Wissel hoofdbreker

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Plaats reactie
PaulF
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2020, 14:03
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Wissel hoofdbreker

Bericht door PaulF »

Hallo allemaal,

Ik heb een wissel geplaatst maar krijg dit resultaat (zie afbeelding)
Is niet helemaal wat ik voor ogen had. Hoe krijg ik dit naar een goed uitziende wissel?Afbeelding

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
4
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door rommy136 »

Dit is inderdaad geen wissel maar een kruis waar geen wisselmogelijkheden zijn.
Wil je een engels wissels of een normaal wissel?

Mvg Rommy
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

PaulF
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2020, 14:03
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door PaulF »

Hoi Rommy,

Het is de bedoeling dat het een kruis moet zijn. 2 sporen die aftakken van de hoofdsporen.

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
4
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door rommy136 »

Dan klopt dit toch juist?

Mvg Rommy

P.s heb je misschien een beeld van het grotere geheel?
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

PaulF
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2020, 14:03
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door PaulF »

Als je goed kijkt lopen sommige spoorstaven door op de kruis, dan blokkeert die spoorstaaf de andere richting. De trein rijd er wel gewoon overheen maar het ziet er niet goed uit.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3446
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2170 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door Marklin »

PaulF bedoelt dat bij de bovenste puntstukken de rails doorloopt wat onder goed is:

Edit/
Maak eens een plaatje zodat je de wissels ook ziet?, dan kunnen we zien of er geknipt/gehecht kan worden.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 337 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door Jepparama »

Hey,

Ik vermoed dat het om een splitsing gaat zoals deze:

Afbeelding

Mocht dit zo zijn, dan kun je proberen met de finetune optie voor wissels de te lange spoorstaven in te korten. Je doet dit door control ingedrukt te houden en dan dubbel op een wissel te klikken. Dit moet je in dit geval voor beide wissels doen. In dit geval hoefde ik maar twee waardes aan te passen. Waar N/A is vervangen voor een waarde, heb ik te te lange spoorstaven ingekort. Het makkelijkst is om alles op 0 te zetten, je ziet dan gelijk welk vakje je moet hebben. Daarna zet je hem door trial and error op de goede lengte. De resultaten zijn hier onder te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Deze manier heeft de voorkeur, maar niet elke wissel is op deze manier te fixen. Mocht dit niet werken dan kun je proberen is het knippen van de wissel wat Marklin ook al aangaf. Hiervoor gebruik je de split functie, en later gebruik je de weld functie om de sporen weer aan elkaar te plakken. Hier heb ik ook een voorbeeld van gemaakt (hieronder). Op de plek van de onderste twee driehoekjes heb ik de sporen geknipt. Het kan zijn dat na het welden de sporen niet zichtbaar zijn. Dit is geen probleem, na het herstarten van TS zal je spoor gewoon zichtbaar zijn.

Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt, houd ons op de hoogte :slight_smile: !!

Jeppa

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3446
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2170 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door Marklin »

Juist ja, je kunt eerst eens kijken of je tussen de wisselpunten ruimte hebt om te knippen en dat weer hechten.
Heb je dat niet, bijv als je in de wissels zo moeten knippen gaat het niet op en kun je de optie van Jepparama proberen.
Dat vergt wel enige oefening, want het is niet zo van dat doe ik wel even.

Zie ook even HIER wat betreft knippen/hechten.

Ps. even een aanvulling uit dat bericht waar oa. dit te lezen is:
en als je na het doorknippen missende rails ziet je het even ongedaan moet maken, en in het voorbeeld een stukje naar rechts gaan zodat je geen missende rails meer ziet.
Dat is achterhaald, als je na knippen een missend stukje spoor ziet is dat na een nieuwe TS opstart opgelost!
Afbeelding

Prettige reis

PaulF
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2020, 14:03
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door PaulF »

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan. :thumbsup:

Na wat gepuzzel is het gedeeltelijk gelukt.
De kruising is nu zoals die moet zijn
Afbeelding

Maar voor de kruising krijg ik niet goed
Afbeelding

Wat doe ik hier verkeerd?

Paul

Gebruikersavatar
Jepparama
Moderator
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
4
Gegeven waarderingen: 337 keren
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door Jepparama »

Hey,

Mooi dat de kruising nu gelukt is. Het andere probleem heb ik geprobeerd te reproduceren maar is me niet gelukt. Wat er precies is misgegaan kan ik je helaas niet vertellen. Toch vallen me nog een paar dingen op:

Afbeelding

Rood: De wissels die van de hoofspoorlijn afkomen kloppen niet. TS heeft ze namelijk niet als wissels getekend, de strijkregels en de puntstukken missen bij beide wissels. Het kan zijn dat je dit kunt oplossen door beide aanhechtingen even te welden maar dat kunnen we zo niet zien.

Oranje: Het lijkt erop dat het linkerspoor mooi recht ligt, maar het rechterspoor in een bocht. Dit mag normaal geen probleem zijn maar ik denk dat dit niet de situatie is die je uiteindelijk wilt hebben.

Groen: De afstand tussen de twee sporen lijkt mij te klein. In Train Simulator moet je uitgaan van 4.2 meter afstand tussen twee sporen, anders krijg je later ook problemen met de bovenleiding die je op het plaatje gebruikt. Verder heb je kans dat treinen elkaar raken als ze elkaar kruizen. Ook het maken van wissels gaat beter bij een grotere afstand tussen de twee sporen. Misschien dat je nu bijv. een Engelse trackrule gebruikt waarbij de H.O.H. afstand kleiner is?

Mijn advies is om dit alles even weg te halen, en netjes opnieuw te leggen. Leg de sporen mooi parallel en recht. Gebruik de offset tool of de No. of tracks optie (onder het keuzemenu voor de trackrule) voor de juiste spoorafstand. Check verder even of je een trackrule gebruikt die geschikt is voor Nederland.

Jeppa

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3446
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
4
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1938 keren
Ontvangen waarderingen: 2170 keren

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door Marklin »

Paul, dan heb je hoogstwaarschijnlijk in de kruising/wissel geknipt, bijv. in het puntstuk, en dan gaat het knippen/hechten niet op zoals gezegd.
Ofwel je moet een vrij stukje spoor hebben tussen de kruising en wissel.

Jeppa, wat je bij de rode pijlen ziet komt omdat het puntstuk niet goed is.
Afbeelding

Prettige reis

PaulF
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2020, 14:03
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Wissel hoofdbreker

Bericht door PaulF »

Ik ga opnieuw beginnen maar wel met meer kennis dan ik begon.

Jeppa en Marklin, heel erg bedankt voor jullie info
Deze gebruikers waarderen PaulF voor dit bericht:
Jepparama

Plaats reactie

Terug naar “Vragen”