TSW5 DTG Route: NL Zwolle - Groningen

Plaats hier alle onderwerpen die betrekking hebben op Dovetail Games' Train Sim World.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
blauwa
2
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: TSW5 DTG Route: NL Zwolle - Groningen

Bericht door blauwa »

Wat mij met name opvalt zijn de niet kloppende vormen van de bovenleidingsportalen. Ook zie je er over de gehele route af en toe ooievaarsnesten op, terwijl dit alleen rond Meppel voorkomt.

Stoom_Machinist
5
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 48 keren

Bericht door Stoom_Machinist »

Eerste Mod's voor de route: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... -groningen

[Edit] Meer mods gevonden op deze site zoals geluiden van de Icm.

Betere Chopper geluid: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... nd-upgrade

Mechanische Bellen van de ATBvv: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... r-the-icmm

Verbeterde dodeman geluid: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... dman-patch

Verbeterde en meer realistischer verlichting ICM: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... m-lightmod

Verbeterde en realistischer verlichting SNG: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... g-lightmod

Verfijnder Rem Controller van de SNG van 1.0 gevoeligheid naar 0.5: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... tivity-fix

Om al deze mods eenvoudig te instaleren raad ik deze tool aan: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... anager-221

Veel plezier :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen Stoom_Machinist voor dit bericht (totaal 3):
TfNLDEGamePsychodenisJura

TfNLDE
5
Gegeven waarderingen: 138 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Bericht door TfNLDE »

blauwa schreef:
26 mar 2025, 22:13
Wat mij met name opvalt zijn de niet kloppende vormen van de bovenleidingsportalen. Ook zie je er over de gehele route af en toe ooievaarsnesten op, terwijl dit alleen rond Meppel voorkomt.
Die niet kloppende vormen van de bovenleiding is voor mij de reden om niet de volle prijs te willen betalen, met name de betonportalen zijn in mijn inziens gewoon ronduit verkeerd. Ze zijn te wijd, de palen zijn te dun en hoe de bovenleiding opgehangen is klopt ook niet, en dat zijn nou net de portalen die je het meeste tegenkomt op deze route. Er is voor beide sporen voor het bevestigen van de rijdraad hangers gebruikt, terwijl het om en om moet zijn. Één spoor met hanger, de andere met een paalhanger. De portalen waar de draadafspanning bevestigd zou zitten zijn in de game grijs, terwijl deze in het echt toch echt groen zijn. Check de de cabine-meerij video's op Youtube maar.

Dat de ooievaarsnesten over de hele route voorkomen kan ik wel mee leven, uiteindelijk zullen deze vogels toch langzaam meer portalen gaan bezetten. Ik rij regelmatig tussen Amersfoort en Bad Bentheim, daar zie je die nesten ook steeds meer voorkomen.

Ik kom misschien wat kritisch over maar ik vind dat als er ergens (flink) voor betaald moet worden moeten de zaken wel goed kloppen. De enige route waar ik ooit de volle prijs heb betaald omdat ik het waard vond is de route van Konstanz naar Villingen van virtual-Railroads (en dat vind ik nog steeds :smile: ). Uiteraard ook na bekijken van diverse screens en bij andere trainsimmers die deze ook hadden.

Dus ik wacht wel tot Zwolle - Groningen een keer in de aanbieding komt, of dat er een goede update komt (ik heb dit uiteraard ook aangegeven in het forum van DTG, maar of ze er wat aan doen is een tweede :thinking: ).
Groeten,
Erwin

Sebas1700
5
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Bericht door Sebas1700 »

Vele zaken kloppen niet, totaal niet realistisch. Als ik dan intern hoor dat Dovetail door NS toegelaten is in de cabines voor opnames ed. dan is het een schande dat je overal mods voor nodig hebt.
Ik zou het daarom zéker niet voor die €40,- kopen.
Deze gebruikers waarderen Sebas1700 voor dit bericht:
Wadlopertje

Stoom_Machinist
5

Erg overdreven reactie, maar goed wat je wilt joh.
Deze gebruikers waarderen Stoom_Machinist voor dit bericht:
Giel1402

joa
1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door joa »

Kijk iedereen heeft ze eigen mening over deze route en 40 euro is veel maar dat zijn we gewend van dovtail maar ik vind het niet eens zo'n slechte route want ze hebben inderdaad heel veel beeld materiaal maar met een paar foto's en video's is het veel lastiger dan een Nederlander die vaker in aanmerking komt met de treinen. En christrains treinen hebben ook soundmods en ik vindt dat er ook niks mis is met die treinen, en wij zijn trein fanaten en ons valt iets sneller op dan als ik het aan me moeder vraag want zij ziet geen verschil. En dit soort reacties zorgen er ook voor dat ze geen nieuwe gaan maken dus zoals ze al zeiden help ze liever dan ze te bekritiseren. Ik probeer hiermee niet mensen bekritiseren maar proberen duidelijk te maken dat ze voor hun 1e keer een Nederlandse route te maken hun best hebben gedaan, maar dit is mijn mening.
Deze gebruikers waarderen joa voor dit bericht:
Marklin

dorialo
3

Bericht door dorialo »

de ooievaarsnesten vond ik al grappig , maar wat dacht je van paarden in de goal op een voetbalveld , al met al vind ik de route geweldig , en tja zeikerds vinden altijd wel wat.........
Deze gebruikers waarderen dorialo voor dit bericht:
Rob_zeeland

DutchDriver
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 142 keren
Ontvangen waarderingen: 606 keren
Contacteer:

Bericht door DutchDriver »

TfNLDE schreef:
27 mar 2025, 21:36
- review -
Netjes geschreven. Hier ben ik het 100% mee eens. Ik rij ook regelmatig - dagelijks - onder dit soort portalen door, vind dan ook dat de versie die DTG gemaakt heeft zwaar ondermaats is. Het is net alsof ik in België rondrij... Sommigen zullen het een klein dingetje vinden. Ik vind de prijs veel te hoog voor wat hier geleverd wordt.

De Ooievaars zijn grappig, totdat je de route in de winter ziet. Dan zitten ze er nog steeds. 's Winters zijn Ooievaars niet in Nederland te vinden, dus wat doen ze dan in hun nesten? Het zijn misschien details, maar wel details die voor deze prijs m.i. best meegenomen mogen worden. In TSC lukt het ons als freeware developers ook gewoon.

Verder is er nog het "saaie" geluid van de ICM. De SNG is redelijk op orde, bij ICM mis ik de wasmachine op hogere snelheden. Ook de constante luchtstroom van de airco mist in de reizigersruimte. Een kenmerk van ICM - zeker als je erin zit en de boel wordt opgebouwd... De seinen kloppen niet, knipperfrequenties van cijferbakken en WUBO's zijn totaal uit het lood. ProRail zou een hartverzakking krijgen. Nog even los van het feit dat het simpelweg een onjuist sein is.

Dikke pluim voor de modellen van zowel ICM als SNG. Ook de scenery is prima, hoewel er hier en daar wat meer moeite in realistische gebouwen gestoken had mogen worden. Hoogbouw in Staphorst? Laat het ze in de kerk maar niet horen. :zipper_mouth:

Al bij al is het m.i. de 40 piek zeker niet waard. Er is freeware voor ons aloude TSC die véél gedetailleerder is. Tezamen met het Coha seinenpakket wat wél klopt, de bovenleiding van Michael en de ATB van Chris/Mark die de boel netjes uitleest kom ik uit op een matige route. Nee, ik koop 'm niet voor deze prijs. Maar na inmiddels diverse uren meekijken met anderen kan ik concluderen dat DTG het zich voor de zoveelste keer lekker makkelijk heeft gemaakt. Het zal mij benieuwen of er met de feedback die er op diverse fora al gegeven is wat gedaan wordt. De geschiedenis geeft me weinig hoop...

LET OP: Deze reactie is op persoonlijke titel. Ik mag dan moderator zijn, dat wil niet zeggen dat ik hier als gebruiker mijn mening niet mag geven.
Stoom_Machinist schreef:
28 mar 2025, 18:56
Erg overdreven reactie, maar goed wat je wilt joh.
Als moderator zijnde wil ik hier wel op inhaken: laat een ander zijn mening ook in zijn of haar waarde. Dat jij vind dat de DLC prima is moet je zelf weten, maar snauw een ander dan niet af omdat ze er een andere mening op na houden. Alvast bedankt.
Deze gebruikers waarderen DutchDriver voor dit bericht (totaal 7):
WadlopertjeFrisonTfNLDERubku_NLLouke1968MichaelOmkasthijs
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

edwinaartse
5
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Bericht door edwinaartse »

Voor een fanatieke TSW speler een welkome aanvulling en zou het graag in zijn of haar collectie willen hebben. Ik ben altijd kritisch geweest op TSW. Ondanks dat ik TSW wel heb en zo nu en dan eens een keertje speel zal ik geen fanatieke TSW speler gaan worden en nog steeds niet gaan overstappen op TSW. Ik houd het liever voorlopig bij de Noord-Oost Nederland route op TSC

De meeste dingen die niet goed zijn ben ik het helemaal met de vorige sprekers eens. Er moet echt een hoop verbeterd worden als het om scenery gaat betreft name de rail infra.

Is de DLC 40 euro waard? Naar mijn mening is 40 euro te veel gevraagd voor wat er geleverd is. Ik had voor die prijs liever ook meerdere treinen er in willen zien dan alleen een SNG en een ICM. Bijvoorbeeld een Stadler GTW met Arriva en Blaunet Vechtdal kleurstelling en een VIRM dan was het wel 40 euro waardig, maar dit vind ik echt te duur.
Deze gebruikers waarderen edwinaartse voor dit bericht (totaal 3):
Rubku_NLLouke1968mkasthijs

Stoom_Machinist
5

Als moderator zijnde wil ik hier wel op inhaken: laat een ander zijn mening ook in zijn of haar waarde. Dat jij vind dat de DLC prima is moet je zelf weten, maar snauw een ander dan niet af omdat ze er een andere mening op na houden. Alvast bedankt.
Dat is prima en iedereen mag ook zijn mening geven alleen een ander kan er wel wat op terug zeggen zoals ik dat gedaan heb en dat is misschien niet altijd leuk en kan bot overkomen, iedereen heeft het vroeg of laat mee te maken, ook ik.
Ik vond zijn reactie bot zwaar overdreven en erg ongepast, mijn reactie was op zijn niveau om aan te geven dat hij daar niks aan toevoegde en een gebrek aan onderbouwing is, misschien niet netjes maar dan is het aan de moderator om mijn ongepaste bericht te verwijderen. :thumbsup:

Afijn we hebben eindelijk een Nederlandse route met gebreken, ze hebben gevraagd om feedback en het is aan ons om ze zo goed mogelijk bij te sturen, ik ben pas begonnen om de route in de Editor te bekijken en er wat van te leren ( niet dat ik een route ga bouwen of assets, puur om te zien hoe het intern werkt), de route zelf kan je niet aanpassen misschien na duplicatie wel maar dat ben ik nog aan het uitvinden.
Zover ik kan zien wordt het een hele klus om de portalen aan te passen inclusief de rijdraden, die zitten namelijk vast op de portalen zo ver ik kan zien.
Afbeelding

Nu hebben we voor TSC al een heleboel assets van verschillende makers o.a. Portalen van MichaelO, dus ik vraag me af hoe snel het kan gaan om ze om te zetten in TSW zolang je de 3d bestanden hebt.

edwinaartse
5

Bericht door edwinaartse »

Ik wist niet eens dat TSW5 een route editor had. Die kan ik in de menu van de game nergens vinden.

GamePsycho
5
Gegeven waarderingen: 85 keren
Ontvangen waarderingen: 123 keren

Bericht door GamePsycho »

Even ter vergelijking: als je nog geen TSC in je bezit hebt en je wilt de route NoordOost Nederland installeren met de ICM en SNG dan ben je bijna €150,- verder (als je alles buiten een eventuele sale om aanschaft). Dan vind ik persoonlijk de €40 voor de route met het bijgeleverde materiaal eigenlijk best redelijk. Ja er zijn zeker verbeterpunten zoals de bovenleiding/portalen, maar voor het totaalpakket vind ik het zeker niet slecht.
Deze gebruikers waarderen GamePsycho voor dit bericht (totaal 3):
Rob_zeelandLouke1968TheJAG

joa
1

Bericht door joa »

Daar ben ik het 100% mee eens

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2241 keren
Ontvangen waarderingen: 2677 keren

Bericht door Marklin »

Juist, en daar komt nog bij dat men TSW5 er voor noppes bijkrijgt mocht die (nog) ontbreken als je puur voor de route gaat. :sunglasses:
Afbeelding

Prettige reis!

Evert66
4
Gegeven waarderingen: 130 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Bericht door Evert66 »

Er zijn zeker wel enige zaken voor verbetering vatbaar in TSW Zwolle-Groningen, maar de kritiek op dit forum over deze DLC is naar mijn mening te hard. Onder simmers wordt de lat natuurlijk hoog gelegd, en dat zien we terug in de kwaliteit van de NL routes die beschikbaar zijn voor TSC. Een pluim voor de makers daarvan! :clap: In TSW Zwolle-Groningen vind ik vooral het materieel waarheidsgetrouw en is daar veel aandacht aan besteed. De sfeer van de route is voor mij goed neergezet. Ten opzichte van TSC vind ik TSW grafisch een behoorlijke upgrade, met name de weer effecten. Daarnaast het feit dat je door en om de trein kunt lopen en TSW een conductor mode heeft voegt voor mij veel toe aan een realistische beleving. Voor een DLC is €40 best geld maar ik denk dat we blij mogen zijn dat DTG eindelijk een NL route uitgebracht heeft en hopelijk volgen er meer. De verkoopcijfers zullen daar zeker een rol in spelen. Voor mij een reden om deze route gelijk op dag één aan te schaffen.
Deze gebruikers waarderen Evert66 voor dit bericht (totaal 2):
GamePsychoWinerail

Winerail
4
Gegeven waarderingen: 109 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Bericht door Winerail »

Evert66 schreef:
31 mar 2025, 18:02
Er zijn zeker wel enige zaken voor verbetering vatbaar in TSW Zwolle-Groningen,
..........
Voor mij een reden om deze route gelijk op dag één aan te schaffen.
Helemaal mee eens. Ik hoop van ganser harte dat DTG gemotiveerd is om nog wat NL-trajecten te bouwen.

Mijn voorkeur zou kunnen zijn De Oude Lijn en/of Amsterdam-Eindhoven.
Deze gebruikers waarderen Winerail voor dit bericht:
denisJura

Rob Jansen
Oprichter
5
Gegeven waarderingen: 204 keren
Ontvangen waarderingen: 331 keren
Contacteer:

Bericht door Rob Jansen »

edwinaartse schreef:
31 mar 2025, 15:22
Ik wist niet eens dat TSW5 een route editor had. Die kan ik in de menu van de game nergens vinden.
De TSW 5 Public Editor is te krijgen via de Epic Games Store:
https://store.epicgames.com/en-US/p/tra ... ditor-beta

De editor is gratis en maakt gebruik van de game bestanden vanuit Steam (waar de meeste het zullen hebben) of als je via Epic speelt en laat dus ook alleen de inhoud zien je zelf bezit.
Enige wat je moet hebben is een Epic Game Store account en de applicatie, is net zoals Steam een launcher.

Je kunt bestaande routes inladen, bekijken en ook nieuwe routes maken, de Mildmay Line die recent is uitgekomen is daarmee gemaakt, er is ook een Duitse in aanbouw, maar die heeft al tijdje niks meer laten horen.
Dat zou komen vanwege als je de inhoud beschikbaar wilt stellen via Steam/Epic of op Consoles moet je als 3rd party developer ingeschreven staan bij DTG.

Maar je kunt ook gewoon het gratis beschikbaar stellen via diverse sites, wij hebben nog geen aanbod gehad dus daarom zal je het hier ook niet zo snel vinden, maar via andere sites zoals de TrainSimCommunity website waar eigenlijk alle mods op staan die er zijn.
Oprichter van DutchSims en Content Creator.
Livestreams op Afbeelding Twitch en video's op Afbeelding YouTube.
Check mijn website voor meer informatie wanneer de streams zijn.

leendert64
Gegeven waarderingen: 2 keren

Bericht door leendert64 »

Ik kocht TSW 5 met de Dutch DLC en ben uiterst tevreden, goed ik ben niet zo ingewijd als de meesten hier maar ik heb meer plezier met TSW dan met de TS classic zeker ook dat TSW beter draait op mijn systeem. Grafisch erg mooi en meeslepend, hier kan ik mij erg mee vermaken en later uitbreiden, iemand suggesties kwa DLC' s?

Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 258 keren
Ontvangen waarderingen: 1357 keren

Bericht door Marc D. »

V.w.b. Nederlands materieel zal het denk ik bij DTG niet zo snel gaan, maar je weet nooit. Alleen de ingewijden weten wie de developers van de NL content en hun plannen v.w.b. routes en materieel zijn.

Chris(trains) heeft zich een paar jaar geleden al eens verdiept in de Unreal Engine en zag er toen nog geen heil in, maar dat kan natuurlijk veranderen. Dan nog is het de vraag of zijn modellen relatief eenvoudig over te zetten zijn. Ook heeft Dutch Classics eerder aangegeven dat hij zijn modellen op de toekomst voor aan het bereiden was. Maar dan moeten ze vooralsnog dus wel als 3rd party developer ingeschreven staan bij DTG.

V.w.b. freeware developers moet er een nieuwe generatie opstaan want of de huidige alle nieuwe technieken nog kunnen bijbenen is ook nog maar de vraag. De learning curve zal een stuk hoger liggen ook al weet ik niet welke 3d software allemaal ondersteunt word.

Ik denk dat TSC nog lang niet aan z'n einde is, ook al zal DTG er wel veel aan doen om iedereen aan TSW te krijgen.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Stoom_Machinist

leendert64

Bericht door leendert64 »

In het reisschema van de Dutch DLC zijn veel plaatsen in Nederland opgenomen, hopelijk komt daar meer van uit in de toekomst, maar TSW heeft ook veel Duitse en Belgische? uitbreidingen en daar zullen toch ook wel pareltjes van routes in zitten?
Wat betreft modden zal het allemaal niet makkelijker worden en dan hopen op een jongere generatie die fan zijn/worden van trainsims en gaan modden, Chris doet geweldig werk met de classic zoals ik kan zien, erbij doen van een andere sim is wel veel en bijna een dagtaak, Chris heeft net als iedereen ook een prive leven waar hij zuinig op is.

Von Rondstadd
5
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Bericht door Von Rondstadd »

Update:

Zwolle Groningen
Removed inaccurate ambient siren sounds
Fixed floating station sign at Groningen station

SNG Sprinter
Fixed destination boards being hard to read in bright sunlight
Fixed to-be-checked tickets appearing on passengers in the second unit, preventing players from reaching them
Fixed guard panel buttons in Guard Mode to work as expected
Fixed cab light button displaying incorrect cab light status
Deze gebruikers waarderen Von Rondstadd voor dit bericht:
denisJura

HeroicNonsense
5
Gegeven waarderingen: 65 keren

Bericht door HeroicNonsense »

leendert64 schreef:
01 apr 2025, 05:32
In het reisschema van de Dutch DLC zijn veel plaatsen in Nederland opgenomen, hopelijk komt daar meer van uit in de toekomst, maar TSW heeft ook veel Duitse en Belgische? uitbreidingen en daar zullen toch ook wel pareltjes van routes in zitten?
Wat betreft modden zal het allemaal niet makkelijker worden en dan hopen op een jongere generatie die fan zijn/worden van trainsims en gaan modden, Chris doet geweldig werk met de classic zoals ik kan zien, erbij doen van een andere sim is wel veel en bijna een dagtaak, Chris heeft net als iedereen ook een prive leven waar hij zuinig op is.
Een Belgische route zit er nog niet in.

Op dit moment zijn het Verenigd Koninkrijk, de USA, Duitsland, Frankijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië (het Italiaanse stukje van de RhB Berninalinie), Canada en sinds kort dus Nederland vertegenwoordigd in de game. Een Japanse route is aangekondigd, maar die route komt pas in de zomer.

Ronmat64
5
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Bericht door Ronmat64 »

Stoom_Machinist schreef:
27 mar 2025, 19:58
Eerste Mod's voor de route: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... -groningen
Mischien een stomme vraag maar hoe installeer je deze sound, Heb het bij TWS nooit eerder gedaan

Giel1402
5
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Bericht door Giel1402 »

Bestand downloaden en plaatsen in : \SteamLibrary\steamapps\common\Train Sim World 5\WindowsNoEditor\TS2Prototype\Content\DLC
Deze gebruikers waarderen Giel1402 voor dit bericht:
Stoom_Machinist

Stoom_Machinist
5

Ronmat64 schreef:
05 apr 2025, 15:47
- quote -

Mischien een stomme vraag maar hoe installeer je deze sound, Heb het bij TWS nooit eerder gedaan
Heel eenvoudig, je hebt deze tool nodig om het te instaleren: https://www.trainsimcommunity.com/mods/ ... anager-221
Na dat je deze tool geïnstalleerd hebt dan is het eenvoudig om je downloads te verplaatsen naar TSW5, ook kan je in deze tools downloads vinden met de DLC die je in bezit hebt.

Succes!
[ Stomme vragen zijn vragen die niet gesteld zijn ] :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Train Sim World”