Eerste route installatie ervaring

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Lupin
1
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Eerste route installatie ervaring

Bericht door Lupin »

Dit is mijn eerste route die ik aan het installeren ben en na een keer opgestart te hebben werkt het voor geen meter :stuck_out_tongue:
Rij consists errors kan dan alleen maar naar editor of afsluiten. Ook mis ik blijkbaar een rijtje aan assets daar het spoort en paar andere dingen ook niet geladen wordt.

Nog maar eens rustig door de waslijst aan benodigdheden/downloads gaan, blijkbaar een of meerdere downloads gemist.

Misschien komt het door mijn onervarenheid met TSC (wel veel ervaring met mods voor andere games) maar ik vind dat het wel snel onoverzichtelijk wordt.
Voor deze route heb je een waslijst met downloads. Wanneer je dan later een andere route ook wil installeren zit daar ook weer een waslijst aan downloads bij. Hoe houd je een beetje overzicht in wat je wel al dan niet al gedownload/geïnstalleerd hebt en welke versie daarvan?

Ik ga nu weer van bovenaf aan beginnen maar regelmatig heeft een download die in de lijst staat op zichzelf ook weer een of meerdere dependencies. Op die manier heb je een situatie dat je een download voor een download voor een download hebt. Assets map staan nu ook vol met sub mappen waarin weer sub mappen zitten dus dat komt het overzicht ook niet echt ten goede.

Hoe gaan jullie om met het beheren en bijhouden van wat je wel al dan niet gedownload/geïnstalleerd hebt en welke versie daarvan?

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1485 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Re: Eerste route installatie ervaring

Bericht door Frison »

Probeer de zoekfunctie op het form eens zou ik zeggen. :wink:

Er is al zoveel over geschreven dat je daar al je antwoorden moet kunnen vinden.

Let ook even op het programma TSTools!

En verder? Het is geen spel maar een simulator, daar moet je veel tijd en geld insteken anders gaat het niet werken ben ik bang.
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Rob Jansen
Oprichter
5
Gegeven waarderingen: 205 keren
Ontvangen waarderingen: 338 keren

Bericht door Rob Jansen »

Als je vanuit de game een lijst van missing consist ziet, betekend dat je voor dat scenario niet alle benodigdheden hebt geïnstalleerd.
Mocht het een los scenario zijn die te downloaden is op DutchSims is deze getest op dat het functioneert en alle benodigdheden zijn benoemd op de download pagina.

Ook alle benodigdheden voor een route zijn nodig, je eerste route zal je veel moeten installeren.
Maar als je dan voor een tweede, derde of meer routes gaat, merk je dat je bijvoorbeeld de Steam DLC die je nodig hebt al in bezit hebt, Coha seinen al geïnstalleerd staan enz.
Dus het installeren wordt steeds makkelijker.

Inhoud van Assets mappen met meerdere submappen, dat klopt, dat is hoe de game de Assets gebruikt (en de maker in elkaar heeft gezet).

Versies en bijhouden nieuwe downloads:
- Steam, deze worden automatisch bijgewerkt mocht er ooit een update voor komen
- DutchSims, mocht er een nieuwere versie van de download zijn is de datum aangepast van het bericht of als opmerking bij de download, mocht die recenter zijn dat je herinnert dat je het pakket geïnstalleerd is, dan is er een update.

Vaak zie je voor Coha dat er wel berichten zijn aangemaakt op hun eigen forum en ook zal er hier/daar wel berichten zijn op ons forum erover.

Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker dan vroeger, toen had je nog niet kant en klare pakket die wij aanbieden en was het soms het internet afstruinen en zoeken :)

Wat Frison benoemd voor TS_Tools, die is inderdaad handig om te hebben, dan kun controleren per route en per scenario of je alle assets hebt.
Wel kan dat programma niet overweg met .AP bestanden dus die zullen als missend worden gemarkeerd maar als je ze opzoekt in je RailWorks map kun je ze wel vinden en weet je dat je die kan overslaan met controleren.
Oprichter van DutchSims en Content Creator.
Livestreams op Afbeelding Twitch en video's op Afbeelding YouTube.
Check mijn website voor meer informatie wanneer de streams zijn.

Lupin
1

Bericht door Lupin »

Mijn post was meer hardop nadenken en mijn eerste ervaring gevoelens.

Heb in het verleden vele uren gespendeerd aan het modden van Skyrim en TSC is toch heel iets anders.
Hoe het nu is met het modden van TSC doet mijn denken aan de begintijd van Skyrim, alle files direct "dumpen" in de spel map(pen) waardoor het snel een grote vergaarbak wordt wat de overzichtelijkheid niet tegoeden komt.

Langzaam maar zeker is er uniformiteit gekomen in de structuur van hoe een mod is gemaakt/verpakt en daardoor konden er ook mod managers gemaakt en gebruikt worden. Tegenwoordig is mod manager zo geavanceerd dat het gebruikt maakt van een virtueel bestandsysteem zodat je onbeperkt mods kan installeren/verwijderen/aanpassen zonder dat er ook maar 1 bestand in de spel map daadwerkelijk (over)schreven/bewerkt/verwijderd wordt.

Nu ben ik met modden van TSC bezig en wat dat betreft voelt het een beetje als 6 jaar terug in de tijd en weer gewoon bestanden uitpakken direct in de map(pen). Ik zat mijn dan een beetje hardop af te vragen waarom die "evolutie" erbij TSC nooit is gekomen.

Het gaat uiteraard allemaal goedkomen, wilde gewoon even mijn "reis" zover delen.
Deze gebruikers waarderen Lupin voor dit bericht:
Wadlopertje

Lupin
1

Bericht door Lupin »

Kleine update.

Ben gisteravond weer even paar uurtjes bezig geweest.

Kwam er al snel achter dat het opnieuw downloaden en installeren van een pakket 5x zo snel gaat dan in de assets map wroeten om te kijken of het wel al dan niet al geïnstalleerd is. Heb dus "gewoon" de hele lijst die genoemd wordt in de handleiding van de route opnieuw gedownload en geïnstalleerd.

Zover ik nu kan zien gaat het dubbel installeren gewoon goed en maakt het blijkbaar bij TSC ook niet uit in welke volgorde je paketten installeert.

Qua assets lijkt het nu allemaal te werken, geen dingen als missende sporen meer en dergelijke. TS-Tools ook gebruikt en zover ik het kan beoordelen zitten alle missende assets die deze rapporteert in de DLC's dus deze heb ik wel gewoon.

Volgende stap is kijken naar de consists.
Ik heb alle treinen van Christrains geïnstalleerd maar toch zie je in de menus bij bijvoorbeeld standaard mode of free roaming grijze vakjes bij de verschillende treinen. Denk dat ik kan van bepaalde treinen die specifieke repaints niet heb of iets dergelijks. Daar moet ik nog eens induiken. Bij de benodigdheden van het scenario staan alleen de Christrains dus moet nog eens kijken waarom ik dan toch niet alle treinen kan zien en waarom ik foutmelding krijg over missende treinen.

To be continued... :blush:
Deze gebruikers waarderen Lupin voor dit bericht:
Wadlopertje

Wadlopertje
5
Gegeven waarderingen: 2112 keren
Ontvangen waarderingen: 323 keren

Bericht door Wadlopertje »

Ik denk dat elk beginnende in Train Simulator 'even' zijn weg moet vinden. Het is inderdaad niet allemaal even makkelijk.
Toch kan ik uit ervaring zeggen, als je een eenmaal door hebt hoe het zit je er aan gewend raakt. Zeker wanneer je bedenkt dat er in een route en het maken van een object zoveel tijd gaat zitten dat alles installeren dan niets voorstelt, bij wijze van spreken he. Niet iedereen kan even makkelijk overweg met die dingen, dat weer ik ook wel.
Maar zo te zien lukt het jou heel goed. :smile:

Gelukkig is hier een hele bereidwillige community die je graag verder wilt helpen.
Dus bij vragen schroom niet deze te stellen en verder je ervaringen te delen hier.
Als nieuwkomers dit lezen zullen ze misschien herkenning vinden in je verhaal en zo opweg worden geholpen!

Lupin
1

Bericht door Lupin »

Gisteravond weer wat aan het rommelen geweest en ben weer wat verder.
Wat repaints geïnstalleerd en denk dat ik nu zo'n 90% van de treinen compleet heb die voorkomen in mijn geïnstalleerd route(s)/scenario's. Mis nu nog een versie van de MAT'64, ICE3 en een bepaalde repaint van de SLT

Ook een beetje met Locoswap bezig geweest.
Nog wel terughoudend geweest met iets vervangen omdat de lengtes van de trein niet overeenkomen. Op dit moment weet ik nog niet of dit iets uitmaakt en zou ja wat het dan uitmaakt.

Einde van de avond toch nog even een QD en scenario gedaan.
Tijdens QD kwam ik er al vrij snel achter dat ik nog wel de controls/keybinds ga aanpassen naar mijn persoonlijke voorkeur.

Scenario (IC 2452 naar Leiden Centraal) was op ~80% opeens klaar. Twee AI treinen op elkaar geklapt en daarmee scenario direct afgelopen... niet mijn schuld want ik was er niet eens in de buurt :stuck_out_tongue:

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2304 keren
Ontvangen waarderingen: 2732 keren

Bericht door Marklin »

Lupin schreef:
30 aug 2023, 09:20
Ook een beetje met Locoswap bezig geweest.
Nog wel terughoudend geweest met iets vervangen omdat de lengtes van de trein niet overeenkomen.....
De lengtes van loc en rijtuigen maakt niet veel uit, wat mogelijk wel kan uitmaken is de max. snelheid van bijv. een spelerstrein die dik onder de 140 km/u blijft wat op veel trajecten het geval is.
Dit kan gevolgen hebben omdat de tijden bij een dienstregeling scenario niet meer kloppen t.o.v. AI treinen en/of te laat bij een opdracht aankomen. :wink:
Afbeelding

Prettige reis!

Lupin
1

Bericht door Lupin »

Weer kleine update.
De scenario's die ik heb voor de route die ik heb geïnstalleerd zijn nu allemaal compleet en werken bijna allemaal zonder problemen.
Ik ga nog een aantal scenario's paar keer opnieuw rijden en wellicht nog wat scenario's toevoegen voor deze route.
Eerst maar eens wat gaan rijden voordat ik een nieuwe route ga installeren en de daarbij hordende assets/consists instalatie.
Frison schreef:
24 aug 2023, 11:45
En verder? Het is geen spel maar een simulator, daar moet je veel tijd en geld insteken anders gaat het niet werken ben ik bang.
Deze stelling ben ik het niet helemaal mee eens.
In de basis is dit gewoon een spel. Als TSC echt een simulator zou zijn of zich zou willen profileren als een echte simulator zou het qua physics vele malen realistischer moeten zijn (NS simulator) en zouden sommige handelingen en/of procedures niet zoveel versimpeld zijn.

Of het een simulator is of niet zoals ik eerder heb aangegeven toont de mod community van Skyrim aan hoe het ook kan, makkelijker en overzichtelijker.
je heb nu zip bestanden, RAR bestanden, .rwp bestanden, losse mappen en zelfs uitvoerbare bestanden (.exe) waar ook nog eens veiligheid risico's aan vast zitten.

Dan zit ik hardop na te denken waarom we als community niet beslissen dat alle mods in rwp formaat gedistribueerd wordt en dan als community een geavanceerde mod manager maken die goed en overzichtelijk met rwp files overweg kan.

Maar ja genoeg gepiept, ga zo weer eens een stukje rijden :blush:

Terug naar “Vragen”