Hallo allemaal!
Ik zal bij deze even het stof van mijn afwezigheid afblazen, want ik plaats bijna nooit iets op dit forum...
En waarom nu uitgerekend bij dit onderwerp? Heel simpel uitgelegd: Ik ben in de achtergrond heel nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de update van de NS 2200 van Christrains.
Bij de Museumspoorlijn STAR, waar ikzelf sinds enige tijd werkzaam ben als vrijwilliger, hebben wij een dienstvaardige geel-grijze 2200 in onze collectie: de
2278. Nadat ik vernam dat Chris de 2200 ging updaten, heb ik persoonlijk aan Chris voorgedragen om te helpen met deze update d.m.v. leveren van foto's, video-opnames en verschillende technische gegevens van de 2200. Ik moet ook eerlijk zijn, de 2200 in Train Simulator verdiende na
13 jaar echt een grondige opknapbeurt om aan deze tijd te voldoen!

Omdat er maar weinig detailfoto's op het internet te vinden zijn, heb ik zelf het initiatief genomen om op een willekeurige dag, toen de loc buiten stond ter voorbereiding op een rit over de spoorlijn, de loc compleet van binnen en buiten tot in de kleinste details te fotograferen en naar Chris op te sturen. Bovenstaande foto laat duidelijk zien hoe ik te werk ben gegaan. Ik had toch wel een paar uur nodig totdat ik alle fijne details heb kunnen vastleggen. Van het draaistel tot de kleinste wijzertje in de cabine: alles, maar dan ook echt
alles werd vastgelegd!
Tijdens het proces heb ik Chris ook bij verschillende andere dingen geholpen om het model zo perfect mogelijk te maken voor de TS-speler. Zo had ik o.a. een inventarisatie gemaakt welke NS 2200-en vroeger allemaal een L- of A-sein (zowel hooggeplaatst als laaggeplaatst) hadden, welke locs radiografische besturing hadden en ook welke locs nog voorzien waren van een
grijze chassisrand. Ook voor technische gegevens voor het script is mijn hulp aan te pas gekomen. Een klein detail wat een voorstel van mijzelf was en Chris heel goed geïmplementeerd heeft in het script van de loc, is de mogelijkheid om door middel van het
numberingsysteem in de scenario-editor te kunnen kiezen tussen de blauwe en rode zwaailamp én het
symbool voor
radiografische besturing. Hiermee kunnen scenariomakers zelf de loc naar wens aanpassen voor hun scenario's.
Ik ben, zoals velen dat ook zullen zijn, zeer tevreden over het eindresultaat van de update van de 2200 en hiermee is er weer een topmodel voor de liefhebbers van wat verouderde tractiematerieel beschikbaar voor Train Simulator. Als dank voor mijn nuttige bijdrage heeft Chris dan ook, naast de SMMR 2225, ook onze 2278 van de Museumspoorlijn STAR als losstaande locomotief toegevoegd aan het pakket!
Ik vond het persoonlijk heel fijn om mee te kunnen werken aan deze update en wil ook Christrains van harte bedanken voor de fijne samenwerking! Ik wens iedereen heel veel plezier met de 2200 in Train Simulator!
∼ Redmar