TrainDriver2

Plaats hier alle onderwerpen die betrekking hebben op train simulators zonder eigen categorie.
CoraVLC
2
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 12 keren

TrainDriver2

Bericht door CoraVLC »

Ik wil jullie voorstellen aan TrainDriver2 mijn favorite Poolse spoor simulator op dit moment. Sommigen van jullie kennen SimRail al van steam. Echter een andere Poolse simulator die in 2025 op Steam verscheen is TrainDriver2 afgekort TD2. Sinds ik het spel gedownload heb op 5 juni 2025 heb ik er intussen dik 800 uurtjes ingestopt waarvan alles zowat op Multiplayer. TD2 zelf bestaat al 11 jaar nu maar is naar Steam gekomen vorig jaar naar aanleiding van het 10jarig jubileum van deze simulator. De graphics zijn dan ook niet heel denderend en de kwaliteit is niet heel hoog. Maar toch vind ik dat het spel leuker is als Simrail. Maar daarover heeft iedereen een eigen mening. De grootste verschillen met SimRail zijn dat er geen bots zijn dus elke interactie is menselijk. Dit heeft wel als nadeel dat je afhankelijk bent van anderen om de multiplayer te kunnen spelen. Midden in de nacht zal je dus geen TD2 kunnen spelen omdat er dan niemand online is en SinglePlayer niet heel goed werkt. Spelers kunnen zowel als machinist als treindienstleider spelen. Om dit alles in goede banen te leiden is er een strikte regelset die gevolgd dient te worden door iedereen die op dat moment online is op de servers. De hoofdserver is PL1 maar iedereen is welkom ongeacht of je wel of niet pools spreekt. Ik vind zelf dat de kwaliteit van spelers in TD2 hoger is als simrail en ik heb minder vaak last van trolls. Moderation is zeker aanwezig echter wie braaf de regels volgt zal gauw merken dat je niks te vrezen hebt van de moderators. Op multiplayer zal de treindienstleider dan zijn scenery hosten en stelt deze open voor spelers via de SWDR website (SWDR is te vergelijken met de EDR van simrail) en kan desgewenst ook spawnen aanzetten wat ervoor zorgt dat machinisten die geen dienstregeling hebben in de scenery kunnen inspawnen met zelf te samenstellen trein of een vooraf ingestelde preset om mee te rijden. De machinist dient in acht te houden op wat voor spawn deze inspawnt. Bijvoorbeeld niet op een TOW (vracht) spawn inspawnen met een reizigers trein (OSOB/PAS) of andersom met een vrachttrein op een reizigers spawn. De machinist is vrij om zijn trein te kiezen en samen te stellen. Hieronder een foto van een trein die ik graag rij:

Afbeelding

De dienstregeling is niet vast maar eerder op aanvraag, De machinist zal na het spawnen dus een dienstregeling aanvragen bij de treindienstleider door het geven van zijn analysis aan de treindienstleider waarna de treindienstleider een dienstregeling aan de speler toewijst. De machinist mag zelf aangeven wat hij wil en hoe lang hij wenst te rijden. Er word van treindienstleider en machinist verwacht dat zij hun tijd volmaken (aanwezig zijn tot het einde van hun dienst/rit) tenzij door overmacht dit niet meer mogelijk blijkt te zijn. Indien een treindienstleider eerder dan de door hen aangegeven eindtijd wenst weg te gaan is dit toegestaan onder voorwaarde dat deze een vervangende treindienstleider kan regelen die de zittende treindienstleider overneemt als deze het seinhuis uitgaat. De speler kan wel zelf aangeven tot hoelaat (hele uren) deze wil blijven zitten. De machinist kan aangeven bij het aanvragen van een dienstregeling hoelang deze wil rijden. Hou er wel rekening mee dat als er weinig treindienstleiders scenerys aan het hosten zijn dat lange dienstregelingen dan ook niet mogelijk zijn omdat zoals ik aangegeven heb er geen bots zijn dus offline scenerys kunnen ook niet worden toegewezen in een dienstregeling. De toegewezen dienstregeling aan de speler bepaalt welke sceneries in welke volgorde de speler tegenkomt. Voor sommigen is dit dus wel een nadeel dat je rit geografisch niet altijd klopt. Ook zijn niet alle sceneries echt en zul je af en toe door fictief Polen onderweg zijn, Echter men streeft wel om dit zo realistisch mogelijk te bouwen (geloof me ik heb me SUF gezocht waar een fictieve scenery in Polen was toen ik nieuw was en pas later realiseerde dat deze niet echt was zo goed was deze gebouwd). De speler mag zelf een categorie trein aanvragen. Dit betekent dus dat de speler vrij is om te kiezen of men een sneltrein of express Intercity wil rijden wanneer de speler het wil. Dit betekent ook dat je niet hoeft te wachten tot een losse loc inspawnt (zoals in simrail) maar men zelf deze losse loc kan spawnen en ermee op pad kan na opvraag van een dienstregeling.

Afbeelding

Er word van men verwacht dat deze de spoorregels kent zoals deze door de echte PKP worden toegepast op hun spoorwegnetwerk. TD2 is ondanks dat het gratis te downloaden is via steam dus geen geschikte instap in de PKP wereld. Er zijn wel trainers beschikbaar echter deze spreken voornamelijk Pools en ik ben niet echt een geschikt persoon om iemand de basisregels van het PKP spoornet aan te leren :sweat_smile:

Er is daarintegen wel veel rollend materieel beschikbaar met heel veel beschikbare kleurstijlen (je kan wel merken dat sommige locomotieven wat ouder zijn en dus niet van goede kwaliteit zoals men gewend is van TSW/SimRail). Bekend van SimRail zijn de EU en EP07, EP08 en de ET22 en de EN57/71 kibel. Echter materieel wat niet (op het moment van schrijven) beschikbaar is in SimRail maar wel in TD2 zijn de ST44 (leuk diesellocomotiefje), De SN81 (vaag diesel treinstelletje), SU45 (een universele dieselloc voor goederen danwel reizigers) een EU06 (oudere EU07) en een ET41, De ET41 zijn 2 EU07s waarvan 1 cabine is afgezaagd en dan de 2 locomotieven samengeplakt tot 1 locomotief. En uiteraard de EP09 die ik al heb laten zien hierboven. De EP09 is een sneltrein locomotief welke als enige in het spel sneller dan 140 mag rijden! Hieronder wat fotos:

ST44:

Afbeelding

SU45:

Afbeelding

SN81:

Afbeelding

ET41:

Afbeelding

Goed deze post is wel lang genoeg zo, bij opmerkingen/vragen hoor ik t wel :P
Deze gebruikers waarderen CoraVLC voor dit bericht (totaal 4):
Rubku_NLdenisJuraMarklinPjotter59
Voorstander van de 700 Rotterdam-Groningen

CoraVLC
2

Re: TrainDriver2

Bericht door CoraVLC »

Zo goed als het de afgelopen dagen ging voor mij zo belabberd liep de boel vandaag :rolling_eyes:
Het begon al bij LCS Kleszczow waar ik naar de 60 uitrit (linksaf) zou moeten rijden om dan door te rijden naar Zakopane en daar te eindigen. Echter ging de boel niet goed en reed ik rechtsaf bij de Zaborow PODG (PODG bewaakt een overloopwissel of aansluiting op de vrije baan), Gelijk mn trein stilgezet, Trdl vond dat ik wel door kon rijden. Ik was het daar niet mee eens want dan zou ik respawnen in de scenery en nog verder van huis zijn. Dus de trein achteruit terug de PODG in gereden en hem voor het sein weer stilgezet. Onderstaande screenshot gemaakt tijdens het wachten:

Afbeelding

Prima, Helaas moest er een MPE vertrekken uit Zakopane welke niet vertraagd ging worden om mij er alsnog door te laten. Was ook onredelijk gezien ik nu +10 had. Helaas heb ik nog 11 minuten langer gestaan en had ik aan het einde +21.

Daarna (geen screenshot gemaakt) stond ik in de scenery Dobryziniec te wachten op de lijn naar Gora Wlodowska. Echter de trdl in Gwl had een *20*kmh onderhoudstrein in mijn pad aangenomen. Ik had geen zin om hierop te wachten en daar achteraan te moeten sukkelen dus deze timetable is niet uitgereden. Daarna ging het ook alles behalve goed. Eerst een vertraagde MPE, daarna weer de verkeerde kant op gestuurd (gelukkig merkte ik dit optijd op, ik zag mn uitrijder een verkeerd seinbeeld geven voor wat ik verwachte te zien dus gelukkig dit wel optijd gezien. Schade was +5 (welke wel te voorkomen was eigenlijk)

Maar goed je kan niet altijd 6 gooien :stuck_out_tongue:

Marklin
6
Gegeven waarderingen: 2846 keren
Ontvangen waarderingen: 3131 keren

Bericht door Marklin »

Nou heb de moeite genomen om eens verder te kijken en zag wel dat Traindriver2 via Steam gratis is om te kunnen spelen. :astonished:
Alleen als ik het wil installeren moet ik wel 54.5 GB vrije ruimte hebben en bv. 32 GB geheugen enz. wat ik vooralsnog niet heb, met
deze gegevens lijkt het een vrij pittig spel, of niet ...?
Tevens de vraag heb je dit spel dan compleet, d.w.z. kun je dan naar hartenlust rijden enz.?
Zie vrij ruimte:
Afbeelding
Afbeelding

Prettige Reis!

CoraVLC
2

Bericht door CoraVLC »

Marklin schreef:
30 mei 2026, 19:12
Alleen als ik het wil installeren moet ik wel 54.5 GB vrije ruimte hebben en bv. 32 GB geheugen enz. wat ik vooralsnog niet heb, met
deze gegevens lijkt het een vrij pittig spel, of niet ...?
Het is inderdaad een zeer pittig spel, met de minimum eisen kom je al een heel eind als je de settings wat omlaag schroeft. Er word veel RAM gevraagt door de manier hoe dit spel werkt qua sceneries, elke 5-10 minuten word er een nieuwe scenery ingeladen. Npu moet ik wel zeggen dat als je eenmaal overal een keer gereden hebt dat vaak de wisselingen dan wat vloeiender verlopen. Je zult dus wel zo nu en dan 10-15s tegen een laadscherm aankijken. Voor mij weegt dit niet op tegen de voordelen van altijd een menselijke trdl op de post hebben zitten. In mijn ervaring duurt het voor 99% van de sceneries 5-10s, Kielce is een uitschieter omdat deze scenery gewoon echt enorm groot en zwaar is, ik heb 32gb RAM en moet in Kielce vaak 30-45s laden. Je kunt wel vragen of de trdl bij het maken van je dienstregeling Kielce niet kan toevoegen bijvoorbeeld. Zo vraag ik vaak of ze mij niet door Zywiec willen sturen omdat die scenery ruim 30km 30-70kmh is wat ik niet leuk vind. (Ik wil 120-160 raggen :P )
Tevens de vraag heb je dit spel dan compleet, d.w.z. kun je dan naar hartenlust rijden enz.?
Ja er zijn geen betaalde features! Je hebt dan alle railvoertuigen en posten* tot je beschikking. Heel soms als er een nieuw railvoertuig uitkomt is deze een week of 2-4 alleen voor donateurs te gebruiken maar daarna komt deze beschikbaar voor iedereen.

*=Als beginner zul je niet op grote complexe posten kunnen spelen. Door treinen te leiden zul je uit eindelijk levels krijgen welke je toelaten op de grotere posten te mogen spelen. (Zebryzydowice en Kielce zijn een uitzondering deze zijn voor beginners beschikbaar maar dit horen eigenlijk level 10 posten te zijn). Alvorens je trdl kunt zijn dien je trouwens wel 1000km op PL1 gelogd te hebben. Men verwacht en hoopt op die manier dat je dan enige affiniteit opdoet met de manier hoe PKP hun spoorweg runt en de geldende regels voor gebruikers.

Ook heeft dit spel mechanische bediening van de posten. Sommige stations heb je dus geen computer zoals we in Nederland kennen maar nog echt een hendelbak voor je neus staan.

Een extern account op het forum van TD2 is ook vereist alhoewel men wel bezig is met steam intregatie. Dit is nog een nabrander van hun tijd voor steam.
Deze gebruikers waarderen CoraVLC voor dit bericht:
Marklin

CoraVLC
2

Bericht door CoraVLC »

Multiplayer treinen rijden, Het blijft een dynamisch iets. Dat bewees ook mijn 1e timetable die ik vanmorgen wegreed. Zie hieronder:

Afbeelding

Met wat vertraging uit Krasnica vertrokken richting Liskow. Dit kwam omdat er een iets te late goederentrein op EXACT dezelfde combinatie van wat we trails noemen reed. Ik ging van Hn naar Wi op Liskow netzoals de cargo. Ik ging echt strak achter de cargo aan (zo straks als het kon zonder automatische seinen, niet alle sceneries beschikken namelijk over SBL en soms kan je dus maar 1 trein tegelijk op je trail hebben). Door een 5 minuten PT (stop voor inhalen danwel andere trein voor te laten) te gebruiken kon ik alsnog strak optijd rijden. Dit hield stand tot het aankomen in Tarkowice (dit is ongeveer een half uur rijden, we spreken nu 11:02 vanmorgen). Hier kwam ik door een TSB met 1 minuutje vertraging aan.
Foto genomen tijdens het wachten op Tarkowice:
Afbeelding
Ik had een geplande stop van 11:02 (11:03 aankomst) tot 11:11 om richting Odolany (een scenery alleen beschikbaar voor zijn maker welke de goederenbundel van Warschau omvat) een andere trein af te wachten. Vertrektijd komt en gaat maar het sein komt niet veilig. Wat bleek? Odolany had een vertraagde (+15) MPE aangenomen in MIJN pad. Even ter context voor wie de poolse trein categorieën niet machtig is: De EI, EN, EC hebben de meeste voorrang op het spoor, Dit zijn snelle Intercities met weinig stops. Daarna krijg je de RP en MP, sneltreinen dus. En daarna de stoppers en daaronder zitten de goederentreinen en dan daaronder het leeg materieel. Goed moraal van dit verhaal is dus: Ik rij als EIE (express intercity met E lok). Ik heb dus de hoogste prioriteit op het spoor. Deze MPE had dus eigenlijk op mij moeten wachten (omdat deze ook zijn pad inmiddels kwijt was). De schade bedraagt nu +11. Je zou denken, pad kwijt (vanaf +5) einde van het verhaal en daar blijft het bij. Gelukkig deze keer niet. Dankzij een extreem goed samenspel van de treindienstleiders van dienst heb ik zo veel als het kon kunnen doorrijden. Onderstaande screenshot genomen in Odolany.

Afbeelding

In Odolany (de Warschau vrachtterminals) stond ik op +11. Door hard door te rijden heb ik langzaamaan deze vertraging kunnen wegpoetsen, In Stare Lipowo helaas wel een 3 dubbele 40 moeten doorrijden omdat er al een trein op mijn spoor stond (de trdl had mij nog niet zo snel verwacht) en er een sein kapot ging. (Ja de railinfra kan en gaat kapot in dit spel!) Maar door heel stevig door te rijden heb ik daarvan alsnog gehakt gemaakt en in LCS Klesczcow door het gebruiken van de buffer in rijtijd (en een lieve TRDL die een andere trein +2 aan de broek smeerde om mij door te laten rijden) was ik uit eindelijk weer optijd! Dat voelt altijd toch wel goed als na zon enorme vertraging (ik vind +11 enorm, dat krijg je niet zomaar aan je broek als EI) zonder buffer (PT stop) zon vertraging er weer te kunnen uitrijden! De timetable daarna ging vlekkeloos dat wel!

Dit laat zien hoe dynamisch multiplayer kan zijn. Aan de andere kant heb ik ook een keer +50 gehad maar dat verhaal bewaar ik nog even :halo:

Terug naar “Overige Train Sims”