Vreemde haperingen bij nieuwe versie TS

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Nando1991
1
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Vreemde haperingen bij nieuwe versie TS

Bericht door Nando1991 »

Hi allemaal,

Sinds de nieuwe 'grote' update naar Train Simulator 2024 ervaar ik bij een aantal routes een soort vreemde haperingen. Mijn FPS ligt wat lager dan bij de vorige versies en het gehele spel loopt vrij stroef. Het is eigenlijk een continue hapering. Je ziet het ook heel duidelijk aan de tijd en de snelheidsmeter. Hier had ik geen last van bij de vorige versies.

Ik heb even een filmpje opgenomen van dezelfde route (HSL) waarbij ik vertrek vanaf Science Park, zodat jullie het verschil kunnen zien tussen de oude en nieuwe versie. Instellingen zijn hetzelfde, zelfde QD-scenario etc. Het is even gefilmd met mijn mobiel, dus verwacht geen wonderlijke kwaliteit.

OUD: https://www.youtube.com/watch?v=XmKaUPEB7ME
NIEUW: https://www.youtube.com/watch?v=eLfr9crX87U

-> Het vreemde is dat de standaard meegeleverde QD-scenario's bij zowel de oude als nieuwe versie gewoon werken. Echter werkt mijn eigen QD-scenario met AI-verkeer alleen bij de oude versie zoals je zou mogen verwachten.
-> Hetzelfde probleem heb ik bijvoorbeeld ook bij `t Hart van Nederland V2.0 van Harderwijk naar Utrecht.
-> Bij andere routes als Zuidwest Nederland en De Oude Lijn werken mijn eigen scenario's bij beide versies zonder problemen.

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Andries33
5
Gegeven waarderingen: 673 keren
Ontvangen waarderingen: 74 keren

Re: Vreemde haperingen bij nieuwe versie TS

Bericht door Andries33 »

Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb de resolutie 2 stappen lager gezet. Dan wordt het beter. Het is mij onduidelijk waar dit opeens vandaan komt.

Nando1991
1

Bericht door Nando1991 »

Andries33 schreef:
08 jul 2024, 20:44
Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb de resolutie 2 stappen lager gezet. Dan wordt het beter. Het is mij onduidelijk waar dit opeens vandaan komt.
Oh echt, dus ik ben niet de enige die hier last van heeft! Wat vreemd dat dit het probleem verhelpt, dat zou niet de bedoeling moeten zijn vind ik. Ik zal het even uittesten ook, maar het ziet er naar uit dat ik het dan maar bij de vorige versie houdt. Gelukkig had ik daar een volledige backup van gemaakt..

sandertje
5
Gegeven waarderingen: 251 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Bericht door sandertje »

Staat RailWorks64.exe (nog) juist ingesteld in de Grafische instellingen van Windows? Deze moet op Hoge prestaties staan.

jpvdveer
5
Gegeven waarderingen: 124 keren
Ontvangen waarderingen: 117 keren

Bericht door jpvdveer »

In plaats van het bij een oudere versie te houden, zou ik eerder proberen om, als niets anders helpt, een verify game files te doen. Ik denk dat er hier en daar bij het Steam updateproces iets mis is gelopen. Was bij mij ook zo. Verify game files heeft alle problemen in één klap opgelost. In combinatie met Lossless Scaling heeft TS nu een extreem hoog niveau bereikt. De periodieke crashes die je bij vorige versies had zijn geheel verdwenen.

Uiteraard is verify game files voor sommigen een heel gedoe - alle Steam-bestanden worden naar de oorspronkelijke stand teruggezet en alles wat je eventueel aan mods hebt moet opnieuw worden geïnstalleerd. Ik ben er wel een dag of zo zoet mee. Maar het is voor mij in elk geval de moeite waard.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
denisJura

Andries33
5

Bericht door Andries33 »

sandertje schreef:
10 jul 2024, 20:19
Staat RailWorks64.exe (nog) juist ingesteld in de Grafische instellingen van Windows? Deze moet op Hoge prestaties staan.
Is deze optie cruciaal en moet deze ingeschakeld zijn? Ik zal het ik elk geval binnenkort proberen of dit soelaas biedt.

Nando1991
1

Bericht door Nando1991 »

sandertje schreef:
10 jul 2024, 20:19
Ja, deze staat inderdaad nog gewoon ingesteld op hoge prestaties! Echt alle instellingen en alles staat nog precies gelijk aan bij de vorige versie.

@jpvdveer: ik heb juist al een volledig nieuwe installatie gedaan en vervolgens alleen alle benodigdheden voor de HSL geïnstalleerd, maar alsnog heb ik hetzelfde probleem.

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2331 keren
Ontvangen waarderingen: 2741 keren

Bericht door Marklin »

jpvdveer schreef:
10 jul 2024, 20:24
Uiteraard is verify game files voor sommigen een heel gedoe - alle Steam-bestanden worden naar de oorspronkelijke stand teruggezet en alles wat je eventueel aan mods hebt moet opnieuw worden geïnstalleerd. Ik ben er wel een dag of zo zoet mee.
Je bedoeld toch dit met verify game files? (zie knipsel)
Afbeelding

Zo ja, ik doe het tussendoor ook wel eens en zojuist nog uitgevoerd, (met een totaal van 1.4 GB en niet zou weten wat het is) maar als dit gedaan is laat ik het erbij.
Ofwel hoe kan jij er dan een dag mee zoet zijn?, bij mij lijkt alles goed te werken na een verify wat Mods betreft.
Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

Andries33
5

Bericht door Andries33 »

Alle gegeven tips ten spijt werkt het bij mij nog niet goed. Ook niet bij lagere grafische instellingen. Voorheen had ik hier nooit last van. Configuratie:
MSI GE76 Raider 10UH-200NL
Intel Core I9 - 10980HK
Werkgeheugen 64 GB
Grafische kaart Geforce RTX 3080
Grafische kaart Geheugen 16 GB
SSD 2 TB
heeft iemand nog een idee waar dit opeens vandaan zou kunnen komen? en beter nog, hoe het kan worden opgelost?

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1499 keren
Ontvangen waarderingen: 8836 keren

Bericht door Frison »

Gezien je configuratie, mag je verwachten dat het vlekkeloos loopt en zonder haperingen.
Als er echter op de achtergrond een ander programma loopt, al dan niet iets wat je weet, dan kan het gebeuren dat de achtergrond ineens veel processor kracht vraagt en dan krijg je dit soort hikup's. Ik heb het zelf bij het tussendoor ophalen van de e-mail bijvoorbeeld.

Wat je ook nog kan proberen is het hier besproken programma te gaan gebruiken en daar ben ik zelf heel tevreden over, het loopt veel soepeler maar ook daar kan het voorkomen dat je een kleine hapering krijgt door een achtergrond programma. Het is echter zeker de moeite waard.

viewtopic.php?f=156&t=3492

Ik miste trouwens op beide filmpjes de display Fps. [shift]+[z]
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Andries33
5

Bericht door Andries33 »

met of zonder Lossless Scaling maakt helaas niks uit. Ik heb niks gelijktijdig draaien.

Nando1991
1

Bericht door Nando1991 »

Helaas hebben alle adviezen en daarnaast het vele googlen niet geholpen. Ik heb besloten om het voorlopig maar bij de vorige versie te houden om mezelf veel irritatie te besparen. Bij een volgende update zal ik het weer eens gaan proberen...;)

Op beide filmpjes zie je overigens rechtsbovenin de FPS staan!

Terug naar “Vragen”