Het spijt me dat ik hiermee dit draadje enigszins ‘vervuil’ maar ik voel me toch genoodzaakt het hier, voor het voeren van een normale discussie – zonder verwijt - een kanttekening te maken op de manier waarmee je jouw passie probeert te delen:
Aan de kennis die je hebt van stoommachines en dus stoomlocomotieven in het specifiek, twijfel ik geen moment. Het behandelen/gebruik van stoomlocomotieven in de ‘grote mensen wereld’ is absoluut een vak apart. Het rijden van stoomlocomotieven is maar een klein onderdeel van alles wat bij die machines komt kijken. Hetzij onderhoud, hetzij het voorbereiden op de dienst. Het is geen klik, klik, klak en klaar. Nee, zeker niet. Voor geïnteresseerden, waar ik ook onder val, is het leuk om de details te (willen) weten. Dat het mooi is die kennis proberen over te dragen, al is het maar een opstapje naar nieuwe geïnteresseerden, kan ik alleen maar onderschrijven.
Echter, de toon die je – en dan heb ik het niet alleen over dit draadje maar in het algemeen, dus ook in streams – aanslaat naar anderen toe is ‘ik weet dat / ik kan dit allemaal’, ‘je kunt het (alleen) van mij leren’ en ‘stoom is alles op deze wereld’. Dat helpt niet…. Absoluut niet! Om het spoors te houden: als je als leerling - maar ook als machinist die al een tijd in dienst is - aankomt met “ik weet het allemaal al”, word je met de rug aangekeken. Dat is gewoon ‘not done’. Nu is dit, we spreken over een hobbymatige interesse, natuurlijk geen bedrijfswereld. Maar dat wil niet zeggen dat daardoor jouw toon door menigeen minder prettig gevonden wordt.
Dat blijkt uit – en daar moet ik mijzelf ook aankijken – de geïrriteerde berichten die terugkomen van meerdere gebruikers. Met name in de streams van deze en genen. Direct geef ik toe: daar zit absoluut niet de meerderheid van de TS gebruikers. De meesten kijken/lezen eens in de zoveel tijd stil mee op de verschillende fora en downloaden enkele nieuwtjes. Als dan iets niet werkt komt er ergens, hetzij op discord, in een persoonlijk bericht of hier op het forum, het bericht of iemand hem/haar kan helpen. Of gaat hij/zij zich proberen in te lezen. Hoe groot is de muur dan als iemand zich voordoet als ‘een grote wijze’ of ‘alwetende’ van stoom, die zich dan op deze wijze uitstort in een betoog en alleen maar roept ‘stoom is mooier’ op vrijwel álles. Dát enthousiasmeert niemand, erger nog, irriteert ook degene die – naast ander materieel - stoom daadwerkelijk leuk vinden.
Het op deze manier presenteren van je kennis kan never nooit zo leuk zijn als gewoon in Jip en Janneke taal uitleggen wat je kunt doen om wel van de plek weg te komen. Dat probeer je in dit draadje te bereiken, maar daartussen meteen de opmerkingen met “ZONDER HUD…..!!!!!” maar ook termen als “op expansie”. Niet iedereen heeft een leesbril nodig, en zeker niet iedereen heeft de kennis wat “op expansie” betekent. Ja het is een term die vaak voorkomt, maar past niet in de doelgroep die je probeert te bereiken: degene die stoom lastig vinden/willen ontdekken.
Hetgeen wat dan nog meer tegen het zere been stoot is het erbij halen van namen van anderen. Je noemt hier o.a. Koos Snel. Voor mij als geïnteresseerde zeker een bekende naam. Verbaast me dan ook niets dat je daar leuke anekdotes aan over hebt gehouden. Maar voor zover ik weet en ken, zijn al die mensen die stoommachinist zijn of een andere functie bekleden niet aan het pochen met de kennis die zij hebben. Ze doen het met heel veel plezier en kunnen de mooiste dingen erover vertellen, maar ze zullen nooit groot opscheppen dat ze dat mogen doen. Dat gevoel schep je hier, en dan denk ik dat ik voor menigeen spreek, wel. Leuk voor jouzelf dat je de leukste anekdotes hebt gehoord en dat jij ‘de stoommachine beheerst’, maar je verdient geen strepen over de namen van anderen. En verdient ook geen strepen door dit zo bombastisch te verkondigen in zo ongeveer ieder bericht die je post. Dat wekt veel, heel veel irritatie.
Ik wil het afsluiten met een positieve noot maar ook aandachtspunt naar je toe: ik waardeer dat je wilt proberen mensen voor stoom te enthousiasmeren! Wil je wel vragen de manier waarop aan te passen, zodat mensen het mogelijk wél kunnen waarderen. Daarbij is het handig scherp te krijgen welke doelgroep je wil aanspreken. Een persoon in de chat bij een stream, of ieder ander willekeurig platform, die langskomt voor de gezelligheid zit niet te wachten om bij bijna ieder bericht eraan herinnerd te worden dat stoom fantastisch is of dat het ook met stoom kan worden gereden. Een persoon die probeert met stoom te rijden maar het lastig vindt, wel.
Ik hoop dat je daarmee iets wil en kunt.