Wie heeft al ervaring met TSC onder Linux/SteamOS en zo?

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.

Moderator: Rubku_NL

Telefunken
5
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Wie heeft al ervaring met TSC onder Linux/SteamOS en zo?

Bericht door Telefunken »

De kern van TSC is al zo'n 15 jaar oud en het maakt nog gebruik van Dx9. Dx11 is experimenteel beschikbaar, maar niet 100% compatibel. Of DTG nog van plan is Dx11 verder te implementeren weten we niet.

Inmiddels zijn voor de huidige video kaarten modernere renderers zoals Vulkan beschikbaar.

Door middel van een hardware translation layer zoals DxVk kunnen Dx9 spellen gebruik maken van Vulkan, met mogelijk een paar fps erbij.
TSC is heel sterk CPU afhankelijk, hoe sneller hoe beter, mijn trouwe nVidia Titan X met 12 GB Vram kan het spel nog steeds goed aan en blaast alle warmte zelf uit de behuizing.

Ik heb van mijn vakantiegeld een SteamOS handheld PC gekocht, maar TSC is niet echt geschikt voor zo'n klein schermpje van 20 cm en de bediening. Joystick, thumbsticks, D-pad zijn niet echt mijn ding.

SteamOS kun je ook op een Intel of AMD PC draaien door middel van de Linux distributie Bazzite (https://docs.bazzite.gg/Gaming/gaming-intro/), waar SteamOS standaard ingebouwd is. Ik heb al veel goeds over SteamOS gelezen, je merkt bijna geen verschil met je bekende Steam applicatie. Inregelen en onderhouden van Linux is even wennen, maar de huidige distributies zoals Bazzite zijn gebruiksvriendelijk.

Omdat Steam hardware geheel op AMD draait, zijn er standaard goede drivers in Bazzite/SteamOS/Proton/DxVk die optimaal gebruik maken van de hogere kloksnelheid en instructiesets van recente AMD CPU and GPU.

Na de zomer wil ik een krachtige AMD PC van Bazzite voorzien in dual booting met Windows 11, overigens al 'afgeslankt' met Chris Titus's WinUtil.

Je kunt nu al experimenteren met DxVk en Vulkan door het open source repository https://github.com/doitsijun/dxvk te installeren in je Railworks folder. Je hebt alleen d3d9.dll, d3d11.dll en dxgi.dll nodig. Eventueel een dxvk.conf. Ik heb dit voorbeeld gebruikt: https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 3673699525

Als je die 3 .dll verwijderd, is alles weer terug bij het oude. DxVk wordt voortdurend verder ontwikkeld, hou het dus in de gaten en test/ontwikkel eventueel mee.

Als je Railworks in een van beide 64bit versies, kan dus ook Dx11 zijn , start wordt er een logfile aangemaakt waarin je kunt zien dat het spel de Vulkan renderer heeft opgepakt. Tot nu toe geen crashes en 2-3 fps erbij op de oude Intel I7-6700K op 4 GHz. Je hoeft dus geen wonderen te verwachten.

Gezien de huidige prijzen van CPU, RAM en SSD heb ik alle overclock eraf gehaald.

Die nieuwe AMD PC loopt tot 5.7 GHz en met optimale drivers verwacht ik dan onder Bazzite duidelijk betere prestatie zonder overclock.

Windows11 heeft standaard heel veel meuk en ballast, een Linux speciaal voor games heeft daar geen last van.

Op je gaming PC kun je zowieso beter niet internetten, bankieren of boekhouden en zo.

Terug naar “Vragen”