Hoe rij je met stoom..........????

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Dit onderwerp is van groot belang als je wilt leren hoe je moet stoomloks moet rijden.

Het idee van deze topic is simpel. Ik help je om te rijden met stoom.

Afbeelding

Op de steam Workshop heb ik een gids geschreven dat een van de grootste manuals is die op steam te vinden is. Alles is in het Engels om zo iedereen wereldwijd te kunnen benaderen. Wil je de gids zien zoek dan naar: "Driving the Steam Locomotive and the Technical Aspects". Deze gids is ongeveer 70 hoofdtukken lang en omvat o.a het rijden met stoom en een signal guide.

Omdat de gids te lang is geworden neemt het laden van de gids veel tijd in beslag. Niet alle foto's en videos zijn aanwezig meer. Hierdoor is de gids verder niet meer geupdated en bewerkt. Op mijn eigen website ben ik bezig deze info volledig te herzien in het Engels. Het is ook bestemd voor diegene die niet van stoom houden dat wanneer je toch zou willen rijden je een handvest heb die gebaseerd is op de werkelijkheid. Hierdoor wordt het mogelijk zonder HUD te rijden.

De HUD is sowieso onnatuurlijk omdat in de stoomtijd er helemaal geen HUD aanwezig was. De HUD is later ingevoerd op de F16 fighterplane en op andere planes. Alle info is af te lezen direct op de meters en is veel meer accurater dan de HUD Display zelf. De HUD Diplay is voor Rookies die niet weten hoe ze met een trein moeten rijden. Daarom open ik deze topic zodat iedereen die met vragen zit deze hier kan stellen en ik (of andere technisch onderlegde stoomfanaat) deze kan beantwoorden.

Heb je vragen over het rijden met stoom, Stel ze in deze rubriek met vermelding welke lok je rijden wil......!
Rijden met stoom is meer de moeite waard dan jij denkt. Als je neenmaal doorhebt hoe het werkt dan is het hek van de dam en is er geen houden meer aan. Je rijdt veel en veel intensiever dan met diesel of electrisch, maar eenmaal de ervaring in huis en je bent verkocht aan het rijden met stoom.

Grtz, R.C. de Visser
SEO - Steamtrains Unlimited
Rotterdam
SSN en SWZ related
Deze gebruikers waarderen rcdevisser voor dit bericht (totaal 3):
MarklinBertTrainStoom_Machinist
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Marc D. »

Jij en leerlingstoker Erwin hadden elkaar de hand kunnen schudden. Jammer dat leerlingstoker niet meer actief is :frowning:.

Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Stoom_Machinist

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Leerlingstoker zit bij SimTogether zover ik weet. Daar ben ik zelf ook veel aktief trouwens. Meer dan hier eigenlijk.
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Marklin »

Nou als je bij Simsamen in de ledenlijst op "leerlingstoker" zoekt dan bestaat deze naam niet dus is daar niet actief, of het zou onder een andere naam kunnen zijn.
Afbeelding

Prettige reis

Stoom_Machinist
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
3
Gegeven waarderingen: 111 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Stoom_Machinist »

Marc D. schreef:
12 apr 2022, 23:58
Jij en leerlingstoker Erwin hadden elkaar de hand kunnen schudden. Jammer dat leerlingstoker niet meer actief is :frowning:.

Hoi! :smile:

Ik ben van naam verandert. :thumbsup:

Stoom_Machinist
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 apr 2020, 22:38
3
Gegeven waarderingen: 111 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Stoom_Machinist »

Ik ben Inderdaad niet heel actief meer, heb nog een flinke stoom route, maar ik bouw daar niet veel op, de Diesels van Marc rijden daar trouwens uitstekend op!
Ik ben hier het meest actief, alhoewel ik meer lees dan post.
Simtogether is niet mijn clubje, lang geleden dat ik me daar heb aangemeld zou idd kunnen dat men me daar heeft verwijdert.

3D gebeuren hoef je van mij helaas niets meer te verwachten, ik ben blij dat Marc wel stug door blijft gaan. ( zojuist je Ambulances gezien! chapeau :beer: )

Railroads Online is mijn nieuwe ( Sim ), omdat je daar Online met elkaar kan bouwen aan een spoorlijn om de industries te verbinden en samen stoom kan rijden, dus echt een stoker en Machinist.
https://store.steampowered.com/app/1696 ... DS_Online/
Het is wachten nu op hun grote Spline Update, daarna gaan ze aan de Simulator kant verder.

Stoomse groet!

Erwin!
Deze gebruikers waarderen Stoom_Machinist voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Marc D.
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 jul 2020, 22:00
3
Gegeven waarderingen: 164 keren
Ontvangen waarderingen: 1039 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Marc D. »

Hey Erwin, da's een poos geleden. Toch jammer dat je niet verder bent gegaan met die stoomlocomotief, een 6100 toch. Het testen van de locs van Trabant de luxe is dus ook niks meer geworden? Aangezien er bij zijn project ook een doodse stilte is gevallen.

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Bij Sim Together verdwijn je niet uit de boeken.

Ik ben op beide actief, op Rail-sim.de en ik ben ook veel op railsim-fr te vinden waar ik zo nu en dan ook e.e.a. post
Daarnaast ben ik bezig mijn website te reorganiseren die uiteraard alleen betrekking heeft op stoomloks. HIer komt geen diesel of electrisch voorbij.

Ik had twee websites maar die bouw ik nu samen tot één geheel. Grotendeels ook met de info die ik in mijn gids geschreven heb en op de steam worksshop te vinden is. Rijden met stoom is niet zomaar samen te vatten in een (video) tutorial. Het is beter om op YouTube naar video's te kijken hoe een lok wordt opgestookt. Een Videotutorial over het rijden alleen on TS20xx mist de essentie van de kennis over opstoken en rijvaardig maken van de lok zelf.

Ik kan er zelf hele anekdotes over vertellen wat ik zoals heb meegemaakt bij de SSN als we een rit hadden. Een van de legendarische Machinisten bij de SSN was Koos Snel. Ik ken hem goed en ik heb veel, heel veel van hem geleerd in en uit de praktijk. Mede door hem ken ik zo'n beetje alle ins en outs van een stoomlok. Ook Gerard Mastenbroek heeft hier een groot aandeel in. Hij is nu examinator bij de NS internationaal, met hem heb ik ook heel veel meegemaakt en door hem heel veel kennis vergaard.

In de aanloop naar de SSN was ik al betrokken bij de SWZ in den Haag waar ik rondreed met stoom met 1:7
Royal Scots, P8, B machines en Black 5's, (De Black 5 is trouwens in 1:7 de meest gebouwde machines voor 7 1/4". )
Hiervoor moest je theorie- en praktijkexamen afleggen. Verzekeringstechnisch mocht je niet met stoom rijden als je geen examen had gedaan.

Mijn passie voor stoom begint in mijn prille jeugd. Ik ben geboren in 1965 in Rotterdam en nota bene nog bijna in de tram zelfs. Mijn ouders hadden geen auto, dus we deden alles met de trein. Mijn Tante woonde in Duitsland en we ging regelmatig naar Duitsland toe waar dan ook een stoomlok voor de trein stond. Ik was uitermate gefascineerd maar ook bang. We woonden vlakbij het Marconiplein in Rotterdam. DE bakermat van de SSN waar ik de 01 1075 en de 23 023 naast het seinhuis heb zien staan. Tegen het stootjuk de 01 en daarvoor de 23'er met twee bielzen kruislings ervoor want wat was de NS bang dat ze konden rijden.......! Het seinhuis was een seinhuis met draaiknoppen. Ik ben regelmatig in dat seinhuis geweest. Er is niets meer van over. Van het eens zo grote rangeerterrein met aansluitingen naar de havens van Schiedam. Spaanse Polder en naar van Gent en Loos en Havenpolitie is niets meer over. Het rangeerterrein richting Schiedam is nog deels gebleven met hier een daar nog wat sporen. Verder is er een winkelstraat van ongeveer een kilometer lengte ontstaan en een dakpark op het oude rangeerterrein RMO (Rechter MaasOever) gebouwd.

Later ben ik naar den Haag verhuids waar ik 5 jaar gebownd heb en mij in die tijd bij de SWZ aansloot. Eenmaal terug in Rotterdam ben ik met de SSN verder gegaan tot ongeveer 2007. Daarna door persoonlijke omstandigheden heb ik mij teruggetrokken en ben nu alleen nog donateur. Maar de kennis, ervaring en passie is wel gebleven. Vanuit SSN standpunt blijf ik stoom promoten dus ook virtueel met TS20xx en TSW2 halsreikend uitkijkend naar de release van Spirit of Steam.

Een oud SSN lid is ook actief in de wereld van TS20xx en dat is Wilbur Graphics.
Van de SWZ vandaan ken ik Sikkenbaas. Hij heeft met zijn broer twee sikken precies op schaal 1:7 gebouwd.
Een in het groen en een in het geel/grijs en supergedetailleerd.
Deze gebruikers waarderen rcdevisser voor dit bericht:
Marc D.
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »







SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Hoe rij je met stoom..........???? - Opstoken

Bericht door rcdevisser »

Allereerst is het rijden met stoom een geheel apart proces in vergelijking met Diesel of Electrisch.

Met Electrisch is de Stoomlok helemaal niet vergelijkbaar, met Diesel enigzins wel.
Een verbrandingsmotor werkt enigzins op dezelfde manier als een cilinderblok van een stoomlok
Een cilinderblok kent in tegenstelling tot de verbrandingsmotor een dubbele werking.

Neem je nu bijv. de 23 023, 23 071, 23 076, 38 2267, 78 468, 41 360, Br52 of noem maar twee cilinders dan hebben deze machines Twee cilinderblokken met dubbele werking hetgeen vertaald naar een verbrandingsmotor een 4 cilindermotor betreft.

Voordat je vertrekt controleer je de waterstand en zonodig vul je het waterniveau aan d.m.v. de waterpomp of injecteur.
Rij je met een The Forge Sim lok, een BMG machine of een Just Trains Advanced class, zorg ervoor dat je de lok conform de handleiding afsmeert. Controleer het waterpeil en of het peilgals naar behoren werkt. In de praktijk moet je zelfs tijdens het rijden een waterglas kunnen vervangen op de juiste manier.

BELANGRIJK: gebruik de Automatische Stoker NIET........!!!!!!!!!
De automatische stoker binnen TS20xx ziet niet of je een heuvel opgaat of niet. Daarom is het belangrijk om zelf te stoken.
Hierbij het handvest: iedere twee-drie minuten 6-10 scheppen kolen op het vuur bij snelheden boven de 50 km/h. Tussendoor injecteren of de voedingspomp gebruiken d.m.v. de water toevoer en stoomteoveor.
LET OP: Eerst water dam stoom aanzetten, Uitzetten: Eerst stoom dan water uitzetten.

Open ook de Luchtkleppen (Dampers) en zet de Blazer aan zodat je trek op het vuur krijgt. Open de cilinderkranen en schep 10 tot 15 schepen kool op het vuur. Sluit de vuurdeuir en let op de manometer voor de keteldruk. Doe dit rechtstreeks op de lok zelf en niet via de HUD........!!!!!!!!!

De HUD [F3/F4] geeft NIET de essentiele informatie door die je op een stoomlok nodig hebt. De HUD f3 is wel bruikbaar voor koppelingsinformatie, tijd en zonodig route informatie. Verder heb je er niets aan.

Het ganghendel kun je zien als de "Versnellingsbak" maar dan in omgekeerde volgorde.
Het ganghendel regelt vooral de expansie in de cilinders. Hoe lager het vullingspercentage des te hoger is de expansie van de stoom. Bij het aanzettingsvermogen is de vulling minimaal 70% waarbij de regulateur op ongeveer 60-80% stoomvulling geeft. In de meeste gevallen sopreken we hier ook over oververhitte "droge" stoom. Oververhitte stoom is voldoende om een trein aan de gang te brengen. Na vertrek zet je het ganghendel terug naar ongeveer 50% en sluit je de cilinderkranen.
Het meest efficiënte rijden is -/+ 40% stoomtoevoer en 30% vullingsgraad.

Als je weet dat je gaat klimmen zorg ervoor dat je minimaal 80% water in de ketel hebt (meer dan 3/4 in het peilglas)
Tijdens klimmen gebruik je zo min mogelijk de injecteur of voedingspomp. Hierdoor behoud je de stoomdruk voor de klim

Dit zijn technieken die NIET gesimuleerd worden on TS20xx waarbij de praktijk hoogtij viert. Rijden op deze manier vergt aandacht, kennis en inzicht. Zaken die niet standaard onder de aandacht worden gebracht in TS20xx en daarom is het belangrijk te weten en te kennen hoe een stoomlok werkt en functioneert..........!!!!!!!
Dit is de basis van stoomlok rijden afgezien van de zaken die er eromheen plaatsvinden.
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Als je door hebt hoe stoomlokomotieven werken, dan is het rijden met stoom veel en veel beter en leuker dan het rijden met electrisch of diesel. Hierin zit het verschil. De meeste haken af vanwege angst om zichzelf te verliezen en dat diegene het niet aankan, mar kennis is een belangrijke sleutel waarop je ervaring kan opdoen en je jezelf kan profileren. Dit kan niet met diesel of electrrisch omdat de werking geheel anders is.............!

Rij je met stoom dan rij je met een echte trein waarbij je te maken krijgt met zaken die niet met electrisch of diesel te vergelijken zijn. Ga ervoor. Het is beslist en absoluut de moeite waard om stoom als eerste te rijden. Alles is puur natuur zelfs de kolen die een stoomlok gebruikt. Niets is aangepast of gewijzigd zoals met diesel het geval is. Puur uit de grond, puur maar gewassen de vuurkist in.............!
Deze gebruikers waarderen rcdevisser voor dit bericht:
Stoom_Machinist
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Studio2561
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2020, 13:05
3
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Studio2561 »

Het spijt me dat ik hiermee dit draadje enigszins ‘vervuil’ maar ik voel me toch genoodzaakt het hier, voor het voeren van een normale discussie – zonder verwijt - een kanttekening te maken op de manier waarmee je jouw passie probeert te delen:

Aan de kennis die je hebt van stoommachines en dus stoomlocomotieven in het specifiek, twijfel ik geen moment. Het behandelen/gebruik van stoomlocomotieven in de ‘grote mensen wereld’ is absoluut een vak apart. Het rijden van stoomlocomotieven is maar een klein onderdeel van alles wat bij die machines komt kijken. Hetzij onderhoud, hetzij het voorbereiden op de dienst. Het is geen klik, klik, klak en klaar. Nee, zeker niet. Voor geïnteresseerden, waar ik ook onder val, is het leuk om de details te (willen) weten. Dat het mooi is die kennis proberen over te dragen, al is het maar een opstapje naar nieuwe geïnteresseerden, kan ik alleen maar onderschrijven.

Echter, de toon die je – en dan heb ik het niet alleen over dit draadje maar in het algemeen, dus ook in streams – aanslaat naar anderen toe is ‘ik weet dat / ik kan dit allemaal’, ‘je kunt het (alleen) van mij leren’ en ‘stoom is alles op deze wereld’. Dat helpt niet…. Absoluut niet! Om het spoors te houden: als je als leerling - maar ook als machinist die al een tijd in dienst is - aankomt met “ik weet het allemaal al”, word je met de rug aangekeken. Dat is gewoon ‘not done’. Nu is dit, we spreken over een hobbymatige interesse, natuurlijk geen bedrijfswereld. Maar dat wil niet zeggen dat daardoor jouw toon door menigeen minder prettig gevonden wordt.

Dat blijkt uit – en daar moet ik mijzelf ook aankijken – de geïrriteerde berichten die terugkomen van meerdere gebruikers. Met name in de streams van deze en genen. Direct geef ik toe: daar zit absoluut niet de meerderheid van de TS gebruikers. De meesten kijken/lezen eens in de zoveel tijd stil mee op de verschillende fora en downloaden enkele nieuwtjes. Als dan iets niet werkt komt er ergens, hetzij op discord, in een persoonlijk bericht of hier op het forum, het bericht of iemand hem/haar kan helpen. Of gaat hij/zij zich proberen in te lezen. Hoe groot is de muur dan als iemand zich voordoet als ‘een grote wijze’ of ‘alwetende’ van stoom, die zich dan op deze wijze uitstort in een betoog en alleen maar roept ‘stoom is mooier’ op vrijwel álles. Dát enthousiasmeert niemand, erger nog, irriteert ook degene die – naast ander materieel - stoom daadwerkelijk leuk vinden.

Het op deze manier presenteren van je kennis kan never nooit zo leuk zijn als gewoon in Jip en Janneke taal uitleggen wat je kunt doen om wel van de plek weg te komen. Dat probeer je in dit draadje te bereiken, maar daartussen meteen de opmerkingen met “ZONDER HUD…..!!!!!” maar ook termen als “op expansie”. Niet iedereen heeft een leesbril nodig, en zeker niet iedereen heeft de kennis wat “op expansie” betekent. Ja het is een term die vaak voorkomt, maar past niet in de doelgroep die je probeert te bereiken: degene die stoom lastig vinden/willen ontdekken.

Hetgeen wat dan nog meer tegen het zere been stoot is het erbij halen van namen van anderen. Je noemt hier o.a. Koos Snel. Voor mij als geïnteresseerde zeker een bekende naam. Verbaast me dan ook niets dat je daar leuke anekdotes aan over hebt gehouden. Maar voor zover ik weet en ken, zijn al die mensen die stoommachinist zijn of een andere functie bekleden niet aan het pochen met de kennis die zij hebben. Ze doen het met heel veel plezier en kunnen de mooiste dingen erover vertellen, maar ze zullen nooit groot opscheppen dat ze dat mogen doen. Dat gevoel schep je hier, en dan denk ik dat ik voor menigeen spreek, wel. Leuk voor jouzelf dat je de leukste anekdotes hebt gehoord en dat jij ‘de stoommachine beheerst’, maar je verdient geen strepen over de namen van anderen. En verdient ook geen strepen door dit zo bombastisch te verkondigen in zo ongeveer ieder bericht die je post. Dat wekt veel, heel veel irritatie.

Ik wil het afsluiten met een positieve noot maar ook aandachtspunt naar je toe: ik waardeer dat je wilt proberen mensen voor stoom te enthousiasmeren! Wil je wel vragen de manier waarop aan te passen, zodat mensen het mogelijk wél kunnen waarderen. Daarbij is het handig scherp te krijgen welke doelgroep je wil aanspreken. Een persoon in de chat bij een stream, of ieder ander willekeurig platform, die langskomt voor de gezelligheid zit niet te wachten om bij bijna ieder bericht eraan herinnerd te worden dat stoom fantastisch is of dat het ook met stoom kan worden gereden. Een persoon die probeert met stoom te rijden maar het lastig vindt, wel.

Ik hoop dat je daarmee iets wil en kunt. :sunglasses:
Deze gebruikers waarderen Studio2561 voor dit bericht (totaal 14):
DanielNielsB_BryanPiroMichaelOCleo259Rob JansenAeolusSjef61GekIdeeChristian983 en 4 andere gebruikers

Gebruikersavatar
TfNLDE
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:56
3
Gegeven waarderingen: 127 keren
Ontvangen waarderingen: 93 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door TfNLDE »

Ik heb bovenstaande meerdere keren doorgelezen, maar ik heb met dit topic niet de indruk dat de topicstarter zichzelf ziet als alwetende
Daarom open ik deze topic zodat iedereen die met vragen zit deze hier kan stellen en ik (of andere technisch onderlegde stoomfanaat) deze kan beantwoorden.
Dit topic komt op mij over dat het voor mensen bedoeld is die geïnteresseerd zijn in het realistisch rijden met stoom, voor zover dat mogelijk kan zijn in TS-classic (of 20xx). En ik zie ook nergens dat iedereen maar met stoom moet rijden (gelukkig, ik zie mezelf niet een ton kolen per uur wegscheppen.... :smile: ).

Hoe het in andere media aan toe gaat weet ik niet, daar blijf ik bewust vanaf, dus daar kan ik niet over oordelen.

Wel moet ik bekennen dat het noemen van echte machinisten bij naam, wel een dingetje kan zijn. Maar wellicht dat hij van die persoon toestemming heeft gekregen om dat te kunnen vermelden hier op het forum.

Dit is hoe ik over dit topic denk, en geen aanval op de reactie Studio2561 :wink:
Groeten,
Erwin

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Mijn bedoeling is met deze topic om te helpen bij het rijden met stoom juist voor diegene die het niet begrijpen.
Deze topic heb ik juist geopend om mensen die geïnteresseerd zijn te helpen.

Als iemand stoom niet leuk vindt dan lijkt het mij dat je deze topic gewoon overslaat en doorgaat naar diens favoriete topic.
In dat geval hoeft men hier niet te zijn en geen kritiek te uiten op het onderwerp, maar ook de stream er niet bij te betrekken. De stream staat los van deze topic. En ja ik ben (te) enthousiast over stoom, dat onderken ik terdege. Maar ik luister wel naar de rest over de moderne tractie waar ik zelf eigenlijk geen boodschap aan heb, maar toch lever ik geen commentaar of kritiek erop. Dat wil ik ook niet want het is iemands diens interesse, maar ais ik over stoom begin dan wordt ik wel aangevallen en dat klopt niet. Iedereen spreekt vrijuit over de huidige tractievormen en ik mag alleen maar luisteren want niemand wil stoom horen en wordt ik met een kluitje in het riet gestuurd.

Wat aangaande namen noemen. De namen die ik noem hebben er zelf geen moeite ermee. Daar ken ik hun te goed voor namelijk.

:wink:
Deze gebruikers waarderen rcdevisser voor dit bericht:
TfNLDE
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door GekIdee »

Echter wat veel mensen opvallen is het feit dat je het probeert op te dringen.
Dat idee en gevoel krijg ik er zelf bij. Alsof mensen niet hun eigen keuze mogen maken.

Ook in de streams is het merkbaar en zichtbaar dat mensen zich aan je irriteren. Plus het feit dat je het op een bepaalde toon neerzet zoals ik hierboven heb beschreven.

Als ze vragen hebben. Dan komen ze vanzelf wel naar de mensen toe als men echt geïnteresseerd is in het rijden van stoomtreinen.
Alleen het gaat hier om het punt dat er verschillende mensen zich aan het ergeren zijn aan de manier van hoe je het neerzet.
Dan bedoel ik voornamelijk op de streamavonden van TS.

Ik kan alleen vanuit me eigen spreken en uitspreken van wat er opgemerkt wordt.

GekIdee
Deze gebruikers waarderen GekIdee voor dit bericht (totaal 6):
Studio2561NielsB_Christian983ClipmeneernlCleo259Frison

Clipmeneernl
Berichten: 581
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:15
3
Gegeven waarderingen: 270 keren
Ontvangen waarderingen: 454 keren
Contacteer:

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Clipmeneernl »

Om ook even woord te hebben als vaste kijker bij o.a. Rubku_nl, ben ik het eens met de heren hierboven. De laatste paar maanden ben je vaak aanwezig en laat je graag horen over je stoompret, natuurlijk is dit niet verboden en doe lekker wat je wilt, daar is Train Simulator voor! Maar wat mij (en de meeste lezers) het meest irriteert is het feit dat je het heel vaak terug haalt.

Het is als kijker best irritant om steeds maar weer te horen hoe jij rijdt met stoom. Wij als kijkers kijken naar de streams om te genieten van de gespeelde scenario's, en wat er omheen gebeurt. Natuurlijk is het niet verboden, en juist leuk als je soms even wat interessants verteld over Stoom, iets wat ik in ieder geval niet vaak hoor. Alleen jij praat er bijna elke train simulator stream wel over, en dan wordt het herhalend en irritant, want elke keer komt hetzelfde bericht naar boven.

Ik wil dus alleen even mijn mening laten weten als kijker. Je mag best over stoom praten, dat kan ook leuke discussies veroorzaken. Alleen constant is wel een beetje to-much zeg maar :smile:
Deze gebruikers waarderen Clipmeneernl voor dit bericht (totaal 2):
GekIdeeFrison

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Wadlopertje »

Daar gaan we weer..

De topic starter heeft het hier over stoom en zijn passie. Nu krijgt hij notabene kritiek terwijl ik helemaal niets van die streams af weet en ook niet hoef te weten, zeer ergerlijk als je gewoon een topic leest en er van alles bij gehaald wordt.
Als je dit niet interesseert lees het dan dit topic ook niet..

Ik vind het bewonderaars waardig hoeveel je weet van stoom rcdevisser en lees het met plezier!
Blijf dit vooral doen en trek je niets aan van aan...

Ook wil ik nog wel even kwijt dat ik het wel zeer kwalijk vind dat ook moderators berichten liken en dus een kant kiezen van iemand. Zij zijn er naar mijn mening niet om partij te kiezen... Verder heel erg jammer dat dit zo de sfeer in dit topic wordt gekaapt door iemand die er geen passie voor heeft...
Als het zo door gaat ben ik hier binnenkort weg....

Enfin, nu doe ik ook mee aan dit offtopic geneuzel...

Succes met je stoom passie rcdevisser!! 😎😁
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht (totaal 2):
MarklinMarc D.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Marklin »

Tsja Wadlopertje om dergelijke berichten zal ik niet weglopen, we leven in een democratisch land waarbij nagenoeg alles gezegd mag worden.
Er zijn vele landen waar dat niet mag, bijv. het woord "oorlog" wat niet in het openbaar gezegd mag worden, maar dat terzijde.
En dat sommige Mods zo'n bericht waarderen kan er bij mij ook niet helemaal in, mja daar is ook weer iedereen vrij in al gaat het misschien zonder er bij na te denken.
Verder heb ik weinig met Stoom, maar als iemand passie voor zoiets dergelijks heeft, nou laat hij/zij toch lekker te keer gaan.
Het is nooit anders geweest dat iedereen zijn voorkeur heeft; het zei treinen, vliegtuigen, auto's, boten of wat daar mee samenhangt maar laat iedereen in zijn waarde. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 2):
Marc D.Wadlopertje
Afbeelding

Prettige reis

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door Sebas1700 »

Het zou het team sieren om zich buiten meningen te houden. Je hoort toe te zien op de forumregels en fatsoensregels en niet of je voor Jantje of Pietje bent.

Daarnaast lijkt het me verstandig om de uitleg van TS te bewaren en het topic verder te sluiten. Het gaat om de tutorial en niet om de streams. Bespreek die frustraties lekker privé met TS. Er staan zeker zaken in de posts waar ik 't over eens ben dat die anders of niet beschreven kunnen worden, maar die zouden beter door TS/moderator aangepast kunnen worden naar iets vriendelijkers en zonder namen.

Gebruikersavatar
MarkA
Beheerder
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 641 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door MarkA »

Wadlopertje schreef:
26 apr 2022, 23:08
Nu krijgt hij notabene kritiek terwijl ik helemaal niets van die streams af weet en ook niet hoef te weten, zeer ergerlijk als je gewoon een topic leest en er van alles bij gehaald wordt.
Als je dit niet interesseert lees het dan dit topic ook niet..
Als je inderdaad nooit naar de livestreams kijkt dan snap ik je punt en daaruit volgende irritatie wel. Met dit topic anisch is namelijk helemaal niks mis en ik zal de laatste zijn die iemand de mogelijkheid ontneemt om over zijn/haar interesse binnen de spoorwereld te schrijven.

Echter gezien de aard van een livestream zich totaal niet leent voor een wat langer bericht of iets wat langer dan ~15minuten later nog terug te lezen is is de discussie min of meer richting het forum verplaatst. Normaal gesproken is het zo dat de livestreams losstaan van het forum, echter gezien een zeer groot aantal (>50%) van de kijkers bij Rob Jansen zich zichtbaar irriteerde aan een bepaalde mate van opdringerigheid aldaar is naar overleg besloten deze discussie hier bij uitzondering vooralsnog off-topic te laten gaan. Hierbij onderken ik eveneens dat het aantal mensen dat de livestreams kijkt slechts een kleine fractie van de NL Community is; maar het aantal kijkers ligt hoog genoeg dat we dus besloten hebben deze groep zich hier te laten horen. Persoonlijke aanvallen blijven natuurlijk wel uit den boze; maar die zie ik hier - vanuit beide kanten - gelukkig niet langs komen.
Verder heel erg jammer dat dit zo de sfeer in dit topic wordt gekaapt door iemand die er geen passie voor heeft...
Studio2561 (wie deze discussie hier aanzwengelt) ken ik persoonlijk als een oprechte stoomliefhebber en is indirect betrokken bij een van de bekende vrijwilligersorganisaties. Als er iemand (naast de topicstarter uiteraard) passie heeft voor stoomtractie dan is hij het wel.
Dat juist hij zich op deze manier zo uitgebreid uitspreekt zegt mij een heel stuk meer dan als een willekeurige gebruiker dat zou doen zegmaar.
Wat Studio2561 bedoelt is 100% oprecht en zeker niet bedoeld om rcdevisser als persoon of zijn hobby af te keuren.
Ook wil ik nog wel even kwijt dat ik het wel zeer kwalijk vind dat ook moderators berichten liken en dus een kant kiezen van iemand. Zij zijn er naar mijn mening niet om partij te kiezen...
Dit is iets waar we binnen het team nog even over zullen gaan overleggen. Enerzijds ben ik het met je eens, anderzijds zijn modderetters ook mensen met een mening en onderdeel van dezelfde community. Dat er meerdere mensen hier dit nadrukkelijk niet zo netjes vinden overkomen nemen we mee en gaan we op reflecteren.

Wel denk ik dat de boodschap inmiddels duidelijk is afgegeven en het dus niks meer toevoegt dat nog meer mensen vanuit de 'livestream kant' hier hun zegje over doen.
Om af te sluiten: We zien de uitleg, verhalen en video's van RcDeVisser over stoomtractie graag verschijnen op het forum, ondanks dat ik zelf niet echt een stoomliefhebber ben zullen er genoeg mensen actief (of meelezend..) zijn wie het zullen waarderen.
Helemaal prima dus en voel je bovenal welkom om te blijven posten :thumbsup:

Alleen op de livestream kan het handig zijn even goed te observeren met wat voor trein de 'streamer' aan het rijden is en je chatberichten daar een beetje op aan te passen. Als er bijv met een Flirt3 of BR186 gereden wordt dan is dat wellicht niet het juiste moment een monoloog over stoomtreinen te beginnen in de chat. :sunglasses:

Wat mij betreft kan het topic dus openblijven voor verdere on-topic bijdrages, mochten er mensen nog behoefte hebben hier hun zegje over te doen dan zie ik dat graag tegemoet per PM.
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 8):
NielsB_FrisonWadlopertjeStudio2561MarklinGekIdeeCleo259rcdevisser
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Ik had mij een tijdje uit de discussies gehouden. Ten eerste omdat ik in London was de laatste week voor mijn werk en ten tweede omdat iedereen nu zo'n beetje zijn gal heeft kunnen spuien.
Ik had de topic beter de term "Spuiboulevard" mee kunnen geven i.p.v. "Hoe rij je met stoom......"????"
Maar goed het is mij duidelijk dat er heel veel irritatie's zijn. Verder sluit ik mij aan aan het laatste bericht van MarcA

Studio2561 weet ook hoe hij met stoom moet rijden gelukkig. Hij met mij en nog wel een behoorlijk aantal anderen trouwens rijden met stoom maar niet iedereen maakt het openbaar. Dit is het punt: De meesten onder ons hebben hekel aan het rijden met stoom. De reden is simpel omdat diegene simpelweg niet weet hoe het werkt en wat je precies moet doen. 99 van de 100 hebben geen ervaring hierin en zijn bang om door de zure appel heen te bijten.
Hier moet je echt nadenken bij alles wat je doet. Ook stoken en de randwerkzaamheden tijdens het rijden die je met diesel en electrisch niet hebt.

Het is jammer dat ik zelf nog steeds niet kan streamen. Naast het feit dat mijn PC het niet aan kan ga ik toch proberen één en ander op te nemen. Kijken of dat dat wel lukt. Het probleem dat ik niet stream heeft te maken dat ik nog steeds met een 7 jaar oude PC werk (Laptop) en kan de Grafische Kaart dus niet wijzigen. Dit is een Nvidia GT 750 M. Ik kan momenteel geen nieuwe aanschaffen door persoonlijke omstandigheden.

Het is niet mijn bedoeling het rijden "Op te leggen" maar meer om iedereen te leren en te onderwijzen hoe je met een stoomlok rijden en stoken moet tegelijkertijd zonder gebruik te maken van de Automatische Stoker en zonder HUD. Als je dit eenmaal door hebt, en geloof mij, je bent absoluut verkocht, dan wordt rijden met stoom een ware belevenis.
Neem nou de standaard 52'er op de Ruhr-Sieg lijn. Daar zit een scenario bij waarbij je vanaf Hagen Kabel met een historische goederentreien naar Siegen rijdt. Als je dit scenario weet te rijden, dan ben je al een heel eind

Om die reden heb ik jaren geleden al de gids geschreven "Driving de Steam locomotive and the technical aspects" te vinden op: https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... =247333283. Deze workshopgids op Steam is tot nu toe nog steeds één van de grootste naslagwerken met ongeveer 70 pagina's waarvan twee-derde aan stoom is gewijd en waarin alle technische feiten en kennis wordt uitgelegd. Ik heb er ook ruim 6 manden aan gewerkt om deze gerealiseerd te krijgen en wordt zelfs door Matt Peddlesden en Allan Thompson onderkent.

Mijn oproep daarom:
Probeer nou eens met stoom te rijden. Heb je de Ruhr-Sieg lijn dan zijn er een paar scenario's en lok aanwezig om het simpelweg uit te proberen. Heb je vragen of kom je er niet uit. Vraag mij of eventueel Studio2561 om je erbij te helpen zodat je de ervaring kunt beleven om met stoom te rijden zoals het hoort. Heb je het eenmaal door dan gaat er een wereld en een sfeer voor je open dat met diesel en/of electrisch niet te evenaren is.

Vraag desnoods Studio2561 hij zal dit beamen.

:ok_hand: :smile:
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Gebruikersavatar
rommy136
Teamlid
Berichten: 411
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
3
Locatie: Oliewagons aan het laden
Gegeven waarderingen: 810 keren
Ontvangen waarderingen: 721 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rommy136 »

Hoi,

Geen idee of je TSW2 hebt, maar is dit niet iets voor je?



Mvg Rommy
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.

Gebruikersavatar
rcdevisser
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2020, 04:56
3
Gegeven waarderingen: 73 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Hoe rij je met stoom..........????

Bericht door rcdevisser »

Net gepassioneerde verwachting zie ik halsreikend uit naar deze route. Als deze uitkomt dan kan ik via PS4 streamen. Ik heb naar het bouwteam een behoorlijk aan tal suggesties gegeven. maar ik ben al super tevreden als "Spirit of STeam" gereleased zal worden.

Daarnaasy ben ik blioj dat Bosmann Games de loks maakt. Samen met de The forge Sims maken zij momenteel de beste stoomloks. Als je goed weet hoe met een BMG stoomlok om te gaan in TS20xx, dan is de BMG versie voor
TSW2 geen probleem meer. .

Met zweet op m'n voorhoofd zie ik halsreieknd en huiverend uit naar de komst van "Spirit of Steam". Als dit gerealiseerd is, dan is het hek van de dam en dan komt steam eindelijk naar TSW2. Ik heb net de promotion intro gezien en het spreekt boekdelen voor mij......
SEO: "Steamtrains Unlimited".
Op Twitch bekend als SteamtrainsUnlimited

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”