Openstreetmap

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Openstreetmap

Bericht door IPanto »

Vraagje kan je inplaats van google maps layer ook openstreetmap layer gebruiken voor het bouwen van routes? Waarom vraag ik dit. Dat is omdat ik vaker geprobeert hebt met de gratis google maps versie wat op deze site staat een route te bouwen maar het werkt niet en via de API key lukt het ook niet. Want dan moet ik geld betalen. Of is het toch gratis ik weet het niet? Zal er ook zoiets bij openstreetmap zijn voor het bouwen van een routes? Als dat zo is dan wil ik wel meer van weten en word het maken van routes net zo makelijk als eerst.
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 908
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 265 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Rob Jansen »

Openstreetmap wordt niet ondersteunt in Train Simulator zelf voor bouwen, daar is helaas de enige keus de Google variant die je kan activeren.
Je moet voor de Google variant wel creditcard gegevens invoeren, maar de gratis limiet per maand is zo hoog, dan zou je als bouwer niet overheen gaan.
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
IPanto
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

Oh jammer. Is er geen plugin ofzo?
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
BryanPiro
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2020, 22:51
3
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door BryanPiro »

Die is er zeker, staat ook hier op de site, vereist wel de nodige kennis, maar (op moment van typen) werkt het nog steeds!
Deze gebruikers waarderen BryanPiro voor dit bericht:
IPanto

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

Dat weet ik niet OVNL ik heb de stappen gelezen maar bij mij lukt het niet misschien is er een andere oplossing? Of een Openstreetmap plugin maken als jullie dat kunnen?
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

Een Openstreetmap plugin maken zal het niet worden neem ik aan anders was dit er al wel geweest.
Maar bij welke stap lukt het dan niet en loop je vast?
Als het bij anderen lukt dan doe je toch iets fout, en ja Google Overlay is de enige optie in deze.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 908
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 265 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Rob Jansen »

OVNL linkt naar een tutorial die ook Google Earth gebruikt.
Voor OpenStreetMap is er zover ik weet geen plugin beschikbaar.

Je zult toch het echt moeten doen met Google hierin.
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

Oké top Rob dan weet ik het. Kunnen jullie een video maken hoe dit met google maps werkt op deze site. De gratis versie bedoelde ik dan.
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

We hebben het hier over hetzelfde, of je nu Google Overlay, Maps of Earth praat.
En filmpjes zijn zat te vinden bij dezelfde Google waar dit er een van is maar op hetzelfde neerkomt als in de eerder gegeven link van OVNL:



Ps. het is wel een filmpje uit 2015 en weet zo gauw niet of het toen al met credit was.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

ja uit 2015 deze video 7 jaar oude video's zullen toch oud zijn of deze methode nog werkt is nog een vraag? Als iemand hoeft niet gehaast hoor een video wilt maken dit jaar met de Google maps layer gratis uitleg via deze site. Dat zal ik heel graag willen en voor andere ook handig als het ze weten.

Google maps overlay installeren (gratis methode)
viewtopic.php?f=55&t=733
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1297 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Frison »

Tsja, je kan natuurlijk ook gelijk vragen of iemand het even voor je thuis komt oplossen. :rolling_eyes:

Zo werkt dat niet!

Je zal er zelf wat moeite voor moeten doen en er is op internet genoeg te vinden om je verder te helpen.
Ook bij de aangegeven installatie buiten Google om, is een duidelijke handleiding bijgevoegd, dus ......
Pas als jezelf het nodige geprobeerd hebt en daar voorbeelden van kan geven, heeft het zin om om hulp te vragen. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

oh oke.
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
BryanPiro
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2020, 22:51
3
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door BryanPiro »

Marklin schreef:
15 aug 2022, 09:52
Ps. het is wel een filmpje uit 2015 en weet zo gauw niet of het toen al met credit was.
In de basis kun je de API nogsteeds verkrijgen zonder credit, deze is ook nogsteeds nodig in de game. De opzet in de TS instellingen is dus onveranderd.

Het enige wat de proxy lijkt te doen is ervoor te zorgen dat de request iedere keer opnieuw aangevraagd wordt. Zojuist nog getest, en als je alle stappen goed volgt zoals er vrij duidelijk beschreven staat, én je een API aanvraagt zoals in de video omschreven wordt werkt het nogsteeds.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

Rob Jansen schreef:
14 aug 2022, 18:35
Je moet voor de Google variant wel creditcard gegevens invoeren, maar de gratis limiet per maand is zo hoog, dan zou je als bouwer niet overheen gaan.
De tijd van "Gratis" is voorbij ofwel creditcard gegevens invullen zul je niet meer onderuit komen.
De basis dat je de API nog steeds kunt verkrijgen zonder credit is al weer ff geleden en Google zit ook niet stil.
En wat Rob J wil zeggen is dat het je niets kost omdat het daarvoor te weinig gebruikt word en niet over een bepaalde limiet heengaat.
Afbeelding

Prettige reis

sandertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2020, 20:09
3
Gegeven waarderingen: 188 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door sandertje »

Op Rail-sim.de is iemand bezig met het ontwikkelen van MapTiler. Dit is een voortzetting op de Google Maps Overlay Proxy methode maar dan ook met ondersteuning voor OpenStreetMaps en Mapbox. Inmiddels is er al een 1e versie uitgebracht en zal in de toekomst nog verder worden ontwikkeld. Zelf heb ik het nog niet niet geprobeerd maar wellicht is dit de oplossing die jij zoekt?

Link naar de download: https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/8743-maptiler/
Deze gebruikers waarderen sandertje voor dit bericht:
MichaelO

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1297 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Frison »

Ik had het in een verleden al eens geprobeerd, en heb het net n.a.v. bovenstaande opmerking wederom eens bekeken.

Zoals ik al veel eerder geconstateerd heb, je realiseert je niet, wat voor enorme berg shit zooi je geinstalleerd krijgt als je hier mee begint :nauseated_face:

Er is echt geen kop en geen staart aan te vinden over wat je allemaal op je schijf gaat tegenkomen.
Hiermee kan zeker een doorsnee gebruiker, lees "leek" zich behoorlijk mee in de vingers snijden. Je wilt tenslotte toch weten wat er allemaal op je computer gebeurd, of neem je alles maar voor zoete koek aan? Nou ik niet! :face_with_monocle:

Blijf baas op je eigen systeem en laat je niet verleiden tot het gebruik van dit soort ondoorzichtige rotzooi. En zeker niet als het totaal onnodig is! :rolling_eyes:

Het aanvragen van een .API key blijft gewoon gratis en voor niets, zeker als je deze alleen maar gebruikt zoals wij ons dat voorstellen.
En kom nu niet met een verhaal aan, dat je geen creditkaart ter beschikking hebt, zelfs als is die dan van Pa of Ma :loveit:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
RobertF68
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

Ja, heb ook even een poging gewaagd maar ik loop al vast bij de opdrachtprompt waar je wat moet invullen met als voorbeeld meegeleverde afbeelding(en): :thinking:

Afbeelding

Na een paar pogingen de handel maar verwijderd, ook al omdat ik Google Overlay gebruik en er geen belang bij heb.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
IPanto
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2022, 08:59
1
Locatie: Moordrecht / Almere
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door IPanto »

ik zie het al Marklin daar heb ik altijd problemen gehad dat je opdrachtprompt moet gebruiken. Iemand zal wel een makelijkere manier moeten vinden of ik. Ik kijk en zoek nog steeds die Openstreetmap plugin of een tool of iets in die trend.
Hallo daar ik ben Isaac ik maak rare combi's van treinen in Railworks.

Zoals een ICNG + Flirt gemixt en ook nog een DDZ + Jettrain als duwkracht op de HSL zuid.

Ga ook naar https://treinenbouwplaten.jouwweb.nl/ voor leuke treinen om te maken.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

Ja, de opdrachtprompt is mijn ding ook niet echt, misschien was die afbeelding een voorbeeld en moet bij cd .. wat anders ingevuld worden, bijv. bij .. het pad naar de mapnaam van dat proggie of zo. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1297 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Frison »

In principe mag dit niet voorkomen als je klakkeloos installeert wat er voorgeschoteld wordt, maar dat kan dus wel gebeuren als je een ander path opgeeft dan de programmeur bedoeld heeft.
Het is alleen maar weer een voorbeeld van amateur werk.

Je wil echt niet weten wat er allemaal op de PC gebeurd, zeker als je alles blind zijn gang laat gaan.

Nogmaals, niet gebruiken en gewoon netjes bij Google een GRATIS ķey opvragen. :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
3
Gegeven waarderingen: 434 keren
Ontvangen waarderingen: 392 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door MichaelO »

sandertje schreef:
15 aug 2022, 17:44
Op Rail-sim.de is iemand bezig met het ontwikkelen van MapTiler. Dit is een voortzetting op de Google Maps Overlay Proxy methode maar dan ook met ondersteuning voor OpenStreetMaps en Mapbox. Inmiddels is er al een 1e versie uitgebracht en zal in de toekomst nog verder worden ontwikkeld. Zelf heb ik het nog niet niet geprobeerd maar wellicht is dit de oplossing die jij zoekt?

Link naar de download: https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/8743-maptiler/
Bedankt voor het delen van deze tool. Google Maps werkt bij mij nog prima, maar op sommige punten wil ik graag OpenStreetMap gebruiken. Bijvoorbeeld bij de Schipholtunnel, waar ik met satellietbeelden niet kan zien waar de tunnel ligt.
Nu kan dat en zie ik dat de Schipholtunnel behoorlijk verkeerd ligt in de HSL route.
Afbeelding
Afbeelding

Als je niet weet wat je doet is het wel lastig om op te zetten, vooral met de matige Duitse handleiding die er bij komt.
Het koste mij uiteindelijk maar een paar minuten op werkend te krijgen, maar ik had een deel van de 'troep' al op m'n computer staan en schrik niet van de command prompt, dus dat scheelt :joy:

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2844
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
4
Gegeven waarderingen: 1297 keren
Ontvangen waarderingen: 8158 keren
Contacteer:

Re: Openstreetmap

Bericht door Frison »

Openstreetmap is niet heilig wat betreft de Schipholtunnel (en andere objecten) en kan je dus ook op het verkeerde been zetten. :wink:

Ik zou zeker even controleren of e.e.a. klopt door bijvoorbeeld ook hier even te kijken: https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.p ... 961/5.0932
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
MichaelO
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mei 2020, 15:57
3
Gegeven waarderingen: 434 keren
Ontvangen waarderingen: 392 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door MichaelO »

Dat is zeker een goed idee, het lijkt wel goed overeen te komen. OSM zal wellicht niet perfect zijn, maar het is bij tunnels een beter hulpmiddel dan satellietbeelden :smile:

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3435
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1937 keren
Ontvangen waarderingen: 2163 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door Marklin »

MichaelO schreef:
16 aug 2022, 09:17
....., maar ik had een deel van de 'troep' al op m'n computer staan en schrik niet van de command prompt, dus dat scheelt
Hmm jij hebt hem dus werkend, maar wat vul je dan bij de command prompt in als je het bestand uitpakt naar C: waarbij de MapTiler map daar komt te staan als dat tenminste de bedoeling is? :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
BryanPiro
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2020, 22:51
3
Gegeven waarderingen: 16 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Openstreetmap

Bericht door BryanPiro »

Even op het laatste bericht inhakend, aangezien ik hem ook werkend heb.

Inprincipe is het enige wat je in hoeft te typen is 'npm install' en daarna 'node app.js', want als je Command Prompt start vanuit de map waar je bezig bent hoef je verder niks aan te passen. @Teun, via welke manier heb je Command Prompt opgestart?
Als ik Command Prompt namelijk opstart vanuit de betreffende map waar de Proxy in staat ziet mijn cmd er namelijk als volgt uit:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”