VPN (Virtual Private Network)

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

We zijn eens wat aan het stoeien geslagen met VPN (gratis) maar is dit vooralsnog wel perse noodzakelijk?
Oa. een ding kwam ik al achter dat de internet snelheid naar beneden gaat, bijv. DutchSims laden wat niet verwonderlijk is vanwege versleuteling.
Nu heb ik bij PrivadoVPN een account aangemaakt, maar bij de gratis optie zit weer een data limit van 10 GB p/m en kwam er al gauw achter dat alleen bij een beetje surfen je met 10 a 15 dagen daar doorheen bent.
Nu kun je voor een paar € wel een betaalde nemen maar is dit voor een simpele surfer het waard?
Ze bombarderen je er plat mee als je ff Google op VPN en is bij wijze van de eerste pagina advertenties om je maar aan een VPN server te krijgen en als je het moet geloven zijn ze, je raad het al, allemaal De Beste.
Nou ik zie het meer als de zoveelste geldklopperij die je kunt bedenken om je maar aan de VPN te krijgen.

Kortom hoe denken jullie erover? :wink:

Vanmorgen aan begonnen en heb nog 9.4 GB over: :thinking:
Afbeelding

Edit/
Hier nog zo'n een en wel ProtonVPN die het nog aantrekkelijker maakt zonder limit en Wordt beschermd door Zwitserse privacywetten als je dat moet geloven. :upside_down:
We zitten toch in Nederland, wat moet je dan met Zwitserse privacywetten?
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door MarkA »

Laat ik de vraag eens omdraaien, wat wil je precies gaan bereiken met het gebruik van een VPN Teun?
Als je daar zelf geen eenduidig antwoord op kunt geven dan is een VPN het voor jou eigenlijk vrijwel nooit waard.


Er zijn zeker zinnige toepassingen voor een VPN bij sommige gebruikersscenario's, maar over het algemeen zijn die maar voor een specifieke groep relevant.
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 2):
MarklinFrison
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
Sjef61
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 apr 2020, 20:26
3
Locatie: Rittenburg
Gegeven waarderingen: 227 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Sjef61 »

Deze gebruikers waarderen Sjef61 voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

Tsja Mark het gaat er niet zozeer om wat ik ermee wil bereiken maar veilig surfen als je dat moet geloven wat ze schrijven en iedereen mee gebaad zou zijn.
Of is VPN meer bedoeld voor surfers die wat te verbergen hebben, bijv. criminelen of politici die dan niet te achterhalen zijn wat ze versturen met deze versleutelde verbinding?
Nou als dat zo is dat zit er maar een ding op en dat is surfen zoals ik gewent was. :sweat_smile:

Edit/
Heb even op een link geklikt en dat begint al met koekies accepteren, nou dan heb ik hem al weer zitten ......
Klik je daar geen koekies dan; Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen koekies hebt geaccepteerd. :scream:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door RemkoH »

Verreweg de meeste reclame over hoe noodzakelijk en veiliger het gebruik van een VPN verbinding zou zijn is pure misleiding en geldklopperij.
Anonimiteit biedt het in ieder geval niet wanneer puntje bij paaltje komt!
Al helemaal niet wanneer cookies het beoogde doel zijn.
Als gemachtigde (overheids)diensten je identiteit willen weten dan is dat ook bij het gebruik van een VPN verbinding een koud kunstje voor ze.
(Kijk maar eens wat afleveringen van "Hunted" terug op NPO, waar enkele deelnemers slim dachten te zijn)

In de basis is een VPN verbinding niets meer dan een mogelijkheid om twee of meer LAN's aan elkaar te koppelen en het dataverkeer over die VPN verbinding al dan niet encrypted te versturen (denk bijv. aan je thuiswerkplek en het bedrijfsnetwerk of verschillende bedrijfslocaties).
Alles wat daar door tal van bedrijven bij verzonnen is om de particulier geld afhandig te maken is grotendeels gebaseerd op hun goedgelovigheid door ze een wassen neus voor te houden.

Als je in zekere mate anoniem wil surfen dan gebruik je een browser in incognito modes.
Verder zorg je dat al je software (en dan met name het besturingssysteem) up-to-date is en een degelijk antivirus programma is geïnstalleerd om zo hackers buiten de deur te houden.
Ook wanneer een VPN verbinding zou worden gebruikt! Want die biedt hierin vrijwel geen enkele extra bescherming.

Ongeveer de enige valide toepassing voor een particulier om een VPN verbinding van dergelijke bedrijven te gebruiken is om websites/servers met geo blocking voor de gek te houden door die te laten denken dat je ze vanuit een andere locatie/land bezoekt dan je je werkelijk bevindt.
Zodat je bijv. ook in het buitenland toch je favoriete programma kan streamen.

Edit:
Even de link van Sjef erbij gepakt.
Daar staat in grote lijnen exact hetzelfde beschreven.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht (totaal 3):
MarklinSjef61Frison
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

Nou RemkoH je bericht bevestigd mijn vermoeden dat VPN voorlopig voor ons soort internet surfers nog ver verwijderd is om daar geld aan te besteden al is het maar 1 €.
Kortom er is maar een woord voor: weg met die troep en beschouw ik het als ongewenst! :joy:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
RemkoH
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door RemkoH »

Ja precies.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de klanten die ik door de jaren heen, vooral tijdens de corona periode, aan de telefoon heb gehad met de klacht dat ze niet meer met hun bedrijfsVPN op het netwerk aldaar konden komen omdat zo'n andere VPN in de weg zat.

Waarom heb je die überhaupt? - Omdat dat veiliger is
NOT
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

Zo, heb met PrivadoVPN de uniestal in werking gezet en loopt de internetsnelheid weer als een zonnetje wat gezien als vandaag weer een pluspunt is. :hugging:

Time: 0.310s | Peak Memory Usage: 3.02 MiB | GZIP: On | Queries: 54
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Sjef61
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Frison »

Anoniem surfen = TOR browser gebruiken :stuck_out_tongue:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door RemkoH »

Ook die zijn lang niet zo anoniem als algemeen aangenomen wordt :wink:
Net als die VPN's wordt dat deels gebaseerd op de goedgelovigheid.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Aeolus »

Veilig surfen doe je niet met een VPN. Als je op een VPN zit kun je nog net zo makkelijk op malafide websites komen, virussen binnen halen, etc etc. Het is inderdaad meer voor types die van mening zijn dat ze dingen te verbergen hebben, en dat ze geheim willen blijven, mocht justitie ze gaan aftappen. Tegelijkertijd zijn dat ook vaak de types die dusdanig oninteressant zijn, dat justitie nooit de moeite zal nemen om die ooit af te gaan tappen.
Als gemachtigde (overheids)diensten je identiteit willen weten dan is dat ook bij het gebruik van een VPN verbinding een koud kunstje voor ze.
(Kijk maar eens wat afleveringen van "Hunted" terug op NPO, waar enkele deelnemers slim dachten te zijn)
Dat staat niet vast. Een hoop dingen in hunted gaan niet helemaal zoals men het op beeld laat zien. Er staan bijvoorbeeld geen echte taps op telefoonlijnen of internetverbindingen, maar de redactie die ziet wat er gebeurt bij lijnen die zogenaamd onder de tap staan, geeft de info door aan het team van hunters, als ware het een tap. Ze brengen het wel zo, om ook voor de kijkers te laten zien wat er mogelijk zou zijn in een real life situatie, maar zoals ze het schetsen dat het tijdens hunted gebeurt, gebeurt het niet altijd. Daar is ooit al wel eens e.e.a. over laten zien in filmpjes. Het is dus op dit moment nog onduidelijk of ze bij een aanbieder als bijvoorbeeld NordVPN daadwerkelijk een tap kunnen laten plaatsen.

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door RemkoH »

Aeolus schreef:
15 jan 2023, 00:24
Dat staat niet vast. Een hoop dingen in hunted gaan niet helemaal zoals men het op beeld laat zien.
Uiteraard is dat programma niet 100% realistisch. Maar heel ver van de realiteit ligt het zeker niet.
Na een berg bureaucratische rompslomp ben je voor de (overheids)diensten die geïnteresseerd zijn in je internetgedrag met een VPN vrijwel net zo makkelijk bekend als dat je bent wanneer je een normale internetverbinding gebruikt.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
yannickclae
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2020, 13:16
3
Locatie: Tilburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door yannickclae »

Een VPN is een soort tunnel waardoor je internet gaat. In hele simpele taal.

Jouw ISP (Internet provider) kan zien naar welke websites je gaat, en waar je internet naartoe gaat (zonder VPN).
Door een VPN te gebruiken verschuil je dat. Dus ipv dat je ISP ziet dat je naar google.nl gaat, zal de ISP zien dat je verbonden bent met de VPN.
MAAR: Wanneer je een VPN gebruikt, kan de VPN provider WEL inzien wat je doet via hun VPN. Daarom raad ik het sterk af om een gratis VPN te gebruiken. Ieder bedrijf moet immers winst maken, en als dat niet komt door een abonnement die je afsluit, zal dat waarschijnlijk binnenstromen door de data die ze verkopen aan andere partijen. "If the product is free, you are the product."
Een goede VPN die ik zelf gebruikt en kan aanraden is PIA. Die houden namelijk geen logs bij van wat je met de VPN doet. ;)

Zoals eerder gezegd in deze thread is een optie waarom je een VPN zou gebruiken is als je niet wilt dat je ISP kan zien wat je doet.
Maar een veelvoorkomendere reden is internetgebruik tijdens het reizen. Als je naar landen gaat waar bepaalde websites zijn geblokkeerd zou je die blocks kunnen omzeilen middels een VPN. Denk bijvoorbeeld aan een land zoals Indonesie, dat Reddit heeft geblockt.
Een andere reden waarvoor je het zou kunnen gebruiken is om je internetgebruik af te schermen van openbare wifi punten. Denk bijvoorbeeld aan hotels, in het ov of bij de starbucks. Dit zal ervoor zorgen dat het niet te zien is waar je op het internet zit.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Frison »

RemkoH schreef:
14 jan 2023, 17:14
Ook die zijn lang niet zo anoniem als algemeen aangenomen wordt :wink:
Net als die VPN's wordt dat deels gebaseerd op de goedgelovigheid.
Ach, daar zijn de meningen over verdeeld, maar met mijn bescheiden kennis, is het een redelijk veilige manier om anoniem te internetten. Je data gaat over zoveel hubs de wereld over, dat het zo goed als onmogelijk is die te traceren. Als je daarnaast de functie ISP wijzigen regelmatig gebruikt, wordt het heel moeilijk.
Het is in iedergeval veel veiliger dan een VPN te gebruiken.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Frison »

yannickclae schreef:
15 jan 2023, 02:18

Een goede VPN die ik zelf gebruikt en kan aanraden is PIA. Die houden namelijk geen logs bij van wat je met de VPN doet. ;)
Goed gelovig? :joy:
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Aeolus »

yannickclae schreef:
15 jan 2023, 02:18
Zoals eerder gezegd in deze thread is een optie waarom je een VPN zou gebruiken is als je niet wilt dat je ISP kan zien wat je doet.
Je ISP mag daar niet eens naar kijken, en al mochten ze het wel, zijn ze waarschijnlijk allerminst geinteresseerd.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

Zoals aangegeven heb ik die troep verwijderd, maar in het kort gezegd is oa. VPN en TOR ontwikkeld door lui die wat te verbergen hebben en niet door de beugel kan om het vervolgens door dezelfde lui te kunnen gebruiken zodat dit voor justitie lastiger word gemaakt om het te kunnen achterhalen.
Ofwel wat moet een simpele ziel met die troep als je niets te verbergen hebt? :wink:

Ps. Aeolus schreef: Je ISP mag daar niet eens naar kijken .....

Toch wel als het om een misdrijf gaat kan dit via justitie ....., of is dat weer wat anders?
Zo nee dan kan ik VPN (liefst de duurste) of TOR aanbevelen. :joy:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Aeolus »

Als de rechter, of de officier toestemming geeft voor een tap, dan mag je ISP de data doorsluizen naar justitie, die er dan naar mogen kijken. Je ISP mag het dan nog steeds niet zien.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1910 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Marklin »

Tja Aeolus dat is logies dat een ISP dit niet mag zien.
Maar dan komen we weer op het punt van criminelen samen met versleuteling van VPN terecht en er langs deze weg ook geld aan verdienen.
Geen wonder dat er steeds meer VPN aanbieders komen. :thinking:

Edit/
Trouwens vraag ik mij af waarom internet providers zoals oa. Ziggo of KPN niet met een VPN verbinding komen en er nog meer aan kunnen verdienen dan ze al doen?
Als VPN gasten het mogen aanbieden waarom dat niet meteen bij het hol van de leeuw beginnen, dus bij je internet provider?
Mja die mogen het zeker niet want dan is niemand meer te traceren, en dat kunnen we er natuurlijk niet bij hebben. :upside_down:
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
yannickclae
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2020, 13:16
3
Locatie: Tilburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door yannickclae »

Frison schreef:
15 jan 2023, 09:45
yannickclae schreef:
15 jan 2023, 02:18

Een goede VPN die ik zelf gebruikt en kan aanraden is PIA. Die houden namelijk geen logs bij van wat je met de VPN doet. ;)
Goed gelovig? :joy:
Niet perse goed gelovig. Er zijn genoeg 3rd party audits die dat nakijken of het echt gebeurt. Maar inderdaad, je kan het nooit echt weten.
Aeolus schreef:
15 jan 2023, 10:20
yannickclae schreef:
15 jan 2023, 02:18
Zoals eerder gezegd in deze thread is een optie waarom je een VPN zou gebruiken is als je niet wilt dat je ISP kan zien wat je doet.
Je ISP mag daar niet eens naar kijken, en al mochten ze het wel, zijn ze waarschijnlijk allerminst geinteresseerd.
In theorie mogen ze niet meekijken nee. Maar er zijn genoeg mensen die bang zijn dat dat wel gebeurt en dan geeft een VPN wel een vorm van veiligheid voor ze.

Gebruikersavatar
Aeolus
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 dec 2021, 19:50
2
Gegeven waarderingen: 152 keren
Ontvangen waarderingen: 65 keren

Re: VPN (Virtual Private Network)

Bericht door Aeolus »

Marklin schreef:
15 jan 2023, 10:45
Trouwens vraag ik mij af waarom internet providers zoals oa. Ziggo of KPN niet met een VPN verbinding komen en er nog meer aan kunnen verdienen dan ze al doen?
Als VPN gasten het mogen aanbieden waarom dat niet meteen bij het hol van de leeuw beginnen, dus bij je internet provider?
Mja die mogen het zeker niet want dan is niemand meer te traceren, en dat kunnen we er natuurlijk niet bij hebben. :upside_down:
Het zou zinloos zijn, want als je isp een vpn aan gaat bieden, moeten ze dus alsnog voldoen aan de aftapverplichting vanuit de nederlandse wet, en maakt een verbinding met of zonder vpn niks meer uit. Daarnaast hebben de nederlandse providers alleen maar ip's die in nederland geregistreerd staan, dus een vpn gebruiken voor lokatiegebonden content, kun je dan ook niet doen. VPN providers maken soms handig gebruik van lokale wetgevingen in bepaalde landen, waarbij de wetten soms nogal goed uit komen voor dergelijk gebruik.

Ik bedenk me overigens wel een goeie reden waarom je het wel zou willen gebruiken: als je succesvol gamer of streamer bent, en om die reden nog wel eens slachtoffer kan zijn van DDoS-aanvallen, dan kan een VPN heel erg nuttig zijn. De meeste VPN providers hebben fatsoenlijke DDoS-bescherming. De meeste (alle) providers hebben dit niet tot weinig.

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”