trein ontspoort na "reparatie" spoor

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
k_j_k
2
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

trein ontspoort na "reparatie" spoor

Bericht door k_j_k »

Ik ben met een DTG route bezig (Northeast Corridor) en heb de bestaande sporen gewijzigd door betere m.b.v. TS Tools probleemloos, al zag ik dat bij een bepaald stuk de ondergrond over de bielzen kwam, dus heb ik dat stukje spoor gerepareerd door een stuk spoor iets te verhogen, vervolgens de sporen met een 'join' weer gelijk te krijgen.
Ik ben duidelijk geen route bouwer maar heb geprobeerd vast te stellen wat het probleem was, er stond in de world editor een rood gevaren driehoekje (contouren) op de rails. In de 'linear object tools' kon ik de bruine lijn niet doortrekken maar dat heb ik evenzo met een 'join' kunnen repareren waardoor er weer continuiteit was, behalve dat er nu een rood draadvormig vierkant (zie foto) op de rails staat, dat is kennlijk gevaarlijk. In een scenario wil de trein er niet overheen, en in free roam ontspoort die, dus kennelijk is er nog een probleem dat ik niet zie.

En verder, eigenlijk een andere vraag, ik zou graag het spoorbed (wat de benaming ook is) willen verbreden waardoor er tussen de sporen geen ondergrond meer zichtbaar is alleen fictieve kiezels. Ik weet of dit te wijzigen is in een paar bestanden, uit de Xsec bestanden van de sporen kan ik zo snel niet wijs.

Afbeelding

AlwaysRM_
3
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren

Re: trein ontspoort na "reparatie" spoor

Bericht door AlwaysRM_ »

Als de onder grond door de sporen komt kan je beter de grond op die plek wat verlagen dan met de sporen te gaan kloten....
Voormalig scenario bouwer

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2302 keren
Ontvangen waarderingen: 2724 keren

Bericht door Marklin »

Een rood draadvormig vierkant betekent in dit geval einde spoor en dus een ontsporing op dat punt.
En/of is er geen klein stukje spoor terecht gekomen wat er niet hoort?, dit kan mogelijk gezien worden als wissel.

Of het zomaar kan om een bredere bedding te maken berwijfel ik, maar het Coha Spoor is standaard breder die het tussen 2 soren afsluit, iig bij een trackrule met h.o.h. 4.20 spoorwijdte.
Afbeelding

Prettige reis!

Stoom_Machinist
5
Gegeven waarderingen: 126 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Bericht door Stoom_Machinist »

Een Rood driehoekje is hier juist dat de sporen verbonden zijn, dus nu nog effe lassen [ verbinden ] en je probleem is verholpen. :thumbsup:

k_j_k
2

Bericht door k_j_k »

Thanks guys. In mijn eerste bericht is 'niet' weggevallen :) Ik bedoelde: Ik weet niet of dit te wijzigen is in een paar (Xsec) bestanden
Anyway, als ik bijna met mijn neus over de sporen ga zie ik een kleine opening tussen de bielzen en rails van de spoorstukken. Ik heb geprobeerd een spoorstuk te verplaatsen maar dat was niet te doen en bij de andere kant van het spoorstuk ging het weer fout, het werd een chaos. Weer wat geleerd. Ik heb opnieuw de route gekloond en de wijziging via TS Tools gedaan. Waar de ondergrond zichtbaar is tussen de rails moet ik maar laten zo. Het komt ook op andere stukken wel voor. Ik ga zeker niet alles nalopen, ik weet nog niet of zo'n klein stukje te egaliseren is zonder al te veel gedoe.

Afbeelding

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Ja, als er ter plekke verder niets bijzonders aan de hand is zoals ik zei dan bij de het rood draadvormig vierkan de sporen verbinden.

Afbeelding

Edit/
Je had het inmiddels al opgelost, en ja de grondslag op plekken wat te hoog kun je het beste met de paint tool wat laten zakken.
Afbeelding

Prettige reis!

k_j_k
2

Bericht door k_j_k »

Marklin schreef:
22 feb 2025, 17:32
Ja, als er ter plekke verder niets bijzonders aan de hand is zoals ik zei dan bij de het rood draadvormig vierkan de sporen verbinden.
De 'weld' tool had ik ook al gezien, maar er verscheen geen grijs blok, dus ik weet niet wat hier het probleem was.
Marklin schreef:
22 feb 2025, 17:32
Edit/
Je had het inmiddels al opgelost, en ja de grondslag op plekken wat te hoog kun je het beste met de paint tool wat laten zakken.
In dit specifieke geval is verhogen van het spoor toch wat fraaier, maar ik zal op een stuk dood spoor de paint tool proberen. :tools:

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Als er geen blokje verschijnt bij gebruik van de weld tool dan kan het verbinden dus niet gemaakt worden wat verschillende oorzaken kan hebben, bijv. de naad is te groot, ze overlappen elkaar, de rails niet goed tegenover elkaar, hoogte t.o.v. elkaar enz.
En het spoor wat omhoog halen zie ik toch anders wat je plaatje laat zien als het ter plekke wat is, want met de juiste paint tool optie en een paar muisklikken zit je onder bovenkant bedding en levert iig geen gehannes op met het spoor. :wink:
Afbeelding

Prettige reis!

Terug naar “Vragen”