Eindeloze OOM crashes
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
- Gegeven waarderingen: 7 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Eindeloze OOM crashes
Hallo allemaal,
De afgelopen maanden ben ik mij helemaal gaan verdiepen in de wereld van Train Simulator. Dat heeft veel plezier opgeleverd, maar eerlijk gezegd zorgen de hoeveelheid 'out of memory' crashes ervoor dat ik mijn speelplezier erg snel aan het kwijtraken ben. Inmiddels overweeg ik om er gewoon maar mee te stoppen, want het levert teveel irritatie op. Deze meldingen zijn natuurlijk, zoals te zien aan de duizenden berichten op internet, helaas meer regelmaat dan uitzondering. Ik heb al tientallen tips op het internet opgevolgd en gehoopt dat deze het probleem enigszins zouden oplossen, maar dat bleek een utopie te zijn. Ook de nieuwe update van Train Simulator heeft voor mij geen verbetering opgeleverd. Deze update heeft mijn performance enkel verslechterd (lagere FPS, haperend beeld), jammer want volgens mij ben ik daarin de enige...
De afgelopen tijd heb ik veel Quick Drive scenario's gebouwd met daarin AI-verkeer voor eigenlijk alle Nederlandse routes. Dit heb ik gedaan, zodat ik op elk tijdstip van de dag kan rijden met elk materieel tijdens elk seizoen en met alle weersomstandigheden. Bij het merendeel van de routes is dit succesvol geweest en heb ik geen problemen. Echter doen de problemen zich voornamelijk voor bij Noordoost Nederland, 't Hart van Nederland en 't Zuiden van Nederland.
Aangezien de OOM zo ontzettend lastig zijn, omdat je geen enkel idee hebt waar het probleem daadwerkelijk ligt, bouw ik een QD-scenario nu als volgt:
1: Eerst open ik een leeg, nieuwe QD-scenario en leg ik daarin het player path die ik wil volgen.
2: Deze sla ik eerst op en daarna test ik deze volledig om te controleren of daarin geen fouten zitten. Ik heb gemerkt dat dit soms ook een OOM kan geven.
3: Daarna begin ik met het toevoegen van AI-verkeer. Dit doe ik mondjesmaat en vaak stukje voor stukje op de route, zodat ik ook tussendoor weer kan testen of hierin geen fouten zitten (bijvoorbeeld crashes, teveel AI-verkeer, verkeerde paths e.d.).
4: Zo ga ik door totdat ik het volledige traject gevuld heb met AI-verkeer en deze test ik daarna weer volledig.
Wat nu ontzettend vervelend is, is dat ik eigenlijk al mijn gemaakte scenario's op deze manier succesvol heb doorgelopen. Deze heb ik dus gewoon kunnen rijden zonder het krijgen van OOM. Maar wat nu het vreemde is, is dat als ik het scenario op een later moment dan nogmaals open, dat ik toch wéér een OOM krijg. Zelfs scenario's die ik al vaker heb kunnen rijden, geven soms ineens ditzelfde probleem.
Soms helpt het dan om:
- TS opnieuw te starten.
- Het scenario te bewerken en toch nog wat AI-verkeer weg te halen.
- Het scenario te rijden met ander materieel.
- Eerst een ander (werkend) scenario te rijden en vervolgens het 'probleem scenario' te openen.
Dit helpt echter maar uitzonderlijk, want vaak krijg ik achter elkaar de OOM meldingen en heb ik dus eigenlijk alle uren/dagen/weken werk voor niets gedaan. Op deze manier heb ik sommige scenario's al meerdere malen opnieuw geprobeerd te maken. Het lijkt dan dus weer te werken, maar ook daarna heb ik weer hetzelfde probleem. De problemen doen zich onder andere voor bij trajecten als Groningen-Almere, Utrecht-Eindhoven en Utrecht-Nijmegen.
Een leeg QD-scenario rijden is natuurlijk helemaal niet zo realistisch en leuk, dus dat vind ik geen optie. Ik vind het vreemd dat ik bijvoorbeeld op een HSL-Zuid of Zuidwest Nederland het scenario wel flink kan vullen met AI zonder dat ik ook maar één OOM krijg.
Belangrijk om te vermelden is dat de computer set-up bij het spelen van TS elke keer precies hetzelfde is: alle andere programma's afgesloten, internetverbinding uit, viruscanner uit e.d. Alles om het geheugen te kunnen 'sparen'.
Mocht er iemand nog enig idee hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen, dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn!!!
De afgelopen maanden ben ik mij helemaal gaan verdiepen in de wereld van Train Simulator. Dat heeft veel plezier opgeleverd, maar eerlijk gezegd zorgen de hoeveelheid 'out of memory' crashes ervoor dat ik mijn speelplezier erg snel aan het kwijtraken ben. Inmiddels overweeg ik om er gewoon maar mee te stoppen, want het levert teveel irritatie op. Deze meldingen zijn natuurlijk, zoals te zien aan de duizenden berichten op internet, helaas meer regelmaat dan uitzondering. Ik heb al tientallen tips op het internet opgevolgd en gehoopt dat deze het probleem enigszins zouden oplossen, maar dat bleek een utopie te zijn. Ook de nieuwe update van Train Simulator heeft voor mij geen verbetering opgeleverd. Deze update heeft mijn performance enkel verslechterd (lagere FPS, haperend beeld), jammer want volgens mij ben ik daarin de enige...
De afgelopen tijd heb ik veel Quick Drive scenario's gebouwd met daarin AI-verkeer voor eigenlijk alle Nederlandse routes. Dit heb ik gedaan, zodat ik op elk tijdstip van de dag kan rijden met elk materieel tijdens elk seizoen en met alle weersomstandigheden. Bij het merendeel van de routes is dit succesvol geweest en heb ik geen problemen. Echter doen de problemen zich voornamelijk voor bij Noordoost Nederland, 't Hart van Nederland en 't Zuiden van Nederland.
Aangezien de OOM zo ontzettend lastig zijn, omdat je geen enkel idee hebt waar het probleem daadwerkelijk ligt, bouw ik een QD-scenario nu als volgt:
1: Eerst open ik een leeg, nieuwe QD-scenario en leg ik daarin het player path die ik wil volgen.
2: Deze sla ik eerst op en daarna test ik deze volledig om te controleren of daarin geen fouten zitten. Ik heb gemerkt dat dit soms ook een OOM kan geven.
3: Daarna begin ik met het toevoegen van AI-verkeer. Dit doe ik mondjesmaat en vaak stukje voor stukje op de route, zodat ik ook tussendoor weer kan testen of hierin geen fouten zitten (bijvoorbeeld crashes, teveel AI-verkeer, verkeerde paths e.d.).
4: Zo ga ik door totdat ik het volledige traject gevuld heb met AI-verkeer en deze test ik daarna weer volledig.
Wat nu ontzettend vervelend is, is dat ik eigenlijk al mijn gemaakte scenario's op deze manier succesvol heb doorgelopen. Deze heb ik dus gewoon kunnen rijden zonder het krijgen van OOM. Maar wat nu het vreemde is, is dat als ik het scenario op een later moment dan nogmaals open, dat ik toch wéér een OOM krijg. Zelfs scenario's die ik al vaker heb kunnen rijden, geven soms ineens ditzelfde probleem.
Soms helpt het dan om:
- TS opnieuw te starten.
- Het scenario te bewerken en toch nog wat AI-verkeer weg te halen.
- Het scenario te rijden met ander materieel.
- Eerst een ander (werkend) scenario te rijden en vervolgens het 'probleem scenario' te openen.
Dit helpt echter maar uitzonderlijk, want vaak krijg ik achter elkaar de OOM meldingen en heb ik dus eigenlijk alle uren/dagen/weken werk voor niets gedaan. Op deze manier heb ik sommige scenario's al meerdere malen opnieuw geprobeerd te maken. Het lijkt dan dus weer te werken, maar ook daarna heb ik weer hetzelfde probleem. De problemen doen zich onder andere voor bij trajecten als Groningen-Almere, Utrecht-Eindhoven en Utrecht-Nijmegen.
Een leeg QD-scenario rijden is natuurlijk helemaal niet zo realistisch en leuk, dus dat vind ik geen optie. Ik vind het vreemd dat ik bijvoorbeeld op een HSL-Zuid of Zuidwest Nederland het scenario wel flink kan vullen met AI zonder dat ik ook maar één OOM krijg.
Belangrijk om te vermelden is dat de computer set-up bij het spelen van TS elke keer precies hetzelfde is: alle andere programma's afgesloten, internetverbinding uit, viruscanner uit e.d. Alles om het geheugen te kunnen 'sparen'.
Mocht er iemand nog enig idee hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen, dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn!!!
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 13:59
- 4
- Locatie: Limburg
- Gegeven waarderingen: 83 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Heb je ooit wel eens je cache geleegd? Dit kun je vinden onder settings-> tools-> clear cache. Dat zou het enigzins moeten verhelpen en wat belangrijk is: na elk gespeeld scenario moet je TS opnieuw opstarten.
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 27 apr 2020, 23:16
- 4
- Gegeven waarderingen: 1108 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Je zou kunnen kijk of je beeldscherminstelling in TRC op Fullscreen staat en zo ja deze op Borderless zetten, dat helpt misschien ook.
Groeten, Hans.
Groeten, Hans.
-
- Berichten: 3684
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 2024 keren
- Ontvangen waarderingen: 2310 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
TRC welke game is dat?
Maar idd Fullscreen of Borderless kan het verschil maken afhankelijk waar je tussendoor mee bezig bent en aldaar over gesproken word al is het topic van aug 2021.![Knipogend gezicht :wink:](./images/smilies/ds_wink.png)
![Lachen :joy:](./images/smilies/ds_joy.png)
Maar idd Fullscreen of Borderless kan het verschil maken afhankelijk waar je tussendoor mee bezig bent en aldaar over gesproken word al is het topic van aug 2021.
![Knipogend gezicht :wink:](./images/smilies/ds_wink.png)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 12 mar 2024, 16:52
- Gegeven waarderingen: 7 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal ze hieronder allemaal beantwoorden:
@Danddddzzz; Dat heb ik inderdaad weleens gedaan. Volgens mij had dat destijds geen effect op de niet-werkende (dus crashende) scenario's, maar ik zal het vanaf vandaag standaard even doen. Ik wist niet dat ja na elk scenario het spel opnieuw moet starten, deze tip zal ik ook even meenemen. Overigens is het dus juist wel grappig dat ik soms na een ander scenario wel een 'probleem scenario' werkend krijg. Wondere wereld van simulatorgames![Lachen :)](./images/smilies/ds_smile.png)
@k_j_k: Windows 10 Pro, I5-4460, 8GB geheugen, AMD R9 280 Gaming 3G. Een verouderd systeem, ik weet het! Maar daarom was ik juist verbaasd dat ik op routes als Zuidwest-Nederland, HSL Zuid e.d. geen enkel probleem heb om deze te rijden, zelfs met veel verkeer. Sowieso haal ik op alle NL routes echt wel goede FPS voor zo'n systeem. Dat wil zeggen tussen de 30-40 FPS buiten de grote steden en daarbinnen rond de +20FPS (Utrecht CS, R'dam e.d.). Helaas op dit moment geen geld voor een upgrade.
@hanstreintje: Mijn instelling staat momenteel inderdaad op Borderless. Bij Fullscreen had ik vaak het probleem dat als ik bijvoorbeeld even op de Windows toets drukte om even wat anders op de pc te doen, hij direct crashte. Sindsdien is dat opgelost!
@Marklin: Ik zie dat de meningen verdeeld zijn, lastig!
Toevallig heb ik gisteravond bijvoorbeeld ineens weer wel op Noordoost NL van Groningen naar Zwolle kunnen rijden (met veel verkeer e.d.) zonder problemen. Het blijft dus elke keer weer duimen dat het werkt. Overigens had ik zojuist voor het eerst een OOM ('t Hart van NL, Harderwijk-Utrecht) tijdens het rijden van een scenario. Hiervoor had ik dit alleen bij het opstarten ervan. Hopelijk is dit geen blijvertje, want de 2e keer ging het zonder problemen goed tot het eindpunt![Lachen :)](./images/smilies/ds_smile.png)
@Danddddzzz; Dat heb ik inderdaad weleens gedaan. Volgens mij had dat destijds geen effect op de niet-werkende (dus crashende) scenario's, maar ik zal het vanaf vandaag standaard even doen. Ik wist niet dat ja na elk scenario het spel opnieuw moet starten, deze tip zal ik ook even meenemen. Overigens is het dus juist wel grappig dat ik soms na een ander scenario wel een 'probleem scenario' werkend krijg. Wondere wereld van simulatorgames
![Lachen :)](./images/smilies/ds_smile.png)
@k_j_k: Windows 10 Pro, I5-4460, 8GB geheugen, AMD R9 280 Gaming 3G. Een verouderd systeem, ik weet het! Maar daarom was ik juist verbaasd dat ik op routes als Zuidwest-Nederland, HSL Zuid e.d. geen enkel probleem heb om deze te rijden, zelfs met veel verkeer. Sowieso haal ik op alle NL routes echt wel goede FPS voor zo'n systeem. Dat wil zeggen tussen de 30-40 FPS buiten de grote steden en daarbinnen rond de +20FPS (Utrecht CS, R'dam e.d.). Helaas op dit moment geen geld voor een upgrade.
@hanstreintje: Mijn instelling staat momenteel inderdaad op Borderless. Bij Fullscreen had ik vaak het probleem dat als ik bijvoorbeeld even op de Windows toets drukte om even wat anders op de pc te doen, hij direct crashte. Sindsdien is dat opgelost!
@Marklin: Ik zie dat de meningen verdeeld zijn, lastig!
Toevallig heb ik gisteravond bijvoorbeeld ineens weer wel op Noordoost NL van Groningen naar Zwolle kunnen rijden (met veel verkeer e.d.) zonder problemen. Het blijft dus elke keer weer duimen dat het werkt. Overigens had ik zojuist voor het eerst een OOM ('t Hart van NL, Harderwijk-Utrecht) tijdens het rijden van een scenario. Hiervoor had ik dit alleen bij het opstarten ervan. Hopelijk is dit geen blijvertje, want de 2e keer ging het zonder problemen goed tot het eindpunt
![Lachen :)](./images/smilies/ds_smile.png)
-
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 117 keren
- Ontvangen waarderingen: 120 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Integriteit van Steam-bestanden geverifieerd? Is even wat werk (vooraf het beste een backup maken van de Asset en Content mappen) maar dat heeft bij mij de problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. De huidige versie van TS is, mits correct geïnstalleerd op een voldoende krachtige pc, uitermate stabiel.
Wel kun je bij het opstarten van zware scenarios nog steeds OOMs krijgen. Als dit gebeurt eerst een laadhulpscenario starten (een simpel scenario met slechts één trein), afsluiten en dan (zonder TS zelf af te sluiten) het gewenste scenario starten. In veel gevallen lukt het dan wel. Anders grafische instellingen naar beneden.
Wel kun je bij het opstarten van zware scenarios nog steeds OOMs krijgen. Als dit gebeurt eerst een laadhulpscenario starten (een simpel scenario met slechts één trein), afsluiten en dan (zonder TS zelf af te sluiten) het gewenste scenario starten. In veel gevallen lukt het dan wel. Anders grafische instellingen naar beneden.
Dat is exact dit laadhulpprincipe. Dit heeft met lastig op te lossen bugs in de TS-geheugentoewijzing te maken. DTG doet momenteel nog een poging om deze te verhelpen.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
- 3
- Gegeven waarderingen: 192 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
8 GB RAM is wel heel weinig geheugen. Verbaasd me dat je TSC daarmee draaiend krijgt, zeker met veel AI.
-
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 117 keren
- Ontvangen waarderingen: 120 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
8 GB is inderdaad niet veel, maar zeker ook niet slecht. Om een voorbeeld te geven: AP raadt voor het recent uitgekomen MML enhancement pack, toch een zeer gedetailleerde route, minimaal 6 GB aan (en mininaal 8 GB om redelijke FPSen in stedelijke gebieden te krijgen). Als er verder geen andere applicaties open staan moet je met 8 GB toch een heel eind kunnen komen.
- Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
- jackytrain
-
- Berichten: 3684
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 2024 keren
- Ontvangen waarderingen: 2310 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Wellicht weet/doe je het volgende al, maar in de route en scenario editor regelmatig opslaan met F2 kan ook geen kwaad, mocht je onverhoopt een OOM krijgen dan is iig niet alles verloren wat gedaan is.
Tevens tijdens het rijden tussendoor met F2 opslaan is een optie, dan kun je na een dump bij het opgeslagen punt (resume) verder rijden en hoef je niet van vooraf aan te beginnen.
Trouwens mocht je na opslaan het scenario wijzigen dan ben je het resume punt kwijt.
Tevens tijdens het rijden tussendoor met F2 opslaan is een optie, dan kun je na een dump bij het opgeslagen punt (resume) verder rijden en hoef je niet van vooraf aan te beginnen.
Trouwens mocht je na opslaan het scenario wijzigen dan ben je het resume punt kwijt.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 26 feb 2021, 14:34
- 3
- Gegeven waarderingen: 192 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Tegenwoordig geeft de OOM melding vaak aan waar het fout gaat (staat in hoofdletters, b.v. LOADING). Misschien dat je dat meer inzicht in de reden van de OOM geeft. Is dat steeds hetzelfde of dan weer dit en dan weer dat.
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 197 keren
- Ontvangen waarderingen: 1260 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Mijn systeem, waar ik naast de Sim ook 3d en grafische software op draai, is ook oud. I5 2500K niet overclocked, Sabertooth P67 moederbord, 16 GB geheugen, Win10 Home. Een paar jaar geleden 2 sticks van 4 GB bijgeplaatst en sindsdien werk alles toch veel soepeler. Zo'n grote investering is wat extra geheugen niet.
Volgend jaar moeten toch een hele hoop mensen aan een nieuwe pc omdat dan de "end of life" van Win 10 eraan komt. Win11 zal op een hoop "oude" pc's niet te installeren zijn.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 12 sep 2022, 17:11
- 1
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
2 x 4 GB DDR3 zijn de kosten niet. Je moet dus wel letten op geheugen dat dezelfde klokfrequentie en bij voorkeur ook dezelfde timings heeft. Ik heb zelf twee sticks dual channel geheugen, altijd twee of vier sticks geheugen en ook dual channel (per stick) bij voorkeur.
Even snel gevonden:
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... 296805dc65
Wat betreft Windows 10, je kunt het in principe blijven gebruiken totdat het niet meer wordt ondersteund door applicaties, bijv. Steam of er geen updates meer worden geleverd voor je browser. Al is twee of drie, vier browsers gebruiken altijd aanbevolen om privacy redenen. Google specifieke zaken (met je Google ID) doe je op Chrome, en niet op een andere browser. Ik ben wat privacy gericht.
Een bedrijf moet wel de laatste patches hebben, maar voor een particulier is dat niet zo kritisch aangezien de kans klein is dat je 'gehackt' wordt (als het een zogeheten zero-day is helpt de laatste patch toch niet). Uiteraard je verstand gebruiken met aanhangsels van onbekenden.
Verder gebruik geen virusscanners of andere applicaties die cpu kracht en geheugen gebruiken. Ik heb zelf een versie van Windows 10 pro waar ik met behulp van ntlite zaken uit verwijder die ik niet nodig heb; Windows Cortana is een voorbeeld, maar er is meer overbodige rommel. Processen die ik niet nodig heb hoeven niet opgestart te worden, is efficienter (in Services App).
Als ik mijn pc opstart heb ik in de Task Manager -> Performance 105 processen, en gebruik 3,7 GB voor Windows + paar kleine applicaties.
Even snel gevonden:
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... 296805dc65
Wat betreft Windows 10, je kunt het in principe blijven gebruiken totdat het niet meer wordt ondersteund door applicaties, bijv. Steam of er geen updates meer worden geleverd voor je browser. Al is twee of drie, vier browsers gebruiken altijd aanbevolen om privacy redenen. Google specifieke zaken (met je Google ID) doe je op Chrome, en niet op een andere browser. Ik ben wat privacy gericht.
Een bedrijf moet wel de laatste patches hebben, maar voor een particulier is dat niet zo kritisch aangezien de kans klein is dat je 'gehackt' wordt (als het een zogeheten zero-day is helpt de laatste patch toch niet). Uiteraard je verstand gebruiken met aanhangsels van onbekenden.
Verder gebruik geen virusscanners of andere applicaties die cpu kracht en geheugen gebruiken. Ik heb zelf een versie van Windows 10 pro waar ik met behulp van ntlite zaken uit verwijder die ik niet nodig heb; Windows Cortana is een voorbeeld, maar er is meer overbodige rommel. Processen die ik niet nodig heb hoeven niet opgestart te worden, is efficienter (in Services App).
Als ik mijn pc opstart heb ik in de Task Manager -> Performance 105 processen, en gebruik 3,7 GB voor Windows + paar kleine applicaties.
-
- Berichten: 2945
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1347 keren
- Ontvangen waarderingen: 8338 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Windows 11 is heel simpel ook op een oud systeem zonder TMP te installeren, maar het moet natuurlijk wel een beetje redelijk systeem zijn.Marc D. schreef: ↑08 jun 2024, 17:17Mijn systeem, waar ik naast de Sim ook 3d en grafische software op draai, is ook oud. I5 2500K niet overclocked, Sabertooth P67 moederbord, 16 GB geheugen, Win10 Home. Een paar jaar geleden 2 sticks van 4 GB bijgeplaatst en sindsdien werk alles toch veel soepeler. Zo'n grote investering is wat extra geheugen niet.
Volgend jaar moeten toch een hele hoop mensen aan een nieuwe pc omdat dan de "end of life" van Win 10 eraan komt. Win11 zal op een hoop "oude" pc's niet te installeren zijn.
![Knipogend gezicht :wink:](./images/smilies/ds_wink.png)
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 197 keren
- Ontvangen waarderingen: 1260 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Heel simpel voor sommigen, moeilijk of zelf onmogelijk voor anderen. Bij Windows updates heb ik onderstaand schermpje ![Afbeelding](https://dutchsims.nl/ext/dmzx/imageupload/img-files/1074/ba4517b/3368e14/7bfdf3f10d595fdc89f937ad9ed76e0a.jpg)
Verder zoeken bij microsofties staat de I5 2500K er niet bij en die van Nando1991 waarschijnlijk ook niet.
![Afbeelding](https://dutchsims.nl/ext/dmzx/imageupload/img-files/1074/ba4517b/3368e14/7bfdf3f10d595fdc89f937ad9ed76e0a.jpg)
Verder zoeken bij microsofties staat de I5 2500K er niet bij en die van Nando1991 waarschijnlijk ook niet.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 16:01
- 4
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eindeloze OOM crashes
Hoi Nando1991,
Ik gebruik TS eigenlijk op precies dezelfde manier als jij (zelf QD's voor Nederlandse routes met AI verkeer maken), en ik geloof dat we daar verder vrij uniek in zijn, haha. Het is een pijnlijk proces met veel geduld, nog veel meer OOM's en nóg weer meer frustratie inderdaad.
Recent ben ik voor de nieuwe versie van HvnL bezig geweest, en zelfs zónder AI verkeer te plaatsen kreeg ik daar al OOM's als ik een QD (met dus alleen een spelerstrein en wat opgesteld materieel) vanaf bijvoorbeeld Ut en Amf startte (Weesp, Hilversum, Apeldoorn en Alphen werkten prima). Wat iig voor Utrecht de oplossing leek, was er voor zorgen dat het QD scenariomarker vlak naast de spawn voor de player train zat. Misschien kun je daar iets mee? Ik moet nog onderzoeken of dit ook de oplossing is voor andere QD's die bij mij regelmatig crashen bij het opstarten. Meer dan eens is het ook een AI trein waar de TS dispatcher gewoon níet mee overweg kon...
Wat ook mee lijkt te spelen: HvnL en NONL zijn natuurlijk *gigantische* routes (waarvoor een heel hartelijk dank aan de makers!!), waarna wij vervolgens ook nog eens het maximale gaan vragen van TS door ze vol met dingen naar onze wens te gooien... Ik denk dat dat daarin deels de verklaring schuilt dat het op 'kleinere' routes makkelijker lijkt te gaan.
Houd moed zou ik willen zeggen, been there done that, haha!
Youri
Ik gebruik TS eigenlijk op precies dezelfde manier als jij (zelf QD's voor Nederlandse routes met AI verkeer maken), en ik geloof dat we daar verder vrij uniek in zijn, haha. Het is een pijnlijk proces met veel geduld, nog veel meer OOM's en nóg weer meer frustratie inderdaad.
Recent ben ik voor de nieuwe versie van HvnL bezig geweest, en zelfs zónder AI verkeer te plaatsen kreeg ik daar al OOM's als ik een QD (met dus alleen een spelerstrein en wat opgesteld materieel) vanaf bijvoorbeeld Ut en Amf startte (Weesp, Hilversum, Apeldoorn en Alphen werkten prima). Wat iig voor Utrecht de oplossing leek, was er voor zorgen dat het QD scenariomarker vlak naast de spawn voor de player train zat. Misschien kun je daar iets mee? Ik moet nog onderzoeken of dit ook de oplossing is voor andere QD's die bij mij regelmatig crashen bij het opstarten. Meer dan eens is het ook een AI trein waar de TS dispatcher gewoon níet mee overweg kon...
Wat ook mee lijkt te spelen: HvnL en NONL zijn natuurlijk *gigantische* routes (waarvoor een heel hartelijk dank aan de makers!!), waarna wij vervolgens ook nog eens het maximale gaan vragen van TS door ze vol met dingen naar onze wens te gooien... Ik denk dat dat daarin deels de verklaring schuilt dat het op 'kleinere' routes makkelijker lijkt te gaan.
Houd moed zou ik willen zeggen, been there done that, haha!
Youri
-
- Berichten: 2945
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1347 keren
- Ontvangen waarderingen: 8338 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Google is je vriend.
![Knipogend gezicht :wink:](./images/smilies/ds_wink.png)
Een PM mag ook als je er echt aan wil beginnen.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 3684
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 2024 keren
- Ontvangen waarderingen: 2310 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Hoe of jij dan te werk gaat weet ik niet maar ik heb standaard QD scenario's in 't HvNL zitten met alleen een playerspawn marker en ben nog nooit tegen OOM's aangelopen en (gelukkig) nog niemand over gehoord zover ik weet.
Kortom waarom jij wel en ik geen OOM's ....?
![Denkend gezicht :thinking:](./images/smilies/ds_thinking.png)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 16:01
- 4
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eindeloze OOM crashes
Dat is een goede vraag Marklin, ik kan het niet goed verklaren helaas.
Mogelijk heb jij dan dus wel al het QD scenariomarker op de grotere stations vlak in de buurt liggen van waar de player spawn marker ook staat? Ik denk (en hoop vooral) dat dat mijn probleem is. Ik heb voor mijn QD's eerst de opstelterreinen van Amf (en Ut) gevuld met consist spawn markers, en de QD scenariomarker ligt in Baarn (ik begon namelijk met de paden voor IC140/1600 en SPR 5800, dus dat leek me lekker centraal). Er liggen dan dus in dat QD scenario Player spawns in Wp, Hvs, Amf en Apd. Die van Wp, Hvs en Apd werken allemaal prima zoals ze bedoeld zijn, voor Amf werken ze allemaal niet (OOM's bij het inladen van een scenario).
Ik kwam hetzelfde probleem tegen toen ik de players spawns voor Ut en Apn plaatste (in een clone van het QD scenario met alleen de opstelterreinen consist spawns, dus verder zonder player spawns) voor SPR 8800. Apn werkte prima, Ut gaf OOM's. Die OOM kwam dan op (wat leek) de allerlaatste seconde van het inladen van het scenario. Ik kreeg daardoor het onderbuikgevoel dat TS het moeilijk kreeg met het verplaatsen van de scenariomarker (Baarn) naar de player spawn (Ut spoor 20). Ik heb toen die specifieke QD scenario marker handmatig versleept van Baarn naar Utrecht (wat een werk, geen idee of dit slimmer kon, haha), waarna het OOM inlaad-issue verdwenen was! ... Ik moet dit nog reproduceren voor Amf, mogelijk is dat daar ook de oplossing.
Dat brengt me dus nog bij deze off-topic vraag: is er een mogelijkheid om een scenario marker efficiënt van plaats te veranderen in de editor, bijv. met coördinaten? Of moet ik idd echt slepen als ik dit verder wil testen...
Mogelijk heb jij dan dus wel al het QD scenariomarker op de grotere stations vlak in de buurt liggen van waar de player spawn marker ook staat? Ik denk (en hoop vooral) dat dat mijn probleem is. Ik heb voor mijn QD's eerst de opstelterreinen van Amf (en Ut) gevuld met consist spawn markers, en de QD scenariomarker ligt in Baarn (ik begon namelijk met de paden voor IC140/1600 en SPR 5800, dus dat leek me lekker centraal). Er liggen dan dus in dat QD scenario Player spawns in Wp, Hvs, Amf en Apd. Die van Wp, Hvs en Apd werken allemaal prima zoals ze bedoeld zijn, voor Amf werken ze allemaal niet (OOM's bij het inladen van een scenario).
Ik kwam hetzelfde probleem tegen toen ik de players spawns voor Ut en Apn plaatste (in een clone van het QD scenario met alleen de opstelterreinen consist spawns, dus verder zonder player spawns) voor SPR 8800. Apn werkte prima, Ut gaf OOM's. Die OOM kwam dan op (wat leek) de allerlaatste seconde van het inladen van het scenario. Ik kreeg daardoor het onderbuikgevoel dat TS het moeilijk kreeg met het verplaatsen van de scenariomarker (Baarn) naar de player spawn (Ut spoor 20). Ik heb toen die specifieke QD scenario marker handmatig versleept van Baarn naar Utrecht (wat een werk, geen idee of dit slimmer kon, haha), waarna het OOM inlaad-issue verdwenen was! ... Ik moet dit nog reproduceren voor Amf, mogelijk is dat daar ook de oplossing.
Dat brengt me dus nog bij deze off-topic vraag: is er een mogelijkheid om een scenario marker efficiënt van plaats te veranderen in de editor, bijv. met coördinaten? Of moet ik idd echt slepen als ik dit verder wil testen...
-
- Berichten: 3684
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
- 4
- Locatie: Hart van Nederland
- Gegeven waarderingen: 2024 keren
- Ontvangen waarderingen: 2310 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Waar ik de QD scenariomarkers heb neergezet is in 1e instantie niet over nagedacht maar het zijn er drie.
In Utrecht, Arnhem en Baarn staat er 1 en van daaruit heb ik de Playerspawn markers verdeelt over de laatste stations in de trajecten.
En of het voordeel geeft om QD scenariomarkers juist bij grote stations neer te zetten?, geen idee, naar mijn mening word een traject geladen vanuit de Playerspawn marker.
Maar hoeveel heb jij/jullie er dan tot heden geplaatst in dit geval 't HvN?
Want stel er staat in Utrecht een QD scenariomarker plus Playerspawn marker, dan hoeft er, waar ik vanuit ben gegaan, in Arnhem geen QD scenariomarker te staan want als je de tussenliggende stations naar Arnhem opgeeft kan er gekozen worden waar men wil starten en eindigen.
Zet men dan in Arnhem een Playerspawn marker neer en je doet hetzelfde als vanuit Utrecht kan er dus visa versa gereden worden met 1 QD scenariomarker.
Ofwel hoe meer QD scenariomarkers hoe groter de kans op dumps was hierbij de gedachte, mja wie ben ik ....![Blozen :blush:](./images/smilies/ds_blush.png)
Edit/
In principe zou het met 1 QD scenariomarker kunnen volgens mij, het draait om de Playerspawn markers waar je die plaatst en invuld met in dit geval Utrecht - Zutphen maar kan ook een van de tussenliggende stations als einddoel opgeven mits ingevuld natuurlijk:
![Afbeelding](https://dutchsims.nl/ext/dmzx/imageupload/img-files/229/de093f1/a4f9059/57d5ba3add72bb6502e604eea3bbc4e7.jpg)
In Utrecht, Arnhem en Baarn staat er 1 en van daaruit heb ik de Playerspawn markers verdeelt over de laatste stations in de trajecten.
En of het voordeel geeft om QD scenariomarkers juist bij grote stations neer te zetten?, geen idee, naar mijn mening word een traject geladen vanuit de Playerspawn marker.
Maar hoeveel heb jij/jullie er dan tot heden geplaatst in dit geval 't HvN?
Want stel er staat in Utrecht een QD scenariomarker plus Playerspawn marker, dan hoeft er, waar ik vanuit ben gegaan, in Arnhem geen QD scenariomarker te staan want als je de tussenliggende stations naar Arnhem opgeeft kan er gekozen worden waar men wil starten en eindigen.
Zet men dan in Arnhem een Playerspawn marker neer en je doet hetzelfde als vanuit Utrecht kan er dus visa versa gereden worden met 1 QD scenariomarker.
Ofwel hoe meer QD scenariomarkers hoe groter de kans op dumps was hierbij de gedachte, mja wie ben ik ....
![Blozen :blush:](./images/smilies/ds_blush.png)
Edit/
In principe zou het met 1 QD scenariomarker kunnen volgens mij, het draait om de Playerspawn markers waar je die plaatst en invuld met in dit geval Utrecht - Zutphen maar kan ook een van de tussenliggende stations als einddoel opgeven mits ingevuld natuurlijk:
![Afbeelding](https://dutchsims.nl/ext/dmzx/imageupload/img-files/229/de093f1/a4f9059/57d5ba3add72bb6502e604eea3bbc4e7.jpg)
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 197 keren
- Ontvangen waarderingen: 1260 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
Een paar weken terug heb ik hier een bericht over geplaatst. Wanneer je op de link hier naar de steamcommunity klikt is het antwoord op jouw vraag beantwood door Bob. Ik kan me voorstellen dat dit moeilijk te vinden is.VLYouri schreef: ↑08 jun 2024, 23:40Ik kreeg daardoor het onderbuikgevoel dat TS het moeilijk kreeg met het verplaatsen van de scenariomarker (Baarn) naar de player spawn (Ut spoor 20). Ik heb toen die specifieke QD scenario marker handmatig versleept van Baarn naar Utrecht (wat een werk, geen idee of dit slimmer kon, haha), waarna het OOM inlaad-issue verdwenen was! ... Ik moet dit nog reproduceren voor Amf, mogelijk is dat daar ook de oplossing.
Dat brengt me dus nog bij deze off-topic vraag: is er een mogelijkheid om een scenario marker efficiënt van plaats te veranderen in de editor, bijv. met coördinaten? Of moet ik idd echt slepen als ik dit verder wil testen...
Marc D. schreef: ↑14 mei 2024, 15:38Aangezien ik ik ook een dergelijk probleempje heb met mijn hele oude route ben ik op zoek gegaan naar een oplossing hiervoor en heb deze hier gevonden.
Waar je wel op moet letten is dat wanneer je een Freeroam marker plaatst op de plek waar de QD marker zou moeten komen, en je de <Gizmo></Gizmo> node uiteindelijk kopieert in de ScenarioProperties.xml van de QD, de 2 namen Free Roam Scenario Marker.xml en Free Roam Scenario Marker weer moet veranderen in Standard Scenario Marker.xml en Standard Scenario Marker.
Als aanvulling hierop, deze Gizmo properties staan in elk bestaand scenario. Dus je kunt ook deze kopiëren ipv allemaal nieuwe freeroam scenario's te maken..
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:28
- 4
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Eindeloze OOM crashes
@Nando1991 heb je een PM gestuurd.
Ik heb nog 4x dezelfde game geheugen uitbreidingen 4 x 4 gig is 16 gig liggen.
https://www.informatique.nl/278044/ballistix
Ik heb nog 4x dezelfde game geheugen uitbreidingen 4 x 4 gig is 16 gig liggen.
https://www.informatique.nl/278044/ballistix
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 16:01
- 4
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eindeloze OOM crashes
Dankjewel Marc, dit helpt me verder! Ik ga er binnenkort verder mee experimenteren.
Update: Het is me gelukt om zonder 'gesleep' de QD scenario marker te verplaatsen naar waar ik hem wilde hebben!
Maar helaas, het heeft niet geholpen om de OOM aan het eind van het inladen van een Quick Drive rit startend vanaf Amersfoort te verhelpen, ook al staat de QD marker vlak naast de player spawn. Soms geeft de OOM een failure in de mode 'LOAD SCENARIO', andere pogingen komt 'ie net een halve seconde verder en geeft de OOM een failure in mode 'DRIVE'. Het blijft vreemd, want de player spawns in exact hetzelfde QD scenario vanaf Apd, Hvs en Wp werken probleemloos. Het lijkt me dus niet aannemelijk dat het aan het QD scenario zelf ligt, maar dat het inladen van Amf gewoon te veel vraagt(?), ondanks dat er dus verder enkel en alleen maar static consists spawns worden ingeladen. Langs Amersfoort rijden in hetzelfde QD scenario verloopt zonder problemen... Schiet mij maar lek...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 apr 2020, 16:01
- 4
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eindeloze OOM crashes
Om je vraag nog te beantwoorden, Marklin: Ik werk (uiteindelijk) met één QD scenariomarker (per treinserie) per richting. Omdat ik met AI verkeer werk, is het niet mogelijk om in één QD scenario twee kanten op te rijden. Maar je theorie klopt wel voor als je verder niet met AI verkeer wil werken: je kan dan de hele route bedienen met 1 QD scenario marker en daar van alle vertrekstations QD Player Spawns inrichten naar allerlei eindbestemmingen. Overigens: ergens 'starten' kan alleen maar als er ook een Player Spawn staat. Als je bijvoorbeeld de IC van Utrecht naar Arnhem inlegt met stops op tussengelegen stations, kan je die rit alleen maar starten vanaf Utrecht. Wil je van Ede-Wageningen naar Arnhem, moet daar weer een nieuwe Player Spawn komen te liggen.Marklin schreef: ↑09 jun 2024, 09:52Maar hoeveel heb jij/jullie er dan tot heden geplaatst in dit geval 't HvN?
Want stel er staat in Utrecht een QD scenariomarker plus Playerspawn marker, dan hoeft er, waar ik vanuit ben gegaan, in Arnhem geen QD scenariomarker te staan want als je de tussenliggende stations naar Arnhem opgeeft kan er gekozen worden waar men wil starten en eindigen.
Zet men dan in Arnhem een Playerspawn marker neer en je doet hetzelfde als vanuit Utrecht kan er dus visa versa gereden worden met 1 QD scenariomarker.
Ofwel hoe meer QD scenariomarkers hoe groter de kans op dumps was hierbij de gedachte, mja wie ben ik ....![]()
In den beginne moet ik, voordat ik ook maar aan AI verkeer kan denken, zorgen dat alle routes juist zijn ingesteld per treinserie per richting. De TS dispatcher wil namelijk met alle plezier een heel stuk linkerspoor gaan rijden als er "meerdere wegen naar Rome zijn", zegmaar. Je moet dus vaak als er een overloopwissel is een extra destination invoegen om af te dwingen dat de spelerstrein op het rechterspoor blijft, bijvoorbeeld. Als alle paden er goed in liggen en getest zijn, clone ik het QD scenario en haal ik de playerspawns voor de tegengestelde richting weg (en vice versa), waarna er dus 2 QD's overblijven. Bijvoorbeeld één QD voor Apeldoorn -> Weesp met Player spawns op Apd, Amf en Hvs (voor IC 140/1600 bijv). en één QD scenario voor Weesp -> Apeldoorn met Player Spawns op Weesp, Hilversum en Amersfoort. Daarna kan je dan beginnen met het toevoegen van AI verkeer dat ook weer heel specifieke paden moet krijgen per AI trein, want als je de TS dispatcher ook maar een centimeter te veel ruimte geeft... gaat dat je bijten.
![Zweet glimlach :sweat_smile:](./images/smilies/ds_sweatsmile.png)
Het is een tijdrovend proces, maar als het eenmaal wil lukken, heb je dus een heel flexibel QD scenario met AI verkeer op de plaatsen waar je dat ongeveer in het echt ook tegen zou komen!