Nieuwkomer bij TS Classic

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Plaats reactie
Morgan Bateson
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 15:04
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Morgan Bateson »

Hallo allemaal,

Ik ben (in een grijs verleden) conducteur geweest bij de NS en behalve dat ik al games zoals Transport Fever 1 & 2 heb met bijbehorende mods voor NL treinen leek het me leuk om eens in Train Simulator Classic te duiken en te zien of dat een leuke sim is.

Terwijl zat ik al met een schuin oog naar Christrains te kijken en zag voor mij bekend materieel. Uiteindelijk, als ik de basis van het spel een beetje snap wil ik uiteraard het liefste eens met NL materieel gaan rijden.

Nu zat ik alvast even "droog" te oefenen en eens uit te dokteren welke Add-Ons en zo ik nog nodig zou hebben. Toen viel mij 1 ding op, als ik kijk naar Mat 64 en daarbij een route / scenario wil kom ik uiteindelijk uit bij 't Hart van Nederland V1.8 (bijvoorbeeld).

Wanneer ik eens rustig die handleiding door zit te nemen dan valt mij iets op, naast het model bij Christrains, de route en het 'verplichte' European Community Asset pack, staan er in de handleiding zo'n 70 links naar bestanden die gedownload moeten worden.

Ik dacht laat ik ze alvast downloaden, maar had nog niet gezien dat het er 70 waren, en toen ik een eindje op weg was (en hier en daar een dode link tegen kwam) zakte de moed me even in de schoenen toen ik merkte dat het er dus 70 waren.

Nu ben ik echt niet onbekend met mods (b.v. speel ik graag KSP, Kerbal Space Program) en ook daar heb je soms veel mods nodig die weer afhankelijk zijn van andere. Maar daar zijn tools voor, b.v. CKAN. Dat helpt om mods die een depency hebben met andere mods / add-ons automatisch binnen te halen.

De vraag is dus eigenlijk eenvoudig, moet je daadwerkelijk elke link afzonderlijk downloaden (en installeren) en zijn daar geen '1-click' oplossingen voor zodat je alle files die dependencies hebben automatisch mee krijgt ?

Hartelijke groet,

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Aeolus »

Hallo Morgan,

Welkom, en om maar even gelijk met de deur in huis te vallen: nee, helaas is er geen 1-click oplossing en zul je echt alles afzonderlijk moeten downloaden en installeren. Ja, dat is drama en chaos en vervelend, maar het voordeel is uiteindelijk wel dat als je er even voor gaat zitten en je installeert het allemaal, je uiteindelijk voor overige Nederlandse routes minder hoeft te installeren omdat de meeste dingen dan al geinstalleerd zijn.

Ja, het is allemaal enorm omslachtig en tijdrovend, maar als je het eenmaal toch voor elkaar hebt dan krijg je er veel voor terug, want de kwaliteit van de (gratis!) Nederlandse routes is vaak nog beter dan die van de routes waarvoor je je portemonnee moet trekken, en buiten dat, in eigen land rijden is toch veel leuker dan in andere landen.
Deze gebruikers waarderen Aeolus voor dit bericht:
Frison

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Wadlopertje »

De gratis routes van Nederland zijn door mensen gemaakt die er echt al járen mee bezig zijn. Naast dat ook de objecten bouwers dit belangeloos doen overigens.
Als je dat in het achterhoofd houdt, dan is het downloaden een makkie 😊
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht:
Frison

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Frison »

Ja, het is wel veel werk en met name de wat oudere routes zijn complex om kompleet te ktijgen, veelal door verwijderde en of vervallen objecten.

Daarom zou een gezamelijke beheerde opslag wenselijk zijn die dan natuurlijk zorg draagt voor werkende download links. Ook een verbod op verwijderen als een object eenmaal in dat beheer geplaatst is instellen is belangrijk, anders schiet je er nog niets mee op. :thinking:

Tenslotte dan de routebouwers er van overtuigen alleen materiaal uit dat beheer te gebruiken, en het probleem is opgelost. :joy:

En tot die tijd?

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Marklin »

Tsja, een eerste NL route vergt nu eenmaal veel downloads en is even doorbijten, maar als je die eenmaal compleet hebt ben je een heel eind op weg voor de rest van de routes.
En '1-click' oplossingen zijn daar niet voor waar al eens vaker om gevraagd is vanwege diverse redenen zoals Providers die daar geen toestemming voor geven en hun producten in eigen beheer willen houden.
Er zijn gaandeweg trouwens wel verbeteringen gekomen wat het al makkelijker maakt, denk dan aan de vele pakketten van Providers en is op zich al '1-click' oplossing. :hugging:
Afijn, je zal er even voor moeten gaan zitten om tenslotte tot een goed eindresultaat te komen. :stuck_out_tongue:

Ps. mocht je een niet werkende link tegen komen meld dit dan welke dat is!
Afbeelding

Prettige reis

Morgan Bateson
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 15:04
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Morgan Bateson »

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Het is logisch dat men geen '1-click' oplossing wil. Alle problemen die eruit voort vloeien omdat het niet werkt komen dan in eerste instantie ook op de nek van de ontwikkelaars van de diverse add-ons. En als die dan na enige uitzoekwerk ontdekken dat het helemaal niet aan hun lag, maar aan een bug in de 1-click oplossing tja... Het geeft hun dan dus nog meer werk.

Dat neemt niet weg dat je zelf natuurlijk een scriptje kan maken waarin je 3 waardes zet, omschrijving, de url van de add-on en de plek waar de uitgepakte add-on moet komen. Dat is vrij eenvoudig te maken maar ja het up2date houden van dat script hangt af van vrijwilligers die op basis van comments die ze terug krijgen de urls en paden moeten aanpassen.

Als ik me niet vergis kwam ik ook een add-on tegen die afhankelijk was weer van een andere add-on. Het is allemaal keurig beschreven maar het maakte dat ik het even niet overzag. 1 van de redenen helaas ook dat ik zelf zo'n scriptje niet (meer) kan maken en 1 van de redenen waarom ik helaas ook arbeidsongeschikt ben geworden.

Hoe zeer ik ook het werk van bouwers waardeer (!!!) die het dan ook weer gratis ter beschikking stellen (en ik heb in het verleden dan ook vaak aan dergelijke bouwers gedoneerd) het neemt niet weg dat installeren dan wel een makkie wordt. Niet voor mij helaas.

Voor nu kies ik er dan even voor om 'zonder' NS-treinen te spelen. Ik ga eerst maar eens alle ins&outs van TS leren. Dan zeggen die mappen en de bedoelingen ook meer, en wellicht is het dan wat minder onoverzichtelijk voor me.

Misschien dat er nog eens iemand het op zich neemt en een betaalde tool maakt, waarvan de opbrengst mede ten goede komt aan de add-on makers die meewerken om hun add-on daarin te plaatsen...

Gebruikersavatar
Rob_zeeland
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2020, 07:54
3
Gegeven waarderingen: 133 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Rob_zeeland »

je zou kunnen overwegen om hier eens te kijken.

https://wilburgraphics.com/en/dlc_route_setr.html

hier is ook wel NL materiaal te verkrijgen (gratis)

verder is er ook een NL payware route, dan hoef je niks apart te downloaden maar zit alles in 1

Morgan Bateson
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 15:04
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Morgan Bateson »

Rob_zeeland schreef:
30 mei 2023, 12:21
je zou kunnen overwegen om hier eens te kijken.

https://wilburgraphics.com/en/dlc_route_setr.html

hier is ook wel NL materiaal te verkrijgen (gratis)

verder is er ook een NL payware route, dan hoef je niks apart te downloaden maar zit alles in 1
Als ik de site van Wilbur Graphics bekijk, dan is er een soort NL route ("niet echt bestaand") waarbij je Mat 64 van Christrains nodig hebt en ELAP ? Dat lijkt zo te zien het enige wat nodig is om die route te rijden ?

Dat lijkt me dus vrij eenvoudig om eens mee te beginnen. De NL-payware route is dat ook daar of vind ik die hier ?

Gebruikersavatar
Rob_zeeland
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2020, 07:54
3
Gegeven waarderingen: 133 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Rob_zeeland »

deze kan je hier vinden.

https://simtogether.com/store/product/8 ... r-de-game/

voor een starter is dit prima. je heb dan ook gelijk wat nl treinen van Christrains.
Deze gebruikers waarderen Rob_zeeland voor dit bericht:
Morgan Bateson

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Marklin »

Bij het bovenstaande moet je tevens ELAP er extra bij kopen wat daar ook beschreven staat maar menigeen daar achteraf mee de mist ingaat.
Als je geduld kan opbrengen wacht dan een Steam korting sale af wat regelmatig voorbij komt en kan je zo 50% besparen.
En nog een gegeven voor oa. 't HvN waar je deze Payware Add-on nodig hebt voor de objecten, en daar zit de ELAP add-on in, ofwel 2 vliegen in een klap en hoef je deze niet los te kopen! :hugging:
En zo zijn er meer van dit soort voorbeelden die je ff moet weten, dus koop niet klakkeloos add-ons zonder eerst wat te vergelijken bij Steam.

Ps. heb je DIT nog meegekregen?, deze add-ons zijn tot 2 juni gratis! :hugging:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Morgan Bateson
Afbeelding

Prettige reis

Morgan Bateson
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 15:04
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Morgan Bateson »

Thanks! En ja, die had ik nog meegekregen ja! Ok, dan zal ik die Payware Add-On even checken als daar ook ELAP in zit is inderdaad handig.


Rob_zeeland schreef:
30 mei 2023, 13:05
deze kan je hier vinden.

https://simtogether.com/store/product/8 ... r-de-game/

voor een starter is dit prima. je heb dan ook gelijk wat nl treinen van Christrains.
Oké, bedankt!

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Marklin »

Morgan Bateson schreef:
30 mei 2023, 16:51
Ok, dan zal ik die Payware Add-On even checken als daar ook ELAP in zit is inderdaad handig.
Neem daarvoor eens een kijkje in dit Topic in welke route add-ons de ELAP & ULAP, APStation plus RSDL Foilage pack inzitten. (die laatste is niet los verkrijgbaar maar veel gebruikt)
Afbeelding

Prettige reis

Evert66
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2020, 19:47
3
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 110 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Nieuwkomer bij TS Classic

Bericht door Evert66 »

Hallo Morgan, welkom bij Train Simulator! Als tip kan ik je TS tools aanbevelen.
TS tools is een handig freeware programma als je assets aan het verzamelen bent voor een route. Dit programma heeft veel handige hulpmiddelen in zich, waaronder een controle functie per route of je alle benodigde assets hebt.
TS tools is te downloaden op DutchSims: viewtopic.php?f=55&t=69

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”