LossLess Scaling

Volg het laatste nieuws, aankondigingen etc. voor en door de community.
Louke1968
4
Gegeven waarderingen: 2073 keren
Ontvangen waarderingen: 337 keren

Re: LossLess Scaling

Bericht door Louke1968 »

@ Marklin: Staat bij mij in D: /Program Files (x86) /Steam/steamapps/common
Moet hij niet in de Railworks map?

@ Frison: We zoeken verder Frits. Bedankt voor de input allen!

Frison
4
Gegeven waarderingen: 1434 keren
Ontvangen waarderingen: 8546 keren
Contacteer:

Bericht door Frison »

Als in die map ook de rest van je RW staat is het goed. Zo niet, dan staat het op de verkeerde plaats, maar dat geloof ik niet want het wordt direct vanuit je Steam Account geinstalleerd dus dat moet eigenlijk altijd goed zijn.

Afbeelding

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

Ja, in de "common map" staat ook de "Railworks map"

jpvdveer
4
Gegeven waarderingen: 115 keren
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Bericht door jpvdveer »

Ook ik heb de laatste tijd problemen met borderless/full screen, eveneens na opnieuw installeren (zelfs van Windows). Ook RW Enhancer 2, dat ook als overlay bovenop TS werkt, werkt bij mij momenteel niet.

Als ik "windowed" speel dan zie ik de fps-teller. Idem bij borderless op een KLEINERE resolutie dan de resolutie van mijn monitor. Maar bij borderless op de normale resolutie zie ik de fps-teller niet. (Wel trouwens als ik op alt-tab druk.)

Tip: je kan in de Lossless app op "status" klikken. Zelfs als de fps-teller niet wordt getoond, wordt in de status bij mij "Train Simulator" weergegeven. Ik ga ervan uit dat het dus sowieso werkt.

Frison
4
Contacteer:

Bericht door Frison »

Wat krijg je dan te zien, als je op die gele end klikt, opent er dan een window met info?

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

jpvdveer schreef:
07 jul 2024, 11:39
Ook ik heb de laatste tijd problemen met borderless/full screen, eveneens na opnieuw installeren (zelfs van Windows). Ook RW Enhancer 2, dat ook als overlay bovenop TS werkt, werkt bij mij momenteel niet.
Nou, die problemen die jij benoemt heb ik dus ook sinds kort.

Frison
4
Contacteer:

Bericht door Frison »

Mijn instellingen:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Louke1968

jpvdveer
4

Bericht door jpvdveer »

Louke1968 schreef:
07 jul 2024, 11:49
Nou, die problemen die jij benoemt heb ik dus ook sinds kort.
Ok - dat is goed om te weten. Dit suggereert dat er ergens iets mis is met onze instellingen. Volgens mij is het fundamentele probleem dat TS weliswaar borderless draait, maar zich als fullscreen app gedraagt (en dus geen overlay van Lossless of RWE2 verdraagt). Vandaar geen fps-teller (en ook de cursor verdwijnt als Lossless bij mij actief is).

Ik zoek verder. Copilot heeft al enkele interessante suggesties gedaan en ik ga deze na.

(Bij Youtube kun je Lossless trouwens ook gebruiken en daar werkt alles bij mij normaal, dus met fps-teller.)
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Louke1968

Marklin
4
Gegeven waarderingen: 2123 keren
Ontvangen waarderingen: 2460 keren

Bericht door Marklin »

Het zal er wellicht niets mee te maken hebben, bij mij staat het ook op Borderless maar met een resolution van 1680 x 1050 terwijl het totale scherm net als bij Frison 1920 x 1080 is.
Zo kan ik links/recht nog bij de snelkoppelingen maar dit terzijde ... :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

Het probleem werd veroorzaakt door de Vulkanrenderer in RWE2. Het in en uitschakelen hiervan lost het probleem op.
Ik kreeg een PB van jpvdveer met de oplossing:

"RWE2 opstarten en onder instellingen--> Train Simulator Vulkanrenderer aanvinken, dan terug naar het hoofdscherm (je zal dan opnieuw een "cooking" moeten doen), dan Vulkan weer uitvinken (en dan opnieuw de "cooking"). Het lijkt erop dat het dan allemaal netjes opnieuw wordt ingesteld. De ontwikkelaar van RWE2 is op de hoogte (hij heeft mij vandaag benaderd) dus die zal er ongetwijfeld ook nog verder naar kijken."

Nogmaals hartelijk dank Jan-Peter voor de hulp!
Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht:
Marklin

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

Maakt bij mij toch wel indruk dit progje. Scenario gereden van Leiden naar Gouda, gemeten vanuit de cabine.

FPS oud: 27 tot 41+
FPS nieuw: 82 tot 90+

Dit met een i9 10850k proc. en RTX3080 GPU
Resolutie: 3840x2160 @ 144hz

Mijn instellingen in TSC:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Instellingen LossLess :

Afbeelding

Instellingen in Lossless zijn gewoon volgens het degelijke "nattevingerwerk". :joy:
denisJura

Von Rondstadd
4
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Bericht door Von Rondstadd »

@Louke1968

Bedankt voor de instellingen. :thumbsup:

Heb nog een paar vraagjes:

Was benieuwd of je ook iets in je Nvidea Controle panel instellingen verandert heb?

Kan je ook nog je max frames instellen of alleen in Controle panel?

Frison
4
Contacteer:

Bericht door Frison »

Louke, ik zou toch nog eens naar wat reacties en de handleiding kijken. :wink:

De factor 3 wordt niet echt aangeraden, je scherpte staat vrij laag en het voorgestelde scaling type is ook maar de vraag of het de juiste keuze is. Er wordt in de handleiding verwezen naar een andere instelling.

Maar, als jij er zo tevreden over bent, lekker zo laten. :halo:

O ja, een Fps van 90 is echt niet nodig. Een normale film is 25, en hoe meer hoe beter maar om nou richting 90 te willen gaan? :thinking:

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

Nou Frits ik heb ook maar wat aangeklooit. Maar het beeld is scherp en van die artifacts heb ik nog niets gezien bij mij. Het loopt lekker soepel allemaal. Ik ga er nog wat mee pielen. Een fps van 90 is inderdaad niet nodig maar wel lekker! 😜

@ vonRondstadd: in Nvidia controlpanel heb ik niets veranderd. De refresh rate heb ik onder de beeldscherminstellingen van Windows11 ingesteld.
Frison

jpvdveer
4

Bericht door jpvdveer »

Veel van de gebruikers op buitenlandse fora laten scaling mode op auto en scaling type op off. Scaling is interessant als je zwakke hardware hebt en op hogere resoluties wil spelen. Maar aangezien jij al op 4K speelt (en kan spelen) heb je met scaling niet veel te winnen, lijkt me.

Voor TS is vooral de rechterkant van de app - frame generation - van belang. Daar inderdaad LSFG 2.1 en mode x2 of x3. Bij x3 klagen diverse gebruikers over artefacten en het is ook de vraag wat de meerwaarde hiervan in - je krijgt soms hogere framerates maar zie je ook echt een verschil? Ik denk dat x2 de perfecte balans tussen soepelheid en beeldkwaliteit vormt.

Interessant trouwens dat jouw nieuwe FPS boven de 60 uitkomen - bij een aantal gebruikers (en ook bij mijzelf) lijkt dit op 60 gemaximeerd. Zal ook wel weer ergens aan liggen - t.z.t. misschien nog een zoektocht nodig.

Iemand al geprobeerd om met ruitenwissers in de regen te rijden? Dat schijnt er ook bij x2 niet altijd even fraai uit te zien. Maar het fijne van de app is dat je de effecten altijd even uit kunt zetten - tot de regenbui gepassseerd is!

Op welke hardware draai je ?

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

Louke1968 schreef:
08 jul 2024, 23:28
Dit met een i9 10850k proc. en RTX3080 GPU
Resolutie: 3840x2160 @ 144hz
Heeft die 60fps niet iets te maken met de refresh rate van je beeldscherm of heb je de maximale fps ergens ingesteld ( in RWE2 bijvoorbeeld )?

Marklin
4

Bericht door Marklin »

jpvdveer schreef:
09 jul 2024, 10:19
al geprobeerd om met ruitenwissers in de regen te rijden? Dat schijnt er ook bij x2 niet altijd even fraai uit te zien.
Daar zeg je zo wat ..., maar had al een vermoeden dat ik helemaal geen druppels op de ruiten zie. :thinking:

Ps. heb het proggie inmiddels ook. :wink:

Edit/
Schijnbaar toch verkeerd gezien, heb eens gekeken bij een ander scenario en zie dan duidelijk druppels en met X2 vooralsnog geen vreemde zaken.

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis!

blauwa
2
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Bericht door blauwa »

Beste mensen,
Ik heb het programmaatje nu ook gedownload. Helaas werkt het bij mij averechts, d.w.z. mijn fps zijn gehalveerd als ik het aanzet!
De meegeleverde manual is erg summier, maar er zijn nogal wat instellingen die je kunt of moet veranderen (in het programma zelf, in TS en in mijn geval het NVidia control panel) voordat het blijkbaar werkt. Mijn vraag: wie-o-wie heeft of weet een goede handleiding waar alles stap voor stap in begrijpelijke taal wordt uitgelegd? Bij voorbaat dank!

jpvdveer
4

Bericht door jpvdveer »

Een dergelijke handleiding bestaat niet, zeker niet toegespitst op TS. De TS-wereld is er pas sinds een week op grote schaal mee bezig.

Lees bovenstaande thread goed door - daarin zijn heel wat bruikbare tips te vinden. En uiteindelijk is dit ook het soort app waarbij je zelf wat moet experimenteren. Specifieke vragen kun je hier altijd stellen.

Wel trouwens een tip -heb je (als je een Intel-systeem met geïntegreerde GPU hebt) rechtsonder de correcte, externe GPU geselecteerd?

Louke1968
4

Bericht door Louke1968 »

OK, een paar kleine dingetjes gewijzigd. Frame generation blijft op LSFG 2.1 en x3 mode. x2 of x3 scheelt behoorlijk wat fps en zolang ik geen last krijg van artefacts vind ik het goed. Het leuke van dit soort progjes is er zoveel mogelijk uit proberen te persen met zo weing mogelijk verlies van beeldkwaliteit. :stuck_out_tongue:

Afbeelding

Ook een flinke regenbui ziet er goed uit.

Afbeelding

jpvdveer
4

Bericht door jpvdveer »

Mooi!

Wat de regenbui betreft: het is niet zozeer de regen die problemen schijnt te geven, maar mogelijk wel de ruitenwissers. Bij relatief lage fps gaan die iets te snel voor Lossless en krijg je mogelijk wat rare effecten. Maar voor jou misschien geen probleem, gelet op je goede hardware.

Opnieuw een grote stap voorwaarts voor TSC! Het regent echt positieve beoordelingen op de diverse fora.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Louke1968

Marklin
4

Bericht door Marklin »

Marklin schreef:
07 jul 2024, 12:41
..., bij mij staat het ook op Borderless maar met een resolution van 1680 x 1050 terwijl het totale scherm net als bij Frison 1920 x 1080 is.
Wat ik wel ondervind is bij normaal spelen Borderless 1680 x 1050 is zoals ingesteld, terwijl ik dus 1920 x 1080 heb, en bij inschakelen van het progie dit autom. naar 1920 x 1080 gaat, ofwel fullscreen.
Bij dit proggie kan het zeker niet ingesteld worden, in mijn geval op 1680 x 1050?
Afbeelding

Prettige reis!

RobertF68
3
Gegeven waarderingen: 195 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Bericht door RobertF68 »

Scaling mode op 1 zetten ipv Full screen.

Marklin
4

Bericht door Marklin »

Ja Robert dat is het als je eerst Custom kiest .... en dan 1, er zit alleen een maar aan.
Want het speelbaar veld is nu wel 1680 x 1050 maar hetgeen over is (er omheen) word zwart opgevuld wat dus niet echt opschiet om bijv. bij een snelkoppeling te kunnen.
Mja tussendoor dingen doen zal wellicht sowieso niet kunnen samen met dit proggie. :thinking:
Afbeelding

Prettige reis!

Marklin
4

Bericht door Marklin »

jpvdveer schreef:
09 jul 2024, 10:19
Veel van de gebruikers op buitenlandse fora laten scaling mode op auto en scaling type op off.
Met de scaling type op off kwam ik wel achter wat boven beschreven staat krijg ik als speelbaar veld 1680 x 1050 zwarte randen.
Had het op NVIDIA Image Scaling staan (heb een Nvidia Geforce GTX 1660 6GB grafische kaart) en dan heb ik full screen, dus maar weer terug gezet.
Afijn zoals vaker gezegd, zelf een beetje vogelen. :wink:
Afbeelding

Prettige reis!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”