LossLess Scaling
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 123 keren
- Ontvangen waarderingen: 114 keren
LossLess Scaling
De gamerwereld, en de laatste dagen ook buitenlandse TS-fora, zijn de afgelopen tijd overspoeld door positieve berichten over deze tool. Met AI-technieken kun je je framerates bij TS in veel gevallen verdubbelen. Dit werkt grofweg door kunstmatig gegenereerde frames toe te voegen en lijkt bij TS verbazingwekkend goed te werken - hogere fps en een veel vloeiender ervaring. Momenteel voor EUR 5.51 bij Steam in de sale verkrijgbaar. Werkt ook bij andere spellen.
https://store.steampowered.com/app/9930 ... s_Scaling/
https://www.dsogaming.com/articles/weve ... -everyone/
https://www.digitaltrends.com/computing ... rame-rate/
https://www.eurogamer.net/digitalfoundr ... ing-tested
https://store.steampowered.com/app/9930 ... s_Scaling/
https://www.dsogaming.com/articles/weve ... -everyone/
https://www.digitaltrends.com/computing ... rame-rate/
https://www.eurogamer.net/digitalfoundr ... ing-tested
- Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht (totaal 2):
- Rob_zeeland • Milko80
-
- Beheerder
- 5
- Gegeven waarderingen: 244 keren
- Ontvangen waarderingen: 700 keren
Re: LossLess Scaling
Oprechte vraag, maar heb je toevallig wat cijfers op een zware route hoeveel FPS je nu voor én na hebt i.c.m. systeemspecificaties?
Want als ik dit lees op de Steampagina ben ik toch ietwat skeptisch
In TSC ben je eigenlijk met elke realistisch PC configuratie 100% CPU-bound, en nergens limited by GPU power. Zelfs met een snelle Zen 4 of Intel 13/14th Gen CPU i.c.m. een wat oudere videokaart ben je veelal nog altijd volledig beperkt door de processor en niet door je videokaart met TSC. Dit in tegenstelling tot modernere games.Requirements:
Scaling makes sense when you are limited by GPU power. For the best experience, limit the game to a stable frame rate so that Lossless Scaling has resources to work with.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community
Voor én door de Nederlandse Community

-
- 5
- Gegeven waarderingen: 115 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
configuratie: i9900 met 2070 Super
Ik zag wat Facebook posts voorbij komen hierover en moest het ook even proberen. Geinstalleerd en getest op twee zware routes (in ieder geval op mijn configuratie, AP Bedford - St Pancras en Waterloo Portsmouth. Beide vallen in drukke gebieden terug to 15fps. Met lossless scaling gaat dit omhoog naar bijna dubbel - 28-30fps, nagenoeg vloeiend weer. Magisch! Ik kan geen verschil in kwaliteit ontdekken, misschien bij het snel bewegen van de camera kan je wat artifacts krijgen, maar normaal gesproken voor trainsim (wat vrij lineair is) zorgt dit niet voor problemen.
Je kan heel simpel met ctrl-alt-s dit aan of uit zetten. Het verschil is goed merkbaar. Zeker een aanrader voor mensen met een iets oudere configuratie. Ik blijf het zeker gebruiken!
Wat betreft de CPU/GPU limitatie; begrijp goed dat lossless scaling niets doet met de GPU! Sterker nog, je zal een aantal ruwe frames verliezen omdat de CPU nieuwe frames moet berekenen aka "frame generation". Maar omdat je twee of drie keer zoveel frames daardoor krijgt is het allemaal wel een stuk soepeler. Magisch!
Ik zag wat Facebook posts voorbij komen hierover en moest het ook even proberen. Geinstalleerd en getest op twee zware routes (in ieder geval op mijn configuratie, AP Bedford - St Pancras en Waterloo Portsmouth. Beide vallen in drukke gebieden terug to 15fps. Met lossless scaling gaat dit omhoog naar bijna dubbel - 28-30fps, nagenoeg vloeiend weer. Magisch! Ik kan geen verschil in kwaliteit ontdekken, misschien bij het snel bewegen van de camera kan je wat artifacts krijgen, maar normaal gesproken voor trainsim (wat vrij lineair is) zorgt dit niet voor problemen.
Je kan heel simpel met ctrl-alt-s dit aan of uit zetten. Het verschil is goed merkbaar. Zeker een aanrader voor mensen met een iets oudere configuratie. Ik blijf het zeker gebruiken!
Wat betreft de CPU/GPU limitatie; begrijp goed dat lossless scaling niets doet met de GPU! Sterker nog, je zal een aantal ruwe frames verliezen omdat de CPU nieuwe frames moet berekenen aka "frame generation". Maar omdat je twee of drie keer zoveel frames daardoor krijgt is het allemaal wel een stuk soepeler. Magisch!
- Deze gebruikers waarderen TheJAG voor dit bericht (totaal 2):
- Rob_zeeland • MarkA
-
- 5
Heb het zelf nog niet geprobeerd maar dit is exact dezelfde reactie als die van alle anderen die ik gezien heb. Kim Olesen (de Deense rockzanger aka TS-speler) schrijft dat hij nu zowel Wien Hbf als München Hbf met 60 fps kan verlaten. Franerates worden verdubbeld, voor zover de verversingssnelheid van je monitor dit toelaat. Ik begrijp dat AI een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van deze tool.
(Er is ook een optie om frameratea te verdrievoudigen maar dit schijnt bij TS artefacten op te leveren. Dat is dus niet aan te raden.)
Wat de GPU-limitatie betreft - TS is gewoon niet in staat om moderne hardware volledig te benutten. Dus juist voor een titel als TS lijkt deze tool echt een uitkomst. Voor 5,50 krijg je meer dan DTG in een jaar sleutelen aan de code geeft kunnen bereiken.
(Er is ook een optie om frameratea te verdrievoudigen maar dit schijnt bij TS artefacten op te leveren. Dat is dus niet aan te raden.)
Wat de GPU-limitatie betreft - TS is gewoon niet in staat om moderne hardware volledig te benutten. Dus juist voor een titel als TS lijkt deze tool echt een uitkomst. Voor 5,50 krijg je meer dan DTG in een jaar sleutelen aan de code geeft kunnen bereiken.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2302 keren
- Ontvangen waarderingen: 2724 keren
Van AI was eind 2018 toch nog vrijwel geen sprake toen het proggie is uitgekomen en voor Windows 10 (en erboven) is gemaakt volgens Steam en tevens TS nog 32 bit was?
Of is het nadien verbeterd waar ik zo gauw niets over kan vinden, en dit bijv. later met AI beter is gemaakt, uitvoerbaar voor 64 bit, en geschikt voor Windows 11 of zo?
-
- 5
Correcte observatie - vroeg ik mij eerst ook af. Een vroege versie van de tool is inderdaad al in 2018 uitgekomen, maar pas begin dit jaar is er een meer volwassen versie gepubliceerd. En het is versie 2.0, op 9 mei uitgekomen, die nu deze aardverschuiving veroorzaakt en nu (in de gamerwereld als geheel) als "een must for everyone" wordt beschreven. In de praktijk is dit denk ik vooral voor oudere systemen én oudere games het geval, zoals TSC. (Voor zeer dynamische games, bv first-person shooters, is dit vermoedelijk minder geschikt.)
Ik las ook dat Nvidia met DLSS iets soortgelijks aanbiedt. Maar dit kan alleen met de meest recente hardware, en het spel moet dit ook ondersteunen (de oeroude TS-engine doet dat vanzelfsprekend niet). Deze tool is daarentegen universeel toepasbaar.
Voor degenen die op het DTG-forum zitten: de discussie is ook hier inmiddels losgebarsten.
https://forums.dovetailgames.com/thread ... own.82598/
Ik las ook dat Nvidia met DLSS iets soortgelijks aanbiedt. Maar dit kan alleen met de meest recente hardware, en het spel moet dit ook ondersteunen (de oeroude TS-engine doet dat vanzelfsprekend niet). Deze tool is daarentegen universeel toepasbaar.
Voor degenen die op het DTG-forum zitten: de discussie is ook hier inmiddels losgebarsten.
https://forums.dovetailgames.com/thread ... own.82598/
- Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
- Marklin
-
- Oprichter
- 5
- Gegeven waarderingen: 204 keren
- Ontvangen waarderingen: 337 keren
Kwam deze tool ook de afgelopen dagen ineens tegen in het nieuws.
Het zou voornamelijk helpen op voornamelijk oudere systemen maar ook nieuwere i.c.m. de zware stations.
Heb er even kort mee gespeeld maar nog niet de volledige impact gevoeld / finetuned, maar voor je gevoel is het inderdaad smoother met bewegen, desondanks dat natuurlijk de game nog steeds op de lage FPS draait (zie je Steam FPS Counter, die blijft soms nog steeds erg laag), mogelijk dat als de FPS té laag wordt, denkend aan onder de 15 dat het erg 'choppy' wordt) zelfs dit programma niet het ineens verdubbeld maar wel een kleine impact kan hebben.
Op stukken boven de 15 beweegt het inderdaad op mijn systeem (Ryzen 9, 5900x, RTX 3070) wel een heel stuk smoother.
Het zou voornamelijk helpen op voornamelijk oudere systemen maar ook nieuwere i.c.m. de zware stations.
Heb er even kort mee gespeeld maar nog niet de volledige impact gevoeld / finetuned, maar voor je gevoel is het inderdaad smoother met bewegen, desondanks dat natuurlijk de game nog steeds op de lage FPS draait (zie je Steam FPS Counter, die blijft soms nog steeds erg laag), mogelijk dat als de FPS té laag wordt, denkend aan onder de 15 dat het erg 'choppy' wordt) zelfs dit programma niet het ineens verdubbeld maar wel een kleine impact kan hebben.
Op stukken boven de 15 beweegt het inderdaad op mijn systeem (Ryzen 9, 5900x, RTX 3070) wel een heel stuk smoother.
-
- 5
Zoals door iemand op het DTG-forum opgemerkt, zit het effect van de tool op TSC hem vermoedelijk vooral in het feit dat TSC slechts één CPU-core gebruikt. De GPU zit hierdoor vaak op de CPU te wachten. Deze tool geeft andere CPU-cores in de tussentijd de gelegenheid om zich nuttig te maken: nieuwe beelden gegeneren die naar de GPU gestuurd worden en tussen de bestaande frames worden ingevoegd.
Ik veronderstel dat er een soort trendanalyse gemaakt wordt: op basis van zeg de laatste 20 frames kan je, zeker voor een rustig/voorspelbaar spel zoals TS, een aardige inschatting maken van hoe het 21e frame er vermoedelijk uit gaat zien. Op basis hiervan zal de tool een "tussenframe'" berekenen dat na het 20e frame, en voor het 21e frame, wordt getoond. (De rol van AI is dan wellicht dat de tool vervolgens kan nagaan in hoeverre zijn voorspelling voor het 21e frame correct was en op basis hiervan toekomstige voorspellingen nog kan verbeteren.)
Iemand zei ook dat voor andere spellen (Cities Skylines 2) er juist een verslechtering optreedt. Maar voor TS (en ook bv Microsoft Flight Simulator) schijnt het op een of andere manier voortreffelijk te werken. Wel lijken de menus trager te worden. Met CTRL-ALT-S kun je het effect op elk moment aan- en uitzetten.
Ik veronderstel dat er een soort trendanalyse gemaakt wordt: op basis van zeg de laatste 20 frames kan je, zeker voor een rustig/voorspelbaar spel zoals TS, een aardige inschatting maken van hoe het 21e frame er vermoedelijk uit gaat zien. Op basis hiervan zal de tool een "tussenframe'" berekenen dat na het 20e frame, en voor het 21e frame, wordt getoond. (De rol van AI is dan wellicht dat de tool vervolgens kan nagaan in hoeverre zijn voorspelling voor het 21e frame correct was en op basis hiervan toekomstige voorspellingen nog kan verbeteren.)
Iemand zei ook dat voor andere spellen (Cities Skylines 2) er juist een verslechtering optreedt. Maar voor TS (en ook bv Microsoft Flight Simulator) schijnt het op een of andere manier voortreffelijk te werken. Wel lijken de menus trager te worden. Met CTRL-ALT-S kun je het effect op elk moment aan- en uitzetten.
- Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
- TheJAG
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2003 keren
- Ontvangen waarderingen: 1927 keren
Klinkt heel interessant.
Ik wacht nog even wat meer bevindingen af, maar mogelijk schaf ik hem daarna ook wel aan. Sowieso is de Sale nog tot donderdag, dus dan kan ik hem altijd nog kopen.
Ik wacht nog even wat meer bevindingen af, maar mogelijk schaf ik hem daarna ook wel aan. Sowieso is de Sale nog tot donderdag, dus dan kan ik hem altijd nog kopen.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 2227 keren
- Ontvangen waarderingen: 364 keren
Hoe schakel ik het in? Als ik tijdens een scenario ctrl-alt-s indruk, maakt ie een screenshot maar ik zie geen verschil in fps.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 1484 keren
- Ontvangen waarderingen: 8786 keren
Je hebt een programma geinstalleert via Steam en als het goed is dus een icoontje van een eend op je bureaublad gekregen. Gebruik dat om te startten.
Ik heb heel even kort getest met HvN Amersfoort maar zie nog geen verschil. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen en ik zal later nog eens opnieuw testen.
Ik heb heel even kort getest met HvN Amersfoort maar zie nog geen verschil. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen en ik zal later nog eens opnieuw testen.
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
- Louke1968
-
- 5
Oh, Ik dacht dat het bij aankoop automatisch geïnstalleerd werd. Bedankt Frits, ik ga er ook eens mee pielen.
EDIT: Ik merk er ook niet veel van, maar dat zal ook wel aan mijzelve liggen.
EDIT: Ik merk er ook niet veel van, maar dat zal ook wel aan mijzelve liggen.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 15 keren
Merkte in het begin geen verschil. Sterker nog het leek slechter.
De Preffered GPU instelling staat standaard op Auto. Nadat ik deze instelde op mijn externe grafische kaart verdubbelde de FPS en leek het, in een eerste korte test, smoother.
De Preffered GPU instelling staat standaard op Auto. Nadat ik deze instelde op mijn externe grafische kaart verdubbelde de FPS en leek het, in een eerste korte test, smoother.
Developer of ThirdRails => Experience a Train Driver’s operation at the highest level of realism possible in Train Simulator! More info : thirdrails.org
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 31 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Vraagje, gebruiken jullie deze instelling ook?
The game must be running in windowed mode.
-
- 5
- Gegeven waarderingen: 15 keren
Ja Instellingen: Fullscreen - BorderlessVon Rondstadd schreef: ↑06 jul 2024, 15:33Vraagje, gebruiken jullie deze instelling ook?
- Deze gebruikers waarderen Beentrain voor dit bericht:
- Von Rondstadd
Developer of ThirdRails => Experience a Train Driver’s operation at the highest level of realism possible in Train Simulator! More info : thirdrails.org
-
- 5
Net nog even van Utrecht naar Hilversum op HvN en ja, in cijfers wordt het aantal frames verdubbeld. Het lijkt inderdaad wat vloeiender te lopen, maar kom je een forse dip tegen door bijvoorbeeld dat je PC tussendoor wat anders doet, verwacht dan geen wonderen want als je terugvalt naar 6 fps wordt dat echt geen 12.
Maar voor een luttel bedrag van 6 Euro kan je gewoon de gok nemen en zelf wat met de instellingen gaan spelen. Het werkt tenslotte wel en zal waarschijnlijk nog wel beter in te stellen zijn.
En ja, ik draai WIndows mode Full Screen.

Maar voor een luttel bedrag van 6 Euro kan je gewoon de gok nemen en zelf wat met de instellingen gaan spelen. Het werkt tenslotte wel en zal waarschijnlijk nog wel beter in te stellen zijn.
En ja, ik draai WIndows mode Full Screen.
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
- Von Rondstadd
-
- 5
Ja iedereen probeerd het op zijn/haar manier, bij Steam is oa. dit te lezen maar het onderstreepte had je er niet bijgezet:
Requirements:
Scaling makes sense when you are limited by GPU power. For the best experience, limit the game to a stable frame rate so that Lossless Scaling has resources to work with.
The game must be running in windowed mode
Dus als men genoeg GPU power heeft kan het wellicht ook op full screen, of zit het toch anders?
-
- 5
-
- 5
Installeer het progje en er komt op je bureaublad een gele eend tevoorschijn.
Dubbelklik de gele eend om te starten.
Start daarna Railworks
Activeer de verbetering met de toetscombinatie [Ctrl] + [Alt] + [ S ]
(alle drie de toetsen gelijktijdig indrukken)
Link bovenin je scherm zie dan 2 getallen staan, die de originele Framerate aangeeft en de verbeterde.
Dubbelklik de gele eend om te starten.
Start daarna Railworks
Activeer de verbetering met de toetscombinatie [Ctrl] + [Alt] + [ S ]
(alle drie de toetsen gelijktijdig indrukken)
Link bovenin je scherm zie dan 2 getallen staan, die de originele Framerate aangeeft en de verbeterde.
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
- denisJura • Louke1968
-
- 5
Bedankt voor de uitleg Frits. Ik heb het progje geïnstalleerd en weer geprobeerd maar bij mij gebeurt er niets als ik de toetsencombinatie indruk. Ik zie geen fps tellertjes. Ik zoek ff verder.
-
- 5
En je hebt de instelling bij Graphics op Borderless staan, zo niet heb je het daarmee al geprobeerd?
-
- 5
Ja, die staat op borderless. Ik ben bang dat het probleem dieper zit. Ik heb de laatste tijd meer problemen met " full screen" en " Borderless" instellingen. Deze problemen begonnen nadat ik de bestanden van TSC heb onderworpen aan de integriteitscontrole.
-
- 5
Hmm, ik heb het proggie (nog) niet maar waar staat het geïnstalleerd, ofwel wat is het pad waar Steam hem bij jou heeft geplaatst? (klik rechts op de bureaublad eend en kies bestandslocatie openen)
En klopt dit pad vergeleken bij andere gebruikers die het wel werkend hebben?
En klopt dit pad vergeleken bij andere gebruikers die het wel werkend hebben?
-
- 5
Ja Louke, dan weet ik het ook niet meer.
Het werkt hier prima en zonder veel te moeten instellen of problemen.
Ik vind wel, dat de handleiding erg kort door de bocht is en kan me voorstellen dat er onduidelijke informatie staat.
Tot slot kan je in de instellingen van de "Gele Eend" nog proberen om de toetsencombinatie aan te passen, dat doe je in settings. Misschien werkt de standaard instelling bij jou niet?
Lukt het dan nog niet, probeer eens om een andere mode in te stellen. Geadviseerd wordt AMDFSR
Het werkt hier prima en zonder veel te moeten instellen of problemen.
Ik vind wel, dat de handleiding erg kort door de bocht is en kan me voorstellen dat er onduidelijke informatie staat.
Tot slot kan je in de instellingen van de "Gele Eend" nog proberen om de toetsencombinatie aan te passen, dat doe je in settings. Misschien werkt de standaard instelling bij jou niet?
Lukt het dan nog niet, probeer eens om een andere mode in te stellen. Geadviseerd wordt AMDFSR