Ik ben nieuw in Train Simulator

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Plaats reactie
Dutchbirdie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2022, 16:47
1
Locatie: Sappemeer
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door Dutchbirdie »

Ik ben Kasper uit Sappemeer en al een tijdje geinteresseerd en praktiserend in rollende en vliegende simulator's
Ben van plan om Train Simulator Classic aan te schaffen via Steam, omdat ik daar ook mijn andere sims heb.
Wat is een aanrader om aan te schaffen? Ik zie in de scenario's dat er best veel toegevoegd moet worden om het werkend te krijgen. Dus zal dan per scenario wel aanschaffen.
Ik wil vooral eerst in Nederland willen rijden en via Cristrains wat materieel aaanschaffen.
Is er een basis die ik van DTG kan/moet gaan aanschaffen zodat ik in 1 koop zoveel mogelijk al heb om wat te beginnen?
Groet,
Kasper

Gebruikersavatar
SkylinesBuilder
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 nov 2021, 14:36
2
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door SkylinesBuilder »

Hallo,
Naar mijn mening is het het handigste als je eerst één nederlandse route uitzoekt (als dat natuurlijk is wat je interesseert) en de benodigdheden daarvoor aanschaft. De meeste nederlandse routes hebben vergelijkbare vereisten, dus je kan daarna relatief gemakkelijk uitbreiden als je verder wilt gaan.

Qua rollend materieel is het een goed idee om een of enkele treinen bij Chris uit te zoeken die je leuk lijkt om te rijden. Alle treinen van Chris bevatten ATB (snelheidsbeveiliging), zodat je daar ook mee zou kunnen oefenen. Ook kan je van MarkD een paar gratis treinen binnen halen, welke ook goed werken.
Je kan bij scenario's de treinen de je niet hebt eruit halen, zodat je ze alsnog kan spelen, je ziet alleen dan die treinen niet.
(Het simpelste is F2 drukken en dan cancel)

Hopelijk heb je hier iets aan, en veel plezier.
Afbeelding

Gebruikersavatar
joukie
Donateur
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 feb 2021, 15:09
3
Locatie: Soest
Gegeven waarderingen: 167 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door joukie »

Hallo,
Misschien is de Retro Canvas route een optie, zit al veel materiaal in.

Gr.Sjouk

k_j_k
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door k_j_k »

Ik ben ook nieuw in TS Classic, d.w.z. ik heb het tien jaar geleden gespeeld voor een tijdje en ben met andere zaken verder gegaan, niet 'games' gerelateerd. Onlangs heb ik het weer "herontdekt" aangezien ik mijn pc ga upgraden, en gezien dat er enorm veel aan is toegevoegd payware, en freeware, dat laatste vooral Nederlandse routes. Hierin is TS Classic kennelijk nog steeds de train simulator bij uitstek.

Ik heb met de 'black friday' aanbieding bij steam een aantal routes gekocht in de aanbieding. Ik vond de Duitse versie van TS de meest complete met oog op de aanvullende routes die ik nodig had voor een aantal Nederlandse routes. Freeware routes hebben allemaal payware routes als aanvulling nodig voor de benodigde assets. Dus naast de Duitse versie, heb ik Munich-Augsburg, Hamburg-Hanover, Koln-Koblenz (West Rhine), Canadian Mountain Passes (vanwege assets maar ook mooie route en loco's) en voor een paar euro de Taschenwagen Wagon.
Dit alles heeft me 73 euro gekost (in de aanbieding dus). Hiermee heb ik de vereiste payware voor de volgende Nederlandse routes:
* IJssellijn v1.7,
* 't Olielijntje v2,
* Zuiden van Nederland 2.0,
* (Fictief) Krammerdijks Deltaland,
* Noordoost_Nederland v5.1 (waarschijnlijk ook voor de in ontwikkeling v6)

Ook vereist, Koblitzer Bergland v3 (payware).

Andere Nederlandse routes lijken me ook interessant, bijv. HSL_zuid, maar ik ga niet nog meer payware routes aanschaffen (dus dit betekent ontbrekende assets, hopelijk niet al te storend). Je moet voor jezelf een keuze maken hoeveel geld je wilt besteden. Daarnaast heb je ook nog divers Nederlandse materieel nodig, vooral Christrains, en eventueel bij Dutch-classics (al wordt op mijn mails en bestelformulieren in elk geval niet gereageerd). Ook hiervoor geldt: wil je al het rollend materieel kopen dat in de scenario's vermeld staat... Ikzelf doe dat in elk geval niet, en gelukkig is er een tool, TS Tools. Ik heb hier (dus) nog niet mee gewerkt, maar er was iets soortgelijks bij MS Train simulator, MS Tools, en een consist editor. Hiermee kon je in bestaande scenario's ontbrekend rollend materieel vervangen door ander materieel. Dit is een noodzakelijk hulpmiddel, en gelukkig heeft iemand dit ontwikkeld, maar betekent dus dat je hier overweg mee moet kunnen.
Het gaat in zijn totaliteit niet om grote bedragen, wel om een paar honderd euro op zijn minst, maar er zijn naast Nederlandse routes ook andere train simulatoren, in januari SimRail, dat veelbelovend lijkt, maar nieuw is dus een lange achterstand heeft in routes en vooralsnog geen 'community'. Hoeveel tijd en geld je aan je hobby wilt besteden, is uiteraard ieders keuze.

Je moet daarnaast een hele lijst freeware downloaden, ook wat werk al krijg je het voor niks, en sommige internetaddressen voor de assets zijn niet meer bereikbaar, in mijn geval, in de IJssellijn: WOP tracks, PGR scenery, Wilburg Graphics
en zoals ik schreef zal ik missend rollend Nederlands materieel hebben (ik hoef ook niet elke trein).

Voor TS Classic hoef je in elk geval ook niet de nieuwste hardware te hebben (ook niet voor Simrail, en TS World). Ik heb voor een paar honderd euro een GTX 1080ti gekocht, dat is ruim boven de aanbevolen vereisten:).

HeroicNonsense
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 apr 2020, 13:46
3
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door HeroicNonsense »

TS Classic is inderdaad de simulator bij uitstek als je Nederlandse treinen en Nederlandse routes wil rijden.

Train Sim World 3 (van dezelfde makers als TS Classic) is moderner en grafisch aanzienlijk indrukwekkender dan TS Classic, maar daar zijn geen Nederlandse routes en treinen* voor te krijgen.

De alternatieven (SimRail, Train Life en TrainZ) zijn wel hele leuke games, maar aanzienlijk minder realistisch dan TS Classic en Train Sim World. En ook daarvoor geldt dat er geen Nederlandse routes en treinen voor zijn.



*ja, de ICE3M, de Class (2)66 en de BR204 die ook in Nederland rijden, maar dat is wel vergezocht

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door Marklin »

En nog een gegeven waar ik sowieso al op afhaak is dat je bij Train Sim World 3 niet kunt bouwen van bijv. routes en is het alleen rijden.
Moet wel gezegd voor de niet bouwers is het wel mooi rijden enz. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
joukie
Afbeelding

Prettige reis

k_j_k
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door k_j_k »

Ik was nog vergeten toe te voegen, dat naast de diverse routes en rollend materieel ook nog twee 'addons' worden aanbevolen om TS Classic grafisch te verbeteren. TS Classic is immers een spel dat al jaren oud is, updates krijgt, maar in tegenstelling tot TS World, Simrail een oudere grafische machine gebruikt en geen dynamisch weer heeft. Voor wat dat laatste betreft is er een verbetering die bij diverse routes aanbevolen wordt
https://www.armstrongpowerhouse.com/ind ... uct_id=197

Daarnaast is er ook RW Enhancer waarmee diverse grafische verbeteringen zijn in te stellen, drie versies oplopend in prijs, RW Enhancer (pro), en versie 2. Ik ben zelf nog niet bekend met deze updates en welke combinatie het meest interessant/waar voor je geld is.
https://www.rwcentral.com/store/product/4-rw-enhancer/

Gebruikersavatar
SkylinesBuilder
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 nov 2021, 14:36
2
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door SkylinesBuilder »

Het Sky & Weather Enhancement Pack van AP is het naar mijn menig zeker waard. Dit pakket geeft je een serie weertypes die er een stuk beter uitzien dan de meegeleverde bij veel routes en het basisspel. Het moet dan wel door de scenariomaker toegepast zijn op hun scenario (of je moet het zelf toevoegen), anders zie je het alsnog niet. En het is wel zo dat het weer een aankoop van £11.99 is, dus bedenk eerst goed of het voor jouw waard is.
Je kan deze add-ons ook op youtube vinden en ze bekijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door Aeolus »

k_j_k schreef:
13 dec 2022, 21:15
Ik was nog vergeten toe te voegen, dat naast de diverse routes en rollend materieel ook nog twee 'addons' worden aanbevolen om TS Classic grafisch te verbeteren. TS Classic is immers een spel dat al jaren oud is, updates krijgt, maar in tegenstelling tot TS World, Simrail een oudere grafische machine gebruikt en geen dynamisch weer heeft. Voor wat dat laatste betreft is er een verbetering die bij diverse routes aanbevolen wordt
https://www.armstrongpowerhouse.com/ind ... uct_id=197

Daarnaast is er ook RW Enhancer waarmee diverse grafische verbeteringen zijn in te stellen, drie versies oplopend in prijs, RW Enhancer (pro), en versie 2. Ik ben zelf nog niet bekend met deze updates en welke combinatie het meest interessant/waar voor je geld is.
https://www.rwcentral.com/store/product/4-rw-enhancer/
Ik loop er met TS eigenlijk nogal tegenaan dat ik scenario's in het donker eigenlijk onspeelbaar vind. Ik kan hooguit een paar meter voor me uit zien, maar daarna tast ik letterlijk in het duister. Komt duidelijk niet overeen met hoe het zicht IRL is. In de meeste tunnels is dat overigens niet anders. Zijn het een van bovenstaande pakketten die daar iets aan kunnen doen? en helpt het echt aanzienlijk?

Dutchbirdie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2022, 16:47
1
Locatie: Sappemeer
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door Dutchbirdie »

Moi,

Bedankt voor de tot nu toe geplaatste reacties. Het bevestigd een beetje mijn idee wat ik al had. zal binnenkort TSclassic aanschaffen (wellicht in een aanbiedingsperiode) en wat gaan experimenteren.
Nogmaals dank. :thumbsup:

Gebruikersavatar
BertTrain
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:30
3
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 253 keren
Ontvangen waarderingen: 740 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door BertTrain »

Aeolus schreef:
16 dec 2022, 09:32


Ik loop er met TS eigenlijk nogal tegenaan dat ik scenario's in het donker eigenlijk onspeelbaar vind. Ik kan hooguit een paar meter voor me uit zien, maar daarna tast ik letterlijk in het duister. Komt duidelijk niet overeen met hoe het zicht IRL is. In de meeste tunnels is dat overigens niet anders. Zijn het een van bovenstaande pakketten die daar iets aan kunnen doen? en helpt het echt aanzienlijk?
Probeer eens bij instellingen wat met Contrast en Brightness te spelen dat kan zorgen dat het wat minder donker wordt.
Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht:
Aeolus
Bouwer van route "Heuvelland" en "Spoorlijnen Zuid Limburg"

k_j_k
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
1
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Ik ben nieuw in Train Simulator

Bericht door k_j_k »

Nog een laatste advies, in het bijzonder als je dus in Nederlandse routes geinteresseerd bent. Welke versie van TS je ook kiest, je hebt altijd aanvullende routes nodig voor de assets, maar de Duitse editie (is ook in het Engels) heeft de route Frankfurt-Koblenz meegeleverd, en hierin zit ook de Flirt 3 van Christrains. Op de website van Christrains onder support ergens zijn de diverse Nederlandse repaints gratis te downloaden, en hiermee hoef je dus de Flirt 3 niet meer apart te kopen, al kun je 'm altijd vervangen door wat anders, met LocoSwap neem ik aan.

En je zult wel gezien hebben dat je nog een dag hebt om bij Christrains je slag te slaan :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”