,17,1800' passen alleen wij toe in de naam van het pakket, de verschillende stand-alone freeware versies of de payware richten zich allemaal op één loc zoals '1700' of '1800'.
- Als het over de payware loc of die van WG zou gaan dan zou ik verwachten dat iemand deze vraag op de plaats stelt waar het wordt aangeboden, en wij op Dutchsims.nl alleen het DCR pakket hosten.

*Als in alle scripting is door mij gedaan en de daadwerkelijke paints komen van het DCR team.

Frison schreef:
13 apr 2024, 10:27
Maar helaas komt dat steeds vaker voor, dit soort opmerkingen. Hoofdzakelijk door nieuwbies, die daarnaast een kort lontje hebben en zeer slecht kunnen communiceren.
KerAp schreef:
17 apr 2024, 03:59
Weet je wat het is; er zitten allerlei verschillende soorten mensen op internet, en op fora willen deze nog wel eens in aanraking met elkaar komen. De één zal opbouwend zeggen "Hey, die remmen van dat ding kloppen niet helemaal. Wat kunnen we daaraan doen?" en een ander komt heel kortaf met "treen simulator doet het nie". Het is de kunst om je niet teveel aan de laatste categorie te storen, hoe moeilijk dat soms ook is.
Denk dat althans voor mij de waarheid een beetje in het midden ligt. Zodra iemand een reactie achterlaat met een vraag/opmerking welke kortaf is en/of duidelijk niet de moeite heeft genomen de handleiding of het bericht er direct boven te lezen dan vind ik dat weliswaar behoorlijk irritant maar haal ik simpelweg een keer mijn schouders en is het weer klaar. Als ik in goede bui ben krijgt ie wellicht nog een reactie en anders jammer dan. Neemt niet weg dat als je alleen maar negatieve reacties krijgt dit een behoorlijk demotivatie kan zijn, maar gelukkig zijn bij vrijwel elk project wat gedeeld wordt de positieve reactie (incl. waarderingen) flink in de overhand.

Maar aan de andere kant valt mij helaas ook op dat steeds meer mensen van mening lijken te zijn dat elke vorm van feedback of kritiek per definitie negatief is en direct hun hakken in het zand zetten of reageren met 'Dat moet de auteur zelf weten'. Dit werkt afschrikwekkend richting mensen wie oprecht en goed bedoeld advies willen geven en persoonlijk zou ik het als auteur zijnde heel jammer vinden dat mensen het dan maar niet posten omdat er soms ook gewoon goede ideeën waaraan ik zelf nooit heb gedacht. Een ander dingetje is dat we dan een forum gaan krijgen waar de enig overgebleven berichten voortgang en reacties als 'Goed werk!' of 'Mooi' zijn maar alle inhoudelijke discussie langzaam verdwijnt, dat zou erg zonde zijn toch?
Misschien helpt het @JoaJunah2011 om te weten dat er geen NS 1700-model is voor TSC. Er is een 1600/1800-model van Fopix dat heel erg goed is, en nog beter is gemaakt door de mensen van DCR. DCR heeft ook een repaintpack waardoor je de 1600/1800 als 1700 kunt inzetten.
Correct. Dat wij het model van de 1600/1800 gebruiken voor de 1700 is pure noodzaak omdat er nu eenmaal geen 1700 is*. En alhoewel ikzelf prima kan scripten (en daarmee o.a. ATB erin heb kunnen zetten) en er in de rest van het team voldoende expertise is voor het maken van repaints/simpele 2D Decals is er niemand wie een complete 1700 cabine kan maken. Dus ja, we doen het maar met de riemen die we wel hebben; en als ik de reacties van de meeste mensen erop na sla hebben die liever een '1700' vermomd als 1600 dan helemaal niks. Dat er dan buiten de cabine ook enkele zaken niet helemaal correct zijn zoals inderdaad het soort remhendel conform een 1700 is dan helaas maar zo.

Daarnaast is het denk ik ook handig om daarbij toe te lichten dat ik géén toegang heb tot het originele script van de payware 1800 loc omdat dit een gecompileerd bestand is. Zonder hier teveel in technische details te treden: Ik kan dus prima een tweede/eigen script aan deze loc hangen en daarin nieuwe functionaliteit maken zoals ATB EG/Vv, Dodeman en nog wat meer zaken maar iets aanpassen aan het bestaande script - zoals de remmen - is onmogelijk. Dus om de vraag van TS dan eindelijk te beantwoorden ( :sweat_smile: ). Nee er gaat geen aanpassing komen hieraan vanuit DCR.

*Ja er bestaat een freewarelocomotief van WG/HenkvW welke weliswaar aangeboden wordt alszijde '1700'.
Maar als je de cabine bekijkt moge het duidelijk zijn dat ook dit geen kloppende 1700 cabine is, ook geen 16/1800 overigens. Wat de intentie is geweest hiermee weet ik niet maar het lijkt iets wat compleet zelf bedacht lijkt te zijn door de auteur en niet aan de hand van fotomateriaal/de realiteit is gemaakt.
Afbeelding
Voeg daar een ATB aan toe welke eigenlijk gewoon zo matig/foutief werkt dat je deze in de praktijk beter uit laat dan snap ik wel dat de meeste mensen de payware 1800 + een 1700 skin van het DCR pakket gebruiken wanneer ze met een 1700 willen rijden. Voor zeer casual gebruik door mensen wie toch altijd zonder beveiligingssystemen rijden en zo min mogelijk payware willen kopen zou het een alternatief kunnen zijn, dat dan weer wel.
Juist dóór het DCR pakket is er wat verbeterd
Ja ik vond het zelf gewoon leuk om eens te proberen een zo realistisch mogelijke ATB implementatie te maken binnen TSC, ondanks dat je rationeel gezien natuurlijk gelijk hebt dat zoiets bij een payware product integraal onderdeel ervan zou moeten zijn. Gezien ik zelf 0 verstand van 3D modelleren (ieder zijn eigen ding :sunglasses: ) en de treinen van Chris al met ATB komen was de logisch keuze voor mij om dit te gaan doen met de 1800. Daarnaast ook omdat ik letterlijk ben opgegroeid in de tijd dat die locomotieven door heel Nederland reden en iconisch waren voor de NS en ik er graag mee rijdt.

Dat dit uiteindelijk een zeer positief ontvangen release heeft gehad zag ik ook niet helemaal aankomen, maar inmiddels is mijn ATB implementatie dus uitgebreid naar de Thalys, ICE en sta ik niet negatief tegenover samenwerking in sommige gevallen. Ook de treinen van Chris zijn er qua werking van de ATB sinds de laatste update mede dankzij dit project wat met de 1800 begonnen is een stuk correcter op geworden, iets waar Chris en ikzelf veelvuldig over overlegd hebben met ook zeker vanuit Chris een positieve en welwillende insteek.
Marc D. schreef:
17 apr 2024, 02:01
En over muziek gesproken, de toon was van begin af aan al vals
Ik heb dat gevoel sowieso bij heel veel payware producten een beetje de laatste tijd. Wellicht omdat ik zelf kritischer ben geworden of dat payware-developers door een terugloop vanuit de community minder uren in een product kunnen stoppen om er nog geld aan te verdienen maar ik vind de kwaliteit welke paywaredevelopers de laatste jaren afleveren behoorlijk onder de maat.

Ik ga daarbij geen specifieke auteurs noemen maar ik verbaas me de laatste jaren keer op keer met wat paywaredevelopers allemaal uithalen en in vrijwel elke game nooit geaccepteerd zou worden:
- Routes uitbrengen welke qua afwerking, seingeving en algehele look and feel zo matig zijn dat ik het als het freeware was geweest nog niet eens zou installeren.
- Content uitbrengen met bugs welke nooit gefixed worden
- Ontbrekende functionaliteit welke je wel zou mogen verwachten
- Beloftes over toekomstige patches/toevoegingen welke niet komen
- Een 'nieuwe trein' voor de volle mep verkopen wat effectief gewoon een ander kleurtje+nummertje is van iets wat ze al gemaakt hebben
- 'Updates' van bestaande treinen voor het volledige bedrag als nieuw product uitbrengen in een nieuwe Productmap (rip scenairo's...) en daarbij de oude download offline halen
- Klantenservice bestaat vaak niet meer of wordt niet op gereageerd (wettelijk verplicht!!)
- Het verkopen van een 'wintertexutre' upgrade voor een gratis loc tegen een behoorlijk bedrag
- Nog genoeg wat ik vergeten ben :face_with_monocle:

Het komt op mij allemaal een beetje over als winstmaximalisatie tot in het extreme, in zo min mogelijk tijd een net aan acceptabel product neerzetten wat de massa nog wel koopt en weer door naar het volgende project. Ze gaan natuurlijk niet allemaal zo tewerk maar de laatste jaren wordt het voor mijn gevoel wel meer en meer zo helaas.

Om een voorbeeldje te geven, ik was genoodzaakt de complete LZB opnieuw te scripten in zowel de ICE als Thayls DCR updates omdat de originele scripts simpelweg niet goed werken. Het door meerdere seinen heen kijken voor het berekenen van een remcurve werkte niet goed, het laten zien van remwegafstanden langer dan 4 KM werkte niet (handig met 300 km/h :cry: ), het systeem greep nooit in maar gaf wel een alarmbel, soms werd de verkeerde doelsnelheid getoont bij een snelopvolgende remming 250>200>160 en nog heel wat meer dingen. Vind het nog steeds werkelijkwaar absurd dat dit soort dingen in toch relatief dure DLC gewoon niet werkt zoals het zou moeten.

Ik denk dat we oprecht heel blij mogen zijn dat het moderne Nederlands materiaal gemaakt is door ChrisTrains, binnen mijn weten zowat de enige payware-provider wie echt een actieve binding heeft met de (freeware) community, echt voor kwaliteit gaat en ook na release nooit te beroerd is actief iets te doen met feedback of gratis updates uit te brengen.


Goed, een iets langer tot zelfs off-topic verhaal geworden zo dan ik verwacht had nu ik het teruglees, maar ik hoop zo enkele punten/vragen/verwarringen in dit topic een beetje opgehelderd te hebben :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 18):
Kcalk_04WadlopertjemkasthijsRobertF68MarklinFrisonRubku_NLKerApCalvinPigeonMarc D. en 8 andere gebruikers
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

Wadlopertje schreef:
17 apr 2024, 19:36
Die tweede van links is van jou?
Dat is de freeware Fopix. De 2e van rechts met het grijze dak is van mij.
MarkA schreef:
17 apr 2024, 21:22
Er bestaat een freewarelocomotief van WG/HenkvW welke weliswaar aangeboden wordt als zijnde '1700'. Wat de intentie is geweest hiermee weet ik niet maar het lijkt iets wat compleet zelf bedacht lijkt te zijn door de auteur en niet aan de hand van fotomateriaal/de realiteit is gemaakt.
Dat geld eigenlijk voor al zijn materieel.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04Wadlopertje

Stoom_Machinist
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
4
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 39 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Stoom_Machinist »

Ik denk dat je het zo moet lezen dat JoaJunah het over de loc in het algemeen heeft en niet over het werk van DCR. En over muziek gesproken, de toon was van begin af aan al vals. Eerst iedereen lekker maken met een freeware loc en dan uiteindelijk besluiten om het als payware uit te brengen. Waarschijnlijk door onderlinge meningsverschillen over free- of payware dat www.dutchrail.eu opgeheven was. Eerst als "team" Remon, Leerlingstoker en Sverre en later alleen voortgezet door Sverre. En nu, zoals blijkt, helemaal niet meer bestaat.
Tja de 1600 van Remon...
Voor diegene die mij niet kennen mijn naam is Erwin en mijn Nickname op diverse fora's was en is bij sommige nog: Leerlingstoker
Laten we bij het begin beginnen, pakt allen iets lekkers want dit kan een redelijk lang verhaal worden, er is niet veel documentatie over wat ik ga vertellen en veel zal ik uit mijn hoofd moeten halen aan herinneringen, ik kan dingen fout gezien hebben of verkeerd hebben, neem het mij niet kwalijk.

Sverre en Ik waren dutchrail begonnen met het oog om freeware Nederlandse treinen uit te brengen gezien er toen in die tijd ( RailSimulator ) nog helemaal niets was, en we hadden het idee om daarin iets te betekenen voor de community, ik had al wat ervaring op gedaan met 3ds max als hobby en Sverre was ook net begonnen met modeleren, we hadden allebei passie voor Nederlandse treinen alhoewel mijn echte liefde Nederlandse Stoomlocomotieven zijn.
Toen we hier aan begonnen was ik een jaar of 19 a 20 "je bent jong en je wilt wat bereiken in je leven nietwaar?" ( ondertussen bijna 36 :sweat_smile: )
We waren lekker bezig, ik was begonnen met de Mat54 en we hadden al diverse objecten in het verschiet, Sverre was bezig met Overwegen en mijn eerste object dat ik uitbracht waren de Vrijbalken in 3 versies ( deze vrijbalk objecten zijn gelukkig later samengevoegd bij de Seinen van Coha )
Tip: De stelling is en blijft tot de dag van vandaag: begin klein als je je gaat verdiepen in 3d modeleren. :wink:

We hadden behoorlijk wat hooi op onze vork, maar we begonnen wel schot in te krijgen en in die tijd had je nog geen tutorials laat staan handleidingen!
Van Kuju en later DTG kon je ook niet heel erg veel van opmaken, we moesten letterlijk het wiel zelf uitvinden, en de informatie die er was te vinden was vaak incompleet en men behield de details hierin graag voor zichzelf ( je hoorde de klok luiden maar wist niet waar de klepel hing ), voorbeelden hiervan zijn onder andere shaders, bleuprints/scripts maken, etc etc.

Afbeelding
Mat54 anno 2009 a 2010.

In die tijd maakte we toen gebruik van 3dsmax 2008 meen ik maar pin mij er niet op vast, afijn, we konden met onze schamele centjes 3ds max licentie niet kopen/veroorloven, dus mijn intentie was en is eigenlijk nooit verandert: we houden het op Freeware om legale redenen en het meest belangrijke om Railworks toegankelijk te houden voor iedereen!
Sverre en ik waren lekker ervaring aan het op doen en leerde veel van elkaar, ik had ondertussen ook een opleiding gedaan met met succes behaald.
We kwamen ook regelmatig bij elkaar langs, lekker achter de computer zitten en modelleren, we namen iedere keer onze eigen USB stick met onze 3d bestanden.
Ook gingen we regelmatig op stap met mijn eerste auto: een Renault Clio, we reden diverse spoorlijnen af en aan van Gouda tot Rotterdam tot in Duitsland toe.
We hadden namelijk ook de plannen om een route te bouwen wel 2 versies, aangezien hij toen in de omgeving van Gouda woonde wou hij daar natuurlijk een route van maken, ik woonde in de omgeving Goes en wou de Zeeuwse route maken, Google Overlay hadden we toen nog niet en moesten toen nog screenshots maken van Google Earth en daarvan Decals maken in Railworks om die later in je route te plaatsen! pfff nu ik er aan denk wat een werk was dat, later kregen we in Railworks 2 meen ik met de Google Overlay update, dat was een zegen! we vergeleken de Decals met Google overlay maar op paar kleine procenten na weken we niet heel ver van af.
Waar een route gemaakt moet worden dient men ook te voorzien van diverse objecten zoals onder andere Bovenleidingen, eerst deed Sverre dat, later nam ik het weer over uiteindelijk werd dat een ratje toe, we hadden dat betreft wel hulp nodig, we zaten vaak ook te modderen met map structuren, mocht je nog de oude downloads hebben, neem een kijkje hoe die structuur in elkaar zat. :upside_down:

Op een dag had Sverre die hulp gevonden: Remon Segers! die wou ons graag helpen en hij had ook vele ambities, zo was hij bezig met zijn Limburg route.
Hetzij dat hij nauwelijks tot geen ervaring had met 3d modeleren alhoewel die ooit 1 object liet zien die erg leek op het station van Valkenburg, maar toen ik het 3d bestand na keek had hij het toen als het spelletje Minecraft het object uit blokken opgetrokken :face_with_monocle: , afijn ik had Sverre al goed op weg geholpen dus ik zag het wel zitten om Remon ook te helpen, dat heeft heel wat uren en MSN & Skype gesprekken gekost, veel vragen en ik wist toen redelijk wat van 3ds max, het werd zelfs zo gek dat ik midden in de nacht ( werkte in een fabriek in 3 ploegen diensten ) wel eens een berichtje of telefoontje kreeg met hoe zat dit ook alweer en hoe zat dat? en ik vaak uit mijn hoofd het antwoord wel wiste.
Ondertussen had Remon ook tutorials gevonden op Youtube ( toen nog zonder advertenties! "zoals het eigenlijk hoort" ) en begon het wel aardig onder de knie te krijgen maar nog wel vaak zwaar opgebouwde objecten met veel Poly's, ik hamerde daar vaak op en wees hem ook op om gebruik te maken van LODS ( Level of Detail ), dat was vaak wel tegen het zere been.
Zo geschiede dat hij objecten maken als Huizen of Stations voor hem te pietleutig was, hij wou zijn favorieten trein maken de NS 1600, ik zei tegen hem dat die stap eigenlijk nog te groot was maar hij overtuigde mij dat hij het wel kon en ondertussen hulp had gevonden uit Engeland, oké prima, maar op 1 voorwaarde dat het wel freeware blijft, immers het programma dat we gebruikten hadden we illegaal verkregen maar zolang we freeware zouden uitbrengen trokken we niet de attentie van Autodesk ( de maker van o.a. 3ds Max ).
Casco van de 1600 was snel gemaakt, maar ik had wel kritiek op zijn model, veel dingen klopten niet met de werkelijkheid, en aangezien ik best een pietje precies ben kon dat wel eens botsen, andersom begon hij ook kritiek te uitte naar mij, dat werd op den duur zo erg dat we ruzie begonnen te krijgen, ik had dingen gezegd die ik achteraf anders had kunnen formuleren of beter niet had kunnen zeggen.

afijn hij had moeite met het animeren van de pantografen en besloot toen om maar 1 panto in gebruik te nemen die wel werkte, de andere werkte ook wel maar reageerde niet op de scripts of iets dergelijke, ik weet dat niet meer uit mijn hoofd.
Sverre en ik hadden ondertussen weer wat trips gemaakt door het Hollandse landschap op jacht naar treinen en wisten in Rotterdam CS het geluid van een NS 1700 op te nemen die ook nog eens mooi Claxonneerde!
Dat geluid had ik aan Remon gegeven gezien die het natuurlijk goed kon gebruiken, helaas was het geluid wat uit Railworks kwam totaal niet te vergelijken wat ik hem had gegeven, er waren daar fouten ontstaan maar Remon wou de 1600 zo snel mogelijk uitbrengen en had sowieso geen oor meer naar mij.
Ondertussen verdween ik steeds meer op de achtergrond gezien hij een nieuw maatje had in Engeland en daar veel kennis mee op deed ook had hij contact gekregen met SAD, die kennis die hij daarvan verkreeg ( onder anderen het baken van objecten wat ik nog wel deels van hem heb geleerd ), wou hij op den duur niet meer met mij delen terwijl ik veel moeite en tijd in hem heb gestoken maar een echte wederdienst zou ik nooit meer krijgen.

Toen die 1600 uit kwam was het natuurlijk een groot succes, iedereen begon het te downloaden, Remon zag natuurlijk de download cijfers en op dat moment begonnen de Euro tekens in zijn ogen te schijnen, op een dag stelde hij Sverre voor om Payware te maken van die 1600 gezien er eigenlijk niks beters is dat zijn eigen model, en de "moeite" :rolling_eyes: die hij instak met het onderzoeken en spreken van mensen die met zo'n locomotief hebben gewerkt mogen tenslotte ook beloond worden vond hij, toen Sverre mij dat vertelde werd ik natuurlijk furieus! ik zei tegen Sverre dat ik daar fel op tegen ben en dat we de afspraak hadden gemaakt dat we het freeware zouden houden en niet mee gingen in de DLC's die toen uit kwamen voor toen nog een behoorlijke prijs.
Sverre was het daarin op zich mee eens, maar liet zich op den duur toch ompraten door Remon, de Payware NS 1600 Serie kwam en daar was heel wat mis mee, de maten klopten van geen ene meter! de remmen klopten niet en de geluiden waren nog altijd waardeloos etc etc.
Ik uitte over zijn creatie veel kritiek op onze forum ( dutchrail ) ook intern werden mails over en weer gestuurd en uiteindelijk resulteerde dat in vele boze mails en berichten en ik ben er zeker niet trots op, deze dagen had ik totaal anders aangepakt, maar goed je bent jong en lontje was in die tijd een stuk korter dan nu.

Hij kreeg zoveel kritiek buiten mij om dat hij uiteindelijk zijn zogenaamde markt en aandacht ging verplaatsen naar Duits materieel en later ook nog in vliegtuigen voor FSX.

Ik besloot ondertussen om mij hierin terug te trekken en te stoppen met deze team, dit heeft tot de dag van vandaag behoorlijke impact op mijn leven gehad, ik ben eigenlijk nog altijd gedemotiveerd om maar iets te doen voor Trainsimulator, ideeën had ik zat, maar de uitvoering lukte mij niet goed meer.

Ik heb nog een tijdje op de achtergrond voor Coha gewerkt, maar de verschillen tussen 2 objecten bouwers maar ook kwa gedachte kon wel eens botsen en bovendien zat daar best wat druk achter om dingen uit te brengen, des niet te min heb daar wel met plezier mijn bedrage geleverd in kennis maar ook in objecten bouw evenals promo/demo routes voor seinen en overwegen video's. maar die demotivatie kwam als de man met de hamer nog altijd terug.
Toch heb ik uiteindelijk 1 railvoertuig uitgebracht en dat is de Hbis wagen die nog altijd hier is te downloaden: https://coha.nl/viewtopic.php?t=442

Ook was ik een paar keer bij meeting's geweest van railsim.nl waar ik onder andere Marc D Queenzeedied DickT en ook Chris Longhurst en vele anderen met plezier heb mogen ontmoeten.

Later kwam Chris Longhurst om de hoek kijken die kwam op dat moment met zijn eerste model NS 2200, wel payware maar voor een heel schappelijke Hollandse prijs en goede kwaliteit dat het Geld ook daadwerkelijk waard is en nog altijd laag drempelig is voor iedereen om te bezitten.
Ik had Chris ooit wel eens gemaild of hij niet beter de NS 1600/1700 en later 1800 kon of wilde uitbrengen, maar uit reactie van hem bleek dat hij een Contract had ondertekent met Remon dat men niet in elkaars vaarwater zou komen want Remon was ook al bezig met enkele projecten zoals de vuilcontainers en nog wat enkele goederenwagens geloof ik, nu is dat natuurlijk een lachertje want Remon was dat betreft niet concurrerend naar Chris of naar anderen toe, en gezien hij toen nog altijd naar mijn weten gebruikt maakte van een illegale versie van 3dsmax was dit niet zo jofel naar Chris toe die wel een betaalde versie heeft, immers dit was ook zijn werk en inkomen buiten Chris zijn treinen om, zie zijn website!

Gelukkig laten anderen 3d freeware kunstenaars zoals Marc D en Conner van Coha en vele anderen hier zich niet verleiden door het "grote" geld en maken hun vele bijdragen dat betreft een zegen voor de Nederlandse community, iets wat ik altijd al wou zien en stiekem zelf een bijdrage aan wilde leveren.

Ik hoop dat ik hier een beetje inzicht heb gegeven naar het verhaal achter de Fop ix 1600 serie en waar het mis is gelopen.

En ik hoop eigenlijk ook dat er nu een weg open is gemaakt voor een nieuwe NS 16/17/1800 serie.

Ik wens eén ieder die dit leest een fijne dag toe. :wink:
Deze gebruikers waarderen Stoom_Machinist voor dit bericht (totaal 12):
MatGames38RoyMarc D.KerApKcalk_04Sjef61WadlopertjeCalvinPigeondenisJuraRobertF68 en 2 andere gebruikers

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

Hey, Erwin. Herinneringen komen terug.
Afbeelding
Afbeelding

Ik had eigenlijk gehoopt dat je door alles wat ik tot nu toe heb uitgebracht de motivatie terug kon vinden, maar ik meen ooit iets opgevangen te hebben (youtube?) dat er nu iemand papa tegen je zegt en dat is ook heel wat waard :smile:.
Stoom_Machinist schreef:
18 apr 2024, 23:55
Gelukkig laten anderen 3d freeware kunstenaars zoals Marc D en Conner van Coha en vele anderen hier zich niet verleiden door het "grote" geld
Hmm, ik heb er ooit wel eens over nagedacht. Uren, dagen, weken, maanden bezig zijn met een loc of trein en op een gegeven moment gefrustreerd en moedeloos te raken omdat dingen niet werken. Boeken, tijdschriften en DVD's aanschaffen. Uren het internet afstruinen op bruikbaar video of fotomateriaal en als dat echt niet te vinden was maar naar het Spoorwegmuseum of naar de VSM om zelf foto's te maken. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat ook helemaal niet kon. De hulp die ik kreeg was op voorwaarde dat ik de treinen als Freeware uitbracht. En het opzetten van een website en helpdesk of contacten leggen met een uitgever hebben niet mijn interesse. En inmiddels heb ik de meest lucratieve treinen al aangeboden.

Ik denk dat je beter het private email deel van jouw bericht beter kunt verwijderen omdat dat persoonlijke ervaringen zijn die lang geleden zijn gebeurt en waar de meeste forumgebruikers hier weinig mee van doen hebben. Uit de rest van het bericht kunnen we wel opmaken dat de samenwerking met Remon en jullie niet geweldig bleek.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht (totaal 5):
FrisonKcalk_04CalvinPigeonRobertF68Stoom_Machinist

Gebruikersavatar
KerAp
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 mei 2020, 19:57
3
Gegeven waarderingen: 97 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door KerAp »

Stoom_Machinist schreef:
18 apr 2024, 23:55
afijn hij had moeite met het animeren van de pantografen en besloot toen om maar 1 panto in gebruik te nemen die wel werkte, de andere werkte ook wel maar reageerde niet op de scripts of iets dergelijke, ik weet dat niet meer uit mijn hoofd.
Ah, deze weet ik. DTG's panto code is knudde. Oplossing hiervoor is niet de panto functies van TS gebruiken, maar alleen de animatie in de blueprint gooien en deze zelf met lua aansturen.
Stoom_Machinist schreef:
18 apr 2024, 23:55
deze dagen had ik totaal anders aangepakt, maar goed je bent jong en lontje was in die tijd een stuk korter dan nu.
Zeer herkenbaar... :zipper_mouth:

Wat mij tegen zou staan aan payware gaan, is het voor elk logo'tje toestemming moeten vragen. Zo heeft Chris bijvoorbeeld ooit de Thalys overwogen, wat niet doorging omdat hij geen toestemming kreeg. Dan is er natuurlijk nog de "free logo patch manier", maar voor die paar knaken...

Toch knap wat jullie in die tijd met de gegeven info konden. Zelfs in 2024 is de documentatie van DTG nog steeds niet allesomvattend.
Deze gebruikers waarderen KerAp voor dit bericht (totaal 3):
Kcalk_04RobertF68Stoom_Machinist
"Als wat je gegeven is je niet aanstaat, maak dan zelf wat beters"
www.meteenteringgang.nl

Stoom_Machinist
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
4
Gegeven waarderingen: 117 keren
Ontvangen waarderingen: 39 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Stoom_Machinist »

@Marc D, Zo die plaatjes heb ik al lang niet meer gezien laat staan bewaard, Gaaf!
maar ik meen ooit iets opgevangen te hebben (youtube?) dat er nu iemand papa tegen je zegt en dat is ook heel wat waard :smile:.
Dan heb je de verkeerde youtube kanaal, ik ben tot nu toe geen vader zo ver ik weet. :sweat_smile: ( wie weet ooit )
Ik had eigenlijk gehoopt dat je door alles wat ik tot nu toe heb uitgebracht de motivatie terug kon vinden
Het is een soort aan en uit knop, soms heb ik toch een soort drift maar dat verdwijnt net zo snel als dat die opkomt.
k denk dat je beter het private email deel van jouw bericht beter kunt verwijderen omdat dat persoonlijke ervaringen zijn die lang geleden zijn gebeurt en waar de meeste forumgebruikers hier weinig mee van doen hebben. Uit de rest van het bericht kunnen we wel opmaken dat de samenwerking met Remon en jullie niet geweldig bleek.
In middels heb ik de mail ertussen uit gehaald. :wink:
Toch knap wat jullie in die tijd met de gegeven info konden. Zelfs in 2024 is de documentatie van DTG nog steeds niet allesomvattend.
@KerAp Op den duur begonnen we gebruik te maken van Developer tools met voorbeeld locomotieven dat vrijgegeven was door DTG geloof ik, de 1600 van Remon was eigenlijk onderhuids zo'n developer locomotief, de payware weet ik dat trouwens niet.

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 293
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 178 keren
Ontvangen waarderingen: 1238 keren

Re: locs 16,17,1800 niet realistisch

Bericht door Marc D. »

Stoom_Machinist schreef:
19 apr 2024, 19:28
@Marc D, Zo die plaatjes heb ik al lang niet meer gezien laat staan bewaard, Gaaf!
Die had ik bewaard om jouw vorderingen te zien. Toen jouw project gestopt was en ik jaaaaren daarna mijn versie ben gaan maken kwamen die goed van pas als referentie wat verbeterd kon worden. En het is ook nostalgie.
Stoom_Machinist schreef:
19 apr 2024, 19:28
Dan heb je de verkeerde youtube kanaal, ik ben tot nu toe geen vader zo ver ik weet. :sweat_smile: ( wie weet ooit )
Dan zijn dat mijn hersenspinsels geweest :joy:
Toch knap wat jullie in die tijd met de gegeven info konden. Zelfs in 2024 is de documentatie van DTG nog steeds niet allesomvattend.
@KerAp Op den duur begonnen we gebruik te maken van Developer tools met voorbeeld locomotieven dat vrijgegeven was door DTG geloof ik, de 1600 van Remon was eigenlijk onderhuids zo'n developer locomotief, de payware weet ik dat trouwens niet.
Developer examples
Developer tools
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Stoom_Machinist

Terug naar “Vragen”