grafische instellingen TS

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Ronmat64
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 apr 2020, 18:49
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

grafische instellingen TS

Bericht door Ronmat64 »

Wat zijn de juiste instellingen voor TS 2020? Want als ik daarna kijk snap ik niet alles bv ffaa liniair. krijg nu regelmatig een memory dump en er word dan geadviseerd in de grafische instellingen aan te passen of routes op 64 bit te spelen maar dat doe ik al
Snap ook dat als jullie advies geven dat moet weten wat voor pc ik heb

Desktop
Intel cor i5-9400 cpu 2,90 ghz
64 bit x 64prosessor
16.0 gb Ram
videokaart
Ge Force 1050Ti
Vind scenery mooi maar het soepel lopen van routes vind ik belangrijker
Deze gebruikers waarderen Ronmat64 voor dit bericht:
joukie

Stoom_Machinist
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
3
Gegeven waarderingen: 111 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Stoom_Machinist »

De grafische instellingen die TS ons aanbiedt kan de simulator zelf niet aan, ik heb zelf een beest van een pc ( jouwe is ook geen kleintje trouwens ) waarbij ik de meeste games en simulatoren op Ultra kan zetten, bv TSW ( Train Sim World )
Omdat TS erg oud is en in feite een 32bit simulator is ondanks dat het is upgraded naar 64bit blijven er beperkingen in zitten, zoals je hierboven al schrijft is dat er 1.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Ja de memory dump neem ik maar met een korreltje zout als je die krijgt, met route bouwen krijg ik dat soms in het begin al en dan lijkt mij het sterk dat het aan de memory ligt.
Ofwel dan weet ik vrijwel zeker dat het mijn fout is waar TS niet mee om kan gaan.
Sterker nog, als ik voor een tweede keer het precies zo wil maken krijg ik de onderstaande dump wederom!

Exception Info: OUT OF MEMORY

Het systeem is niet in staat dit scenario uit te voeren op deze configuratie,
we stellen voor de grafische instellingen te verlagen of proberen het spel in de 64-bits versie te spelen.


Kort gezegd; als je het mij vraagt is dat de standaard regel, dan zijn ze iig van je af. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door MarkA »

OUT OF MEMORY is inderdaad een standaard foutmelding die je krijgt als het spel niet meer weet waarom hij gecrasht is.
Laatste keer dat ik hem kreeg had de PC nog ~15GB werkgeheugen vrij, dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Train Simulator (64bit versie) dan over onvoldoende geheugen kan beschikken.

Vind het persoonlijk dan ook behoorlijk vervelend/verwarrend dat Dovetail Games er niet gewoon voor gekozen heeft om hier 'Generic Error' of 'Unknown Error' van te maken. Zo kun je die foutmelding als gebruiker namelijk wel het beste opvatten zolang je de 64bit versie van TS draait en je PC over voldoende werkgeheugen beschikt :stuck_out_tongue:
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Ronmat64
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 apr 2020, 18:49
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Ronmat64 »

Dank jullie wel voor de reactie. Eigenlijk is de memory probleem die DGT zou moeten oplossen ( maar het niet doet) ben wel erg blij dat ik wel een goede pc hebt , dank je wel Marka maar hoe heb jij je instellingen staan want daar blijft DGT ook in gebreken om daar een duidelijke uitleg over te geven.
Gelukkig hebben we wel goede forms zoals hier :smile:

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Rob Jansen »

Het verschilt per computer wat de beste instellingen zijn.
Op mijn streams maak ik gebruik van een Core i7-7700k (4.2 GHz) met 32gb geheugen en een GTX 1070 8gb videokaart (verdere specificaties zijn op mijn website te vinden).

Train Simulator maakt gebruik van 2 'cores', waarbij een hogere kloksnelheid belangrijk is.
De 4,2 Ghz zal beter functioneren dan 2,9 Ghz.
De 1050Ti zou prima moeten werken in Train Simulator.

Mijn Train Simulator instellingen:
Afbeelding
Hiermee behaal ik op de meeste routes tussen de 30 en 60fps (hoger is mogelijk als het niet het aantal assets niet te hoog is).

Op drukke plekken, waaronder grote stations, plekken met veel spoor of veel assets rondom stations kan de FPS zakken richting de 20. Maar ook is het afhankelijk van welke treinen je gebruikt maakt.
Treinen van vroeger zijn vaak van lagere kwaliteit dan tegenwoordig en kun je er meer van kwijt voordat het een flinke impact heeft op je FPS.

Paar belangrijke punten die ik wil aanstippen uit de bovenstaande afbeelding:
  • Anti-Aliasing: Kan impact hebben op je FPS, 2x2 SSAA zorgt dat de game 2x breed en 2x zo hoog wordt gerenderd en dan verkleint voor je beeldscherm. 2x2 SSAA is eigenlijk het maximale, hoger heeft weinig effect. Voor de meeste is FXAA & MSAA genoeg.
  • Scenery Quality: Impact op het geheugen voornamelijk, 1 tikje lager dan maximaal zorgt voor minder geheugen gebruik maar doet geen afbreuk aan de kwaliteit. 2 tikjes lager daarin tegen weer wel.
  • Scenery Density: Altijd op maximaal, anders mis je objecten, omdat ze niet worden ingeladen
  • Overige opties: Geen impact
  • Procedural Flora: Dat zijn al die grasjes die je overal soms ziet door sporen heen, kun je zelf uitzetten.
  • Adaptive Bloom: Uitzetten! Dit zorgt dat wanneer de avond valt of als je in het donker rijdt je verlichting in de cabine enorm oplicht en vervaagt. Deze optie heeft naar mijn weten niet echt goed gewerkt sinds TS2020 of juist nooit gewerkt in de vorige versies
  • Depth of Field / Camera Depth of Field: Persoonlijk zou ik deze uitzetten, zorgt ervoor dat je beeldscherm rondom waar je kijkt 'wazig' wordt, effect kan versterkt wordt met inzoomen. Maar is een persoonlijke keuze.
Mijn advies. Speel met de instellingen van Anti-Aliasing en de Scenery Quality, maar laat de andere opties op maximaal staan, die hebben weinig impact.


Er zijn nog diverse andere tools beschikbaar zoals 'RW Enhancer' of 'Re-Shade', maar tenzij je die goed instelt kan het zijn dat ze een negatief effect hebben op wat ze laten zien (bijvoorbeeld erg donker of juist overbelicht).
Een goed weerpatroon van bijvoorbeeld Armstrong Powerhouse of uit het I'm Koblitzer Bergland pakket doet vaak al wonderen zonder gebruik te maken van de genoemde tooling.
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
montrose376
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Ronmat64
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 apr 2020, 18:49
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Ronmat64 »

Hi Rob,

Kijk hier heb ik wat aan, zo blij met Duchsims. Dit zijn antwoorden waar je wat mee kan en het ook begrijpt
DGT kan hier nog wat van leren

Nogmaals Dank jullie wel , ik ga aan de slag :smile:
Deze gebruikers waarderen Ronmat64 voor dit bericht:
Wadlopertje

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Nog eens wat, hoe zit het als je met dezelfde TS instellingen en route editor start in de 64-bit al met een hogere ram begint dan in de 32-bit? :thinking:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door MarkA »

Dat kan goed kloppen, 64bit maakt gebruikt van langere geheugenadressen dan 32bit waardoor je inderdaad iets meer geheugen gebruikt.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Juist ja, maar in het geval van TS2020 zal, met een beest van een machine, ook een max. aan de 64-bit zitten toch?
En vroeg mij af hoeveel GB dat ca. is voor je de welbekende memory dump krijgt? :thinking:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Frison »

[knip]
In principle, a 64-bit microprocessor can address 16 EiBs (16 × 10246 = 264 = 18,446,744,073,709,551,616 bytes, or about 18.4 exabytes) of memory.
[/knip]

Dat zal jij niet meemaken Teun :joy:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

De wonderen zijn de wereld nog lang niet uit wat betreft de memory. :upside_down:
Bedacht gisterenavond ineens waarom zou ik de scenery kwaliteit bij het bouwen op 1 na de hoogste stand zetten waar die meestal op staat.
Dus deze setting maar eens op de laagste stand gezet, al was het bijv. maar dat de PC daar iets rustiger van zou zijn, toen geschiede het wonder; "een dump" en dacht nog maar eens proberen, en ja hoor weer een dump.
Afijn de schuif weer op de oude stand gezet (op 1 na de hoogste) en kan weer vrolijk bouwen. :sweat_smile:

Kortom hang die memory pop-up maar in de wilgen, en zoals eerder gezegd nergens op slaat als je die krijgt!

Ps. vraag mij trouwens wel af hoe dat in vredesnaam mogelijk is, het zou dan een fout zijn omdat ik het vrijwel in de begin start al krijg, iemand enig idee?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door RemkoH »

De crashes die je tegenwoordig ziet hebben meestal weinig met memory te maken :thinking:
Zeker niet als je 64 bits gestart hebt.
Ik krijg ze ook regelmatig terwijl ik 32GB heb. TS heb ik een keer max 15GB zien gebruiken maar meestal is het véél minder.
Sinds de komst van 64 bits is het bug gehalte er niet minder om geworden zeg maar.
En ga er maar niet van uit dat het ooit gefixt gaat worden :wink:
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Hmm, weet je waar ik nu weer last van heb en een paar keer heb ondervonden bij het bouwen, (64bit) dat de PC na een tijdje bouwen uit het niets afsluit en opnieuw opstart waarbij je natuurlijk het niet opgeslagen kwijt bent. :frowning:
Wat zouden dat nu weer voor nukken kunnen zijn, of aan kunnen liggen dat dit gebeurd?
En waar kan ik bij Windows 10 dit gebeuren, bijv. in een rapport of zo eventueel terugvinden?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Frison »

Windows 10 start automatisch opnieuw op bij een BSOD

Dat kan je uitzetten, wat niet het probleem oplost, maar je krijgt dan wel een BSOD met de foutmelding te zien en daar kan je misschien wat uit afleiden.

Druk op [WIN]+[R] en type in de box: SystemPropertiesAdvanced.exe gevolgd door een [enter]

Klik bij "Opstart en herstelinrichtingen" op [instellingen]

Haal bij "Systeem fouten" het vinkje weg bij "De computer opnieuw opstarten"

Kijk op het eerstvolgende BSOD wat er staat :wink:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Juist Frits, heb eens gekeken maar dat vinkje bij "De computer opnieuw opstarten" staat al uit. :upside_down:
Dan de vraag waar het vinkje staat "Een gebeurtenis in het systeem logboek registreren"" staat zeker onder Dumpbestaat?, zo niet waar dan wel?

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Frison »

Ja, staat in dat bestand, maar of je daar wijzer uit zal worden :joy:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Oké, nog wat; waar ik de PC ruim een jaar terug heb gekocht had het zg. Unchecky erop gezet maar weet eigen niet eens wat het t.o.v. Windows doet.
Ofwel zou die Windows de baas zijn of zo vraag ik mij af?, want de vink stond er niet en toch sluit de PC uit het niets af en start weer op wat naar ik begrijp niet zou mogen zonder vink.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 359 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door RemkoH »

Als ik de beschrijving en changelog zo bekijk doet het helemaal niets met windows.
Het schakelt alleen maar automatisch bepaalde vinkjes uit tijdens de installatie van bepaalde programma's om daarmee te voorkomen dat er onnodige extra software mee wordt geïnstalleerd en wat instellingen niet gewijzigd worden (bijvoorbeeld de startpagina van de browser).
Maar de laatste updates is alweer 2,5 jaar oud. Het lijkt er dus op dat het niet verder ontwikkeld wordt en heeft daarmee dan geen enkele functie/meerwaarde meer. Installers gemaakt na de laatste update kent het programma niet en doet het dus niets mee. En daarbij lijkt de bibliotheek van installers die het wel kent sowieso vrij beperkt.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Oké Remko, het stond erop maar deed er verder niets mee en als je niet weet hoe of wat het doet ....., dus de uniestal maar uitgevoerd, ofwel weg ermee. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Even wat rechtzetten, dat de PC uit het niets afsluit en weer opstart ligt iig niet aan nu TS2021.
Nu kreeg ik het wederom terwijl TS helemaal niet draaide, ofwel er zit ergens anders een bug, mja waar .... :astonished:
Afbeelding

Prettige reis

FransSim
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mei 2021, 07:46
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door FransSim »

Ronmat64 schreef:
09 jul 2020, 14:47
Hi Rob,

Kijk hier heb ik wat aan, zo blij met Duchsims. Dit zijn antwoorden waar je wat mee kan en het ook begrijpt
DGT kan hier nog wat van leren

Nogmaals Dank jullie wel , ik ga aan de slag :smile:
Misschien weet iedereen dit al lang maar toch nog een tip. Windows 10 heeft bij instellingen - gaming - de optie “game mode”. Zet deze optie uit! Deze tip die ik op een ander forum had gelezen heeft mij enorm geholpen. De optie staat standaard aan en veroorzaakt voornamelijk dat het spel niet soepel loopt en soms erg lage framerates heeft. Ik had ook zitten spelen met de grafische instellingen maar niets hielp echt het spel soepeler te laten verlopen. Dit was echt een eye opener. Succes en veel plezier met TS.
Deze gebruikers waarderen FransSim voor dit bericht:
Wadlopertje

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door Marklin »

Hmm, heb eens gekeken en hier staat het idd aan.
Maar waarom geven ze dan bij game mode dit aan; Wanneer de gamemodes is ingeschakeld optimaliseert Windows uw pc voor het spelen van games?
De meeste gaan ervan uit dat Microsoft het beste met ons voor heeft, maar waar anderen mee komen schrijven het tegendeel. :upside_down:
Kortom zit het tussen de oren zoals men spreekwoordelijk zegt, of is er wat anders aan de hand gezien deze gegevens?
En zo word een leek in verwarring gebracht, de een schijft dit (Microsoft) en de ander weer dat (gebruikers).....
Afbeelding

Prettige reis

FransSim
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mei 2021, 07:46
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door FransSim »

Marklin schreef:
12 jun 2021, 23:20
Hmm, heb eens gekeken en hier staat het idd aan.
Maar waarom geven ze dan bij game mode dit aan; Wanneer de gamemodes is ingeschakeld optimaliseert Windows uw pc voor het spelen van games?
De meeste gaan ervan uit dat Microsoft het beste met ons voor heeft, maar waar anderen mee komen schrijven het tegendeel. :upside_down:
Kortom zit het tussen de oren zoals men spreekwoordelijk zegt, of is er wat anders aan de hand gezien deze gegevens?
En zo word een leek in verwarring gebracht, de een schijft dit (Microsoft) en de ander weer dat (gebruikers).....
Hi Marklin, dit zit echt niet tussen de oren hoor. In ieder geval niet bij mijn systeem. Ik heb begrepen, dat je, als deze optie aanstaat bij ieder spel moet kunnen aangeven of je het echt gebruikt. Die optie geeft TS bij opstarten niet en als ik met Windows key-G probeer die modus wel te gebruiken blijkt dat mijn systeem (grofweg i5 processor en een geforce 1050 Ti grafische kaart; ram geheugen 16 GB DDR 3; niet echt supersnel dus 😬) dat niet ondersteunt. Ik zal de teksten die ik erover heb gevonden nog eens opzoeken en doorsturen. Maar ik kan je verzekeren dat alleen het uitzetten van de optie game mode ervoor heeft gezorgd dat ik nu echt kan genieten van jouw prachtige Hart van Nederland, zonder horten en stoten en vastlopers.

FransSim
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mei 2021, 07:46
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: grafische instellingen TS

Bericht door FransSim »

https://www.pcgamer.com/try-turning-off ... -freezing/

En btw, mijn systeem heeft zelf geen oren 😂😂
Succes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”