Machinist worden & Train Sim

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dan Ocean
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2022, 07:40
1
Gegeven waarderingen: 82 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Machinist worden & Train Sim

Bericht door Dan Ocean »

Hey allemaal,

Ik vroeg mij af of er onder ons Train Simmers zich ook machinisten bevinden? Ik ga in november de opleiding volgen bij NS en ben ook fervent Train Simmer.

Vroeg mij vooral af in hoeverre ik bij het volgen van de opleiding baat ga hebben van mijn opgedane ervaringen in Train Simulator. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat het enkel positief is als je seinbeelden al kent, welke knoppen waar zitten in het materieel of bepaalde punten bij een route. Uiteraard snap ik dat een computer simulator niet te vergelijken is met het echte werk, maar zou het wel tof vinden om te lezen of iemand hier ervaring mee heeft.

Thanks en groet,

Daan

NSR_22
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:20
3
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door NSR_22 »

Hi Daan,

Leuk dat je begint aan de opleiding tot machinist. Mooi beroep en zeker een mooie werkgever (zit er al best wat jaartjes :sweat_smile: )

Ik ben dus ook een machinist die van zijn hobby (train simmen en trein spotten (vroeger)) deels zijn beroep heeft gemaakt. Het is goed dat je basis kennis hebt van hoe dingen werken, maar er zat bij mij iemand in de klas die de opleiding niet heeft gehaald (trein spotter). Hij wist alles mbt trein en infra systemen. Vaak discussie over zaken die hij in de wereld van het spoor heeft opgevat en niet los wilde laten toen de docent hem probeerde kenbaar te maken dat het toch echt anders was. Hij had veel dingen 'verkeerd' geleerd en dus wist hij niet precies wat hij wel of niet moest geloven.

Ik ben zelf mentor, dat betekent dat ik aspiranten mee krijg en vaak zitten er jonge dames en heren tussen. Heel veel zijn bekend met train sim. Wat wel grappig is: de meeste aspiranten met 'spoor' achtergrond (dus treinspotters maar ook train simulator spelers) rijden naar mijn inziens heel anders dan mensen die de opleiding tot bakker hebben gevolgd.

Mijn tip is altijd: ga blanco je opleiding in, alle kennis die je tot nu toe hebt opgedaan lekker bij jezelf houden, in de klas goed opletten en open staan voor lesstof ondanks dat je het misschien allemaal al kent.

Succes met je opleiding
Deze gebruikers waarderen NSR_22 voor dit bericht (totaal 2):
Dan OceanTheLaRiche

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Sebas1700 »

Mijn tip is altijd: ga blanco je opleiding in, alle kennis die je tot nu toe hebt opgedaan lekker bij jezelf houden, in de klas goed opletten en open staan voor lesstof ondanks dat je het misschien allemaal al kent.
Hier sluit ik me bij aan.

Gebruikersavatar
Dan Ocean
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2022, 07:40
1
Gegeven waarderingen: 82 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Dan Ocean »

NSR_22 schreef:
02 jun 2023, 00:33
Hi Daan,

Leuk dat je begint aan de opleiding tot machinist. Mooi beroep en zeker een mooie werkgever (zit er al best wat jaartjes :sweat_smile: )

Ik ben dus ook een machinist die van zijn hobby (train simmen en trein spotten (vroeger)) deels zijn beroep heeft gemaakt. Het is goed dat je basis kennis hebt van hoe dingen werken, maar er zat bij mij iemand in de klas die de opleiding niet heeft gehaald (trein spotter). Hij wist alles mbt trein en infra systemen. Vaak discussie over zaken die hij in de wereld van het spoor heeft opgevat en niet los wilde laten toen de docent hem probeerde kenbaar te maken dat het toch echt anders was. Hij had veel dingen 'verkeerd' geleerd en dus wist hij niet precies wat hij wel of niet moest geloven.

Ik ben zelf mentor, dat betekent dat ik aspiranten mee krijg en vaak zitten er jonge dames en heren tussen. Heel veel zijn bekend met train sim. Wat wel grappig is: de meeste aspiranten met 'spoor' achtergrond (dus treinspotters maar ook train simulator spelers) rijden naar mijn inziens heel anders dan mensen die de opleiding tot bakker hebben gevolgd.

Mijn tip is altijd: ga blanco je opleiding in, alle kennis die je tot nu toe hebt opgedaan lekker bij jezelf houden, in de klas goed opletten en open staan voor lesstof ondanks dat je het misschien allemaal al kent.

Succes met je opleiding
Super bedankt voor je reactie!

Leuk om te lezen dat hier dus ook machinisten zitten die van hun hobby hun beroep hebben kunnen maken. Op wat voor manier rijden aspiranten met een spoorachtergrond anders dan mensen zonder een dergelijke achtergrond? Voorzichtiger? Of juist wat voortvarender?

Ik ga absoluut open minded de opleiding in. Met mijn leeftijd (31) hangt er ook teveel van af om het niet te laten slagen. En ik wil hier absoluut een succes van maken! Alle opgedane kennis die ik al heb zie ik dan maar als een mooie bonus :)
Deze gebruikers waarderen Dan Ocean voor dit bericht (totaal 2):
WadlopertjeDanddddzzz

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Wadlopertje »

Succes met je opleiding! Hopelijk heb je er ook veel plezier in!
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht:
Dan Ocean

NSR_22
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:20
3
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door NSR_22 »

Dan Ocean schreef:
02 jun 2023, 06:50
NSR_22 schreef:
02 jun 2023, 00:33
Hi Daan,

Leuk dat je begint aan de opleiding tot machinist. Mooi beroep en zeker een mooie werkgever (zit er al best wat jaartjes :sweat_smile: )

Ik ben dus ook een machinist die van zijn hobby (train simmen en trein spotten (vroeger)) deels zijn beroep heeft gemaakt. Het is goed dat je basis kennis hebt van hoe dingen werken, maar er zat bij mij iemand in de klas die de opleiding niet heeft gehaald (trein spotter). Hij wist alles mbt trein en infra systemen. Vaak discussie over zaken die hij in de wereld van het spoor heeft opgevat en niet los wilde laten toen de docent hem probeerde kenbaar te maken dat het toch echt anders was. Hij had veel dingen 'verkeerd' geleerd en dus wist hij niet precies wat hij wel of niet moest geloven.

Ik ben zelf mentor, dat betekent dat ik aspiranten mee krijg en vaak zitten er jonge dames en heren tussen. Heel veel zijn bekend met train sim. Wat wel grappig is: de meeste aspiranten met 'spoor' achtergrond (dus treinspotters maar ook train simulator spelers) rijden naar mijn inziens heel anders dan mensen die de opleiding tot bakker hebben gevolgd.

Mijn tip is altijd: ga blanco je opleiding in, alle kennis die je tot nu toe hebt opgedaan lekker bij jezelf houden, in de klas goed opletten en open staan voor lesstof ondanks dat je het misschien allemaal al kent.

Succes met je opleiding
Super bedankt voor je reactie!

Leuk om te lezen dat hier dus ook machinisten zitten die van hun hobby hun beroep hebben kunnen maken. Op wat voor manier rijden aspiranten met een spoorachtergrond anders dan mensen zonder een dergelijke achtergrond? Voorzichtiger? Of juist wat voortvarender?

Ik ga absoluut open minded de opleiding in. Met mijn leeftijd (31) hangt er ook teveel van af om het niet te laten slagen. En ik wil hier absoluut een succes van maken! Alle opgedane kennis die ik al heb zie ik dan maar als een mooie bonus :)
Ja lastig.. ik heb het idee dat ze soms denken dat ze achter een computer zitten. Laatst aspirant meegekregen omdat hij bij zijn vorige mentor niet helemaal lekker erin zat. De mentoren waren aan het twijfelen naar geschiktheid van aspirant. Ik merkte dat aspirant vaak te laat remde en daardoor zichzelf in problemen brengt, of vaak risico's nam door heel strak voor het rode sein te stoppen. Je moet natuurlijk ook niet honderden meters van te voren naar 40 km/uur gaan omdat je 'bang' bent een rood sein te passeren, maar je kan ook niet precies (<1 meter) voor het sein (dat je met deur open weg moet rijden omdat je anders het sein niet kunt waarnemen) je trein stil zetten.

Bij gesprekken met aspirant merk ik dat leeftijd groot rol speelt, daarnaast gaf hij aan dat hij in TS dit ook deed. Ik heb aspirant erop gewezen dat hij in een trein rijdt met honderden tot duizenden mensen. Dit soort risico's kan je met TS nemen, maar niet met real life treintjes rijden.
Hetzelfde met ATB, bochten waarbij 110 km/uur is toegestaan, nemen met 120 km/uur omdat je de ATB niet hoort loeien (vanwege beperking: max 130 km geeft ATB aan).

Aan het einde van de opleiding laat ik een aspirant zijn proefrit zelf voorbereiden en doen. Ik zit erbij als het fout gaat, maar ik wil dat iemand zelf de beslissing maakt met betrekking tot zijn rit. Dan weet ik natuurlijk of iemand er goed in zit of dat hij nog training nodig heeft.

Dit merk ik minder bij aspiranten zonder spoorachtergrond.
Deze gebruikers waarderen NSR_22 voor dit bericht (totaal 3):
Dan OceanWadlopertjemkasthijs

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Sebas1700 »

Vind het een beetje apart dat je hier een soort kort dagverslagje van een specifieke aspirant neerpent. Oke er staan geen namen bij, maar toch is dit niet helemaal netjes en volgens de afspraken. Als je de mentoropleiding gevolgd hebt, weet je met wie je dit wél mag delen. Daar staat dutchsims.nl niet bij..

Als advies wil ik nog meegeven dat een aspirant volgens de regelgeving (VVRV/NSR+) opgeleid wordt. Niet volgens de truukjes van de mentor.
Deze gebruikers waarderen Sebas1700 voor dit bericht:
joukie

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door mkasthijs »

Ik snap beide punten hierin, die van NSR en van Sebas.
Het beste was denk ik hierin geweest als NSR dit antwoord privé naar Dan Ocean had gestuurd, zodat Dan Ocean alsnog het verschil kon zien en begrijpen. Grote kans namelijk dat de aspirant, als TS speler, hier ook op het forum zit (vanwege de DS assets) en leest hij/zij dit gewoon mee. Dat lijkt me voor hem/haar niet prettig om zo te lezen door de mentor die hij/zij had. :blush:
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
joukie
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

NSR_22
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:20
3
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door NSR_22 »

Sebas1700 schreef:
03 jun 2023, 07:51
Vind het een beetje apart dat je hier een soort kort dagverslagje van een specifieke aspirant neerpent. Oke er staan geen namen bij, maar toch is dit niet helemaal netjes en volgens de afspraken. Als je de mentoropleiding gevolgd hebt, weet je met wie je dit wél mag delen. Daar staat dutchsims.nl niet bij..

Als advies wil ik nog meegeven dat een aspirant volgens de regelgeving (VVRV/NSR+) opgeleid wordt. Niet volgens de truukjes van de mentor.
Hoi Sebas1700,
Er staan geen namen noch geen standplaatsen noch geen tijden (in jaartallen). Ik ben al jaren mentor en ik heb meerdere aspiranten opgeleid en ben jaren schaduwmentor geweest. Ik geef antwoord op de vraag wat het verschil is met een aspirant met spoorkennis (van TS) en iemand die blanco staat. Dit
is een ervaring die ik heb van bepaalde type aspiranten. Vroeger kon je machinist worden vanaf je 23ste (later 21ste) en nu is er een ROC opleiding waar je machinist kunt worden beginnend vanaf 16,5 jaar. Daar zijn de meningen over verdeeld binnen de 'oude garde' (mentor) machinisten. Als een aspirant hier op Dutchsims zit en zich aangesproken voelt (of het terecht is of niet) dan zij dat zo en daar kan ik niks aan doen. Overigens zou dat misschien ook wel goed zijn want niemand wilt een stunt piloot (lees machinist) voorin hebben. Over afspraken gesproken, welke afspraken doel je op? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Groetjes
Deze gebruikers waarderen NSR_22 voor dit bericht (totaal 2):
FrisonWadlopertje

NSR_22
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:20
3
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door NSR_22 »

mkasthijs schreef:
03 jun 2023, 11:12
Ik snap beide punten hierin, die van NSR en van Sebas.
Het beste was denk ik hierin geweest als NSR dit antwoord privé naar Dan Ocean had gestuurd, zodat Dan Ocean alsnog het verschil kon zien en begrijpen. Grote kans namelijk dat de aspirant, als TS speler, hier ook op het forum zit (vanwege de DS assets) en leest hij/zij dit gewoon mee. Dat lijkt me voor hem/haar niet prettig om zo te lezen door de mentor die hij/zij had. :blush:
Ik snap wat je zegt. Ik neem het mee voor in het vervolg. Er zijn geen feiten zoals namen, tijden, ritten of exacte voorbeelden gegeven. Als ik dat zou neerzetten, zou elke aspirant machinist natuurlijk weten wat er gezegd is. Ik ben altijd eerlijk naar mijn aspiranten. Soms ben ik hard en geef ik aan dat ik bepaalde dingen niet wil zien (één daarvan is te laat remmen, om de grenzen op te zoeken.) Mijn aspiranten weten niet dat ik op Dutchsims zit. Ik hou dat liever privé.
Deze gebruikers waarderen NSR_22 voor dit bericht:
mkasthijs

Gebruikersavatar
Metrolijn B
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2021, 11:24
2
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Metrolijn B »

Dan Ocean schreef:
01 jun 2023, 20:17
Hey allemaal,

Ik vroeg mij af of er onder ons Train Simmers zich ook machinisten bevinden? Ik ga in november de opleiding volgen bij NS en ben ook fervent Train Simmer.

Vroeg mij vooral af in hoeverre ik bij het volgen van de opleiding baat ga hebben van mijn opgedane ervaringen in Train Simulator. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat het enkel positief is als je seinbeelden al kent, welke knoppen waar zitten in het materieel of bepaalde punten bij een route. Uiteraard snap ik dat een computer simulator niet te vergelijken is met het echte werk, maar zou het wel tof vinden om te lezen of iemand hier ervaring mee heeft.

Thanks en groet,

Daan
Klein tipje van iemand die zelf ook de mcn opleiding doet. De dingen die in dit SPEL gebeuren zijn met sommige dingen niet hetzelfde als in het spel zoals dat wanneer je een snelheidsbord passeert met een hogere snelheid dat je ATB verspringt wanneer je met je hele trein er voorbij bent gereden, maar dat zal je zelf ook wel merken wat niet allemaal overeen komt. Het werkt zeker in je voordeel als je de wettelijke betekenissen van de seinen weet maar anders wens ik je heel veel succes met de opleiding toekomstige collega :hugging: :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen Metrolijn B voor dit bericht:
Dan Ocean

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 247
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door DutchDriver »

Dan Ocean schreef:
01 jun 2023, 20:17
Ik vroeg mij af of er onder ons Train Simmers zich ook machinisten bevinden? Ik ga in november de opleiding volgen bij NS en ben ook fervent Train Simmer.
Een hele terechte vraag denk ik. En eentje die veel mensen nog wel eens hebben schat ik zo in.

Het is belangrijk dat je een duidelijke scheiding voor jezelf kan maken tussen TS en de werkelijkheid. Toen ik aan de opleiding begon had ik vroeger wel eens met MSTS aan zitten rommelen, TS Classic kwam pas tijdens de opleiding gek genoeg. Eigenlijk sinds het begin vind ik het rijden in het spel dan ook niet leuk, want dat mag ik buiten doen. Bouwen is meer mijn ding, waar de kennis van buiten dan weer erg handig is natuurlijk.

Er zaten diverse lui in de klas die het spel wel hadden en daarmee de opleiding in zijn gerold. Die hebben vrij snel voor zichzelf duidelijk gemaakt dat de werkelijkheid compleet anders in elkaar steekt dan we in TS proberen na te bootsen. Hoewel we een heel eind komen - zeker met de huidige seinen van Coha en treinen van Chris - is er veel wat niet correct is. Wat in het spel heel makkelijk gaat, wil op het echte spoor niet. Scheuren met een trein doen we niet, we houden rekening met reizigers, remwegen en niet te vergeten gladheid. En dan moet je nog steeds op tijd rijden natuurlijk! Het risico is gewoon te groot om grove fouten te maken. Met als toppunt natuurlijk de gevreesde STS-passage.

Wees je er van bewust - en ik heb het zelf ondervonden hoe lastig dat kan zijn als jong jochie die een trein mag rijden - dat je niet alleen op het spoor bent, net als de bestuurder van een auto ben je verantwoordelijk voor je voertuig. Een groot en lomp ding waar veel kennis voor nodig is om te kunnen rijden. En die kennis kan vrijwel niet uit een (hobbymatige) simulator komen.
Dan Ocean schreef:
01 jun 2023, 20:17
welke knoppen waar zitten in het materieel of bepaalde punten bij een route.
Hier zou ik zelf dus erg mee oppassen, het ziet er in het echt compleet anders uit dan op het beeldscherm. Ik heb zelf mee mogen werken aan o.a. de FLIRT van Chris. Die klopt aardig, maar diverse dingen missen waardoor je dus nog steeds niet weet hoe het een en ander werkt. :smile:

Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar verkijk je er niet op hoeveel je nog niet weet. Het boek is dik en je moet het allemaal weten. Ik kwam mezelf ook tegen in het begin van de opleiding - maar da's nu al 9 jaar terug. :halo:

Rest mij alleen nog je succes te wensen en vooral vragen te blijven stellen. Er is hier veel kennis aanwezig zo te lezen.

Grtz,
DutchDriver.
Mcn Connexxion Valleilijn.
Deze gebruikers waarderen DutchDriver voor dit bericht:
Dan Ocean
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dan Ocean
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2022, 07:40
1
Gegeven waarderingen: 82 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Dan Ocean »

Thanks voor de uitgebreide reacties!

@DutchDriver, je hebt mij zeker niet ontmoedigd, hooguit meer enthousiast gemaakt ;) Het is mijn doel om zoveel mogelijk te weten te komen over het spoor, het materieel en alles wat daarbij komt kijken. Dat TS mij alvast een virtueel kijkje in de keuken heeft geboden wil natuurlijk niet zeggen dat ik dan gelijk kan koken. Net zo min als ik dat ik niet verwacht weg te kunnen vliegen in een Cessna na 1000 uur MSFS te hebben gedaan :sweat_smile:

Ik ga er met een open mind en vol enthousiasme in stappen. Ik heb hiervoor ruim 10 jaar in de farmaceutische industrie gewerkt en was daarbij ook verantwoordelijk voor de gezondheid van duizenden patiënten, dus in die zin gaat een verantwoordelijke job mij prima af. Ik merkte bij het sollicitatieproces ook dat daar flink op gehamerd werd, en dat is natuurlijk logisch. Ze stellen ook niet voor niets vragen over of je bijvoorbeeld extra hard zou rijden om een vertraging in te halen etc. Alles valt of staat met veiligheid en reizigers zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B krijgen. Daar kan een simulator je geenszins voor klaarstomen :)

Het meest jammere ik denk ik nog wel dat ik al vanaf januari thuis zit en pas in november met de opleiding kan starten. Wordt dus nog flink wat uurtjes in TS rondrijden alvorens ik met het echte werk mag beginnen :wink:

Groet,

Daan

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door Sebas1700 »

NSR_22 schreef:
03 jun 2023, 18:31
Sebas1700 schreef:
03 jun 2023, 07:51
Vind het een beetje apart dat je hier een soort kort dagverslagje van een specifieke aspirant neerpent. Oke er staan geen namen bij, maar toch is dit niet helemaal netjes en volgens de afspraken. Als je de mentoropleiding gevolgd hebt, weet je met wie je dit wél mag delen. Daar staat dutchsims.nl niet bij..

Als advies wil ik nog meegeven dat een aspirant volgens de regelgeving (VVRV/NSR+) opgeleid wordt. Niet volgens de truukjes van de mentor.
Hoi Sebas1700,
Er staan geen namen noch geen standplaatsen noch geen tijden (in jaartallen). Ik ben al jaren mentor en ik heb meerdere aspiranten opgeleid en ben jaren schaduwmentor geweest. Ik geef antwoord op de vraag wat het verschil is met een aspirant met spoorkennis (van TS) en iemand die blanco staat. Dit
is een ervaring die ik heb van bepaalde type aspiranten. Vroeger kon je machinist worden vanaf je 23ste (later 21ste) en nu is er een ROC opleiding waar je machinist kunt worden beginnend vanaf 16,5 jaar. Daar zijn de meningen over verdeeld binnen de 'oude garde' (mentor) machinisten. Als een aspirant hier op Dutchsims zit en zich aangesproken voelt (of het terecht is of niet) dan zij dat zo en daar kan ik niks aan doen. Overigens zou dat misschien ook wel goed zijn want niemand wilt een stunt piloot (lees machinist) voorin hebben. Over afspraken gesproken, welke afspraken doel je op? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Groetjes
Zowel op de mentoropleiding als de driejaarlijkse hercertificering mentormcn wordt steeds aandacht besteed aan dit onderwerp. In grote lijnen blijft alles wat er gebeurt en besproken wordt, in de cabine. De rest is met collega-mentoren en TM en de TM weer met de leerbegeleider. Ik snap dat je in je enthousiasme dacht ik beschrijf even hoe een TS spelende aspirant de bietenbrug opging, maar dat hoort echt niet zo openbaar op een forum. Een PBtje had dan inderdaad netter geweest. Ook al was de aspirant een stuntpiloot, dan nog zal diegene het wellicht niet tof vinden, dat een mentor waar hij vertrouwen in had, dit nu online zet.

Persoonlijk krijg ik trouwens ook regelmatig aspiranten mee. Niet dat je denkt dat ik op Wikipedia zit te neuzen ofzo. 😉

NSR_22
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 mei 2020, 22:20
3
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 255 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door NSR_22 »

Oké, duidelijk verhaal inderdaad. Ik heb als mentor mcn nooit afspraken gemaakt omtrent bovenstaande. Tijdens her- certificering komen deze onderwerpen niet voorbij (standplaats verschillend?). Misschien is dat van deze tijd, maar (mentor) mcn ben ik al heel wat jaartjes. Toen wij nog met MSTS speelde. Ik kan het wel herhalen, maar ik denk dat mijn verhaal met betrekking tot bovenstaande wel duidelijk is en niet meer opheldering nodig acht.
Deze gebruikers waarderen NSR_22 voor dit bericht (totaal 3):
WadlopertjeDan OceanSebas1700

Gebruikersavatar
mkasthijs
Berichten: 885
Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
3
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 1675 keren
Ontvangen waarderingen: 1343 keren

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door mkasthijs »

Het is ook zeker geen ramp. Het is gewoon iets om de volgende keer even bij na te denken, that's all :)
De vraag is i.i.g. beantwoord van Daan en dat was het doel :)
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
Dan OceanNSR_22
Routebouwer: NoordOost Nederland V6.5

Gebruikersavatar
DutchDriver
Moderator
Berichten: 247
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Valleilijn
Gegeven waarderingen: 123 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: Machinist worden & Train Sim

Bericht door DutchDriver »

Dan Ocean schreef:
04 jun 2023, 07:35
@DutchDriver, je hebt mij zeker niet ontmoedigd, hooguit meer enthousiast gemaakt ;)
Kijk, zo mogen we dat horen. Als je verder nog vragen hebt, vooral stellen in PM of hier op het forum. Nieuwe machinisten helpen doe ik graag, ook buiten het werk.

Grtz. :sunglasses:
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”