Wisselen rolling stock

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Plaats reactie
Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Onderstaande vraag is een exacte kopie van de vraag die ik op het railsim.nl forum al een keer gesteld heb. Niet dat ik aan de deskundigheid van de beantwoorders daar twijfel, maar tot een echte oplossing is het nog niet gekomen. Vandaar dat ik de vraag hier ook stel, zodat anderen er misschien iets over kunnen zeggen.


Mijn ervaring met wisselen van rolling stock is het volgende: als ik rolling stock vervangen heb met de scenario editor of met RW Tools krijg ik na het opstarten van het scenario erg vaak de melding:
- Route is blocked
- many failures, see logmate
- no final destination.

Wat zou ik per ongeluk nog meer veranderd hebben als ik rolling stock wissel? Met RW Tools zit je alleen maar in het scherm waarmee je rolling stock vervangt, dus de kans dat je daar per ongeluk iets aanpast lijkt me klein. Heb in het verleden best veel rolling stock aangeschaft, maar op deze manier nog weinig plezier aan beleefd.

Bij de melding "no final destination" zie ik trouwens in de scenario editor wel de final destination staan, terwijl na het opstarten ervan TS meldt dat er geen final destination is.

Kan iemand hier iets over zeggen?

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 347
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 657 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door MarkA »

Welke treinen vervang je bijvoorbeeld en voor welke trein?

Het probleem is dat elke trein in TS een specifieke rijsnelheid heeft die gebruikt wordt bij het berekenen van de dienstregeling.
Zeker in een scenario met veel AI treinen en/of een scenario waar de spelerstrein veel AI treinen 'kruist' in wisselstraten kan deze dienstregeling voor TrainSimulator een bijzonder complex geheel zijn.

Als je dan je trein vervangt door een andere trein die (in TS) over compleet andere rijeigenschappen beschikt dan gaat het spel proberen deze opnieuw in te rekenen in de dienstregeling. In sommige gevallen kan het zijn dat de trein daardoor in conflict komt met een andere trein waar die met het originele rolling stock net voor of achterlangs ging. Eén zo'n conflict kan TS vaak nog wel oplossen door jou bijv. te laten wachten (wat dus al wel kan betekenen dat je je dienstregeling en daarbij het scenario niet haalt :stuck_out_tongue: ), maar als er meerdere van dit soort conflicten plaats vinden zal de simulator vaak vastlopen bij het rekenen en één van de door jou genoemde foutmeldingen tonen. Om het weer werkend te krijgen zul je dan ook naar alle AI treinen moeten gaan kijken en waar nodig de tijden aanpassen zodat TS weer een dienstregeling kan berekenen.
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht:
Rob
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Volgens mij vervang ik alleen vergelijkbare locs en wagons. Meestal vervang ik een Steam E-loc door eentje van Virtual Railroads, waar ik dan bijvoorbeeld 3DZug of ander vR wagons achter hang. 't Is niet dat ik complete treinen vervang door wat ik denk dat niet realistisch is. AI-materieel wijzig ik eigenlijk nooit.
Het zou inderdaad kunnen dat het bij meer gecompliceerde scenario's meer voorkomt dan bij iets eenvouderige. Daar heb ik nooit op gelet.

Bedankt voor je heldere uitleg Mark.

Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Heeft het er ook mee te maken of je wijzigingen toepast in een timetabled scenario of in een standaard scenario?

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 265 keren
Contacteer:

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob Jansen »

Zou niet uit moeten maken, in feite zijn het dezelfde type scenario's alleen de ene is wat minder streng als je te laat bent op een halte (dus kans op :checkmark: in de lijst).
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
Rob
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door RemkoH »

Timetabled en standaard zijn nagenoeg hetzelfde!
Met een dienstregeling van A naar B is er geen verschil.

Het grote onderscheid is dat je in een timetabled scenario kan overspringen naar een andere trein en daarmee verder kan rijden.
In feite is het dus een free room scenario, maar dan in het jasje van een standaard scenario.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
Rob
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Ok dank je wel, beiden. Het is me duidelijk.

Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Zelfs bij een in mijn ogen eenvoudige wijziging van de starttijd met behulp van TS Tools (waarbij ik dan kies voor All consists) krijg ik een foutmelding "many failures".
Het landschap verandert wel in overdag, maar de lucht blijft wel op nacht staan. vreemd hoor.

Afbeelding

Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Blijkbaar hebben bij mij meerdere routes een zwarte lucht. Ben nu zo ongeveer klaar met een complete herinstallatie en alleen routes en materieel geïnstalleerd waar mijn interesses liggen, dus een nieuwe herinstallatie trekt mij op dit moment niet zo aan. Heeft iemand een idee wat deze zwarte lucht veroorzaakt kan hebben en een eventuele oplossing daarvoor? Mis ik bepaalde textures misschien?

EDIT: Het lijkt niet een specifiek routeprobleem te zijn. Ik heb bijvoorbeeld Keulen-Koblenz uit m'n backup teruggezet en deze backupversie heeft hetzelfde probleem, wat voor m'n herinstallatie niet het geval was.

Rob
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
4
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Wisselen rolling stock

Bericht door Rob »

Weer iets opmerkelijks in TS Tools: ik vervang enkele wagons door andere wagons die gewoon in m’n assets map staan. Daarna open ik in TS Tools weer dat scenario om te kijken of de wijziging goed is doorgevoerd. Dan verschijnt de melding dat ik die wagons ineens niet meer heb. Vreemd hoor...
Ook in TS zelf verschijnt de melding dat ik ze niet heb.

Ik heb een rommelscenario waarin ik materieel plaats om te kijken hoe het er uitziet. Daarin verschijnen ze wel.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”