PC specificaties

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

PC specificaties

Bericht door Wadlopertje »

Beste allemaal,

Ik heb de mogelijkheid om een pc van iemand over te nemen.
Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van deze specificaties om Train Simulator, OMSI en Euro Truck Simulator 2 te spelen.

Ik weet dat de specs al wat ouder zijn maar toch ben ik benieuwd.
Ook vraag ik mij af wat dit hedendaags nog waard is.

De specificaties:
Afbeelding

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Sebas1700 »

Verwacht er geen wonderen van. Ik zou ergens rond de €200,- bieden.
Deze gebruikers waarderen Sebas1700 voor dit bericht:
Wadlopertje

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Wadlopertje »

Oke, bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Rubku_NL
Download Manager
Berichten: 634
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 722 keren
Contacteer:

Re: PC specificaties

Bericht door Rubku_NL »

Ik zou hier niet te veel aan uitgeven, de CPU en videokaart zijn in orde, maar controleer of de videokaart een 3gb of 6gb is, ik zou een 6 aanbevelen.
Voor de CPU is een hoge Single Core kloksnelheid belangrijk, Multi Core met meer dan 2 heeft niet zoveel zin voor TS, aangezien TS niet meer dan 2 ondersteunt.

Daarnaast is de voeding aan de lage kant qua capaciteit. Ik zou op zijn minst kijken naar een 600watt voeding.

Het RAM-geheugen is echt het minimum. Persoonlijk raad ik minstens 16gb aan, gezien het gemiddelde scenario dat ik speel makkelijk 5-8gb opslokt. Daarom heb ik zelf 32gb.

Tenslotte is een 250gb SSD leuk voor het OS (Windows) maar niet voor TS. Persoonlijk raad ik aan een aparte SSD erbij te nemen voor TS. ( Persoonlijk ga ik nu van een 1tb naar een 2tb voor alleen TS, maar goed ik heb ook een zeer grote hoeveelheid uitbreidingen).

Edit:
Dit is wat ik op het moment heb:
Dit kosten me eind 2019 ongeveer 600,-
  • AMD Ryzen 5 3600
  • MSI X470 GAMING PLUS MAX Motherboard
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 32GB
  • Corsair 650watt
  • Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 SSD (Windows)
  • Fractal Design Define R5 Black Midi Tower
Begin dit jaar gekocht voor een iets te hoge prijs voor ongeveer 799,- (Nu 629,-)
  • MSI GeForce RTX 3060 Ti [Was eerst een 1070 wat ook niet slecht was]
De rest had ik al van een overig pc
  • Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD (Games)
  • Samsung 850 EVO, 1TB SSD (Games)
  • Samsung 860 EVO, 1TB SSD (Train Simulator 20xx) [Word binnenkort een Samsung 870 QVO 2TB SSD]
  • 2x Seagate Barracuda 3TB HDD
Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht (totaal 2):
Andries33Wadlopertje
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 263 keren
Contacteer:

Re: PC specificaties

Bericht door Rob Jansen »

Naast wat al benoemd is, een 400watt is beetje erg weinig tegenwoordig maar als je niet al te veel hogere specs neemt, is het krap aan.
Zo te zien is je videokaart een 3gb variant, voor de games die je benoemd kun je deze gebruiken voor medium/hoog (ETS2) tot hoge kwaliteit (TS) instellingen.

Vergeet ook niet dat deze PC niet officieel Windows 11 ondersteunt vanwege de processor.
Maar nu denk je mogelijk, maakt niet zo veel uit, ga toch niet naar Windows 11 (of tegen die tijd 12 ofzo), maar na 2025 stopt de consumenten ondersteuning en is je PC kwetsbaarder voor virussen en hacks en dus afgeraden om daar langer op te blijven.

Als je rond kijkt voor een PC, zou (mijn persoonlijke mening) toch meer richting een AMD Ryzen 3000 platform kijken (je kunt vaak nog die CPU's later upgraden als je moederbord het ondersteunt naar een 5000 serie.
Qua videokaart zou ik je aanraden om tenminste de 6G of een niveau hoger, meer richting de 1070.

Wil je meer voor een PC gaan die je nog jaren kunt gebruiken, zou ik toch wat dieper in de zakken kijken of wat langer sparen en dus kijken naar meer recentere hardware.

Nu weet niemand wat je budget is, dus lastig in te schatten wat je wel/niet kan bekijken :)
Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
Wadlopertje
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Wadlopertje »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Ben een beetje aan het oriënteren en ik kon dit overnemen maar ik was benieuwd hoe toekomstbestendig dit nou echt was en hoeveel het waard is.

Ben er nu toch wel over uit om een nieuwe PC aan te schaffen. Mijn budget is rond de 1200 euro. Maar zat er over na te denken om dit samen te stellen bij alternate of een andere. Zou misschien ook wel TSW3 in de toekomst willen spelen maar ik heb zoveel DLC van TS dat ik daar eerst wel zoet mee ben😆.

Verder weet ik eigenlijk niet welke componenten goed met elkaar samen werken in een PC dus dat ben ik ook nog een beetje aan het uitzoeken.

Gebruikersavatar
Rob Jansen
Oprichter
Berichten: 894
Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
3
Locatie: Op vele plekken :)
Gegeven waarderingen: 199 keren
Ontvangen waarderingen: 263 keren
Contacteer:

Re: PC specificaties

Bericht door Rob Jansen »

Als je budget rond de €1200 is, dan schiet je zelf eigenlijk in de voet als je deze zou aanschaffen.

Voor €1200 heb je een behoorlijk goed systeem, de prijzen zijn flink gedaald voor bepaalde componenten.
Je hoeft natuurlijk niet het nieuwste te hebben, de videokaart prijzen zijn voor nieuw nog behoorlijk hoog (daar zal ruim de helft of meer vaak van je budget naar toe gaan).
Als je echt voor die GPU 2e hands wil kijken en de rest nieuw bijvoorbeeld, is ook een keus.
Je moet je zelf er wel prettig bij voelen.

PC 'builders' zoals op Alternate of andere websites werken op zich prima en je kunt beetje puzzelen met wat je wil.
Pas alleen op voor de kant en klare 'game pc' bouwers, soms willen ze je net ff iets té dure items aanschaffen (immers willen ze ook geld verdienen aan jou) of de kant en klare PC's, die voldoen vaak niet 100% aan je wensen (te weinig power of juist teveel).

Met een beetje zoekwerk, kun je al snel zelf vinden wat met elkaar werkt op de websites van de fabrikanten.

Nog even een tip, wil je het meeste uit je geheugen snelheid halen? Zet XMP (intel) of DOCP (amd) aan, deze zorgt ervoor dat je RAM geheugen draait op een veilige, maximale snelheid. Kan best voor een performance boost zorgen in diverse games.
Oprichter van DutchSims en Twitch Streamer. Meestal ben ik in het weekend live vanaf 19.30u!
Check dan mijn website en Stream Schema voor meer informatie

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Wadlopertje »

Ja ik ga mij er eens goed in verdiepen. Heb nog wel wat uit te zoeken dus hoop dat het lukt. Verder enorm bedankt!

Maar adviseer je wel om het zelf samen te laten stellen door bijvoorbeeld Alternate of zijn er ook andere wegen te bewandelen? :face_with_monocle:

Sebas1700
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 apr 2020, 16:15
3
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Sebas1700 »

Het is een lastig klusje met de torenhoge prijzen en slecht leverbare componenten. €1200 is tegenwoordig niet veel meer voor een PC.

Maar dit voldoet ongeveer aan je budget en kent weinig bottleneck:

https://azerty.nl/sharecart/index/index ... C2Vj0n0Hn/

Moederbord is ietwat overkill. Maar iets kwalitatiefs is er tussen de andere chipsets niet echt te vinden, daarnaast, die kosten net zoveel...

Case heb ik maar eentje gepakt. Dat is een beetje smaakafhankelijk.

Opslag heb ik tweemaal SSD. Eentje voor Windows, Word, documenten en foto's en noem het maar. Nog eentje voor TS etc. Maar vaak heb je nog wel een harde schijf of SSD over en die kun je overzetten.

16GB RAM moet afdoende zijn voor jouw games.

CPU cooler is één van de beste koelers op de markt. Blijft de processor goed koel van. Zit koelpasta bij.

Voeding met jouw systeem zul je hooguit een 300w trekken, dan kun je kleiner gaan qua voeding, maar dat kost je op termijn toch je voeding.

GPU je zult er geen gaming op 4k mee kunnen doen. Maar voor een beetje omsi voldoet het prima.

CPU een wat oudere generatie, maar komt nog prima mee voor jouw doeleinden. Werkt prima met de videokaart.

Assemblage kan zo'n bedrijf doen. Maar je kunt het ook zelf doen of eventueel een handige harry in je kringen vragen. 😉

Gebruikersavatar
Wadlopertje
Berichten: 462
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:31
3
Gegeven waarderingen: 1758 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren

Re: PC specificaties

Bericht door Wadlopertje »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en zelfs samenstellen!
1200 euro is eventueel nog wel wat oprekbaar.

Zit nog een beetje te dubben of zelf samenstellen handig is of dat het al compleet in elkaar gezet is.
Verder moet de pc natuurlijk jarenlang mee kunnen maar je kan tussentijds natuurlijk altijd een upgrade doen.

Plaats reactie

Terug naar “Praathoek”