games minimalizeren zomaar in windows 11

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

hoi allemaal,

ben ik weer

ik heb een probleem op mijn laptop met mijn versie van Windows 11:
telkens als ik een game (Train simulator, TSW en nog een aantal) opstart verspringt hij naar mijn bureaublad.

de games blijven dan wel in de taakbalk staan, en als ik er op druk doen ze het ook gewoon, maar het is gewoon verrekte irritant.

ik heb op YouTube een aantal filmpjes gekeken voor oplossingen: gamemodus uitzetten, aanpassingen maken in register-editor, (al stonden die al gewoon goed) de scannow via CMD, projection modus staat ook goed en de stuurprogramma's opnieuw geïnstalleerd.

al die trucjes hadden geen zin, dat wil zeggen dat hij nog steeds verspringt naar mijn bureablad .

nu wilde ik eigenlijk terug naar Windows 10, maar omdat mijn laptop in reparatie was, ben ik nu te laat om terug te kunnen. (tien dagen bedenktijd overschreden)

nu mijn vraag: wat kan ik nog meer doen, om te zorgen dat ik van deze bug afkom?

alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Tobias

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Frison »

Het icoon wat je aanklikt voor de game even met rechtermuitoets aanklikken, dan eigenschappen en kiezen voor gemaxiliseerd openen misschien?
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door RemkoH »

Gebeurd het éénmalig na het starten en blijven ze wél in beeld wanneer ze uit de taakbalk weer tevoorschijn zijn gehaald?
Of verdwijnen ze wéér na verloop van tijd?

In het laatste geval is het meest voor de hand liggende dat je een programma hebt draaien, en dus niet zozeer Windows 11 gerelateerd, die wanneer actief altijd op de voorgrond is en daarmee andere programma's (die je borderless fullscreen hebt draaien) naar de taakbalk drukt/minimaliseert.

Ik herken het euvel van mijn eigen computer tijdens het gamen wanneer ik tevens nog steeds een programma heb draaien waarmee ik de status van een aantal servers monitor. Een minuscuul venstertje die ik meestal ergens in een hoek van het scherm heb staan en dat altijd op de voorgrond is.
Zodra daarin een statuswijziging optreedt wordt dat programma actief en drukt verscheidene borderless fullscreen games die ik dan speel weg/naar de taakbalk.
Dat programma sluit ik dus vooraf altijd af of verplaats het venstertje naar een andere monitor, waar de game zich niet in bevindt (werkt niet bij alle games).
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

Frison schreef:
04 aug 2022, 14:07
Het icoon wat je aanklikt voor de game even met rechtermuitoets aanklikken, dan eigenschappen en kiezen voor gemaxiliseerd openen misschien?
Ik heb gekeken, maar waar kan ik die precies vinden? Ik zit nu in de Eigenschappen van railworks, maar zie geen gemaxiliseerd openen staan.
RemkoH schreef:
04 aug 2022, 14:09
Gebeurd het éénmalig na het starten en blijven ze wél in beeld wanneer ze uit de taakbalk weer tevoorschijn zijn gehaald?
Of verdwijnen ze wéér na verloop van tijd?

In het laatste geval is het meest voor de hand liggende dat je een programma hebt draaien, en dus niet zozeer Windows 11 gerelateerd, die wanneer actief altijd op de voorgrond is en daarmee andere programma's (die je borderless fullscreen hebt draaien) naar de taakbalk drukt/minimaliseert.

Ik herken het euvel van mijn eigen computer tijdens het gamen wanneer ik tevens nog steeds een programma heb draaien waarmee ik de status van een aantal servers monitor. Een minuscuul venstertje die ik meestal ergens in een hoek van het scherm heb staan en dat altijd op de voorgrond is.
Zodra daarin een statuswijziging optreedt wordt dat programma actief en drukt verscheidene borderless fullscreen games die ik dan speel weg/naar de taakbalk.
Dat programma sluit ik dus vooraf altijd af of verplaats het venstertje naar een andere monitor, waar de game zich niet in bevindt (werkt niet bij alle games).
Het tweede is inderdaad het geval, maar heb zelf geen idee welk programma dat zal moeten zijn. Ik ga kijken of ik kan vinden wat er open staat wat dit zou kunnen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Frison »

Afbeelding
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
RemkoH
Beheerder
Berichten: 569
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Gegeven waarderingen: 169 keren
Ontvangen waarderingen: 360 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door RemkoH »

Ik denk dat de meesten hun games rechtstreeks vanuit de Steamclient starten en dus geen snelkoppelingen hebben/gebruiken.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

En daarbij komt dat de game in eerste instantie wel in beeld verschijnt.
Programma's die geminimaliseerd worden gestart verdwijnen rechtstreeks naar de taakbalk en niet eerst wél in beeld.
Op een mogelijk splashscreen tijdens het laden na.
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:


Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

Ik heb even snel een snelkoppeling gemaakt, gemaxiliseerd en helaas geen effect. Ik ga kijken welke programma's draaien die dit kunnen veroorzaken.

Gebruikersavatar
GekIdee
Teamlid
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:50
3
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 24 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door GekIdee »

Je moet het ook niet bij de snelkoppeling doen.
Je moet het juist bij de toepassing in je railworks map doen.
De snelkoppeling is alleen maar een doorverwijzing.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Marklin »

Dat zal niet gaan want die hebben de eigenschap niet om te kunnen wijzigen wat bovenstaande knipsel laat zien, althans Railworks en Railworks64.exe niet als je dat bedoelt.
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Rob Jansen »

Als je het met alle games hebt, kan het mogelijk ook eventueel te maken hebben met een bepaalde Windows instelling of eventueel een driver issue.

Probeer eerst je video drivers volledig opnieuw te installeren (schone installatie aanvinken) of als je wat meer geadvanceerd bent een programma draaien in Safe Mode genaamd 'DDU' (Display Driver Uninstaller) van Guru3D.
Hiermee haal je echt alles weg van mogelijke video drivers wat achterblijft.

Je kunt ook voorlopig nog terug naar Windows 10.
Maak een USB installatie via: https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
Als het goed staat je sleutel in je BIOS/UEFI (als je bijvoorbeeld een laptop hebt van ASUS, HP, enz.) en pakt Windows die sleutel op of als je inlogt met je Microsoft Account.

Maar als je echt weinig ervaring hebt met computers, zou ik dat laten uitvoeren en niet zelf gaan rommelen, mogelijk kan je het probleem erger maken als je niet weet wat je doet.
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Frison »

Marklin schreef:
05 aug 2022, 08:51
Dat zal niet gaan want die hebben de eigenschap niet om te kunnen wijzigen wat bovenstaande knipsel laat zien, althans Railworks en Railworks64.exe niet als je dat bedoelt.
Als je in het startmenu, dat is het alternatief om een programma op te starten, met rechts op de programmanaam klikt en kiest voor open bestandslocatie, en je klikt daar ook weer met rechts op de programmanaam, dan heb je dezelfde instel mogelijkheid. 't is maar een weet :rolling_eyes:

Verder, zie mijn onderschrift.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Marklin »

Frison schreef:
05 aug 2022, 13:06
Verder, zie mijn onderschrift.
Daar sluit ik mij bij aan Frits. :wink:
Maar dan moet je toch een vertellen hoe in deze .exe eigenschap mini en maxi in te stellen is? :face_with_monocle:

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Frison »

Teun je bent weer lekker eigenwijs bezig. Lees nou eens wat ik schrijf. :rolling_eyes:

Er zijn 3 mogelijkheden om een programma te starten, daarvan noem ik er 1

- Middels het startmenu met een extra tussenstap, want ook dat zijn gewoon snelkoppelingen. Daar kan je dus exact hetzelfde instellen.

De 2e mogelijkheid is reeds besproken, - Middels een snelkoppeling op je bureaublad

De 3e mogelijkheid is om een .exe bestand aan te klikken in bijvoorbeeld de verkenner, en dan rechtstreeks vanaf de plaats waar het bestand staat. Dat doet (normaal gesproken) dus niemand. Dan heb je dus inderdaad die mogelijkheid niet, dus jouw plaatje van Railworks is gemaakt door rechtstreeks op het uit te voeren bestand te klikken.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

Bedankt voor alle reacties, maar helaas is het probleem nog niet opgelost.
Rob Jansen schreef:
05 aug 2022, 10:44
Als je het met alle games hebt, kan het mogelijk ook eventueel te maken hebben met een bepaalde Windows instelling of eventueel een driver issue.

Probeer eerst je video drivers volledig opnieuw te installeren (schone installatie aanvinken) of als je wat meer geadvanceerd bent een programma draaien in Safe Mode genaamd 'DDU' (Display Driver Uninstaller) van Guru3D.
Hiermee haal je echt alles weg van mogelijke video drivers wat achterblijft.

Je kunt ook voorlopig nog terug naar Windows 10.
Maak een USB installatie via: https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
Als het goed staat je sleutel in je BIOS/UEFI (als je bijvoorbeeld een laptop hebt van ASUS, HP, enz.) en pakt Windows die sleutel op of als je inlogt met je Microsoft Account.

Maar als je echt weinig ervaring hebt met computers, zou ik dat laten uitvoeren en niet zelf gaan rommelen, mogelijk kan je het probleem erger maken als je niet weet wat je doet.
Ik heb de video drivers opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft ook geen effect.

Ik vraag me af welke instelling verkeerd kan staan.

Ik zit er inderdaad over na te denken om hem nog een keer weg te brengen, en terug te gaan naar windows 10, omdat ik zoals je ook zegt; niet genoeg ervaring heb.

In ieder geval heel erg bedankt voor al jullie hulp.

Groetjes,
Tobias

Ps. Zijn er meer met dit probleem?

Gebruikersavatar
Marklin
Berichten: 3381
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:34
3
Locatie: Hart van Nederland
Gegeven waarderingen: 1909 keren
Ontvangen waarderingen: 2129 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Marklin »

tobiasg169 schreef:
04 aug 2022, 13:52
ik heb een probleem op mijn laptop met mijn versie van Windows 11:
Misschien dit mocht het bij jou aan staan en hier uit is?

Afbeelding
Afbeelding

Prettige reis

Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

Die stond inderdaad aan Teun. Ik heb hem meteen uitgezet en ga het nu weer proberen.

Springt ook weer terug naar mijn bureaublad :cry:
Deze gebruikers waarderen tobiasg169 voor dit bericht:
Marklin

Gebruikersavatar
Frison
Berichten: 2811
Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
3
Gegeven waarderingen: 1273 keren
Ontvangen waarderingen: 8091 keren
Contacteer:

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Frison »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... B_VG6i3U_7

Hier staan verschillende oplossingen

Niet gelijk voor de eerste optie kiezen maar even punt voor punt lezen en proberen.
Wat er niet is, dat kan je niet zien.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door Sebas1700 »

Resoluties van Windows en TS komen overeen?

Gebruikersavatar
tobiasg169
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 apr 2020, 19:16
3
Locatie: Kootwijkerboek
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren

Re: games minimalizeren zomaar in windows 11

Bericht door tobiasg169 »

Frison schreef:
05 aug 2022, 21:25
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... B_VG6i3U_7

Hier staan verschillende oplossingen

Niet gelijk voor de eerste optie kiezen maar even punt voor punt lezen en proberen.
alle opties uitgevoerd, en vraag me echt niet hoe, maar hij doet het weer :smile:

AVG geïnstalleerd: kwam niks uit.

Check in Clean Boot State had ook geen zin.

Perform an SFC Scan in Safe Mode: geen problemen gevonden

Turn off Tablet Mode: stond niet aan (kan ook niet meer in Windows 11)

het enige wat ik tegen kwam was in AVG: een optie op programma's op niet storen te zetten. TS er maar meteen ingezet, maar zo te zien werkt het weer :smile: alsnog ga ik hem terugbrengen omdat ik klaar ben met Windows 11 :upside_down:
Deze gebruikers waarderen tobiasg169 voor dit bericht (totaal 2):
MarklinFrison

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”